Lane Departure Warning
Moderator: Redaktion
Lane Departure Warning
Är det någon mer än jag som tycker att Lane Departure Warning fungerar väldigt diskret när det gäller att varna föraren? Jag har tidigare kört Audi och där fick man en mycket tydlig varning i ratten när man passerade en filmarkering (utan att använda blinkers). Jag trodde faktiskt det var fel på min bil och var därför förbi Tesla Stockholm, som provkörde bilen, men sa att funktionen var OK.
I min värld borde Lane Departure Warning fungera som en rejäl Wake Up om man var på väg över i en annan fil utan att använda blinkers (som den gör i Audi t.ex.). Man kanske får ett telefonsamtal på motorvägen och böjer sig ner efter mobilen men får inte riktigt till det och så... (ja, jag vet, man ska ju ha telefonen parkopplad, men ibland glömmer man slå på mobilens blåtand...).
Jag uppfattar Teslans vibrationer i ratten så diskreta att man verkligen måste känna efter för att förnimma dem. Jag tycker de skulle vara betydligt mer påtagliga för att kunna sägas fylla en funktion!
Är jag kanske ensam om att tycka så här? Vad säger ni andra?
I min värld borde Lane Departure Warning fungera som en rejäl Wake Up om man var på väg över i en annan fil utan att använda blinkers (som den gör i Audi t.ex.). Man kanske får ett telefonsamtal på motorvägen och böjer sig ner efter mobilen men får inte riktigt till det och så... (ja, jag vet, man ska ju ha telefonen parkopplad, men ibland glömmer man slå på mobilens blåtand...).
Jag uppfattar Teslans vibrationer i ratten så diskreta att man verkligen måste känna efter för att förnimma dem. Jag tycker de skulle vara betydligt mer påtagliga för att kunna sägas fylla en funktion!
Är jag kanske ensam om att tycka så här? Vad säger ni andra?
Re: Lane Departure Warning
Jag vet inte om jag ska uttala mig, jag körde med det först månaden sen störde jag mig på det och har stängt av den. Har kört med det avstängt i över två år nu.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
+1Feddan skrev:Jag vet inte om jag ska uttala mig, jag körde med det först månaden sen störde jag mig på det och har stängt av den. Har kört med det avstängt i över två år nu.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Jag hade en Mazda tidigare och varnade så våldsamt att jag oftast körde med avstängd Lane Departure Varning. Teslan är precis tvärtom, man känner knappt nåntings alls. Det går nästan inte att säga om det är grov asfalt på vägen eller om bilen vill förmedla mig nånting. Det känns likadant. Dessutom får den fnatt alldeles för ofta, varnar för skuggor eller våta remsor när det har regnat. Den använder väl samma princip som autosteer och där fungerar ju igenkänning av vägen inte heller överallt.
Min Lane Departure Warning är avstängd tills vidare i avvaktan på bättre tider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Musikmannen66
- Teslaägare
Jag tycker den tjänstgör på ett mjukt sätt som passar mina händer(Gitarrist)
Den får mig att reagera och det räcker i min lilla värld i kupe'n
Model S 75 . Svart med taklucka
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
En tesla (2015 kanske) jag hyrde förra året hade en mycket starkare effekt på lane departure warning än min sena 2016 ap1
Har stängt av den på min för jag märker den knappt.
Har stängt av den på min för jag märker den knappt.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Verkar som ett klokt val!mati skrev:Jag hade en Mazda tidigare och varnade så våldsamt att jag oftast körde med avstängd Lane Departure Varning. Teslan är precis tvärtom, man känner knappt nåntings alls. Det går nästan inte att säga om det är grov asfalt på vägen eller om bilen vill förmedla mig nånting. Det känns likadant. Dessutom får den fnatt alldeles för ofta, varnar för skuggor eller våta remsor när det har regnat. Den använder väl samma princip som autosteer och där fungerar ju igenkänning av vägen inte heller överallt.
Och jag är trummis (på amatörnivå) - det förklarar saken...Musikmannen66 skrev:Jag tycker den tjänstgör på ett mjukt sätt som passar mina händer(Gitarrist)

Samma härFeddan skrev:Jag vet inte om jag ska uttala mig, jag körde med det först månaden sen störde jag mig på det och har stängt av den. Har kört med det avstängt i över två år nu.

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Och jag är pianist på amatörnivå.Lazze skrev:Och jag är trummis (på amatörnivå) - det förklarar saken...Musikmannen66 skrev:Jag tycker den tjänstgör på ett mjukt sätt som passar mina händer(Gitarrist)

Man kanske borde bilda en musikgrupp. The Sekterists.
Eller The Electrics.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dansbandet Tezzlas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Dags för ett rep inför nästa Tesla Club Sweden möte och bara spela ELO (Electric Light Orchestra) låtar 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vad som helst, bara inte dansbandsmusik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag viste inte ens att jag har något sådant. AP1 aktiverad eller inget. Det finns alltså ytterligare en assist?kallekula skrev:Samma här, avstängd. Irriterande funktion.
Model S P85D,
Vad är funktionen egentligen? Varna för att man oavsiktligt byter fil? Det finns väl inget varning för att man håller på och byter fil och har missat en bil i döda vinkeln (ála Volvo och de flesta andra premium-märken). Eller jag bara missat den funktionen?
Sorry om jag highjackat tråden på fel sätt

Om man kommer för nära den andra bilen lär det väl plinga eller pipa från parkeringsvarnaren iallafall. Om man inte redan har vaknat av den andra bilens tuta vid det laget... 

Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Byter du fil utan att blinka och linje finns så brummar det i rattencrex skrev:Vad är funktionen egentligen? Varna för att man oavsiktligt byter fil? Det finns väl inget varning för att man håller på och byter fil och har missat en bil i döda vinkeln (ála Volvo och de flesta andra premium-märken). Eller jag bara missat den funktionen?
Döda vinkel varning finns i lilla displayen i form av en vit "parantes" vid bilens bakre kofångare ( på ap1 bilar i alla fall)
Först när kollision är nära ska bilen tjuta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ratten ska göra motstånd om man försöker byta fil in i ett hinder. Jag har inte vågat prova.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vi blir, med mig som också är trummis, ett band med rejält drag i!Bjelke skrev:Vad som helst, bara inte dansbandsmusik...
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Elonz - The Ludicrous Rock BandTjell skrev:Vi blir, med mig som också är trummis, ett band med rejält drag i!Bjelke skrev:Vad som helst, bara inte dansbandsmusik...
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag tyckte funktionen var hemskt irriterande. Stängde av den efter ett par dagar efter leverans och har inte haft den på sedan dess.
Tanken är väl god men när man genar på landsvägar så blir det ett evigt vibrerande i ratten
Tanken är väl god men när man genar på landsvägar så blir det ett evigt vibrerande i ratten
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024