Köpa en S eller vänta på 3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Mitt första inlägg även om jag följt forumet och allt som har med Tesla att göra sedan första provkörningen i december 2013. Fastnade direkt vilket jag tror de flesta gör.

Jag velar fram och tillbaka, vet inte hur många gånger jag varit inne och byggt och räknat. Frun i familjen är ekonom och sysslar med risk, stödet finns inte riktigt där :shock: Bilen i sig är hon precis som jag fast för men kostnaden för en privatperson, njae.. Jag jobbar åt staten och där är möjligheten till personalbil begränsad för att inte säga omöjlig.... :lol:
Jag ligger med en "bokning" på en model 3 men kan tänka mig att den drar iväg, även den. Tyvärr så är inte väntan min största tillgång även om jag själv är imponerad att jag hållit mig sen 2013... :D

Jag tittar nu på alternativen 60D, 75D och 90D. Kör upp till 15 mil om dagen, en gång om året Luleå t.o.r. Jag har läst väldigt lite om hur det fungerar med de mindre batterierna. Räckvidder och liknande, jag har 3-fas, 16 amp i väggen hemma så jag har möjlighet att ladda hemma men känner att det vore skönt att ha möjligheten till SC som demobilarna fortfarande ger möjlighet till.

Jag är nog som en del nya i behov av vägledning :) Det finns några 75D men inga 60D. Är skillnaden mellan en fullmatad 75D eller sådär 90D värt dryga 100´? Tittar på de demobilar som finns på svenska sajten.
Mina funderingar ligger åt att låna via Tesla för att sen byta in S mot en 3 när den kommer. Fördelen är förtur också!
För att hitta en 60D blir det Europa eller nybeställning. Är det någon som vet om SC ingår när man köper en från Europa?

Allmänt förvirrade frågor känns det som

Å hur ska jag få frun att köpa upplägget.... :o

Med vänlig hälsning
Tomas
Senast redigerad av tompet, redigerad totalt 1 gånger.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Re: Köpa en S eller vänta på 3

Inlägg av janni »

tompet skrev:
Mitt första inlägg även om jag följt forumet och allt som har med Tesla att göra sedan första provkörningen i december 2013. Fastnade direkt vilket jag tror de flesta gör.

Jag velar fram och tillbaka, vet inte hur många gånger jag varit inne och byggt och räknat. Frun i familjen är ekonom och sysslar med risk, stödet finns inte riktigt där :shock: Bilen i sig är hon precis som jag fast för men kostnaden för en privatperson, njae.. Jag jobbar åt staten och där är möjligheten till personalbil begränsad för att inte säga omöjlig.... :lol:
Jag ligger med en "bokning" på en model 3 men kan tänka mig att den drar iväg, även den. Tyvärr så är inte väntan min största tillgång även om jag själv är imponerad att jag hållit mig sen 2013... :D

Jag tittar nu på alternativen 60D, 75D och 90D. Kör upp till 15 mil om dagen, en gång om året Luleå t.o.r. Jag har läst väldigt lite om hur det fungerar med de mindre batterierna. Räckvidder och liknande, jag har 3-fas, 16 amp i väggen hemma så jag har möjlighet att ladda hemma men känner att det vore skönt att ha möjligheten till SC som demobilarna fortfarande ger möjlighet till.

Jag är nog som en del nya i behov av vägledning :) Det finns några 75D men inga 60D. Är skillnaden mellan en fullmatad 75D eller sådär 90D värt dryga 100´? Mina funderingar ligger åt att låna via Tesla för att sen byta in S mot en 3 när den kommer. Fördelen är förtur också!
För att hitta en 60D blir det Europa eller nybeställning. Är det någon som vet om SC ingår när man köper en från Europa?

Allmänt förvirrade frågor känns det som

Å hur ska jag få frun att köpa upplägget.... :o

Med vänlig hälsning
Tomas
SC följer med bilen så länge de varit aktiverat på den från början, och förstått de som att begränsningen inte är nåt speciellt för Sverige utan infördes på alla biler vid samma tidpunkt.
Om du inte har ett körmönster som kräver SC ofta så vet jag inte om de skulle vara en dealbreaker för mig, de fallen man skulle behöva det kommer de fortfarande inte vara särskilt dyrt att ladda SC om man kommer över potten du får.
Dock låter det inte som att man får förtur på Model 3 om man köper en begagnad utan bara om du beställer en ny eller köper en lagerbil.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Det är väl egentligen ingen dealbreaker men om det ingår så är det ju skönt. Jag är väl övertygad att 75D egentligen räcker för mig kanske även 60D men den som inte vet bättre vill ju ha mer... :lol:
Sitter med en S-Max just nu, rolig för att vara "buss". 240hk bensinare som jag gärna byter mot nåt mer miljövänligt!
Är det någon som provat inbyte hos Tesla?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Satt i liknande sits. Men kunde inte vänta på model 3 utan frågade Tesla om ombytespris på min egolf. Fick ett jättebrapris så jag slog till. Dock ville dom ha inbytesbilen direkt men jag ville behålla till leverans av teslan. Sålde till en annan handlare dagen då tesla levererades. Fick ok inbyte då med. Dock mindre än tesla erbjöd.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Tackar!
Mats, ser att du har en 75. Fungerar det bra med den? Inte D?
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

Kan bara meddela att: du är inte ensam. Mitt personliga problem ligger mest i det ekonomiska och därför går ny bort för mig. Vad ja förstått så är det inga problem att importera sålänge det är en EU-bil. Problemet vid import kan vara att du tappar i värde pga att det är just en import. Själv tittar ja efter begagnat import dels för att få ner priset och dels för att få ett större utbud eftersom ja har lite specifika krav (sjusitsig bland annat). Min tanke är att behålla den tills den är slutkörd och därför blir det lite bättre för mig att motivera köpet (i mina ögon iaf).

Alla är vi unika och har våra egna specifika krav osv så är svårt att säga vad som är bäst för just dig. Hoppas det blir ett köp snart! :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vill du ha en bil idag, eller om två år kanske?

Du kommer inte ångra dig med en S idag.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

tompet skrev:
Tackar!
Mats, ser att du har en 75. Fungerar det bra med den? Inte D?
Fungerar toppklass. Lite hjulsläpp vid fullgas men har gått hur bra som helst hela vintern. Kör iof dubb.
Tyst och rätt snål. Skönt med 75 uppgraderingen när man destinationsladdar på hotell. Kan man gasa på och inte behöva tänka på förbrukningen när man har brådis 20-25 mil hem :)
Simple spec, bara metall och ap.

konfigen blev mycket prisvärd och med ett bra förmånsvärde.
60 och 75 hade samma förmånsvärde så jag straffades inte av det.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Mycket handlar egentligen om att övertyga mig själv eller nej. Jag vet vad jag vill men skönt å kunna skylla på andra.. :D

Jag har inte tittat så mkt på begagnade men det är ju såklart ett alternativ, tips på bra sajter som även tar med Europa om det är någon som har. Har för mig att jag läst i någon tråd om import.

En 75 skulle nog absolut räcka, jag är sugen på D-modell även om jag inte direkt behöver det...
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

S-Max är en riktig bra allfixare. Var väldigt nöjd när den köptes och den är fortfarande bra som andrabil. Lasta full med skräp och kör till tippen, dra släp eller halva fotbollslaget till match. Bra ljus också.
Då vi sen 4500 mil har en Model S 85D går den dock bara till jobbet.
Har delad vårdnad kan vi kalla det :lol: Innebär att jag växlar mellan bilarna ofta....

Förrutom eldriften är största skillnaden prestandan, AP och helljuset.
Fordon är helt död när du gasar i jämförelse. Bortskämd med AP blir det nästan lite jobbigt att köra utan, dock tror jag AP1 kommer att räcka långt om du kollar på lagerbilar eller begagnat. Vet inte hur Tesla ska få till det med all skit som kommer på alla kameror vintertid...
Ljuset är dock klart bättre på Fordon. Nästan som att Lucas uppfann mörkret och Tesla förvaltar hans arv...

D eller inte? Kom ihåg att det följer med bättre prestanda med D. Kan vara värt en del, detta också om du väljer mellan 75D och 90D.
Dollarns värdeutveckling är också en parameter om du vill få en ännu varmare hjärna innan ditt beslut... ;)

Lycka till, vilken det än blir är den ändå unik i världen!
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Eller denna! Prutläge innan den går till handlare och bra spec!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7383
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

stefan007 skrev:
Eller denna! Prutläge innan den går till handlare och bra spec!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7383
BildBild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

stefan007 skrev:
S-Max är en riktig bra allfixare. Var väldigt nöjd när den köptes och den är fortfarande bra som andrabil. Lasta full med skräp och kör till tippen, dra släp eller halva fotbollslaget till match. Bra ljus också.
Då vi sen 4500 mil har en Model S 85D går den dock bara till jobbet.
Har delad vårdnad kan vi kalla det :lol: Innebär att jag växlar mellan bilarna ofta....

Jo för att vara en stor bil så går S-Max riktigt. Jag hoppas jag kan få ett bra pris, frun har redan en bil och hon vägrar köra buss :D

Förrutom eldriften är största skillnaden prestandan, AP och helljuset.
Fordon är helt död när du gasar i jämförelse. Bortskämd med AP blir det nästan lite jobbigt att köra utan, dock tror jag AP1 kommer att räcka långt om du kollar på lagerbilar eller begagnat. Vet inte hur Tesla ska få till det med all skit som kommer på alla kameror vintertid...

Jag har kört några olika Teslor, helt underbara att köra, även X.

Ljuset är dock klart bättre på Fordon. Nästan som att Lucas uppfann mörkret och Tesla förvaltar hans arv...

D eller inte? Kom ihåg att det följer med bättre prestanda med D. Kan vara värt en del, detta också om du väljer mellan 75D och 90D.
Dollarns värdeutveckling är också en parameter om du vill få en ännu varmare hjärna innan ditt beslut... ;)

Jag räknar med att det blir en D, även om det inte är så stort behov i sthlm så känner jag att vill ha framkomligheten.

Lycka till, vilken det än blir är den ändå unik i världen!
Tack, jag hoppas att det blir snart. Det blir svårare och svårare att vänta
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Jag har tittat på bilen tidigare, spec är riktigt bra, även priset men ligger lite högt för mig. Tyvärr
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Fundera på om en snik är tillräckligt!

Det stora steget är att gå från Leaf (=kortkörning) till Tesla Snik S60 (=långkörning hur långt som helst!)!

Visst skulle det uppskattas med FWD men RWS funkar bra också. Även om snödjup går upp till underredet. Jag kör dubbat.

Snik÷ S60, vit massiv färg, ej aktiverad AP, ej aktiverad 75kWh

Det går att aktivera när jag sparat ihop pengarna, tycker det är värt det och familjerådet inte vill köpa ngn d-a heminredningsdetalj. Tills dess kör jag en fantastisk bil, den näst bästa jag haft! Och jag gör det idag!

(Nu tog jag en lagerbil med NG läder, tak, vinter och elbaklucka före dollarhöjningen. Jag sålde halva båten, förra bilen, lade in alla pengar jag sparat och tog ett jättelån. Känns ändå mkt bra. Jag ville inte vänta!).

Funderade mkt på begagnade S85. Tyckte priserna var orimligt höga.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Jag var inne precis innan prishöjningen och fick offert på en 60D som var på väg över med ungefär samma spec som din. Iofs autopilot 2.0 vilket jag ändå inte skulle aktivera, tycker om att köra själv. Hamnade ändå uppåt 1,1.
Jag tittar nu på dom demobilar som finns, ska till MoS idag och be dom kolla vad som finns i europa. Jag sneglar lite på begagnat också men nytt är ju nytt. Det lär bli att stretcha ekonomin ordentligt men jag förstår på alla att det är värt det. Via Tesla så är det 2,25% rörlig ränta och restv på 35% och 60 månaders avbetalning uppåt 8-9´/mån. Mkt pengar ut
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vänta.
om dollarpriset hamnar runt 7 när det är dags att köpa model3 kommer det bli mycket fördelaktigt. (ett inte helt orimligt scenario). (fast, det kan även bli 14 även om det är föga troligt)
Står du ut att vänta så vänta. Kan du av någon anledning inte att vänta och vill du ha en nu, så har du inget alternativ om du blankt måste ha en tesla.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

tompet skrev:
Jag var o---- Via Tesla så är det 2,25% rörlig ränta och restv på 35% och 60 månaders avbetalning uppåt 8-9´/mån. Mkt pengar ut
Jag petade in bilen (150) o besparingar (100) o transportstyrelsen (40) samt lade mig på 55%. Detta ger ca 763-290=473kkr i ränteunderlag till 1,25% o ca 40 i amortering. Månadskostnad ca 2000 kr dvs dieselkostnad m tidigare bil. Svårt att veta om 36 mån o restvärdesrisk. 425kkr om tre år för S60? Inte helt orimligt?? Som en ny Leaf! Detta funderar jag på om tre år. Nu kör jag elbil igen. Känns bra! Nu skall jag ut o jaga vildsvin! Men skålade matta bak så bytet kan transporteras hem. Får ev köpa wunderbaum.... Detta är en bruksbil!
20170204_105622.jpg
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Exakt som du gjorde Lars, så tänkte jag
Men la till ett pano och Ap1. Då gick billeländet upp 2000 :- i månaden. Jag började fundera och fundera. Då gick bilpriset upp....
Satan vad jag ångrar mig idag.
Så här såg det ut då

Så vad du än gör, tveka inte köp!
IMG_2624.jpg
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare

Inlägg av tompet »

Det problemet, väntar man så går det upp. Hade det i tanken precis innan höjningen och funderade för länge. Nu tittar jag på en röd 75D som demo men bra utrustning, då är den uppe i ca 985´.
Crappy, vad är det för sajt du kollat på?
Nedan fick jag från Tesla innan höjningen.

Model S 60D kWh (870 850 kr inkl. moms) 3000 mil körsträcka per år. VIN172886
· 35% restvärde, 60 mån, 2,25% rörlig ränta.
· 7 483 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 20% kontant.
· 5 947 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 30% kontant.
· 4 411 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 40% kontant.

· Model S 60D kWh (870 850 kr inkl. moms) 3000 mil körsträcka per år. VIN172886
· 45% restvärde, 36 mån, 2,25% rörlig ränta.
· 9 498 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 20% kontant.
· 6 994 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 30% kontant.
· 4 491 kr/mån inkl. moms privat avbetalning vid 40% kontant
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Det är Teslas försäljare som håller i ipaden
Jag vill minnas att kalkylen byggde på 50% i restvärde
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Crappy skrev:
Men la .....!
Jag beställde tidigt i höstas men fick Ågren. Var mogen att ta steget vid jul. Det är satans mkt pengar! Jag är glad idag, bilskrället hade kostat ca 200' MER idag vilket är HELT orimligt...
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lem skrev:
Crappy skrev:
Men la .....!
Jag beställde tidigt i höstas men fick Ågren. Var mogen att ta steget vid jul. Det är satans mkt pengar! Jag är glad idag, bilskrället hade kostat ca 200' MER idag vilket är HELT orimligt...
Känner delvis igen detta. Bilen som jag beställde gick på nästan dubbelt så mycket som jag tänkte mig när jag reserverade bilen. Delvis pga prishöjningar och delvis pga att jag valde bra mycket mer utrustning än vad jag hade tänkt mig från början i och med att jag hoppade på Signature-modellen. Jag var lite tveksam om jag verkligen skulle fullfölja beställningen eller inte.

Nu ligger dock priset på bilen flera hundra tusen kronor mer än vad jag gav. Jag tror det rör sig om ca 300 000:- men det är lite svårt att avgöra eftersom det inte längre går att beställa en Signature Red Model X P90D .
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

dstr skrev:
Vill du ha en bil idag, eller om två år kanske?

Du kommer inte ångra dig med en S idag.

Håller med, den som köper en S nu kommer inte ångra sig.

Har nu kört en modell S P85D i 80 mil och kommer köra mer. Tusan vilken trevlig 2:a bil till vår X det skulle vara om man förtränger allt vad ekonomi heter.
Vad kommer en begagnad modell S kosta om ett år då modell 3 kanske har börjat leverants i USA och vi lämnar tillbaka vår Nissan Leaf i februari 2018?
Vi kommer alltså behöva en ny andrabil innan modell 3 finns för leverans i Sverige.
När kommer modell S som begagnad konkurera med nya e-golf och allt vad liknande premiumbilar heter?
Är en begagnad S 70 värd 200 KSEK mer än en premium 40kW bil?
Ja jag tror det efter dessa få mil i en S.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Model S och Model 3 är helt olika bilar för mig. Model 3 är mycket mindre och ganska ful design tycker jag, dålig lastkapacitet jfrt med model S. Vill man ha en bil nu är det S som gäller. Om 3 år kanske model 3 kommer, om du lägger en beställning nu.
Tror dessutom att en fullmatad model 3 kommer att kosta rejält mycket pengar, inte så mycket mindre än en lätt beg model S.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar