Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Läste lördagens DN med provkörningen av Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon batteri.

Det som verkar nytt är framförallt elbilsprestandan

- Bytt batteritekniken till Litium-jon batteri på 8,8 kWh
- Typ 2 laddning 3,3 kW
- Räckvidd upp mot 5 mil
- Elektrisk värmepump
- Värmesystem i batteripacket
- Toppfart på eldrift höjd till 135 km/h

Det går även att köpa till solcellstak för 18 000:- men i våra breddgrader beräknas det ge cirka 70 mils körning per år så det blir dyra solel kilometer. I soligare länder borde de väl kunna bidra till några hundra mils körning.
toyota-prius-plug-in-hybrid-2017-sollcellstak.jpg
Tydligen finns även ett körläge där ICE motorn funkar som generator, enligt Toyota ska det används på motorvägen fram till städer som förbjuder ICE-körning så du kan köra i staden på el.

Om de tog bort ICE-motorn och bensintanken och stoppade i större batteri borde det ju vara en produktionsklar elbil också.

Motor journalisten verkar ha läst på lite om elbilar, men han måste förstås framhäva att Prius är tråkig att köra och hans nästa artikel handlar om bensinmackar som vi minns i Stockholm.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Inlägg av bylund »

Antalet mackar att minnas lär bara bli fler när elbilarna blir fler.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

mirai fronten sprider sig
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Lyckas de göra en trend av den fronten uppfattas den inte längre som ful.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Läste lördagens DN med provkörningen av Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon batteri.

Det som verkar nytt är framförallt elbilsprestandan

- Bytt batteritekniken till Litium-jon batteri på 8,8 kWh
- Typ 2 laddning 3,3 kW
- Räckvidd upp mot 5 mil
- Elektrisk värmepump
- Värmesystem i batteripacket
- Toppfart på eldrift höjd till 135 km/h

Det går även att köpa till solcellstak för 18 000:- men i våra breddgrader beräknas det ge cirka 70 mils körning per år så det blir dyra solel kilometer.

Tydligen finns även ett körläge där ICE motorn funkar som generator, enligt Toyota ska det används på motorvägen fram till städer som förbjuder ICE-körning så du kan köra i staden på el.

Om de tog bort ICE-motorn och bensintanken och stoppade i större batteri borde det ju vara en produktionsklar elbil också.

Motor journalisten verkar ha läst på lite om elbilar, men han måste förstås framhäva att Prius är tråkig att köra och hans nästa artikel handlar om bensinmackar som vi minns i Stockholm.
Haft en Prius med solcellstak. Det var bara till för att driva kupéfläkten och kyla kupén när bilen är parkerad soliga dagar. Funkade inte nåt vidare..
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Det går även att köpa till solcellstak för 18 000:- men i våra breddgrader beräknas det ge cirka 70 mils körning per år så det blir dyra solel kilometer. I soligare länder borde de väl kunna bidra till några hundra mils körning.
Det blir nog max det dubbla, dvs 140 mils extra räckvidd om du t.ex. har bilen i södra Europa. Dock är frågan hur den ökade temperaturen minskar effektiviteten på solcellerna plus att om du ställer bilen i solen lär det gå åt mer energi till att sedan kyla bilen så att netto lär det bli än mindre extra km som du får ut från solcellerna.

Kan alltså mycket väl bli kortare total räckvidd om du väljer att ställa dig i solen för att få el från solcellerna jämfört med att välja att ställa bilen i skuggan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vad kan man ha i det taket 250W eller så?
Man räknar med 1000 timmar ( syd 35-45 grader )
Jag ser inte hur detta kan under någon scenario ge 70 mil i verkliga förhållanden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

e5m1r skrev:
Jag ser inte hur detta kan under någon scenario ge 70 mil i verkliga förhållanden
Det skulle isåfall kunna bli 250 kWh solel per år. Borde väl kunna räcka till 125 mils körning, fast om energin används till att kyla eller värma kupén innan avfärd är den ju bortslösad redan.

Om du behåller bilen i 10 år så blir det en milkostnad på 14,40 sek per mil för solel.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
e5m1r skrev:
Det skulle isåfall kunna bli 250 kWh solel per år. Borde väl kunna räcka till 125 mils körning, fast om energin används till att kyla eller värma kupén innan avfärd är den ju bortslösad redan.

Om du behåller bilen i 10 år så blir det en milkostnad på 14,40 sek per mil för solel.
Maxeffekt under alla soltimmar förutsätter konstant optimal placering av solcellerna. Tror inte att solceller på biltak kommer att vara i optimal vinkel utan skugga under samtliga soltimmar i verkliga förhållanden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Lyckas de göra en trend av den fronten uppfattas den inte längre som ful.
Nej. Det finns ju verkligen gränser för vad man kan acceptera. Vissa bilar upplever man som fula i början men sen vänjer man sig. Leaf är en sån bil (sorry Tibor ;-) ). Den är verkligen inte snygg men man mår iaf inte illa när man ser den.
Gamla Prius faller också i den kategorin. Ganska ful, men det går att acceptera utseendet om man intalar sig att den konstiga formen har sin förklaring i att man ville hålla luftmotståndet så lågt som möjligt.
Sen finns det bilar som man aldrig har kunnat vänja sig vid. Spontant tänker jag på Fiat Multipla. Den har varit ful som stryk och borde egentligen ha förbjudits av estetiska skäl redan från början. Det gick bara inte att vänja sig. Tur att den inte finns kvar.
Toyotas nya formspråk tillhör den senare kategorin. Det går bara inte. Jag kan inte ens titta på bilderna utan att att bli illamående. Det är otroligt oestetiskt och hela formspråket är så oharmoniskt att man verkligen undrar om Toyotas designer har rökt på nånting. I fallet med Mirai hade man ju kunnat misstänka att de egentligen inte vill sälja bilen, men Prius har ju ändå varit en storsäljare hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Ja den är ju rätt ful tycker jag också.

Undrar om Toyota vill att bilen verkligen ska sticka ut i mängden eller om det är vi som inte förstår oss på Japansk bildesign?

Tekniskt är den ju ändå intressant, nästan som en elbil med enorm räckviddsförlängare.

Solcellerna är ju frågan om det är en gimmick eller början till teknisk revolution.

Läste följande på nätet: 2017 Prius Prime adds a full solar roof option, to charge both the 12V and drive battery (8.8 kWh).

Tidigare har ju tydligen solcellerna endast varit för att driva kupéfläkten, men nu laddas även stora batteriet för drivningen om det stämmer. Skulle de utöka solcellerna till att fylla ut precis hela taket, motorhuv och baklucka kanske det skulle gå att få ut 500 watt i soliga breddgrader.

Om du då bor i Kalifornien och har 20 km till arbetet kan det funka. På kvällen parkerar du bilen i en backe mot öster, morgonsolen kan ladda mellan 05.00-08.00 och du åker till arbetet. Där parkerar du i sydvästläge och laddar hela dagen. Då skulle nog solenergin räcka för daglig pendling.

Kanske utvecklas mjukvaran i bilen mer, du sätter i laddsladden och anger hur långt du måste kunna köra innan nästa laddning blir tillgänglig. Skiner solen laddas inget alls från elnätet, blir det mulet väder fylls lite energi på så det räcker hem igen.

Solceller ger förvånansvärt lite energi i förhållande till storleken, men med många timmars sol blir det ändå en del som kan samlas upp i batteriet.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Att stå på en utomhusparkering vid Arlanda skulle kunna ge tillräckligt för hemresan när man kommer hem efter några dagar.. :)
Om det inte är vinter och har snöat första dagen... Bild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Off Grid Byggaren skrev:
Solceller ger förvånansvärt lite energi i förhållande till storleken
Vet inte riktigt vad du menar med detta - handlar det om att människor har felaktiga föreställningar? För det är ju ingen hemlighet utan ett enkelt fysikaliskt faktum att energiinnehållet per kvm i solstrålningen vid vårt avstånd från solen är ca 1,5 kW, vilket gör att den teoretiska maximala effekten för en solcell med 100% verkningsgrad i vakuum - dvs i omloppsbana utanför atmosfären - är just ca 1,5 kW per kvm.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

StefL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Solceller ger förvånansvärt lite energi i förhållande till storleken
Vet inte riktigt vad du menar med detta - handlar det om att människor har felaktiga föreställningar? För det är ju ingen hemlighet utan ett enkelt fysikaliskt faktum att energiinnehållet per kvm i solstrålningen vid vårt avstånd från solen är ca 1,5 kW, vilket gör att den teoretiska maximala effekten för en solcell med 100% verkningsgrad i vakuum - dvs i omloppsbana utanför atmosfären - är just ca 1,5 kW per kvm.
Jag tror att många människor har felaktiga föreställningar vad en solcell kan producera i förhållande till storleken, det är bra när Toyota är realistiska med max 70 mil per år i Sverige. Då måste nog bilen stå nytvättad i sydläge också.

I Japan har Prius faktiskt ännu mer elutrustning:

Fast Charging CHAdeMO
Despite just a 8.8 kWh battery, Toyota has made available three charging options: L1, L2 and DC fast charging – that is if you live in Japan, where an optional CHAdeMO outlet enables the Prius Prime to get a 80% charging just 20 minutes.

External Power Supply System
What can you say about this? It has one…actually two* – an internal and a optional extender adapter (in Japan) for emergency use/outdoor activities, etc. It is rated at ~1,500 watts.
prius-prime-cutaway.png
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Solcellerna är ju frågan om det är en gimmick eller början till teknisk revolution.

Läste följande på nätet: 2017 Prius Prime adds a full solar roof option, to charge both the 12V and drive battery (8.8 kWh).

Tidigare har ju tydligen solcellerna endast varit för att driva kupéfläkten, men nu laddas även stora batteriet för drivningen om det stämmer. Skulle de utöka solcellerna till att fylla ut precis hela taket, motorhuv och baklucka kanske det skulle gå att få ut 500 watt i soliga breddgrader.
Solceller på bil är bara en gimmick. Vet inte exakt hur stor yta det rör sig om men ser inte ut att vara mer än en kvadratmeter. Då kommer maxeffekten vara kring 200 W om solinstrålningen ger 1000W per kvadratmeter. För att kunna ge upp till 500W på samma yta måste solinstrålningen vara 2500W/m2 vilket är helt orimligt, Jorden måste flyttas en bra bit närmare solen för att detta ska inträffa. För att få 500W med 1000W/m2 solinstrålning krävs en yta på 2,5 kvadratmeter.

Detta antaget att solcellerna är bland de mest effektiva solcellerna som säljs till konsumenter dvs 20% verkningsgrad och dessutom kommer denna toppeffekt endast gälla om cellerna är riktade rakt mot solen vilket antagligen bara kommer inträffa kort stund under dagen i bästa fall. Du skulle behöva stå i direkt sol i flera dagar för att ta dig någon mil under de bästa förutsättningarna.

Bild på släpvagn med totalt ca 1000 W solceller i tre paneler som delvis kan vinklas mot solen. Tycker Priusen verkar ha ca 1/6 av ytan, dvs en halv panel.
Almaden-PV-car-trailer-You-can-fold-your-generator-and-build-it-up-somewhere-outdoors_full.jpg
http://www.pveurope.eu/Products/Storage ... e-outdoors
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Får de Japanska bildesignerna hårda riktlinjer kan de nog pressa in fler solceller på taket.
Solelbil-2.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Nej tanken med solceller är inte helt uppåt väggarna, men bilen blir inte vacker.

kolla här sen ifjol sommar:

http://www.hanergy.com/en/content/details_38_3610.html
Vasp

Inlägg av Vasp »

Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Får de Japanska bildesignerna hårda riktlinjer kan de nog pressa in fler solceller på taket.
Är det din bil i bakgrunden? :) passande är det iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Vasp skrev:
Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mjwahl skrev:
Vasp skrev:
En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.
Nja de går genom besiktning resten är nog företags hemlighet Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Vasp skrev:
Detta håller jag inte med om alls. Min Toyota RAV4 hade lysande motorlampa från dag 1 och Toyota lyckades aldrig lösa det. Gav upp efter ett par års turer till Toyota Center i Mölndal. Framvagnen gav upp helt för mig efter några år och den åt bromsbelägg varje år som kakmonstret äter kakor, bromsskivor fick jag också byta regelbundet.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

En vinst och ett användningsområde med solceller på bilarna är att det till stor del kan ta bort urladdning under långtidsparkering. Så länge man inte står i ett mörkt garage då..

Bilen skulle inte heller då behöva snåla med ström och behöva stänga ner uppkopplingen eller liknande efter några dagar.

Hur mycket skulle behövas? Vad tappar ni per dygn? 1-1.5kwh? Alltså 5-7km...? (har för mig att Björn nämnt de siffrorna i nån video.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vasp skrev:
För mig ser Mirai ut på detta sätt:
toyota_mirai_05.png
Priusen liknar Mirai rätt mycket enligt mig...
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Vasp skrev:
Detta håller jag inte med om alls. Min Toyota RAV4 hade lysande motorlampa från dag 1 och Toyota lyckades aldrig lösa det. Gav upp efter ett par års turer till Toyota Center i Mölndal. Framvagnen gav upp helt för mig efter några år och den åt bromsbelägg varje år som kakmonstret äter kakor, bromsskivor fick jag också byta regelbundet.
Tråkigt att höra, har haft två toyotor och en lexus sen 2007. En packning behövde bytas på på priusen taklucka efter 4 år. Goodwillreparation. Teslorna har varit inne på reparation runt 10-12 ggr på mindre än två år. Skräp.....
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Skriv svar