Sida 2 av 3
Re: Toyota..
Postat: 24 jan 2015 22:58
av Herr X
Här är en till som tror att bränsleceller är framtiden som kommer att ta död på Tesla. Argumentationen är misstänkt lik - Lasse kan ha klonat den rakt av.
http://bgr.com/2015/01/14/tesla-tsla-sa ... model-s-d/
Re: Toyota..
Postat: 24 jan 2015 23:05
av Henrik
Haha, ja det låter nästan som han hara kopierat den där..
Re: Toyota..
Postat: 24 jan 2015 23:27
av LarsL
Fast det där handlar ju om dealership debatten de har i USA... Lite konstig idé de har om att hämta bilen direkt. Är ju väldigt sällan du kan med vilken som helst bil i Europa.
Sen kan jag hålla med om att i fall Mercedes eller BMW bygger riktiga elbilar med 40-50mils range så blir de bilarna bättre gällande inredning och kvalité. Men hittills har de ju inte visat några tecken på att försöka.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 25 jan 2015 07:23
av Herr X
LarsL skrev:Fast det där handlar ju om dealership debatten de har i USA... Lite konstig idé de har om att hämta bilen direkt. Är ju väldigt sällan du kan med vilken som helst bil i Europa.
Du har rätt, men jag tänkte mest på att han byggde upp förväntningar runt att han skulle förklara varför Tesla snart kommer dö, och svaret var att konkurrenterna kommer med bränslecellsbilar. Dessutom har inte han heller förstått värdet i det världsomspännande Supercharger-nätverket.
Pinsamt dålig amerikansk krönikör skrev:Mercedes will make an all-electric or hydrogen car in the next 5 to 7 years, and it’s probably going to be game over for Tesla at that point. BMW will make one, Volkswagen will make one, Audi will make one, and so on. And those cars will be better designed, better manufactured, and better engineered than whatever Tesla is working on.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 25 jan 2015 09:49
av LarsL
Fast han säger "all-electric" vilket jag tolkar som elbil, alltså batteribil. Med tillägget eller vätgasbil, vilket är en elbil med bränslecell.
Hur som helst tror jag säkert att Mercedes kommer sälja bra om de kommer med en bil som matchar Teslas Model S i prestanda och pris, jag skulle förmodligen köpa den. Det är ju också lite av målet med Tesla, att andra ska börja tillverka liknande bilar.
Sen glömmer han en viktig detalj, kraften av att vara först. Alltså folks koppling elbil=Tesla.
Re: Toyota..
Postat: 26 jan 2015 08:24
av Kalle
Henrik skrev:Lite OT men vad krävs det av en mackägare för att få/köpa en SC?
En liten station med 2 eller (4) uttag kostar betydlgt mindre. Kollade också med det lokala energiförtaget här gällande att plugga in en sådan och det skulle gå väldigt enkelt till att koppla in en sådan på elnätet för hotellen (och ev hemma)
Man får titta efter dessa längs vägen:
Har en sådan precis utanför huset och då är det tydligen bara att koppla in den (med hjälp av de som har hand om strömmen) . Ska definitivt göra det någon gång!
Hur mycket kräm ger en sån? E de ochså 120-130kW? Och vad är ungifär priset?
Kanske är intresant för taxibolag
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 09:00
av Herr X
Nu börjar medierna på allvar rapportera om Toyotas produktionsstart av bränslecellsbilen Mirai, och det är tydligt vilken approach de har: bara vatten ut genom avgasröret!
För många oinsatta, kan nog bränslecellsbilar som bara släpper ut vatten upplevas som renare än elbilar som tankas på miljövidrig ström från livsfarliga kärnkraftverk och kolkraft. Bilsäljarna kommer gå bananas med att misskreditera elbilar för att få sålt sina egna bränslecellsbilar.
Här är en artikel - "Dåliga nyheter för Tesla, Toyota påbörjar produktionen av sin bränslecellsbil":
http://www.techtimes.com/articles/35993 ... ehicle.htm
Det är kränkande att man alls tror att det skulle vara dåliga nyheter för Tesla att Toyota börjar tillverka sin bajskorvsfula bränslecellsbil. Brr.. vi kommer ha ett stort jobb framför oss med att berätta för vanligt folk att elbilar är överlägsna bränslecellsbilar.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 09:19
av LarsL
Vad vi måste akta oss för är att staten lägger sig i. Jag skulle säga att för att gynna elbilen så ska inga bidrag gå ut till byggande av infrastruktur. Tesla klarar det, men inte Toyota.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 10:27
av Pontus
För många oinsatta, kan nog bränslecellsbilar som bara släpper ut vatten upplevas som renare än elbilar som tankas på miljövidrig ström från livsfarliga kärnkraftverk och kolkraft. Bilsäljarna kommer gå bananas med att misskreditera elbilar för att få sålt sina egna bränslecellsbilar.
Då skulle man ju kunna ha en stationär bränslecell vid varje laddstolpe så skulle bilarna vara lika rena? Med fördelen att en stationär variant säkert kan göras mer effektiv och säker.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 10:28
av Herr X
LarsL skrev:Vad vi måste akta oss för är att staten lägger sig i. Jag skulle säga att för att gynna elbilen så ska inga bidrag gå ut till byggande av infrastruktur. Tesla klarar det, men inte Toyota.
Well, staten behöver nog lägga sig i själva bilförsäljningen genom att se till att miljövänliga bilar blir billigare att införskaffa - fossilbilarna har över hundra års försprång inom teknikutveckling, något som gjort att priset på produktionen av en fossilmotor blivit hysteriskt lågt.
Det är de gigantiska volymerna av fossilbilsförsäljning som gjort att fossilmotorerna, och produktionssystemen för dessa, fått möjlighet att utvecklas till närmast perfektion.
Och varför är det då så? Jo historiskt sett har skatterna på fossila drivmedel varit så låga att det inte varit lönsamt att konkurrera genom att forska på och utveckla elbilar. Staten har alltså givit fossilbilstillverkarna historiska skattelättnader vilket trängt ut elbilsproduktionen. Detta måste man se till att ordna upp genom att elbilar nu får samma fördelar, annars kommer man inte få tillräcklig fart på övergången till mer miljövänliga transporter.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 11:04
av LarsL
Tror fortfarande att batteribilen har mer att vinna på att staten inte lägger sig i. Tänk om staten bestämmer att multi-miljarder (av våra pengar) ska slängas ut på utbyggnad av vätgas-tankställen. Medan elen redan finns över allt och inte behöver dessa miljarder för att slå igenom.
Subventioner för inköp är ju i det sammanhanget ganska små pengar, på dagens nivå åtminstone. Men även här tycker jag nog att vi inte ska subventionera utan istället skatte- och momsbefria. Jag vet att det i slutändan kan ses som samma sak, men det är en ideologisk fråga - bidragssamhälle eller lågskattesamhälle.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 11:22
av Svenssons
.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 11:43
av LarsL
Ja, man måste nog vara en dåre för att köpa den... hmm.
Kommer nog mest att köpas, för våra pengar, till kommun och landsting.
Någon annan betalar.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 12:23
av Svenssons
LarsL skrev:Ja, man måste nog vara en dåre för att köpa den... hmm.
Kommer nog mest att köpas, för våra pengar, till kommun och landsting.
Någon annan betalar.
Det är vad som pågår i Japan just nu. Över hälften av bilarn går till stat och myndigheter, betalas alltså med skattepengar. Jag hoppas och tror att det negativa kommer fram innan politiker i Sverige hinner göra något dumt. Vi får alltså förlita oss på politikers tröghet vilket ger mig ganska mycket hopp...
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 13:05
av Bjorn
Snart blir väl en mopedbil en Tesla-dödare.
Jag läste artikeln lite slavrigt först...
- Pris under 500kkr, inom 3 år under 300kkr
- Åtminstone 300 kW motor i basversionen, 600kW i toppversionen.
- 7 platser + stort bagage.
- 100 mils räckvidd.
- Leverans av 100.000 bilar i år.
- 50 vätgasmackar" i Sverige under året 100-150 nästa med billigt bränsle.
Det hade varit bad news för Tesla.
Nu känns det mer som Bad news för Opel Ampera.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 13:15
av LarsL
Det är inte negativt att det är Tesla dödare, det blir lite som Golf-klassen. Vem är det alla försöker slå? Säger man att, nu har vi en Tesla-dödare, då erkänner man ju samtidigt att Tesla är the topp off the shit just nu.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 15:35
av Herr X
LarsL skrev:Men även här tycker jag nog att vi inte ska subventionera utan istället skatte- och momsbefria.
Jag har aldrig ställt mig bakom miljöbilssubventionen - tycker att det är helt tokigt att först betala 250 000kr i skatt på en Tesla-miljöbil och sedan förväntas vara tacksam för att pappa staten gav 40 000 tillbaka via en subvention. Så miljöbilköparen betalar bara 210 000 i skatt, medan en smutsig fossil-Volvo-köpare betalar mindre än hälften.
Det rätta är att sänka skatterna på beteende som man vill premiera, och höja skatterna på beteende man vill straffa. Vi har lägre skatt på böcker, mat, tidningar och annat som vi tycker är viktigt, medan vi har högre skatt på tobak och alkohol som vi menar är skadligt. Det är ingen anledning att göra det annorlunda för elbilar, särskilt inte som Norge har extrem framgång med just det konceptet.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 15:45
av LarsL
Då är vi hyfsat överens Herr X.
Som du antyder så skulle en moms sats på 10-12% för elbilar vara ett bra alternativ. Vi ska ju inte ha mer skatt på en elbil än motsvarande fossilbil.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 16:10
av Herr X
LarsL skrev:Då är vi hyfsat överens Herr X.
Som du antyder så skulle en moms sats på 10-12% för elbilar vara ett bra alternativ. Vi ska ju inte ha mer skatt på en elbil än motsvarande fossilbil.
Jag antyder egentligen inte halv moms utan tycker att man ska slopa momsen helt på elbilar på samma sätt som man framgångsrikt gjort i Norge. Anledningen är, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att fossilt bränsle historiskt varit alldeles för lågt beskattat i förhållande till sin miljöpåverkan, och att staten därmed styrt biltillverkarna mot att bygga fossilbilar. Man har ett ansvar att rätta upp i detta historiska misstag och det kan endast göras genom att ge bilföretagen motsvarande förutsättningar att nu bygga och sälja elbilar till ett pris som upplevs överkomligt för konsumenten. Halv moms skulle inte göra detta, då elbilar fortfarande skulle vara mycket dyrare än fossilbilar att köpa, och konsumenterna skulle fortsätta att i stor grad välja fossilbilar.
Se till Norge - fortfarande väljer 80% av nybilsköparna att köpa fossilbrännare, trots att det är varken moms eller de höga bilavgifterna på elbilar.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 01 mar 2015 16:20
av LarsL
Jag menade bara att skatten inte ska vara högre på en elbil än motsvarande fossilbil. Första steget borde ju vara att ta bort den orättvisan åtminstone. Vi gör bilen alltså inte skattefri utan vi betalar lika mycket moms som om vi skulle köpt en BMW 5-serie eller liknande. Staten förlorar här alltså inga skatteintäkter.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 02 mar 2015 09:39
av Pontus
Hej, läste just i Automotorsport om vätgas. Just nu produceras vätgas med icke så effektiva metoder. Någon som vet det totala utsläppet per mil för en vätgasbil och vad hoppas de komma ner till när vätgasen tillverkas på bästa sätt? Finns det ens en rimlig chans att komma ner till vad en elbil släpper ut med el från vatten och sol?
Ursäkta om det står tidigare i tråden, men jag hinner inte läsa just nu. Planet går snart... (det stod tre stycken smutsiga Teslor på elbilsparkeringen:-) )
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 02 mar 2015 11:29
av Svenssons
.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 02 mar 2015 11:50
av Pontus
Ja, ju mer man läser om vätgas desto mer uppenbart verkar det vara att förlusterna är ganska stora i flera steg och framställningen aldrig kan bli bättre än för el. Så kan någon förklara vad är de stora fördelarna jämfört med en elbil? Jag kan inte förstå det även om jag försöker vara objektiv.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 02 mar 2015 12:00
av Svenssons
.
Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...
Postat: 02 mar 2015 15:43
av TiborBlomhall
Vår sida om bränslecellsmyterna svarar på en del av dina frågor:
http://teslaclubsweden.se/branslecellsmyter/