Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Moderator: Redaktion
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Det var länge sen Tesla sa så och då var läget ett annat. Tror inte att det erbjudandet kvarstår faktiskt, inte med Model 3 och snabbare CCS på gång. Även CHaDeMo har aviserat om ökade laddhastigheter.
Men absolut, Supercharger-nätverket är bra och än så länge det enda som är riktigt praktiskt för långresor med sin höga effekt och tillförlitlighet. Det gör stor skillnad att stanna i 30-40 minuter och ladda jämfört med uppemot två timmar, och att stationerna finns i bilens karta är förstås ovärderligt. Även Tesla har ju hintat om kraftigt höjda laddeffekter.
Om detta ska bli verklighet tror jag att de biltillverkare som ska släppas in på SuC måste bygga nya SuC-laddare i en rasande fart för att det ska finnas något där för Tesla.
Men absolut, Supercharger-nätverket är bra och än så länge det enda som är riktigt praktiskt för långresor med sin höga effekt och tillförlitlighet. Det gör stor skillnad att stanna i 30-40 minuter och ladda jämfört med uppemot två timmar, och att stationerna finns i bilens karta är förstås ovärderligt. Även Tesla har ju hintat om kraftigt höjda laddeffekter.
Om detta ska bli verklighet tror jag att de biltillverkare som ska släppas in på SuC måste bygga nya SuC-laddare i en rasande fart för att det ska finnas något där för Tesla.
Hela poängen med att släppa in andra är ju att de andra ska bidra med laddare.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tesla kommer självklart behöva hjälp med långt många fler laddställen. Det är väl till Teslas fördel att deras standard kommer användas av andra om de ändrar sig, vilket jag inte tror att de vill. Om man börjar lipa för att man måste ladda bredvid en Leaf bara för att man har en Tesla så tycker i alla fall inte jag synd om den personen.
Om, mot förmodan, Tesla skulle släppa in Nissan/Renault så skulle trycket på hur många laddställen de måste bygga vara väldigt högt och göra livet bättre för både Tesla och dem själva. Allt annat är korkat. Men jag tror inte att Nissan/Renault är intresserade av ett sånt samarbete, de går hellre till sin gamla kartell med alla fossilbilstillverkare i så fall.
Om, mot förmodan, Tesla skulle släppa in Nissan/Renault så skulle trycket på hur många laddställen de måste bygga vara väldigt högt och göra livet bättre för både Tesla och dem själva. Allt annat är korkat. Men jag tror inte att Nissan/Renault är intresserade av ett sånt samarbete, de går hellre till sin gamla kartell med alla fossilbilstillverkare i så fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Att Tesla vill påskynda övergången till hållbar energi är det första som står på deras hemsida om Tesla:Jerka skrev:Det var länge sen Tesla sa så och då var läget ett annat. Tror inte att det erbjudandet kvarstår faktiskt, inte med Model 3 och snabbare CCS på gång. Även CHaDeMo har aviserat om ökade laddhastigheter.
https://www.tesla.com/aboutTesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Det är det som nämns på presentationerna och mötena som Tesla håller.
Det har varit målet från start och är fortfarande målet.
En del verkar tro att om fler aktörer kommer in på Tesla Supercharger-nätverket så byggs det inte fler stationer för det. Kommer fler in, oavsett om det är Model S/X/ 3 eller modeller från andra biltillverkare så kommer naturligtvis fler stationer byggas. Skulle inte fler bilar tillverkas av Tesla och inga andra bilmärken släpps in i SuC-nätverket så kommer inte fler stationer byggas och de som byggts kommer att sluta fungera med tiden. Detta är inte något bra för nuvarande Tesla-ägare, hur roligt är det då att sitta på sin egna kammare med det "exklusiva" SuC-nätverket när andra biltillverkare bygger snabbare och fler stationer?
Självklart är fler bilar som delar på kostnaderna för underhåll och utbyggnad till SuC-nätverket positivt.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Om Tesla skulle släppa in en annan biltillverkare på SuC så kommer dom självklart ta betalt för det och använda pengarna för att bygga ut nätverket ytterligare vilket även skulle gynna Teslaägare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Märkligt? Utan smidig tillgång till SuC så hade jag aldrig köpt en Tesla. Att släppa in andra märken skulle leda till växtvärk än värre än det redan håller på att bli. Visst, oftast är det tomt på SuC men det är inte relevant. Det ska vara smidigt när de flesta vill ha bilen på långresa. Dvs påsk, midsommar, jul, sportlov... SuC-nätverket MÅSTE klara av topparna.ovelundkvist skrev:Ja, väldigt märkligt. Det verkar handla om oro för att bli tvungen att vänta på andra än Teslor vid SuC, eller möjligen oro för andrahandsvärdet på den egna bilen.
I framtiden måste det till SuC-platser med 100 laddare, och de måste ligga mycket tätare. Idag finns det vadå? Drygt 3000 Teslor i Sverige? Ändå är det fullt ibland på vissa SuC. Säg att det blir 300 000 Teslor? Då måste SuC-nätverket 100-faldigas. Om elbilen slår igenom fullt ut så kanske det finns 3 miljoner elbilar i Sverige om 10-20 år. Då måste det då finnas TUSEN ggr fler laddstolpar. Det behöver stå SuC på varenda vägrestaurang, på varenda gammal mack, på varenda rastplats...
Det går dock helt klart att göra och antagligen kommer vi skratta åt dagens situation där alla Tesla-ägare kan i princip alla SuC utantill. Toftaholm, Löddeköpinge, Arboga, Ödeshög, Kristianstad, Gävle Bro... Kommer bli mytiska platser.

zyax skrev:Tesla kommer självklart behöva hjälp med långt många fler laddställen. Det är väl till Teslas fördel att deras standard kommer användas av andra om de ändrar sig, vilket jag inte tror att de vill. Om man börjar lipa för att man måste ladda bredvid en Leaf bara för att man har en Tesla så tycker i alla fall inte jag synd om den personen.
Ja, det beror helt klart på vilken motprestation som krävs. Är det "bara" pengar och vi ska samsas om de SuC som finns så är det katastrof. Det står jag för.
Att stå bredvid en "simplare" bil har jag gjort många ggr på Statoil. Det är inga problem. Dock har jag då inte valt min bil utifrån vilka mackar som jag ska kunna tanka på. En STOR anledning till att köpa Tesla är SuC-nätverket. Slutar det vara praktiskt och man får stå och vänta en timme eller nåt med skrikande/otåliga barn i bilen så är mitt val lätt.
Hmm. Långsiktigt kanske det ändå är enda sättet att få SuC att överleva? Även om Tesla blir en stor biltillverkare i framtiden så kommer de få svårt att konkurrera om alla andra går ihop till en standard. Då blir SuC snarare en belastning för Tesla än en fördel, lite som avsaknaden av 3,5-mm hörlursuttag är för Apple idag.
Fast jag tror ändå att det mest logiska är att Tesla behåller SuC-exklusiviteten tills vidare och den dagen en konkurrerande standard blir dominerande, då är det Tesla som byter.
Fast jag tror ändå att det mest logiska är att Tesla behåller SuC-exklusiviteten tills vidare och den dagen en konkurrerande standard blir dominerande, då är det Tesla som byter.
Hur många av dessa bilar är svenskreggade när det är fullt? Jag har aldrig sett det fullt på SuC i Kalmar som jag kör förbi varje dag. Den SuC som jag har sett flest bilar vid är Löddeköping och där var ca hälften eller fler norskreggade bilar. Vägen mellan Oslo och Köpenhamn håller också på att utökas till mer än en fördubbling av antalet laddare och naturligtvis kommer det att byggas både fler stationer och fler laddare på befintliga stationer när fler bilar kommer in. Detta kommer minska kötiderna när valmöjligheterna ökar.Verdi skrev:
I framtiden måste det till SuC-platser med 100 laddare, och de måste ligga mycket tätare. Idag finns det vadå? Drygt 3000 Teslor i Sverige? Ändå är det fullt ibland på vissa SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Var det inte snack om att tesla skulle dubbla antalet supercharger sladdar (eller var det tredubbla)?
När modell 3 kommer till europa i slutet av 2018 och börjar nagga mer av försäljningen av fossilkonkurrenterna
med ett befintligt laddnätverk.
Jag tror inte Tesla behöver vara direkt billig mot konkurrenterna för att släppa in dom i laddnätverket (vilket möjliggör ytterligare expansion ).
Samt att konkurrenterna kommer nog att känna sig tvungna att hoppa på.
Betänk att tesla har hela tekniken bakom supercharger "inhouse" (batterier till buffertlagring, även solceller där det är lämpligt).
Skall ju presenteras ytterligare gigafactorys inom närtid.
Tesla kanske har en hemlig del i sin "masterplan" (bli dominerande i laddnätverk och energileverantör).
Ska bli intressant att följa detta ifall jag kan ha rätt.
När modell 3 kommer till europa i slutet av 2018 och börjar nagga mer av försäljningen av fossilkonkurrenterna
med ett befintligt laddnätverk.
Jag tror inte Tesla behöver vara direkt billig mot konkurrenterna för att släppa in dom i laddnätverket (vilket möjliggör ytterligare expansion ).
Samt att konkurrenterna kommer nog att känna sig tvungna att hoppa på.
Betänk att tesla har hela tekniken bakom supercharger "inhouse" (batterier till buffertlagring, även solceller där det är lämpligt).
Skall ju presenteras ytterligare gigafactorys inom närtid.
Tesla kanske har en hemlig del i sin "masterplan" (bli dominerande i laddnätverk och energileverantör).
Ska bli intressant att följa detta ifall jag kan ha rätt.
Ja, norrmännen har många Teslor. Men det har varit fullt i Arboga och på andra SuC utan så många norrmän också.Svenssons skrev:Hur många av dessa bilar är svenskreggade när det är fullt? Jag har aldrig sett det fullt på SuC i Kalmar som jag kör förbi varje dag. Den SuC som jag har sett flest bilar vid är Löddeköping och där var ca hälften eller fler norskreggade bilar. Vägen mellan Oslo och Köpenhamn håller också på att utökas till mer än en fördubbling av antalet laddare och naturligtvis kommer det att byggas både fler stationer och fler laddare på befintliga stationer när fler bilar kommer in. Detta kommer minska kötiderna när valmöjligheterna ökar.Verdi skrev:
I framtiden måste det till SuC-platser med 100 laddare, och de måste ligga mycket tätare. Idag finns det vadå? Drygt 3000 Teslor i Sverige? Ändå är det fullt ibland på vissa SuC.
Det är jättebra att de bygger ut. Jag hoppas de tar höjd och tänker långsiktigt och inte bara bygger bort topparna undan för undan.
Det som har ändrats är att det inte längre behövs samarbete. Tesla kommer förmodligen kunna användas på CCS så de kan utnyttja det nätverket. Och de andra bilarna har tillräckligt med laddare för att klara sig utan SC.Jerker skrev:Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det...
Tänk på att det är relativt billigt att sätta upp snabbladdare.
Har för mig att Tesla så sent som samtalet efter senaste kvartalsrapporten sa att de pratade med andra tillverkare om superchargernätverket så de har inte tagit tillbaka erbjudandet pga Model 3.Jerka skrev:Det var länge sen Tesla sa så och då var läget ett annat. Tror inte att det erbjudandet kvarstår faktiskt, inte med Model 3 och snabbare CCS på gång. Även CHaDeMo har aviserat om ökade laddhastigheter.
Jag har tidigare spekulerat i att nya Leaf sak få tillgång till Suc, detta efter Carlos Ghosens hyllningar till Tesla. En gissning till är att man som kund får lägga till X tusen lappar för att få tillgång till Suc vid köp av en Leaf.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Teslaspolen
- Teslaägare
Visst kan publika laddare bli mycket bättre. Men det finns många problem med. Norge som ligger längst fram är en glimt in i framtiden; ofta bygger Fortum och Grønn Kontakt två snabbladdare på samma ställen. Detta ökar tillförlitligheten och minskar risken för kö. Dom är nästan alltid på 50 kW. Man måste leta på respektive hemsida för att se om en laddare fungerar eller ej. Tagg eller mobilapp behövs. Detta är i världens främsta elbilsland.
Jämför med Tesla i vilket annat land som helst; man bygger laddare som är nästan tre gånger så snabba, det finns för det mesta minst 4, oftare 6-8 SuC uttag, och varje uttag har flertalet 11 kW laddare som adderar upp till de 135 kW vi känner till idag. Det är väldigt osannolikt att en station är trasig. Om det är något fel, eller om det är fullt så syns det i färddatorn. Bara att koppla in bilen så vet SuC nätverket om vem du är och drar automatiskt korrekt mängd valuta. I Norge bygger man stationer med upp till 20-40 uttag.
Men i Sverige har vi ett övertag emot till exempel USA. Vi har en avreglerad elmarknad, så man kan välja vilken leverantör man vill ha som strömförsörjare, i USA är man fast med den som äger ett visst område. Jag kan tänka mig att bygga CCS/CHAdeMO laddare är bra mycket enklare här än i USA.
Jämför med Tesla i vilket annat land som helst; man bygger laddare som är nästan tre gånger så snabba, det finns för det mesta minst 4, oftare 6-8 SuC uttag, och varje uttag har flertalet 11 kW laddare som adderar upp till de 135 kW vi känner till idag. Det är väldigt osannolikt att en station är trasig. Om det är något fel, eller om det är fullt så syns det i färddatorn. Bara att koppla in bilen så vet SuC nätverket om vem du är och drar automatiskt korrekt mängd valuta. I Norge bygger man stationer med upp till 20-40 uttag.
Men i Sverige har vi ett övertag emot till exempel USA. Vi har en avreglerad elmarknad, så man kan välja vilken leverantör man vill ha som strömförsörjare, i USA är man fast med den som äger ett visst område. Jag kan tänka mig att bygga CCS/CHAdeMO laddare är bra mycket enklare här än i USA.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Håller med Verdi. Övriga bilmärken måste satsa på infrastruktur för laddning när de lanserar elbilar annars kommer inte deras bilar att bli populära. Tror faktiskt att Jaguar med I-Pace ligger närmast att få tillgång till SuC då Tesla kan ta bra betalt och det inte innebär någon jättebelastning vad gäller extra bilar som behöver ladda. Fler kan säkert tillkomma senare.Verdi skrev:zyax skrev:Tesla kommer självklart behöva hjälp med långt många fler laddställen. Det är väl till Teslas fördel att deras standard kommer användas av andra om de ändrar sig, vilket jag inte tror att de vill. Om man börjar lipa för att man måste ladda bredvid en Leaf bara för att man har en Tesla så tycker i alla fall inte jag synd om den personen.
Ja, det beror helt klart på vilken motprestation som krävs. Är det "bara" pengar och vi ska samsas om de SuC som finns så är det katastrof. Det står jag för.
Att stå bredvid en "simplare" bil har jag gjort många ggr på Statoil. Det är inga problem. Dock har jag då inte valt min bil utifrån vilka mackar som jag ska kunna tanka på. En STOR anledning till att köpa Tesla är SuC-nätverket. Slutar det vara praktiskt och man får stå och vänta en timme eller nåt med skrikande/otåliga barn i bilen så är mitt val lätt.
Det är mycket viktigt att Tesla ser till att ha höjd i infrastrukturen för annars kommer kunders upplevelser av långresor med mycket köer och väntan att sprida sig och då kommer övergången till elbilar att bromsas och Teslas positiva image att naggas.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Betallösningar så att det gynnsammaste är att ladda hemma måste till. Jag räknar INTE med att model 3 kommer att kunna få någon gratis SuC över huvud taget. Varken genom något värvningsprogram eller andra sätt.
Billigast hemma - laddar hemma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
De är väl sagt att modell 3 inte kommer få gratis SuC dock skulle jag kunna tänka mig man får 400kWh per år precis som de skulle vara för S och X.bonath skrev:Betallösningar så att det gynnsammaste är att ladda hemma måste till. Jag räknar INTE med att model 3 kommer att kunna få någon gratis SuC över huvud taget. Varken genom något värvningsprogram eller andra sätt.
Men samtidigt så kan man ställa sig frågan hur mycket extra en S och X ägare laddar på SuC bara för de är gratis, hur mycket hade SuC avlastats om de inte vore gratis? Om jag får gissa så tror jag de nästan är marginell kanske några få %? Jag tror dessutom inte dessa personerna laddar när de är som mest tryck på SuC?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja detta är väldigt viktiga punkter du tar upp, detta är något biltillverkarna måste lösa, de måste vara smidigt att ladda på långresan och jag tror inte de kan lita på externa aktörer utan måste pressa på detta, investera och hitta betallösningar som är smidiga (typ som Tesla tänkt) ... Jag fattar inte varför de ska vara så svårt idag när alla (?) elbilar är uppkopplade, de finns data kommunikation innan laddningen startar och snabbladdaren är självklart också uppkopplad.Teslaspolen skrev:Visst kan publika laddare bli mycket bättre. Men det finns många problem med. Norge som ligger längst fram är en glimt in i framtiden; ofta bygger Fortum och Grønn Kontakt två snabbladdare på samma ställen. Detta ökar tillförlitligheten och minskar risken för kö. Dom är nästan alltid på 50 kW. Man måste leta på respektive hemsida för att se om en laddare fungerar eller ej. Tagg eller mobilapp behövs. Detta är i världens främsta elbilsland.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Gissar att hälften av de som laddar i Upplands Väsby inte skulle göra det om elen kostade 5kr/kWh som det gör hos Clever.
5:-?!?!? Wow. Då blir ju milkostnaden ungefär samma som med diesel/bensin. Klart det funkar vid nödfall men skulle aldrig göra mig beroende av såna laddare till vardags.LarsL skrev:Gissar att hälften av de som laddar i Upplands Väsby inte skulle göra det om elen kostade 5kr/kWh som det gör hos Clever.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
Jag anser att Clevers prissättning hämmar övergången till elbil. Det borde kosta runt 2kr/kWh med nuvarande elpris och naturligtvis enkel betallösning.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Clever tar 2:50 per kWh om det är laddning mer till vardags som du ska göra. Det går även att ha abonnemang med fri laddning, dvs 0:- per kWh. De flesta hakar upp sig på 5:- men det är ju bara för oss som inte är beroende av dessa laddarna utan mer vill ha möjligheten några få gånger per år att ladda vid dessa och då blir milkostnaden ungefär som när man tankade bensin eller diesel. Tanka diesel eller bensin gjorde man dock minst en gång i veckan.Kraftverksdoktorn skrev:Jag anser att Clevers prissättning hämmar övergången till elbil. Det borde kosta runt 2kr/kWh med nuvarande elpris och naturligtvis enkel betallösning.
Tycker också det är lite "fossil tanka"-tänk när man tycker 5kr är dyrt. Behöver du ladda för 5kr kw så ofta att snittet för el blir högre än ICE kanske du inte kan motivera elbilen med att elen är billig. Men det finns andra anledningar till att köra elbil. (edit tog bort lite OT dravel)Svenssons skrev:De flesta hakar upp sig på 5:- men det är ju bara för oss som inte är beroende av dessa laddarna utan mer vill ha möjligheten några få gånger per år att ladda vid dessa och då blir milkostnaden ungefär som när man tankade bensin eller diesel. Tanka diesel eller bensin gjorde man dock minst en gång i veckan.
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Behöver du ofta ladda mycket på Clever så väljer man ju abonnemang och halverar kWh-kostnaden eller till och med gör den fri. Man kan förstå att Clever vill ha in pengar för de kostnader som de har för att sätta upp laddarna. Clever erbjuder valmöjlighet som sagt var och för det är jag beredd att betala ett par hundra per år om jag nyttjar valfriheten och laddar på en Clever-laddare.Mats skrev:
Tycker också det är lite "fossil tanka"-tänk när man tycker 5kr är dyrt. Behöver du ladda för 5kr kw så ofta att snittet för el blir högre än ICE kanske du inte kan motivera elbilen med att elen är billig. Men det finns andra anledningar och jag är mycket mycket glad att clever kommer in och sätter upp laddare även om dom skulle ta 10kr kw vilket jag skulle varit beredd att betala när fortum i borås var trasig en kvällsresa ner till Göteborg.
Innan clever fyllde upp mellan stockholm - göteborg var det lite risky att köra. Och alternativet då var att betala en hotellnatt och långsamladda och nästa gång åka tesla för att slippa oron.