Sida 2 av 2

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 06:54
av Bjelke
Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 08:13
av Jensa
Vidio skrev:
Missade länken tidigare ser jag...

Så, duger en sån här tro?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Funkar bra!

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 08:50
av Jocce
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Jag tänkte samma sak i början. Men insåg att det är betydligt bökigare att hålla på med så stor kabel.
Men det är för att jag vet att i fjällstugan behöver jag 25 meters kabel. 3-fas 25 meters är VÄLDIGT bökigt/bulkigt och tar plats.

Jag har förvisso en 10-meters 3-fas liggandes i bilen, men tar fram 25 meters Schukon även om det är 5 meter förlängning jag behöver. Är smidigare att "coila" upp 25 meter schuko än 10 meter 3-fas ;)

Kör dock självklart 2.5mm2


/Jocce

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 08:57
av Jocce
Vidio skrev:
Jensa skrev:
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Ok tack!
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället. :D

Tänk dock på att du vid lång kabel får spänningsfall.
Jag köpte en 2.5mm2 kabel (dock 25 meter för har behov av det). Visst lite merkostnad, men skönt att veta att man "alltid" kan lita på kabeln.
Generellt verkar också kontakter osv vara av lite bättre kvalitet på de grövre kablarna.


/Jocce

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 08:57
av LarsL
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 09:54
av bylund
LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 10:00
av dstr
bylund skrev:
LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.

Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 10:01
av bylund
Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.

Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 13:46
av Smutt
Nån som har en länk?

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 15:57
av Tjell
Bjelke skrev:
Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)

Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 23:31
av apkungen
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 19 jul 2017 23:34
av bonath
bonath skrev:
Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Bra kabel men den fick ett skrapmärke direkt. Verkar vara lite ömtåligt orange "skal"...

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 20 jul 2017 08:22
av Jocce
apkungen skrev:

Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.

Är Risken mindre om man laddar färre gånger?
(Jag själv är allt för "fullösningar", så misstolka mig inte här...)

Visst blir risken större om man gör något 10 gånger att nått går fel en gång (sannolikhetslära).

Men risken att nått händer med "för hög" laddström känns för mig lika stor Gång 1-3 som gång 4-8 när man laddar...
(Visst teoretiskt så gång nr 1 är mest risk innan det är beprövat och gång nr 25 så kanske man börjat få slitage, men bortsett från det...)


Jämför det med att ligga utan skydd, att man gör någon med / blir med barn eller fångar en könssjukdom är lika stor även om du bara ligger en gång ;)
Det klassiska "Det behövs bara en gång" är ju väldigt applicerbart här ;)


/Jocce

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 22 jul 2017 13:59
av Vidio
Fick upp en liten fråga nu när jag ska åka och handla en portabel jordfelsbrytare.
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 22 jul 2017 14:07
av bullen
Ju mer du skyfdar desto bättre så vid schuko kontakten är väl bäst

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 22 jul 2017 14:08
av Smutt
Självklart före skarvsladd

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 22 jul 2017 19:13
av Lessmog
Javisst, före allt som kan bli fel.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 25 jul 2017 23:13
av Nicke Nyfiken
apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 25 jul 2017 23:19
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 25 jul 2017 23:43
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.
Men vad har det att göra med "koppla fel och ladda med för hög ström"?

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 26 jul 2017 00:14
av LarsL
Det går att koppla in en 1-fas kabel fel om du skruvar in den i en CEE, om du inte har koll.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?

Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Postat: 26 jul 2017 00:58
av Nicke Nyfiken
Okej då fattar jag vad du menar och håller fullständigt med.

Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.