Köpa begagnad Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

rmokvist

Köpa begagnad Model S

Inlägg av rmokvist »

Tänkte jag skulle dra igång en tråd som vi stackare som inte ännu har en Model S kan få lite tips från er som faktiskt är ute och kör med dom dagligen.
Det jag hade tänkt mig var tips vid köp av en begagnad Model S då som tråden så fint heter. Alla är vi självklart olika och har olika prioriteringar och behov. Så det som är självklart för dig är kanske inte det för mig. Oavsett så tror jag att det finns iaf en och annan "måste ha" del.

Är själv i köpetankarna, om än inte nu på en gång så iaf inom ett halvår (hoppas jag). Därav har jag börjat läsa på lite men ja tycker det ger mest att höra från er som faktiskt använder dom än en expert som recenserar en bil. De allra tidigaste modellerna behöver ha "techpack" med för att man ska få navigationen (eller hur det var), läste jag någonstans. Autopilot v 1.0 finns som tillval i bilar tillverkade sent i september 2014 (wikipedia :oops: ).

I min priolista finns inte särskilt mycket. Det som ställer till mest för mig är att jag vill ha 7-sitsig och det finns inte många där ute (om man vill hålla priset nere då). Autopilot v 1.0 är en önskan också men inte ett måste. Ja kan betala lite extra för att få med det men inte en avgörande del. Vinterpaket ett måste här i norden? (bor själv i blekinge). Bor f.ö. ute i skogen så kör ett par kilometer på grusväg, något extra som behövs här? Luftfjädring kanske, eller är det bara överdrivet?

Vad har ni för måsten i era bilar och varför är det ett måste? Andra är givetvis välkomna att ställa frågor om just deras behov behöver något specifikt tillägg också!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Köpa begagnad Model S

Inlägg av Leo »

Vinterpaket INTE ett måste. Rattvärme, vilket de flesta prioriterar kom först 2015 och är det som många gillar bäst i det paketet.

Luftfjädring =praktiskt att kunna höja bilen vid fartgupp, dåliga vägar, garagenedfarter, färjepåfarter osv. (ingen större skillnad i komfort eller väghållning)

Panoramaglastak MÅSTE om du vill kunna använda takräcke.

AP1 helt ok, ger avslappnad körning på långresor. VIN 57000 och framåt ungefär (oktober 2014) Syns enkelt på radarn fram mitt I det undre grillgallret. Liten rektangel ca 5x10cm

21" snyggt! MEN dyra däck, stötigare, känsligare för potthål, sämre ljudnivå osv

Original/piratfälgar/TPMS? Se till att det funkar med bilen.

Medföljande tillbehör, Typ2-Typ2 kabel, extra UMC, Chademoadapter.

Gratis laddning, eller inte?

Tjänstebil? Kolla förmånsvärdet NOGA kan skilja väldigt mycket mellan olika, "liknande" exemplar.

Förutbetald service, restvärdesgarantier?

Elbaklucka har stuvats om lite mellan paketen så kolla noga att det ingår om du tycker det är viktigt.

Vanliga säten/Next Gen/Premium. Prova SJÄLV och fundera på hur du vill sitta. Kraftiga sidostöd suveränt vid "inspirerande" körning på kurviga vägar. Inte säkert att just DU med DIN KROPP tycker att det är lika skönt på långresor via motorvägar osv. Har själv vanliga och tycker de är riktigt sköna på långresor.

Stor FRUNK? Då MÅSTE det vara bakhjulsdrivet och pre-facelift. Tror att även de bakhjulsdrivna nyare bilarna efter FAcelift har täckt utrymme för att kunna rymma HEPA-filtret (oavsett om man HAR det eller inte)

Vagnsskada blev std augusti 2014, eller köptes till löst som separat försäkring men snart inte så aktuellt längre.

Importerade bilar bör ha gått i "rätt region" för SIMkort/garantier/laddning osv beroende på (USA och Schweiz tror jag det är som ställer till det mest)

Reparationer/uppdateringar som gjorts?
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Tack! Panoramaglastak måste jag ha också ja, hade tänkt mig en takbox för de längre turerna. När du nämner det så har jag läst det tidigare men glömt bort det.
Gratis laddning ja, det glömde ja fråga om. Kommer vilja använda super chargers (självklart), är det något jag måste titta efter eller fråga om vid köp? Svag aning om att det var tillval tidigare eller var det kanske bara extra sladd jag tänkte på?

Av det du nämner så var det dessa jag nappade på, de andra kan jag givetvis fråga om men gör mindre skillnad i mitt val. Stort tack för din respons!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

På de "gamla" S 60 var det tillval med SuC. Så det kan alltså finnas äldre S 60 utan tillgång till SuC, men dessa bilar går att "uppgradera". Alla andra bilar har fri tillgång till SuC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

rmokvist skrev:
Tack! Panoramaglastak måste jag ha också ja, hade tänkt mig en takbox för de längre turerna. När du nämner det så har jag läst det tidigare men glömt bort det.
Gratis laddning ja, det glömde ja fråga om. Kommer vilja använda super chargers (självklart), är det något jag måste titta efter eller fråga om vid köp? Svag aning om att det var tillval tidigare eller var det kanske bara extra sladd jag tänkte på?

Av det du nämner så var det dessa jag nappade på, de andra kan jag givetvis fråga om men gör mindre skillnad i mitt val. Stort tack för din respons!
Det var bara på den tidiga S60 som det var tillval med SuC (även 40 men de levererades aldrig i Sverige). Annars ingår SuC på alla bilar beställda fram till den 15/1 2017.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Gött gött, då ska ja inte behöva oroa mig om laddningsbiten iaf. Tack för den infon!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Ett litet tillägg till Leos utmärkta sammanställning.

AP1 finnas i vissa bilar redan från VIN 52000, men Tesla tillverkar inte bilarna i exakt samma ordning som VIN-numren indikerar, så det finns bilar med högre VIN som inte har AP-hårdvara. Du får helt enkelt kolla om det finns AP på bilen om den ligger i gränslandet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Precis som Nicke Nyfiken skriver finns det undantag. Jag tror den "normal" produktionsföljden innebär VIN 57xxx ungefär då de bilarna oftast började byggas i slutet September/början oktober precis när produktionen av AP1 gick igång.

Jag har också en ganska tydlig bild av att flera andra "generella kvalitetsförbättringar/ändringar" infördes samtidigt vid införandet av AP1, så många brukar se det som en intressant tidpunkt att ha i beaktande. Dock inför Tesla (liksom de flesta andra biltillverkare) ständiga förändringar kontinuerligt allt eftersom. Dock inte alltid till det bättre enligt många! Gäller tex next Gen säten bak, fjädringskomponenter på P-bilar, bromsar, vissa utföranden/färger, paketförändringar, gratis laddning. Där en senare tillverkad bil i visst utförande kan sakna det som en tidigare bil haft osv.

Tesla gör det inte lätt för begagnatspekulanterna! Det ser man även på bilhandlare som har begagnade Teslor inne. Ofta förekommer fel uppgifter i texterna som beskriver bilen.

Här är nog det här forumet största/bästa källan till information, eller så får du ställa en konkret fråga så får du oftast snabbt svar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Bra trådidé rmokvist!

Letar också beggad Model S och fyller på med ett par frågor:
  • Om man äger bilen privat, är det stor skillnad försäkringsmässigt på en 85D och en P85D?
  • Om man har en bil med bakåtvända säten där bak, kan man även ta ur dom helt och hållet? Eller sitter dom fast på något sätt i bilen?
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

HerrNilsson skrev:
Bra trådidé rmokvist!

• Om man äger bilen privat, är det stor skillnad försäkringsmässigt på en 85D och en P85D?
  • Om man har en bil med bakåtvända säten där bak, kan man även ta ur dom helt och hållet? Eller sitter dom fast på något sätt i bilen?
SC kan montera ur barnsätena i trunken. Ett par öglor/fästpunkter kommer sitta kvar som jag förstått det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

HerrNilsson skrev:
Bra trådidé rmokvist!

Försäkringen skiljer nog mer i förhållande när bilen är tillverkad än på varianten. Tidiga bilar har löjligt låga effektsiffror angivna i fordonsregistret och nyare bilar har istället löjligt höga effektsiffror. Tror att det är detta många försäkringsbolag hänger upp sig på och därför är tillverkningadatumet viktigare än P eller inte P när det gäller försäkringspremien.

Barnsätena i bagaget är enkla att ta ut. De sitter bara med två bultar. Det luriga är att komma åt muttrarna på baksidan men med lite påhittighet ska det inte vara några problem.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:

AP1 finnas i vissa bilar redan från VIN 52000, men Tesla tillverkar inte bilarna i exakt samma ordning som VIN-numren indikerar, så det finns bilar med högre VIN som inte har AP-hårdvara. Du får helt enkelt kolla om det finns AP på bilen om den ligger i gränslandet.
Ett litet tillägg till tillägget, min bil har VIN 51XXX och har AP1 ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

En sak till!

Klart uppenbart men i Tesla fall är det extra viktigt tycker jag och det är
PROVKÖRNING! Ordentlig sådan oxo.
Testa den i lite högre hastigheter oxo, tänker på vibrationer och missljud som kan märkas först i lite högre hastigheter (testa helst i upp till 150km/h om möjligt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Jag har en MS85 performance och älskar den så mycket att jag beställt en 90D. Blir dock en Tesla för mycket fram i mars när den nya kommer. Har lagt den in under "Säljes" men inte ett enda svar! Har mardrömmar att den får gå för 4-500tkr, men så illa är det väl inte? :D I så fall så blir det den nya med AP2 som får gå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Du VINner :lol:

Skulle naturligtvis skrivit att det finns 1 st med VIN 51XXX som också har AP, men jag hoppad över det eftersom den inte är till salu. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Delta - Det behöver du inte vara orolig för. Kollade in din annons men tyvärr hade du inga extra säten där bak så den är tyvärr inte aktuell för mig. Kan inte tänka mig att du kommer ha problem att sälja den. De som ligger ute i Sverige ligger ju på 700+ så skulle du bli desperat så lär den ju gå desto snabbare om du kryper under 700gränsen. Svårt att tänka mig att det är svårt att sälja teslor (men det har jag ju ingen erfarenhet eller grund till utan bara spekulation).

Vad gäller provkörning tänkte jag bege mig till Kalmar och hyra en Model S där via moveabout till (i mitt tycke) ett vättigt pris på ca 1500 för en helg. Just för att kunna få en ordentlig uppfattning om bilen och inte bara köra en runda i kvarteret liksom. Vet inte hur det fungerar om man tänkt köpa en begagnad via teslas återförsäljare, om man kan provköra den en längre tid (en dag/helg).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Skulle naturligtvis skrivit att det finns 1 st med VIN 51XXX som också har AP, men jag hoppad över det eftersom den inte är till salu. ;)
Lite tidigt att utse en vinnare? Jag har 502xx och autopilot.

Men som sagt, det är när och inte chassinummer som avgör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

rmokvist skrev:
Delta - Det behöver du inte vara orolig för. Kollade in din annons men tyvärr hade du inga extra säten där bak så den är tyvärr inte aktuell för mig. Kan inte tänka mig att du kommer ha problem att sälja den. De som ligger ute i Sverige ligger ju på 700+ så skulle du bli desperat så lär den ju gå desto snabbare om du kryper under 700gränsen. Svårt att tänka mig att det är svårt att sälja teslor (men det har jag ju ingen erfarenhet eller grund till utan bara spekulation).

Vad gäller provkörning tänkte jag bege mig till Kalmar och hyra en Model S där via moveabout till (i mitt tycke) ett vättigt pris på ca 1500 för en helg. Just för att kunna få en ordentlig uppfattning om bilen och inte bara köra en runda i kvarteret liksom. Vet inte hur det fungerar om man tänkt köpa en begagnad via teslas återförsäljare, om man kan provköra den en längre tid (en dag/helg).
Väldigt förståndigt enligt mig. Jag gjorde samma sak fast med lite bonus... Bilen som de har där är dock väldigt snålt utrustad. Plåttak, tygstolar, ingen AP, stålfjädring och så vidare. Det enda extra i den bilen är väl dualdrift... Finns lite från min provkörning här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=240
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Oj, vi kryper nedåt i VIN med stormsteg. Frågan är om vi ska hitta en AP-bil under 50000 strecket innan dagen är slut. :D

bylund, var din bil beställd med framskjuten leverans?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Oj, vi kryper nedåt i VIN med stormsteg. Frågan är om vi ska hitta en AP-bil under 50000 strecket innan dagen är slut. :D

Nej, men det tog lite längre än planerat. Beställd juni 2014, levererad i november samma år. Sägs att förseningen berodde på ombyggning av linan för autopilot. Ok med mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Nej, men det tog lite längre än planerat. Beställd juni 2014, levererad i november samma år. Sägs att förseningen berodde på ombyggning av linan för autopilot. Ok med mig.
Halloj,
Var svart tak en option när du beställde eller var det standard när man inte ville ha glastaket?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

+46 skrev:
Halloj,
Var svart tak en option när du beställde eller var det standard när man inte ville ha glastaket?
Det var en option när bylund beställde. :ugeek:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
Halloj,
Aha, kostade det extra att välja bort den dyra multi coat red på taket? :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

+46 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
Halloj,
Aha, kostade det extra att välja bort den dyra multi coat red på taket? :lol:
Om jag minns rätt så kostade just det tillvalet 0:-
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tänkte faktiskt skriva att jag tror att du har lägre nummer än mig och ff har AP :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar