Lane Departure Warning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

crex

Re: Lane Departure Warning

Inlägg av crex »

e5m1r skrev:
crex skrev:
Vad är funktionen egentligen? Varna för att man oavsiktligt byter fil? Det finns väl inget varning för att man håller på och byter fil och har missat en bil i döda vinkeln (ála Volvo och de flesta andra premium-märken). Eller jag bara missat den funktionen?

Sorry om jag highjackat tråden på fel sätt :)
Byter du fil utan att blinka och linje finns så brummar det i ratten
Döda vinkel varning finns i lilla displayen i form av en vit "parantes" vid bilens bakre kofångare ( på ap1 bilar i alla fall)
Först när kollision är nära ska bilen tjuta
Spännande! Jag "testade" funktionen genom att väldigt sent upptäcka att jag höll på att köra in i en bil som låg i döda vinkeln. Som tur är så kollade jag en extra gång över axeln och undvek problem. Dock fick jag ingen varning alls av bilen. Dock så kan det ju vara så att det faktiskt inte var så nära kollision som jag upplevde det. Jag får helt enkelt testa igen, kanske med någon man känner i bilen bredvid så man inte orsakar en olycka :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

AP2-bilar har inte döda-vinkel-varning. Om du har en sådan bil kan det förklara saken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
crex

Inlägg av crex »

mati skrev:
AP2-bilar har inte döda-vinkel-varning. Om du har en sådan bil kan det förklara saken.
Bra input, tack! Det är dock en AP1.... bilen kanske inte delade min åsikt om att en olycka var nära förestående :roll:
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tycker LDW fungerar alldeles lagom. Känslan är nästan exakt densamma som när man kör ut på en väglinje med "rumble strip" vilket gör att man instinktivt fattar vad det handlar om.
bylund skrev:
Ratten ska göra motstånd om man försöker byta fil in i ett hinder. Jag har inte vågat prova.
Jag har faktiskt varit med om det. Bilen tyckte jag var på väg alldeles för nära ett vägräcke som skjuter ut supernära vägbanan på ett ställe på Lundbyleden. Då pep den och styrde emot. Det var väldigt sent på kvällen och jag hade just kört riktigt långt och var trött, så vem vet, kanske räddade den mig från att skrapa sidan mot räcket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag tycker LDW fungerar alldeles lagom. Känslan är nästan exakt densamma som när man kör ut på en väglinje med "rumble strip" vilket gör att man instinktivt fattar vad det handlar om.
Det är väl meningen att det ska kännas så. Det dumma är ju bara att bilen felindikerar så himla ofta. Den får för sig att man kör av vägen. Fast egentligen är det oftast bara en skugga eller olika färger i asfalten eller vägen är delvis våt eller så. Extremt jobbigt när ratten håller på och vibrerar hela tiden.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Det är väl meningen att det ska kännas så. Det dumma är ju bara att bilen felindikerar så himla ofta. Den får för sig att man kör av vägen. Fast egentligen är det oftast bara en skugga eller olika färger i asfalten eller vägen är delvis våt eller så. Extremt jobbigt när ratten håller på och vibrerar hela tiden.
Aha, det tycker jag händer väldigt sällan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kan tänka mig det iom att du har en AP1-bil. Jag antar att LDW bygger på kamerans tolkning av var vägen går. AP2 är ju än så länge bara sisådär bra på att se vägen. Linjerna hoppar och dansar ju ganska ofta vilt omkring i displayen. Och det är då den felindikerar och tror att man kör av vägen. Den felindikerar inte på de vägarna där det går att köra med AP. Men på alla mindre vägar t.ex. så håller den på och varnar och vibrerar. Det är ganska frustrerande. Det är därför jag stängde av den efter några dagar.
Skriv svar