Sida 2 av 2

Re: Sälja sin min plats

Postat: 04 maj 2017 21:56
av Crappy
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det

Re: Sälja sin min plats

Postat: 04 maj 2017 22:05
av Jerker
Crappy skrev:
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Tror iofs att 4-hjulsdrift har kommit till bilarna när det blir dags för oss att beställa.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 04 maj 2017 22:08
av Crappy
Ja om så är fallet så tror jag att de som beställer dual få det före den som "bara" beställer" enkelmotor oavsett om det skiljer i köplats eller ej

Re: Sälja sin min plats

Postat: 04 maj 2017 22:09
av Smutt
Crappy skrev:
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Jag har svårt att tro att dom kör så girigt pga dom har ögonen på sig, bilarna som kommer först är dom som dom klarar av att tillverka om dom hade mera tid skulle dom självklart släppt fullutrustade först men nu har dom kniven mot strupen, så allt handlar om vad som är klart! Det fulaste dom gör är nog att bara få klart det större batteriet i början

Re: Sälja sin min plats

Postat: 04 maj 2017 22:15
av Crappy
Nu tänkte jag mest på programvara. Det tar nog inte någon avsevärt längre tid att ladda in full autonom data än den billigaste.
Men även att sätta i dyrare lampor, dyrare säten osv om de har det tillgängligt kommer kanske påverka

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 07:37
av Herr X
Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.

Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.

Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 08:10
av vigge50
Herr X skrev:
Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.

Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.

Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Oj, jag visste att det var kö men till 2019? :o

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 08:25
av Jerker
Samtidigt rapporterar man om att den inte alls säljer i USA som man hoppats på. Trots att man inte fått upp produktionen som tänkt så har vissa köpare kunnat pressa priset så att de kommit ner i $25000 efter bidrag.

https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 08:33
av vigge50
Undra hur detta påverkar den svenska marknaden, kommer vi få se Ampera-e här 2018?

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 09:03
av dstr
Den kategorin som betalar för att gå före i kön är nog de som vill ha en PxxD.

Eftersom de modellerna inte är tillgängliga direkt så blir spekulation så här tidigt svårt.

Ta ut pengarna nu och sätt dom i en aktiefond. Det kommer ge bättre avkastning kommande 12 månaderna.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 09:10
av chaffis75
Jerker skrev:
Samtidigt rapporterar man om att den inte alls säljer i USA som man hoppats på. Trots att man inte fått upp produktionen som tänkt så har vissa köpare kunnat pressa priset så att de kommit ner i $25000 efter bidrag.

https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/
Och media och biltillverkare (inte Testla såklart) pratar om att kunderna inte vill ha elbilar, känns som de har väldigt fel, känns som de redan börjar bli problem att möta efterfrågan och vänta då bara till de finns fler modeller och de lite mindre bil intresserade får upp ögonen för detta.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 05 maj 2017 18:36
av Limbster
vigge50 skrev:
Undra hur detta påverkar den svenska marknaden, kommer vi få se Ampera-e här 2018?
Hehehe, nja frågan är nog om vi någonsin kommer få se den här i Sverige. Lite trist men när väl Tesla kommer upp i bra volymer på M3 och visar sig driftsäker kommer de andra få det riktigt svårt.

På trådskaparens fråga tror jag att man visst kan tjäna kanske 10 tusen på att köpa en M3 tidigt. Men då måste man ligga ute med typ en halvmiljon och risken är lika stor att du kanske förlorar 20 tusen. Klart bättre att lägga pengarna i någon annan investering som nämnts. Om jag bestämmer mig för att inte fullfölja mitt M3 köp kommer jag bara begära tillbaka pengarna.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 07 maj 2017 05:55
av LarsL
Ja, är det spekulation man är ute efter finns betydligt smartare saker att göra större pengar på.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 15 maj 2017 19:48
av eTron
Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.

Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 15 maj 2017 20:04
av HelectriC
eTron skrev:
Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.

Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.
Som jag förstod det så är det bara en av de två reservationerna som kommer i "teslaägare"-kön. Vet dock inte hur man rankas med den andra reservationen.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 15 maj 2017 20:21
av Smutt
eTron skrev:
Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.

Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.

Online då ingår ju ingen present med bilen :(

Re: Sälja sin min plats

Postat: 15 maj 2017 22:30
av Pontus
Inte hittat någon köpare än?
Jag kan erbjuda en bättre plats för en pizza eftersom jag bara bokat 1 än så länge och är ägare antar jag att en ny bokning skulle bättre plats än vad du nu har och jag vill bara ha 1 plats själv.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 09 jun 2017 10:10
av Verdi
Legato skrev:
Smutt skrev:
Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.

Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 09 jun 2017 10:17
av vigge50
Verdi skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.

Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.
I USA så ska den kosta hälften av Model S och både moms och tull ärprocentuellt, frakten kanske är samma om de inte kan förhandla ner kostnaderna när leveranserna ökar. Om en Model S idag kostar 870 000 i Sverige så borde en Model 3 kosta mindre än 500 tusen men det är såklart inte säkert.

Re: Sälja sin min plats

Postat: 09 jun 2017 10:40
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.

Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.
Osäker varför du citerar mitt inlägg, har aldrig sagt något om att det inte skulle vara exklusive moms och tull.

Jag förväntar mig idag ett pris på 460-480k, men skrev som sagt OM det blir ett OVÄNTAT lågt pris... Det finns ju många faktorer kvar att ta hänsyn till, bla kan Tesla hantera 3an på annat sätt än övriga modeller gällande prissättning på lokala marknader, men främsta osäkerheten är såklart dollarkursen.