Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Moderator: Redaktion
Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Intressant läsning. De är rätt raka och säger sig förstå att Nissan/Renault är förödmjukade av Tesla men ber dem svälja förtreten och ansluta sig till SuC-nätverket för en större sak, nämligen att främja tillväxten av elbilar.
https://cleantechnica.com/2017/08/28/op ... rcharging/
https://cleantechnica.com/2017/08/28/op ... rcharging/
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Jag håller inte riktigt med. Superchargernätverket är en av Teslas riktigt stora konkurrensfördelar (den andra är att bygga bilar som folk vill ha). Varför skulle de släppa in andra på nätverket nu när Model 3 står för dörren och det kommer krävas massiv utbyggnad bara för den sakens skull?
Dessutom är brevet väldigt amerikacentrerat. Här i Sverige är det ju t ex många som köper en CHaDeMo-adapter till sin Tesla och även CCS är på väg att rullas ut på allvar. Är det då vettigt att satsa på SC? I USA har jag förstått att SC-nätverket är klart bäst så brevet är kanske mer begripligt där, men ändå.
Dessutom är brevet väldigt amerikacentrerat. Här i Sverige är det ju t ex många som köper en CHaDeMo-adapter till sin Tesla och även CCS är på väg att rullas ut på allvar. Är det då vettigt att satsa på SC? I USA har jag förstått att SC-nätverket är klart bäst så brevet är kanske mer begripligt där, men ändå.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Men även här i Europa är ju SuC-nätet överlägset.
Släpper de in en massa andra märken så säljer jag min Tesla och återgår till fossilbil. Jag har redan fått köa (Löddeköpinge) för SuC-plats redan trots att jag haft bilen endast 2 månader. Såg även att det var fullt i Köge men där behövde jag inte stanna. Så med Model 3 och fortsatt försäljning av Model S och Model X så tror jag problemen kring SuC-nätverket blir rätt stora även utan en massa Nissan och Renault där.
Visst, jag gillar min Tesla och så men om jag ska bli stående och köa i tid och otid så får det vara.
Visst, jag gillar min Tesla och så men om jag ska bli stående och köa i tid och otid så får det vara.
Tesla har ju redan anslutit sig till CCS, så det är nog troligare att det kommer gå åt det hållet i så fall. Det är knappast möjligt och absolut inte lämpligt att de olika tillverkarna ska bygga så många laddare och laddställen som det krävs för att elbilar realistiskt ska funka om de blir lika många som det finns fiskbullar idag. Men de har en poäng i att Nissan/Renault måste ta behovet av snabbladdning på allvar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita skrev:Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!
Men det finns många fiskbullar också det gör det.

- Teslaspolen
- Teslaägare
Vi behöver en standard. EN. Skippa CHAdeMO och Typ-1 till att börja med. Sen får vi se vad vi kan göra med SuC och CCS.
Nissan/Renault får gärna gå med i SuC, liksom VW, BMW och andra. Det behövs. Med fler som går med = automatiskt (många) fler laddare.
Nissan/Renault får gärna gå med i SuC, liksom VW, BMW och andra. Det behövs. Med fler som går med = automatiskt (många) fler laddare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Beror på om de bygger ut proaktivt eller reaktivt om det är ok eller ej. Risken finns att det blir ett helvete att t ex ta sig till fjällen på sportlovet eller påskveckan. Eller till midsommarfirandet. Eller till julfirande i hembygden. Stora helger där många är ute samtidigt kan bli otrevliga saker... Kan bli så man får hyra en fossilbil ibland.Teslaspolen skrev:Vi behöver en standard. EN. Skippa CHAdeMO och Typ-1 till att börja med. Sen får vi se vad vi kan göra med SuC och CCS.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Lite olika fokus här... Teslaspolens inlägg handlar om att få fart på övergången till elbilar i stort, inte om jag, du eller någon annan här på forumet tvingas vänta på andra som laddar innan utbyggnaden av laddare kommer ikapp.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Även om det är retroaktivt så torde det endast vara en övergångsperiod, liksom när det bara fanns ett par SuC i hela Europa. Jobbigt att långresa då, men helt annat idag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Självspäkelse är inte min grej.ovelundkvist skrev:Lite olika fokus här... Teslaspolens inlägg handlar om att få fart på övergången till elbilar i stort, inte om jag, du eller någon annan här på forumet tvingas vänta på andra som laddar innan utbyggnaden av laddare kommer ikapp.

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Då verkar det enklare med en bil som kan fylla på drivmedel på tiotusentals platser redan idag, än en bil som bara kan fyllas på på några enstaka SuC. 

- lator
- Teslaägare
Electric roads maybe...???ovelundkvist skrev:Då verkar det enklare med en bil som kan fylla på drivmedel på tiotusentals platser redan idag, än en bil som bara kan fyllas på på några enstaka SuC.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Verdi skrev:iAkita skrev:Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!
Men det finns många fiskbullar också det gör det.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Chademo nätverket är hyfsat väl utbyggt och jag ser i så fall hellre att de fortsätter att stödja utbyggnaden av det. Framför allt vill jag se två eller flera laddare vid varje position. Men styrkan är trots allt att det finns Chademo lite varstans så att det går att välja var man vill stanna.
Jag har förstått att läget är ett annat i USA och det kan vara svårt att förstå hur snabbt ett Chademo-nätverk kan byggas ut.
Jag har förstått att läget är ett annat i USA och det kan vara svårt att förstå hur snabbt ett Chademo-nätverk kan byggas ut.
Tesla exklusiv tillgång till SuC motiverar priserna på bilarna. Om andra märken skulle nyttja dom skulle exklusiviteten gå förlorad och tillsammans med den betalningsviljan hos kunderna.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Så kan det kanske vara för vissa men jag och många andra tror jag har köpt Tesla av helt andra skäl än exklusiviteten, helt enkelt för att det är den enda elbil som funkar som enda bil och på långresor.
Exlusiviteten har inget egenvärde för Tesla. Syftet är och har hela tiden varit att skynda på övergången till elbilar. Om det sker på bekostnad av exklusiviteten för S och X så får det bli så. De är ju i första hand till för att finansiera E och kommande bilar & lastbilar för massmarknaden.
Exlusiviteten har inget egenvärde för Tesla. Syftet är och har hela tiden varit att skynda på övergången till elbilar. Om det sker på bekostnad av exklusiviteten för S och X så får det bli så. De är ju i första hand till för att finansiera E och kommande bilar & lastbilar för massmarknaden.
Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det... 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, väldigt märkligt. Det verkar handla om oro för att bli tvungen att vänta på andra än Teslor vid SuC, eller möjligen oro för andrahandsvärdet på den egna bilen.
Tesla kommer aldrig släppa in andra om de inte klarar av att ta emot ~120kW.Jerker skrev:Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det...
Tesla Model 3 2019
Att jag är en smula negativ är att jag anar hur det blir bara med model 3, och skulle sen andra märken med för Tesla okontrollbar volym också köa så skulle långresor gå från att vara en skön upplevelse till frustration. Fast det går såklart att bygga bort.
Model S P85DL+
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Det måste byggas bort, annars faller hela Teslas plan. Antingen av Telsa men förhoppningsvis tillsammans med andra aktörer, förutsatt att de kan enas om en standard och börjar bygga riktiga snabbladdare.
Nja. Många Teslor som inte klarar det...strejf skrev:Tesla kommer aldrig släppa in andra om de inte klarar av att ta emot ~120kW.Jerker skrev:Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det...