Re: Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon
Postat: 28 feb 2017 03:26
Jag har kört 3 Priusar i 3 år per bil och dom har totalt varit på verkstad 1 gång under 9 år.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det är nog riktigt. Men med samma argument kan man köpa nästan vilken japansk bil som helst. Och det finns riktigt fina sådana. Jag har hellre en Tesla som går sönder (pga att jag använder den) än en Toyota som inte går sönder men som är så ful att man inte vågar att använda den.mjwahl skrev:En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.Vasp skrev:Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
Nog för att jag skrivit om det ganska många gånger nu, men vill ändå passa på att hålla med om Teslas "kvalitet" som är totalt värdelös, speciellt i kombination med kompetensnivån på SC (iaf i Väsby) samtmjwahl skrev:Tråkigt att höra, har haft två toyotor och en lexus sen 2007. En packning behövde bytas på på priusen taklucka efter 4 år. Goodwillreparation. Teslorna har varit inne på reparation runt 10-12 ggr på mindre än två år. Skräp.....Svenssons skrev:Detta håller jag inte med om alls. Min Toyota RAV4 hade lysande motorlampa från dag 1 och Toyota lyckades aldrig lösa det. Gav upp efter ett par års turer till Toyota Center i Mölndal. Framvagnen gav upp helt för mig efter några år och den åt bromsbelägg varje år som kakmonstret äter kakor, bromsskivor fick jag också byta regelbundet.mjwahl skrev:En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.Vasp skrev:Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
Tänk om man hade kunnat köpa en eldriven Lexus, med supercharger-tillgång och riktigt batteri för samma pris som en Tesla men med Lexus-kvalitet. Tesla hade kursat ganska omgående tror jag. Så sett är det nästan bra att Toyota befinner sig på villovägar just nu.Bjelke skrev:Nog för att jag skrivit om det ganska många gånger nu, men vill ändå passa på att hålla med om Teslas "kvalitet" som är totalt värdelös, speciellt i kombination med kompetensnivån på SC (iaf i Väsby) samt
deras inställning till vad som behöver fixas (dom skiter i ganska mycket där och "ursäktar" det med en massa skitsnack som att den är OK enligt DERAS definition som är minst sagt sjuk ibland).
mati skrev:Tänk om man hade kunnat köpa en eldriven Lexus, med supercharger-tillgång och riktigt batteri för samma pris som en Tesla men med Lexus-kvalitet. Tesla hade kursat ganska omgående tror jag. Så sett är det nästan bra att Toyota befinner sig på villovägar just nu.Bjelke skrev:Nog för att jag skrivit om det ganska många gånger nu, men vill ändå passa på att hålla med om Teslas "kvalitet" som är totalt värdelös, speciellt i kombination med kompetensnivån på SC (iaf i Väsby) samt
deras inställning till vad som behöver fixas (dom skiter i ganska mycket där och "ursäktar" det med en massa skitsnack som att den är OK enligt DERAS definition som är minst sagt sjuk ibland).
Lexus är ju helt efterblivna. Sladden är en FÖRDEL.Swede1 skrev:https://www.lexus.se/hybrid/?utm_source ... ltidLaddad
Bra argument!
Med Lexus hybrid behöver du aldrig ladda med sladd!
Alltid laddad!
Bra reklam?
Har den solceller? Eget kraftverk drivet av?
Bättre argument kanske är att du nästan aldrig behöver åka till verkstaden med Lexus?
När du är redo är din bil också redo!!!
Att bränna olja och smutsa ner miljön!!!
Jag har bokat en Model 3, eller bättre sagt, bokningen är från "förr i tiden" innan jag skaffade min Model S, och den ligger kvar än så länge. Det är mycket mycket osannolikt att jag beställer en Model 3, men bokningen får ligga kvar till andra presentationseventet, bara ifall de visar nånting som gör att jag vill ha bilen i alla fall. Jag har flera gånger varit nära att trycka på återbetala-länken men det känns lite förhastat att avboka redan nu.Bjelke skrev:Har inte bokat någon model 3 kan jag ju säga... Det som skiljer Tesla från andra är i princip superchargers och ett stort batteri, inget av det är omöjligt för andra att ordna, och tar man betalt för SuC så
minskar skillnaden snabbt mot övriga även om det ännu saknas vettiga alternativ.
Jo dom har visst en stor batterifabrik på gång oxo, men även det är görbart för andra, och inget som betyder något för mitt bilägande lixom utan mer som ett slags handelshinder för övriga biltillverkare.
Den här var bra:danni skrev:Seth som driver Electrek kör Prius Plug-in idag, men ändå är han inte nådig mot den nya versionen: https://electrek.co/2017/02/27/review-2017-prius-prime/
watch out, the cops are going to pull you over for driving a totaled car
Sånt där som du beskriver är riktigt tråkigt och så jävla onödigt. Men jag förstår din frustration och håller helt med. Många Tesla-ägare är förmodligen ganska inbitna hardcore-elbilister. Vi accepterar nästan vad som helst bara för att få köra elbil. Alla andra, som inte är så inbitna, byter bort sin ganska nya Tesla mot en ICE-bil igen. Men det finns ju gränser även för oss vad man är beredd att acceptera. Jag har nog haft tur att min bil har rullat ganska bra hittills. Alla fel som jag har/haft är visserligen tråkiga och jobbiga, men jag kan leva med dem. Inget som tvingar mig till ett verkstadsbesök just nu iaf. Skulle det bli så att jag måste parkera bilen i Mölndal i flera månader så skulle jag garanterat reagera precis som du. Bort med bilen och fram med nånting som fungerar.mjwahl skrev:Tesla är den bättre bilen såklart, men skiten är ju inte färdigbyggd eller färdigdesignad med alla fel som inträffar. Jag beställt en lexus-ICE igen med bensinmotor, det finns gränser hur mycket skit man kan ta bara för att köra elbil. Min splitternya model x p90dl var borta på servicecenter tre månader för reparation av allvarliga fabrikationsfel. Kompensation för 3 månaders garantitid upp i rök, värdeminskning under samma tid och den sedvanliga silent treatment kundbemötandet tid var vinterdäck. Mmm tack. Verkligen generöst Tesla. Tack och hej.
Bilfan har bara gått 330 mil sedan i september.
Garantin på min gick ju ut nyligen och jag ser verkligen fram emot att få ha den enbart som andra-bil, dvs att det kommer något liknande från ngn annan som oxo går att köpa,mati skrev:Sånt där som du beskriver är riktigt tråkigt och så jävla onödigt. Men jag förstår din frustration och håller helt med. Många Tesla-ägare är förmodligen ganska inbitna hardcore-elbilister. Vi accepterar nästan vad som helst bara för att få köra elbil. Alla andra, som inte är så inbitna, byter bort sin ganska nya Tesla mot en ICE-bil igen. Men det finns ju gränser även för oss vad man är beredd att acceptera. Jag har nog haft tur att min bil har rullat ganska bra hittills. Alla fel som jag har/haft är visserligen tråkiga och jobbiga, men jag kan leva med dem. Inget som tvingar mig till ett verkstadsbesök just nu iaf. Skulle det bli så att jag måste parkera bilen i Mölndal i flera månader så skulle jag garanterat reagera precis som du. Bort med bilen och fram med nånting som fungerar.mjwahl skrev:Tesla är den bättre bilen såklart, men skiten är ju inte färdigbyggd eller färdigdesignad med alla fel som inträffar. Jag beställt en lexus-ICE igen med bensinmotor, det finns gränser hur mycket skit man kan ta bara för att köra elbil. Min splitternya model x p90dl var borta på servicecenter tre månader för reparation av allvarliga fabrikationsfel. Kompensation för 3 månaders garantitid upp i rök, värdeminskning under samma tid och den sedvanliga silent treatment kundbemötandet tid var vinterdäck. Mmm tack. Verkligen generöst Tesla. Tack och hej.
Bilfan har bara gått 330 mil sedan i september.
Det tråkiga är ju att allt detta inte har någonting med själva eldriften att göra. Man byter ju inte bort Teslan mot en ICE-bil pga att eldriften inte fungerar. Man gör det trots att man är tvungen att gå tillbaka till en fossil skräpmotor, och det är riktigt illa.
Tänk om det blir likadant med Model 3. 400 000 besvikna kunder är ingenting Tesla har råd med. Hoppas de är medvetna om det.
Om det var deras mål så har de misslyckats då den efter årets två första månaderna är den 8:e bäst säljande elbilen och ligger väldigt nära Model X.kangru skrev:Jag fick reklam av Toyota i mailen igår om denna. Kollade lite och konstaterade förfärat efter en liten stund att den är strikt 4 sitsig. Är detta ett försök hos Toyota att döda modellen helt och att kunna säga att kunderna inte vill ha Plugin utan istället vill ha vätgasbilar, på ungefär samma sätt som Sony kvävde Lund jmft med Japan i RnD produktledning för ett par år sedan.
Hur menar du att detta skulle påverka?benke_berguv skrev:Att den 4 sitsig har tydligen med maxlast eller liknande att göra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Passagerarna ingår i totalvikten så tar man bort en passagerare så får man in lite mer batterier.kangru skrev:Hur menar du att detta skulle påverka?benke_berguv skrev:Att den 4 sitsig har tydligen med maxlast eller liknande att göra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man kunde ju annars också ha plockat bort den där järnklunsen där fram...LarsL skrev:Passagerarna ingår i totalvikten så tar man bort en passagerare så får man in lite mer batterier.kangru skrev:Hur menar du att detta skulle påverka?benke_berguv skrev:Att den 4 sitsig har tydligen med maxlast eller liknande att göra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror inte att det nya 8,8 kWh Litium-jonbatteripacken väger mer än de gamla NiMH-batteripacken och då hade man 5 sittplatser. Hittar uppgifter om mellan 45kg till 150 kg beroende på Prius-modell för de gamla batteripacken. 8.8 kWh Litiumjonbatteripack borde väga kring 50 kg.LarsL skrev:Passagerarna ingår i totalvikten så tar man bort en passagerare så får man in lite mer batterier.kangru skrev:Hur menar du att detta skulle påverka?benke_berguv skrev:Att den 4 sitsig har tydligen med maxlast eller liknande att göra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Neeeheeej, det måste du ha missuppfattat. Fördelen med vätgas är ju att det inte tar mer plats än en bensintank och nackdelen med batterier är att de tar för mycket plats. Så är det. Det har jag läst på internetz. Det är därför Tesla Roadster är bara tvåsitsig och Model S så liten invändigt. Fråga valfri motorjournalist bara... host... hostSvenssons skrev:Toyotas vätgasbilar är också strikt 4-sitsig men där beror det på att vätgastanken tar för stor plats. Batterier är ju lite lättare att placera men kanske bygger de Prius efter kommande vätgasvariant.
mati skrev:Neeeheeej, det måste du ha missuppfattat. Fördelen med vätgas är ju att det inte tar mer plats än en bensintank och nackdelen med batterier är att de tar för mycket plats. Så är det. Det har jag läst på internetz. Det är därför Tesla Roadster är bara tvåsitsig och Model S så liten invändigt. Fråga valfri motorjournalist bara... host... hostSvenssons skrev:Toyotas vätgasbilar är också strikt 4-sitsig men där beror det på att vätgastanken tar för stor plats. Batterier är ju lite lättare att placera men kanske bygger de Prius efter kommande vätgasvariant.