Ta steget från laddhybrid till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Ta steget från laddhybrid till Model S

Inlägg av Gadget »

Hej!

Har länge bevakat detta forum och skulle uppskatta lite feedback inför avgörande beslut. Kör sedan hösten 2015 Passat GTE laddhybrid som familjebil. Är överlag väldigt nöjd med bilen och att köra på el har def. gett mersmak. Har dessutom en gammal Porsche som jag inte tyvärr hinner med att köra så mycket som jag vill. En option är att sälja båda bilarna och att införskaffa en Model S (privatköp). En provkörning av Model S gav utan tvekan ett stooort mått av habegär. Det är knappast ekonomiska drivkrafter som ligger bakom, då det är mer förmånligt att stanna där jag är. Det är dessutom säkert smartare att köra vidare med GTE:n och vänta tills vad som händer med Tesla och andra tillverkares elbilar till 2019-2020 kanske. Samtidigt är jag väldigt sugen på att byta nu.

Det jag tittar på är ev en av 90D lagerbilarna med Supercharger aktiverat, alt en 90 eller 100D, men som då blir både klart dyrare och utan fri Supercharger. En P modell inte aktuellt, blir för dyrt.

Har massor av funderingar kring både små och stora saker.

1. Lagerbil eller inte, autopilot 1 eller 2? Det blir ju minst 150tkr billigare att välja en lagerbil med Autopilot 1 jfr med 2. Och den dag självkörningförmåga släpps till 2:an så får man ju ändå slanta upp med än mer pengar för att få detta. Tekniknörden i mig tycker detta är superspännande, samtidigt ska jag trots all köra bilen och Autopilot 1 känns ändå snäppet vassare än det jag har i den fullutrustade GTE:n. Och jag lär knappast få igen detta den dag bilen ska säljas!?
2. Supercharger. Fri supercharger känns lockande. Det kommer säkert räcka med det som gäller för nya bilar, och jag kommer nog ladda mycket hemma. Jag kör normalt sätt inte mer än 1500-2000 mil per år. Jag ser det mer som en "feelgood" faktor att kunna dra iväg på bilsemester både hemma och utomlands utan att behöva betala för att ladda.Sen undrar man ju, hur "trångt" blir det på superchargers efter Model 3 lanserats..
2. 19 eller 21? 21 är supersnygga, samtidigt gillar jag komfort. Och merpriset på nya bilar är rätt rejält. Ni som kört båda, hur mycket skiljer i körkänsla och ljudkomfort?
3. Dragkrok. Eller rättare sagt avsaknad. En ev showstopper. Kommer behöva låna eller införskaffa annan bil för att dra 9-åringens cross. Läser om diverse sätt att lösa detta, men "fullösningar som inte är legala" känns inte helt optimalt.
4. Utrymmen komfort. Kunde vara bättre för prisklassen... Men ingen showstopper. Tycker bilens ljudkomfort är OK och man sitter OK fram. Samtidigt stör det mig lite att stolarna inte är riktigt lika sköna som i GTE:n och i baksätet sitter man mycket sämre och med låg takhöjd (och utan mittarmstöd). Motargument: Det är inte jag som kommer sitta i baksätet... O andra sidan är bagageutrymmet stort (även om sådana här saker som avsaknad av krokar för kassar etc stör lite)+frunk.
5. Uppgraderad laddare? Kommer gissningsvis mest ladda på Superchargers och mycket över natten hemma. Onödigt då tolkar jag det som?. Och går att lägga till i efterhand.
6. Vänta eller inte? Främsta argument: Förhoppning på att drag kommer, på längre sikt, bättre och fler options från Tesla och ev andra tillverkare, och med ännu bättre räckvidd kanske. Motargument: Gillar inte att vänta..
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ta steget från laddhybrid till Model S

Inlägg av bylund »

2. Det är framförallt känslan av frihet detta ger. Rent krasst så blir det rätt billigt ändå att ladda om man betalar för sig. Sällan mer än en hundring per gång. Och det mesta laddar man ändå hemma om man inte är extremt mycket ute och far långt.
5. Den ger ganska lite pang för pengarna. Det är ofta mer prisvärt att köpa en chademoadapter. Med den laddar man snabbare (i praktiken runt 40 kW mot 16 kW för den utökade laddaren) för en billigare investering. Många ställen där man har nytta av den utökade laddaren har också chademoanslutning, men inte alla. Det beror på var och hur du kör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag väljer att svara bara på din sista fråga. Vänta eller inte? Svar nej. Vänta inte. Har du råd, köp. Du kommer ändå förr eller senare att köpa en Tesla och ju längre du väntar nu, desto mer kommer du ångra dig att du inte har gjort det tidigare.
Oavsett vilken bil du köper så kommer den vara ganska gammal snart. Den senaste tekniken är inte långlivad i en Tesla. Och oavsett vilken bil du väljer så kommer du bli nöjd.
Utrymmesmässigt tror jag ärligt talat inte att Passaten är så mycket större, du skulle bli förvånad hur mycket Model S sväljer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag väljer att svara bara på din sista fråga. Vänta eller inte? Svar nej. Vänta inte. Har du råd, köp. Du kommer ändå förr eller senare att köpa en Tesla och ju längre du väntar nu, desto mer kommer du ångra dig att du inte har gjort det tidigare.
Oavsett vilken bil du köper så kommer den vara ganska gammal snart. Den senaste tekniken är inte långlivad i en Tesla. Och oavsett vilken bil du väljer så kommer du bli nöjd.
Utrymmesmässigt tror jag ärligt talat inte att Passaten är så mycket större, du skulle bli förvånad hur mycket Model S sväljer.
Kunde inte säga det bättre själv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hej och välkommen :) Jag har själv tagit samma steg. Köpte mig en Outlander PHEV rätt tidigt, men sen blev suget efter nåt ordentligt för stort. Det blev rätt rejält mycket dyrare såklart. Vill du veta hur många gånger jag ångrat mig? Exakt noll :mrgreen: Det är verkligen en helt annan grej med en Tesla.

1. Jag är en sån som alltid vill ha det bästa och senaste. Samtidigt... Du får en sjukt awesome bil även med AP1, och vid privatköp... Nej, prioritera priset och välj den med AP1.

2. Med dina körmönster kommer du inte maxa din kvot, inte på långa vägar. Jag körde 2300 mil under mitt första år med min Tesla och laddade bara på supercharger några enstaka gånger. Samtidigt... Frihetskänslan. Jag har nu bokat in att ta bilsemester till Italien i sommar, och känslan att ladda gratis hela vägen är fantastisk. Men ska jag se på det realistiskt så kostar hotellen längs resan så oerhört många gånger mer än vad laddning hade kostat, och Teslas priser för laddning på SuC är ärligt talat väldigt schyssta. Så egentligen borde det inte påverka ditt beslut så väldigt mycket. Men det kanske gör det ändå, just för frihetskänslan.

2. Vet du om att du har två st punkt 2? Jag har en bil med 19" utan luftfjädring, och jag har kört både 19" och 21" med luftfjädring. Med luftfjädringen skiljer det inte nämnvärt i komfort i mitt tycke. Jag har fortfarande inte provat 21" utan luftfjädring, men jag lär göra det till våren (har nya fälgar på ingång).

3. Jag kan inte uttala mig om dina behov, men jag är ingen dragmänniska. Jag har hyrt skåpbil eller lastbil här borta på Statoil när behovet att frakta stora saker dykt upp. Eller utnyttjat hemleverans. Men har du cross som du måste frakta regelbundet förstår jag att det skulle bli enerverande. Har du inte funderat på Model X? Inte så värst mycket dyrare, fortfarande Tesla-känsla på alla vis.

4. Har du provsuttit nextgen eller de nya premiumsätena? Jag tycker de är grymma, gillar inte standardsätena så mycket.

5. Från mitt perspektiv en helt meningslös uppgradering. Jag skulle aldrig haft nytta av det. För hemmaladdningen behöver du inte närapå så mycket ström, om du inte är en märklig människa som bara sover tre timmar om dagen och aldrig är hemma. När det kan vara behändigt är när man är i områden utan superchargers men där det går att hitta 22 kW-laddare. Men mer och mer dyker det upp CHAdeMO istället, och det är snabbare, och CHAdeMO-adaptern kostar en tredjedel.

6. Hell no. Du kommer inte ångra att du skaffar en idag. Andrahandsvärdet har dessutom historiskt sett hållit sig väldigt bra. Vill du få ner kostnaderna framöver kan du ju alltid byta ner dig till en Model 3 när de kommer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Inlägg av Pelle »

Kul! Då är det snart dags för en beställning... :P
Lite upprepning från föregående svar men.

1. Valde själv AP1 m t p den stora prisskillnaden och osäkerheten om vad som händer framöver.
2a. Finns det fortfarande kvar bilar med fri SuC? Visst kan det kännas bättre men i det stora hela kvittar det ju för "hemmaladdaren". Kanske kan det locka köpare med fri SuC?
2b. 19" m h t komfort.
3. Det vill man ha så det problemet brottas jag också med, nu står jag med släpvagn men ingen bil med drag... :? En ful-lösning känns inte heller aktuellt, inte kul om det händer något. Men man kan inte få allt... 8-)
5. CHAdeMO-adapter är ju både billigare och mer användbart.
6. Köp! :-) Byt när/om det behövs!
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

3. Satte drag på 2:a- bilen i väntan på elbil med drag. I värsta fall är många med drag villiga att bytlånas ;)

4. Hade en XC70 tidigare. Model S är rymligare med undantag för om du måste köra stora lådor eller liknande då utrymmet inte är lika fyrkantigt. För en fjällsemester eller landetresa lastar Model S mer.

Slå till på en AP1 lagerbil!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ni missar en viktig faktor kring 19 vs 21! Räckvidden. Det är milsvidd skillnad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Ni missar en viktig faktor kring 19 vs 21! Räckvidden. Det är milsvidd skillnad.
Ja, 2-3 % gör c:a 10 km skillnad :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Gadget skrev:
Hej!

1. Lagerbil eller inte, autopilot 1 eller 2? Det blir ju minst 150tkr billigare att välja en lagerbil med Autopilot 1 jfr med 2. Och den dag självkörningförmåga släpps till 2:an så får man ju ändå slanta upp med än mer pengar för att få detta. Tekniknörden i mig tycker detta är superspännande, samtidigt ska jag trots all köra bilen och Autopilot 1 känns ändå snäppet vassare än det jag har i den fullutrustade GTE:n. Och jag lär knappast få igen detta den dag bilen ska säljas!?
AP1 Är mycket trevlig idag. AP2 kommer bli ännu bättre. Har du obegränsat med pengar köp AP2 annars AP1.
Gadget skrev:

2. Supercharger. Fri supercharger känns lockande. Det kommer säkert räcka med det som gäller för nya bilar, och jag kommer nog ladda mycket hemma. Jag kör normalt sätt inte mer än 1500-2000 mil per år. Jag ser det mer som en "feelgood" faktor att kunna dra iväg på bilsemester både hemma och utomlands utan att behöva betala för att ladda.Sen undrar man ju, hur "trångt" blir det på superchargers efter Model 3 lanserats..
Ekonomen säger att det inte spelar någon roll för dig MEN andrahandsvärdet kommer troligen vara högre på de med fri SuC än de utan (men om det på något sätt kompenserar skillnaden mellan AP1 och AP2 i pris är frågan...)
Gadget skrev:

2. 19 eller 21? 21 är supersnygga, samtidigt gillar jag komfort. Och merpriset på nya bilar är rätt rejält. Ni som kört båda, hur mycket skiljer i körkänsla och ljudkomfort?

19" funkar bra. Priset för 21 är bara löjligt, lägg istället pengarna (om du har dem) på en AP2 bil IMHO.
Gadget skrev:

3. Dragkrok. Eller rättare sagt avsaknad. En ev showstopper. Kommer behöva låna eller införskaffa annan bil för att dra 9-åringens cross. Läser om diverse sätt att lösa detta, men "fullösningar som inte är legala" känns inte helt optimalt.
Som andra säger; bytlåna med en granne. Det blir bäst för alla, eller köp en MX. Det finns ett antal 7sätes som är till salu beggade redan (många finner dem trånga).
Gadget skrev:

4. Utrymmen komfort. Kunde vara bättre för prisklassen... Men ingen showstopper. Tycker bilens ljudkomfort är OK och man sitter OK fram. Samtidigt stör det mig lite att stolarna inte är riktigt lika sköna som i GTE:n och i baksätet sitter man mycket sämre och med låg takhöjd (och utan mittarmstöd). Motargument: Det är inte jag som kommer sitta i baksätet... O andra sidan är bagageutrymmet stort (även om sådana här saker som avsaknad av krokar för kassar etc stör lite)+frunk.
Mina barn sitter i baksätet, dem klagar bara på bristen på mugghållare (och jag gissar i framtiden bristen på USB laddning). Båda sakerna går att lösa. I framsätet (NextGen) så sitter jag bra för långresor. Som andra på TCS har diskuterat så är frånvaron av infraljud (troligen) den faktor som är viktigast för komfort och att man inte blir trött och dåsig.

Bagaget har 'hålet' där du perfekt placerar matkassar och annat så att de står kvar även när du på vägen hem har tagit en liten omväg för lite inspirerande körning och lämnat premium dinosaurierbrännarna i skam vid rödljusen.
Gadget skrev:

5. Uppgraderad laddare? Kommer gissningsvis mest ladda på Superchargers och mycket över natten hemma. Onödigt då tolkar jag det som?. Och går att lägga till i efterhand.
Bylund har helt rätt, lägg pengarna på en Chademo och en Typ2 kabel så är du klar. Hemma har du inget behov om du inte ofta kommer hem med tomt batteri efter midnatt och måste iväg med fullt batteri 4h senare utan möjlighet till SuC på vägen.
Gadget skrev:

6. Vänta eller inte? Främsta argument: Förhoppning på att drag kommer, på längre sikt, bättre och fler options från Tesla och ev andra tillverkare, och med ännu bättre räckvidd kanske. Motargument: Gillar inte att vänta..
Vänta inte om du tittar på en AP1 bil. Det kommer nog om någon månad komma ut ett antal inbytesbilar som Tesla nu har ifrån kunder som har bytt till MX. Jag skulle gissa att de håller på dessa tills lagerbilarna med AP1 är sålda och sen kommer ut med inbytesbilarna, det är 1-2år gamla bilar som oftast inte har gått mer än 2-4kmil och är ofta väl utrustade. Du kommer bara ångra att du väntade. Om du vill köpa en ny kan du vänta ut M3 lanseringen och hoppas att alla de bells and whistles som lanseras där retrofittas i MS och att du får dem, tex HUD och annat men det är en gissning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
dstr skrev:
Jag har gjort bytet. Beroende på omständigheter så upplever jag skillnaden närmare 5-10%.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kangru skrev:
Bagaget har 'hålet' där du perfekt placerar matkassar och annat så att de står kvar även när du på vägen hem har tagit en liten omväg för lite inspirerande körning och lämnat premium dinosaurierbrännarna i skam vid rödljusen.
:D Jag har börjat knyta ihop matkassarna så jag slipper ha alla saker utspridda över hela bagaget när jag kommer hem. Måste vara nåt Tesla-specifikt... ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
bylund skrev:
dstr skrev:
Jag har gjort bytet. Beroende på omständigheter så upplever jag skillnaden närmare 5-10%.
Undrar vad det är som står för en så stor ökning. Att de är tyngre? Att de är bredare? Annan aerodynamik?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
dstr skrev:
Undrar vad det är som står för en så stor ökning. Att de är tyngre? Att de är bredare? Annan aerodynamik?
Vi har ju diskuterat det tidigare och vad jag minns så har vi inte kommit fram till nåt vettigt. Det vi sa då var att även när bredden och diametern är densamma så ökar förbrukningen. Det måste vara egenskaperna som gör att de rullar tyngre eller så.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
dstr skrev:
Vi har ju diskuterat det tidigare och vad jag minns så har vi inte kommit fram till nåt vettigt. Det vi sa då var att även när bredden och diametern är densamma så ökar förbrukningen. Det måste vara egenskaperna som gör att de rullar tyngre eller så.
Hmmmm. Fälgarnas vikt gör nog inte så mycket för bilens totalvikt. Däremot är det ju en mycket större massa som ska roteras, det kanske gör skillnad. Men det borde man ju ha igen i regen, så isåfall borde det inte göra så stor skillnad vid ecodriving eller långkörning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Hmmmm. Fälgarnas vikt gör nog inte så mycket för bilens totalvikt. Däremot är det ju en mycket större massa som ska roteras, det kanske gör skillnad. Men det borde man ju ha igen i regen, så isåfall borde det inte göra så stor skillnad vid ecodriving eller långkörning.
Den större roterande massan gör väl ungefär lika mycket till eller från som den totala massan. Det spelar i teorin bara roll när man accelererar.
Såhär tror jag det är:
<okvalificerad_vild_gissning>
Det jag kan tänka mig som orsak till den högre förbrukningen är själva gummit som på något vis beter sig annorlunda när det sitter på större fälgar. Om man antar att däcket deformeras hela tiden när det rullar, och när man samtidigt antar att deformeringen är samma i båda fallen, dvs hur mycket däcket trycks ihop, så fördelas ju deformeringen på mer gummi ju mindre fälg man har. Hänger du med vad jag menar? Att trycka ihop en stor gummibit med en centimeter kräver mindre kraft än att trycka ihop en liten gummibit med en centimeter. Det kan finnas vissa brister i den teorin, men jag kan inte komma på nåt annat.
</okvalificerad_vild_gissning>
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

danni skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
dstr skrev:
3-4 procent är drivmedelseffektivitet enligt klassning av däcket, de av tesla monterade 245/45-19 är b-c, de flesta 245/35-21 är e-f, c:a 1-1,5% per hopp
säkert lika mycket fubbande som nedc, men ...
plussa på viktskillnad, och att 24,5 mm gummisida ger andra egenskaper (245x.45-245x.35)

men jag är trygg i att framåt maj-juni så kommer någon att ha utrett detta ordentligt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Den större roterande massan gör väl ungefär lika mycket till eller från som den totala massan. Det spelar i teorin bara roll när man accelererar.
Såhär tror jag det är:
Det jag kan tänka mig som orsak till den högre förbrukningen är själva gummit som på något vis beter sig annorlunda när det sitter på större fälgar. Om man antar att däcket deformeras hela tiden när det rullar, och när man samtidigt antar att deformeringen är samma i båda fallen, dvs hur mycket däcket trycks ihop, så fördelas ju deformeringen på mer gummi ju mindre fälg man har. Hänger du med vad jag menar? Att trycka ihop en stor gummibit med en centimeter kräver mindre kraft än att trycka ihop en liten gummibit med en centimeter. Det kan finnas vissa brister i den teorin, men jag kan inte komma på nåt annat.
Jag vet inte, jag. Du får större värmeförluster ju mer deformation som sker, och jag tycker att mindre fälgar med mer gummi borde ge mer deformation, medan lägre profil är stötigare och mindre energi tas upp av däcken, så det borde ju vara tvärtom. Och dessutom borde det röra sig om väldigt små energimängder. (Det finns för övrigt däcktillverkare som forskar på att kunna ta tillvara på den här energin och leda in den i ett batteri.)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja jo iofs... jag håller med, man kan argumentera så. Man skulle också kunna säga att mindre gummi gör däcket hårdare och det blir ungefär som att pumpa i mer luft och därmed borde förbrukningen minska med större fälgar. Men vad fan... jag gjorde ett försök i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Såhär tror jag det är:
(Det finns för övrigt däcktillverkare som forskar på att kunna ta tillvara på den här energin och leda in den i ett batteri.)
Tex Audi håller på med det... men det finns fler exempel oxo :)
http://teknikensvarld.se/audi-presenter ... re-322565/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Inlägg av Gadget »

Tack för all feedback, "keep it coming"..

Som väntat blir jag inte mindre sugen, och ni gör ingenting som får mig att besanna mig, skäms.. ;)

19 vs 21 kan jag då tolka att räckvidden kan skilja upp till 30-50 km..!? Inte hel oväsentligt, och billigare däckbyten.. Men 21 tummarna är ju gryyyymt snygga tycker jag.. Teslahandlarna verkar dock inte vara villiga att nedgradera lagerbilar med 21 till 19 och med motsv prisreducering.

Uppgraderad laddare, tack för bra synpunkter för Chademo vs detta. Låter vettigt det ni säger.

Bra tanke med "hålet i bagaget". Det här med avsaknad av krokar i bagaget kan låta löjligt, men det är superirriterande att kassarna kraschar runt i bagaget på väg hem från ICA Maxi... Jag har läst om mods för lyset i bagaget, förvaringslådor i mittkonsolen. men inget om någon som eftermontera krokar. Men hålet i bagaget låter smart som sagt (förutsatt att den inte fyllas av laddsladdar med tillbehör) . Ingen showstopper iallafall.

Blir det affär nu så verkar det då klart vettigast med AP1 bil när man har öhhhh.... "begränsad budget". Sen handlar det om att jag får så bra betalt för mina bilar som jag vill. Ett problem i varje bilaffär. Här måste jag anstränga mig lite. Och att jag löser dragproblematiken. Där det geografiskt mest behövs behövs finns tillgång till bil med drag av släktingar. Som säkert gärna bytlånarr med Tesla. Återstår förhandling.. Eller så kanske en Fiat Panda Cross Twinair för 140 ny kanske..

En annan fråga: Hur gör ni med vinterhjul? Teslas egna är dyra och Nokian merpriset är löjligt. Har kör Nokian friktionsdäck i många år i olika bilar nu, och har bara positiva erfarenheter. Pirellis vinterdäck däremot, har jag bara dåliga erfarenheter av.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kör Nokian Hakka R2 dubbfritt. Köpt på bilia :) . Jag krängde av sommardäcken i höstas och satte vinterdäcken på samma fälgar. Klart billigast.
Ifall du undrar om en bil med en massa kusar mellan bakhjulen går att köra dubbfritt. Ja, det går hur bra som helst. Jag hade mina betänkligheter själv innan vintern kom, men Teslan är gudomlig att köra även på hala vintervägar. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bara för att det står 245 på både 19 och 21 betyder inte att ytan som har kontakt med underlaget är samma vad det gäller vikt så har ofjädrad vikt annan effekt än fjädrad vikt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AP1 är fortfarande tekniskt överlägsen AP2!

I december skulle den varit ikapp. Nu har även januari passerat..

Dvs, köp AP1 och njut av den. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
Bara för att det står 245 på både 19 och 21 betyder inte att ytan som har kontakt med underlaget är samma vad det gäller vikt så har ofjädrad vikt annan effekt än fjädrad vikt
Jag gick från 265 bak också.
Skriv svar