Köade i Gbg och var väl ca. 100:de personen som bokade där.
Depositionen var ju 10.000 men vill förstås ha lite extra.
Finns det något intresse?

Moderator: Redaktion
Tesla tillåter inte att byta "ägare" av reservationen så du kan tyvärr inte sälja den.nilsjan skrev:Funderar på att sälja min plats. Kan man rent praktisk göra det?
Köade i Gbg och var väl ca. 100:de personen som bokade där.
Depositionen var ju 10.000 men vill förstås ha lite extra.
Finns det något intresse?
Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Jag tror att Tesla kommer att ha hunnit skala upp tillverkningen av Model 3 när den väl kommer till Europa så pass att du inte vinner mer än kanske ett par månader oavsett Teslaägare eller inte och max 3 månaders total leveranstid. Detta betyder att du måste sälja bilen snabbare än så för annars är det inte mycket vinst för den som köper. Visst, du kan få bilen lite snabbare eftersom den redan finns i landet men hur många är beredda att betala 10-20% mer för detta samtidigt som de inte kan välja tillval själva och får en "begagnad" bil?Legato skrev:Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
Det tror inte jag, Elon sa igår under samtalet att reservationer fortsätter att strömma in än men de ville dock inte ge ut några siffror så även om de fått upp produktionen när de börjar skicka till Europa så tror jag skillnaden mellan reservation nu och för ett år sedan är stor. Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.Svenssons skrev:Jag tror att Tesla kommer att ha hunnit skala upp tillverkningen av Model 3 när den väl kommer till Europa så pass att du inte vinner mer än kanske ett par månader oavsett Teslaägare eller inte och max 3 månaders total leveranstid. Detta betyder att du måste sälja bilen snabbare än så för annars är det inte mycket vinst för den som köper. Visst, du kan få bilen lite snabbare eftersom den redan finns i landet men hur många är beredda att betala 10-20% mer för detta samtidigt som de inte kan välja tillval själva och får en "begagnad" bil?Legato skrev:Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
Model X hade stora problem just vid uppskalningen av produktionen men ändå så var det inte långt (några få veckor) mellan leverans för min Signature som var reserverad två år innan leverans och General Production som var beställda 8 månader innan min leverans.
Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?vigge50 skrev:Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Ja det är så man måste göra men det är en risk tänk om köparen maxar bilen till 800000kr och sen hoppar av precis när du betalat och sen vill ingen betala fullt för den då står man därMickep skrev:Tycker det var helt rätt att man försvårat spekulation. Det känns inte helt etiskt rätt att köpa för att sedan kunna sälja direkt (därför har man begränsat antalet man kan reservera)
fast även om man beställde tidigt så kommer Europa vara långt tillbaka så kanske det bra kommer skilja 6 månader från de som får den först till de som beställer nu.(räknar att de i Sverige får de i slutet av 2018)
Men har man ingen skam i kroppen och enbart gör det för att tjäna en hacka så finns det kryphål: Man kan helt enkelt erbjuda någon att designa deras bil, sedan tar man en administrationsavgift för att föra över ägandeskapen av bilen.(så slipper den otåliga vänta)
Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.Legato skrev:Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?vigge50 skrev:Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Jag bokade M3 först dan förre som alla andre köpte en S senare, fick jag då bättre köplats?vigge50 skrev:Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.Legato skrev:Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?vigge50 skrev:Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Vad jag vet så är det strunt samma om du var teslaägare när du la beställningen, det är om du är teslaägare när designstudion öppnas som gäller. Sen så kan det ju vara så att dina val i designstudion skjutsar fram din leveransen eller annat så inget är säkert.Smutt skrev:Jag bokade M3 först dan förre som alla andre köpte en S senare, fick jag då bättre köplats?vigge50 skrev:Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.Legato skrev:Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?vigge50 skrev:Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Man har varit tydlig med att det fungerar bra att köpa en Tesla efter reservationen och ändå bli uppflyttad i kön så fort man köpt en Tesla S eller X.vigge50 skrev:Vad jag vet så är det strunt samma om du var teslaägare när du la beställningen, det är om du är teslaägare när designstudion öppnas som gäller. Sen så kan det ju vara så att dina val i designstudion skjutsar fram din leveransen eller annat så inget är säkert.
Det sjuka är att jag tror det finns en (liten) chans att tom det skulle löna sig... Men gör det det så blir det såklart ännu mer lönsamt att som existerande Teslaägare ha sina två reservationer.Bjelke skrev:Så om ngn som inte är Tesla-ägare har bråttom så kan man ju alltid köpa en Tesla när det börjar dra ihop sig och sälja den strax efter
Jag har redan en bättre plats än du, men tack ändå!nilsjan skrev:Kul med så många synpunkter och intressanta svar/spekulationer![]()
Jag är inte ute efter och det har aldrig varit tanken att spekulera i M3:an. Det är väl det att jag har tröttnat lite på alla olika bud om; datum för andra visning, utrustning, räckvidd, leveranstid, ja "you name it".
Jag vill vara jyst och kolla med Er på forumet om en eventuell bättre plats i kön var intressant.
Gäller det även konsulter? Funderar på att ta ett år där på andra sidan pölen.Jerker skrev:Det enda sättet att få snabb tillgång till en 3:a är att flytta till USA och ta jobb på Tesla/SpaceX och sen reservera en! Då har man den i sin hand i september!
Tror inte vi pålästa på forumet är eventuel köpare utan snarare en pappa på ÖstermalmLarsL skrev:När väl leveranserna börjar i Sverige såtror jag att tillverkningstakten är så hög att det knappast är lönt att skaffa en bättre plats. Jag kanske får vänta en eller två månader extra för att jag reserverade någon dag efter, när dragkroken var unvieled (unviel 1.5). Jag betalar knappast någon större peng för att korta väntetiden med någon månad eller två.