Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Jerker »

Intressant läsning. De är rätt raka och säger sig förstå att Nissan/Renault är förödmjukade av Tesla men ber dem svälja förtreten och ansluta sig till SuC-nätverket för en större sak, nämligen att främja tillväxten av elbilar.

https://cleantechnica.com/2017/08/28/op ... rcharging/
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Jerka »

Jag håller inte riktigt med. Superchargernätverket är en av Teslas riktigt stora konkurrensfördelar (den andra är att bygga bilar som folk vill ha). Varför skulle de släppa in andra på nätverket nu när Model 3 står för dörren och det kommer krävas massiv utbyggnad bara för den sakens skull?

Dessutom är brevet väldigt amerikacentrerat. Här i Sverige är det ju t ex många som köper en CHaDeMo-adapter till sin Tesla och även CCS är på väg att rullas ut på allvar. Är det då vettigt att satsa på SC? I USA har jag förstått att SC-nätverket är klart bäst så brevet är kanske mer begripligt där, men ändå.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Men även här i Europa är ju SuC-nätet överlägset.
Verdi

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Verdi »

Släpper de in en massa andra märken så säljer jag min Tesla och återgår till fossilbil. Jag har redan fått köa (Löddeköpinge) för SuC-plats redan trots att jag haft bilen endast 2 månader. Såg även att det var fullt i Köge men där behövde jag inte stanna. Så med Model 3 och fortsatt försäljning av Model S och Model X så tror jag problemen kring SuC-nätverket blir rätt stora även utan en massa Nissan och Renault där.

Visst, jag gillar min Tesla och så men om jag ska bli stående och köa i tid och otid så får det vara.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av iAkita »

Tesla har ju redan anslutit sig till CCS, så det är nog troligare att det kommer gå åt det hållet i så fall. Det är knappast möjligt och absolut inte lämpligt att de olika tillverkarna ska bygga så många laddare och laddställen som det krävs för att elbilar realistiskt ska funka om de blir lika många som det finns fiskbullar idag. Men de har en poäng i att Nissan/Renault måste ta behovet av snabbladdning på allvar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av iAkita »

Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Verdi

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Verdi »

iAkita skrev:
Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!

Men det finns många fiskbullar också det gör det. ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Teslaspolen »

Vi behöver en standard. EN. Skippa CHAdeMO och Typ-1 till att börja med. Sen får vi se vad vi kan göra med SuC och CCS.

Nissan/Renault får gärna gå med i SuC, liksom VW, BMW och andra. Det behövs. Med fler som går med = automatiskt (många) fler laddare.
Verdi

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
Vi behöver en standard. EN. Skippa CHAdeMO och Typ-1 till att börja med. Sen får vi se vad vi kan göra med SuC och CCS.

Nissan/Renault får gärna gå med i SuC, liksom VW, BMW och andra. Det behövs. Med fler som går med = automatiskt (många) fler laddare.
Beror på om de bygger ut proaktivt eller reaktivt om det är ok eller ej. Risken finns att det blir ett helvete att t ex ta sig till fjällen på sportlovet eller påskveckan. Eller till midsommarfirandet. Eller till julfirande i hembygden. Stora helger där många är ute samtidigt kan bli otrevliga saker... Kan bli så man får hyra en fossilbil ibland.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Lite olika fokus här... Teslaspolens inlägg handlar om att få fart på övergången till elbilar i stort, inte om jag, du eller någon annan här på forumet tvingas vänta på andra som laddar innan utbyggnaden av laddare kommer ikapp.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Teslaspolen »

Även om det är retroaktivt så torde det endast vara en övergångsperiod, liksom när det bara fanns ett par SuC i hela Europa. Jobbigt att långresa då, men helt annat idag.
Verdi

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Lite olika fokus här... Teslaspolens inlägg handlar om att få fart på övergången till elbilar i stort, inte om jag, du eller någon annan här på forumet tvingas vänta på andra som laddar innan utbyggnaden av laddare kommer ikapp.
Självspäkelse är inte min grej. ;)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Då verkar det enklare med en bil som kan fylla på drivmedel på tiotusentals platser redan idag, än en bil som bara kan fyllas på på några enstaka SuC. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av lator »

ovelundkvist skrev:
Då verkar det enklare med en bil som kan fylla på drivmedel på tiotusentals platser redan idag, än en bil som bara kan fyllas på på några enstaka SuC. ;)
Electric roads maybe...??? :idea:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Det tror jag inte kommer att hända.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19943
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
iAkita skrev:
Fossilbilar såklart, inte fiskbullar. Ibland undrar jag varför det kallas för smartphone... se till kontexten innan du "rättar" stavningen, dumma telefon!

Men det finns många fiskbullar också det gör det. ;)
:lol: Jag reagerade inte ens när jag läste det eftersom analogin faktiskt funkade lika bra ändå (eller lite bättre ju då den blev rolig oxo)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av LarsL »

Chademo nätverket är hyfsat väl utbyggt och jag ser i så fall hellre att de fortsätter att stödja utbyggnaden av det. Framför allt vill jag se två eller flera laddare vid varje position. Men styrkan är trots allt att det finns Chademo lite varstans så att det går att välja var man vill stanna.

Jag har förstått att läget är ett annat i USA och det kan vara svårt att förstå hur snabbt ett Chademo-nätverk kan byggas ut.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2459
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av mans71 »

Tesla exklusiv tillgång till SuC motiverar priserna på bilarna. Om andra märken skulle nyttja dom skulle exklusiviteten gå förlorad och tillsammans med den betalningsviljan hos kunderna.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Så kan det kanske vara för vissa men jag och många andra tror jag har köpt Tesla av helt andra skäl än exklusiviteten, helt enkelt för att det är den enda elbil som funkar som enda bil och på långresor.

Exlusiviteten har inget egenvärde för Tesla. Syftet är och har hela tiden varit att skynda på övergången till elbilar. Om det sker på bekostnad av exklusiviteten för S och X så får det bli så. De är ju i första hand till för att finansiera E och kommande bilar & lastbilar för massmarknaden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av Jerker »

Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det... :?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, väldigt märkligt. Det verkar handla om oro för att bli tvungen att vänta på andra än Teslor vid SuC, eller möjligen oro för andrahandsvärdet på den egna bilen.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av strejf »

Jerker skrev:
Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det... :?
Tesla kommer aldrig släppa in andra om de inte klarar av att ta emot ~120kW.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2459
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av mans71 »

Att jag är en smula negativ är att jag anar hur det blir bara med model 3, och skulle sen andra märken med för Tesla okontrollbar volym också köa så skulle långresor gå från att vara en skön upplevelse till frustration. Fast det går såklart att bygga bort.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av ovelundkvist »

Det måste byggas bort, annars faller hela Teslas plan. Antingen av Telsa men förhoppningsvis tillsammans med andra aktörer, förutsatt att de kan enas om en standard och börjar bygga riktiga snabbladdare.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC

Inlägg av bullen »

strejf skrev:
Jerker skrev:
Jag blir lite förvånad över reaktionerna i den här tråden! Tesla har ju själva erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket, och förut har jag mest sett åsikten att det är så konstigt att ingen annan velat hoppa på det. Men nu är de flesta negativa till det... :?
Tesla kommer aldrig släppa in andra om de inte klarar av att ta emot ~120kW.
Nja. Många Teslor som inte klarar det...
Skriv svar