Köpa en S eller vänta på 3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Köpa en S eller vänta på 3

Inlägg av chpaulin »

Jag gick i precis samma tankar. Skall man hålla ut och vänta på en 3:a eller får ihop kalkylen och beställa en S. Har aldrig köpt eller leasat en bil på över 500k förut så MS gick helt bort rent mentalt till en början. Kunde dock inte hålla mig och när AP2 kom samt slutet på fri SuC kände jag att det var dags att slå till.

Bortsett från att jag inte kunde vänta så var den viktigaste punkten som drev beslutet att Model S har funnits sedan 2012 och de flesta barnsjukdomarna är borta. Får man en av de första Model 3 lär man få räkna med att den första tiden kommer likna den för MS och MX; Många softwarefixar, eventuellt hårdvarukalibreringar osv.

Att köpa en bättre begagnad MS som dessutom kommer med Aluminiumkaross tror jag är ett bra beslut om man får ihop kalkylen. Det går ju alltid att sälja S:en om 2-3 år när M3-leveranserna kommit igång på riktigt :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Köp en Hyundai Ionic, går uppåt 20 mil per dag, kostar 340' bara, eller en BMW i3 Rex begagnad, ca 300'. Så får du med ekonom frun. Eller så väntar du på Chevy Bolt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Eventuellt inte det du vill höra men här är min situation, vilken gör att jag väntar på model 3. Jag är optimistisk och tror att jag kan få den om cirka ett år.

För tre år sedan fick jag en offert på en model s 85, demobil, som hade gått några hundra mil bara med teknikpaketetr och skinnklädsel för 690kkr. Då tänkte jag, att om tre år går de nog att köpa för 350kkr men tji fick jag. Begagnade är sjukt eftertraktat och nypriset, till följd av höjd dollar, har gått upp. Även om jag skulle kunna ta en 60 visa företaget idag så blir det runt 7000kr/mån. Min Garageplats som jag idag hyr ut för 2600kr/mån kommer att bli ockuperad av min bil och efter lite laddställen, parkering och trängselskatt är jag lätt uppe i mer än 10000kr/mån mer utgifter än idag, det är helt enkelt inte försvarbart tycker jag utan kör vidare med kollektivtrafik och hyrbilar.

Model 3 kommer också att bli dyr för mig. Bilen kanske kommer kosta 4000kr/mån och 3000kr/mån på att jag inte får in pengar för garageplats och lite laddström och sånt. Men jag ser det som att varje månad som jag inte har en bil idag så sparar jag pengar tills dess att jag skaffar en.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
[...] parkering och trängselskatt är jag lätt uppe i mer än 10000kr/mån mer utgifter än idag [...]
Model 3 kommer också att bli dyr för mig. Bilen kanske kommer kosta 4000kr/mån och 3000kr/mån på att jag inte får in pengar för garageplats och lite laddström och sånt. Men jag ser det som att varje månad som jag inte har en bil idag så sparar jag pengar tills dess att jag skaffar en.
En Model S för 10'kr/mån låter kanske rimligt om du menar som tjänstebil. Jag räknar att min snart 3 år gamla Model S kostar mig runt 12'kr i månaden, privat då. Då har jag gratis garage, ingen trängselskatt, landsbygdsbonus på försäkringen. Annars hade jag nog behövt lägga på minst 2000 kr kanske. Ändå så är det ganska mycket glädjekalkyl, men det ingår ju i en Tesla. :?
Om du lyckas få en Model 3 för 4000kr/mån så kan man bara gratulera. Hur räknar du då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

apkungen skrev:
Eventuellt inte det du vill höra men här är min situation, vilken gör att jag väntar på model 3. Jag är optimistisk och tror att jag kan få den om cirka ett år.

För tre år sedan fick jag en offert på en model s 85, demobil, som hade gått några hundra mil bara med teknikpaketetr och skinnklädsel för 690kkr. Då tänkte jag, att om tre år går de nog att köpa för 350kkr men tji fick jag. Begagnade är sjukt eftertraktat och nypriset, till följd av höjd dollar, har gått upp. Även om jag skulle kunna ta en 60 visa företaget idag så blir det runt 7000kr/mån. Min Garageplats som jag idag hyr ut för 2600kr/mån kommer att bli ockuperad av min bil och efter lite laddställen, parkering och trängselskatt är jag lätt uppe i mer än 10000kr/mån mer utgifter än idag, det är helt enkelt inte försvarbart tycker jag utan kör vidare med kollektivtrafik och hyrbilar.

Jo, det är bra att höra även om det tråkigt att bli nertagen på jorden :D

När jag räknat på demobil S90D så hamnar jag runt 9500:-/mån+ försäkring och serviceplan. Satans mycket pengar för en bil och som privatperson. Snart går helförsäkring in på min nuvarande bil och då sticker kostnaden iväg, har tidigare alltid bytt innan den kickar in. Jag räknar med att kunna sälja MS till ett bra pris nästa år om 3 kommer som den ska. Tyvärr känns det som om den kommer att sticka iväg i pris och då en bil som det fortfarande kan vara barnsjukdomar hos.

Oavsett är det bara att bita i äpplet och betala om man vill ha det bästa och dessutom tänka på miljön. Åker Spånga-Nacka-Berga varannan vecka t.o.r och det vore skönt att sitta på Essingeleden i en bil som inte släpper ut avgaser. Jag vet att det finns andra bilar som kan det men jag har en förkärlek till bilar som är roliga att köra. Dyr förkärlek men 8-)
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Värdeminskningar är absolut största kostnaden och väldigt svår att räkna på.

Restvärdesgaratin gjorde den uträkningen lätt för en privatperson;
Halva värdet efter 3 år = en månadsvärdeminskning på 16667kr för en bil på 1.2 milj.
allt utöver den beräkningen (högre inbytespris eller försäljningspris efter 3 år)blev bonus på ägandet men svårt/omöjligt att förutse.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Varför tar Du värsta modellen med extra allt och konstaterar det är för dyrt? Eller vänta in m3?

Gör något och sluta snacka! Släpp sargen o kom med i matchen!
Alternativ:
- köp en 20 år clio electrique för 20' o känn friheten att slippa tanka o restvärde är konstant
- hyr bästa elbilen (Leaf) för 4' (mån i 2år) o känn hur Du inte gynnar q8 etc
- köp Tesla snik S60 för ca 8' (mån i 3år) o ha som enda bil m oändlig räckvidd
- köp Tesla extra allt för ca 15' (-"-), förträng kostnaden o njut!

Teslan är INTE bästa elbilen, bara en av många men med vissa bra o dåliga egenskaper:
Plus
- laddnätverk som fungerar
- räckvidd
- acceleration
- den fungerar
- garanti gäller trots man servar själv
- snygg
-
Minus
- vändradie kolossal (MoS en pina)
- för fin på skogsbilvägar o jakt o röjsågstransport o övningskörning o frugan köra själv
- för dyr men MS snik ändå rimligt överkomlig genom omprioritering o lån
- orimlig restvärdesrisk
- dragkrok användbar med LGF triangel
- kvalité som en trabant i passform mellan plåtbitar
- massor med dumma småsaker som kändes ballt men är dumt:
-- inget hunt mode
-- frysta rutor pga felkonstruerad list
-- tak o takräck
-- breda däck vinter
-- odjuret i frunken
-- mm
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lem skrev:
Teslan är INTE bästa elbilen, bara en av många
Jag håller inte riktigt med. Som elbil är Tesla än så länge utan konkurrens och därför är den per definition bästa elbilen. För övrigt håller jag med till fullo. Hade Teslan gått på bensin hade ingen köpt den. Och tvärtom, hade det funnits elbilar med jämförbar räckvidd och laddmöjlighet från andra biltillverkare hade Tesla i bästa fall varit en av många.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
lem skrev:
Teslan är INTE bästa elbilen, bara en av många
Jag håller inte riktigt med. Som elbil är Tesla än så länge utan konkurrens och därför är den per definition bästa elbilen. För övrigt håller jag med till fullo. Hade Teslan gått på bensin hade ingen köpt den. Och tvärtom, hade det funnits elbilar med jämförbar räckvidd och laddmöjlighet från andra biltillverkare hade Tesla i bästa fall varit en av många.
Håller med...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar