Sida 2 av 2
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 02 feb 2017 22:18
av Gustafsson
mati skrev:Kör Nokian Hakka R2 dubbfritt. Köpt på bilia

. Jag krängde av sommardäcken i höstas och satte vinterdäcken på samma fälgar. Klart billigast.
Ifall du undrar om en bil med en massa kusar mellan bakhjulen går att köra dubbfritt. Ja, det går hur bra som helst. Jag hade mina betänkligheter själv innan vintern kom, men Teslan är gudomlig att köra även på hala vintervägar.

Att kränga däcken ger också lägre förmånsvärde.
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 02 feb 2017 23:15
av Gastrogate
mati skrev:Kör Nokian Hakka R2 dubbfritt. Köpt på bilia

. Jag krängde av sommardäcken i höstas och satte vinterdäcken på samma fälgar. Klart billigast.
Ifall du undrar om en bil med en massa kusar mellan bakhjulen går att köra dubbfritt. Ja, det går hur bra som helst. Jag hade mina betänkligheter själv innan vintern kom, men Teslan är gudomlig att köra även på hala vintervägar.

Jag gjorde liknande. Köpte dubbfria på bythjul.com
Tog med dessa till verkstaden och för 1800kr inkl moms bytte de sommardäcken till vinterdäck på original 19"
Folk säger att det inte är bra att kränga av och på däck, men det är också en ekonomisk fråga.
Klart billigare förmånsvärde. Däcken lär ju ändå bytas efter en säsong med alla accelerationer som man tyvärr måste göra titt som tätt i Teslan.
Instämmer också i att dubbfritt är mycket bra på Teslan, men se upp när man ska stanna. Bromsverkan är sämre av någon fysikalisk anledning.
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 03 feb 2017 06:06
av Bjelke
Gastrogate skrev:mati skrev:Kör Nokian Hakka R2 dubbfritt. Köpt på bilia

. Jag krängde av sommardäcken i höstas och satte vinterdäcken på samma fälgar. Klart billigast.
Ifall du undrar om en bil med en massa kusar mellan bakhjulen går att köra dubbfritt. Ja, det går hur bra som helst. Jag hade mina betänkligheter själv innan vintern kom, men Teslan är gudomlig att köra även på hala vintervägar.

...med alla accelerationer som man tyvärr måste göra titt som tätt i Teslan.
.

Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 04 feb 2017 18:14
av Tars
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 04 feb 2017 18:33
av Niclas
Demobilar med AP1 är rejält mycket billigare än en ny med AP2. Showroom discount finns det något som heter, mellan 100-150kkr c:a, plus att de ofta är prissätta före alla dessa prishöjningar, vilket kan göra att man får en total rabatt på upp till ca 300kkr
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 05 feb 2017 11:20
av danni
Det där handlar om stötdämpare, inte däck, även om det är samma princip. Men Goodyear var det jag tänkte på:
http://money.cnn.com/2015/03/09/autos/g ... ric-tires/
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 05 feb 2017 15:37
av 12man
och plötsligt blev taskigt vägunderhåll nåt positivt
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 05 feb 2017 22:45
av danni
12man skrev:och plötsligt blev taskigt vägunderhåll nåt positivt
Nej, inte egentligen. Det är ju ingen evighetsmaskin. Det enda en sån lösning kan göra är att återvinna en viss andel av energi som annars skulle slösats bort, men det blir ju fortfarande förluster. Bilen kommer fortfarande dra mindre på helt slät väg.
Re: Ta steget från laddhybrid till Model S
Postat: 06 feb 2017 06:47
av Bjelke
Helt sant, minns att jag såg den där oxo... Undrar hur dom ska få den där energin in till bilen sas? För vad jag förstår så skulle energin skapas I däcket/fälgen och sedan på något sätt in till bilen... Eller
har dom tänkt sig ngn slags navmotor med lokal drivning tex? (låter dyrt(krångligt/ineffektivt men vad vet jag haha)
Att föra över energi till bilen lär väl inte ske utan förluster osv det heller, så man kan ju undra om det är "prisvärt" i slutänden...