Bränslecellsmyter

Pratar man med folk om elbilar poppar alltid ämnet bränsleceller upp förr eller senare. Precis som för elbilar finns det ett antal myter kring bränsleceller också. Låt oss titta på några av dem.

 

- Bränslecellsbilar är miljövänliga.

Låt oss börja med den största myten på en gång. Bränslecellsbilar tankas med väte. Men det finns inga vätgasfyndigheter på jorden. Vätgas framställs industriellt, på olika sätt. Vätgas framställs idag till 95% från naturgas – dvs av fossila bränslen. Det går att framställa vätgas på miljövänligt sätt -tex genom elektrolys av vatten- men de metoderna är så energikrävande att de inte är lönsamma. Kör du en bränslecellsbil idag kör du den på fossilt bränsle helt enkelt.

 

- Bränsleceller har inga rörliga delar. De är därför väldigt pålitliga.

Det är sant, själva bränslecellen i sig har inga rörliga delar. Men för att få in vätgasen i bränslecellen och för att få bort restprodukterna behövs det ett myller av högtrycksslangar, ventiler, kompressorer och pumpar. Tittar man tex under motorhuven på en bränslecellsdriven Hyundai Tucson FC så ser det mer virrvarrigt ut än bensinmotorn. Och Hyundai deklarerar stolt att de har lyckats reducera oljudet som kommer från alla kompressorer och pumpar i bilen! Grattis.

 

- Drömmen om bränslecellsbilar hålls vid liv av oljelobbyn, att biltillverkare satsar på dem är en global sammansvärjning.

Medan oljelobbyn säkert gläds åt att vätgas framställs av naturgas från oljekällorna så är det ändå lite för enkelt att prata om sammansvärjning. Det handlar snarare om skalbarhet och traditioner.

Bränsleceller tillskrivs ett antal fördelar som de defacto inte har, men deras största fördel brukar det inte ofta talas om: skalbarhet.

Redan idag använder Tesla Motors uppemot en fjärdedel av all världens tillverkade 18650 battericeller för att bestycka sina bilar med. För att kunna lansera Tesla Model E om några år, och komma upp i 500 000 tillverkade bilar per år, kommer de att behöva bygga en gigantisk batterifabrik med lika stor tillverkningskapacitet som all världens batterifabriker tillsammans. Hur skulle då till exempel Toyota göra, som tillverkar 10 miljoner bilar om året? De inser att det är omöjligt att bygga tillräckligt många batterifabriker för att försörja alla sina bilar med batterier. För att inte tala om bussar och lastbilar.

Vätgas å andra sidan kan framställas i enorma kvantiteter. Det är enklare att bygga vätgasfabrik med kapacitet för att försörja en miljon bilar än att bygga batterifabrik för lika många bilar. Och -mycket viktigt- det är inte Toyota som ska behöva bygga vätgasfabriken. Toyota tillverkar bilarna med en bränslecell i, och en tom tank, och säljer bilarna. Sedan får andra aktörer se till att det finns vätgas att tanka bilarna med. Precis som idag med dagens bensinbilar, alltså. Man följer traditionella fotspår.

Det handlar alltså inte om bränsleceller eller batteribilar i framtiden – det blir nog både och.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • GF_Halmstad

    Bra sammanfattning Tibor!

    Vill bara tillägga att Elon Musk brukar kommentera vätgas med att även i en framtida, bästa teoretiskt tänkbara scenariot är vätgas bilarnas verkningsgrad sämre än får de elbilar som levereras idag!!!!

    Och om vi oroar oss för dagens olycksrisk med batteribilar vad blir det inte då när alla kör omkring med högexplosiv vätgas?

  • daoops

    Bra artikel!
    Förstår att du inte vill göra den för lång heller, men en till vinkel är att kolla på processen från a till b. Nu kan jag inte alla steg men sett nån artikel (seeking alpha kanske?) som beskriver det väldigt bra med kostnaden på varje steg mer specat. Men ungefär så här:

    Vätgas:
    Omvandla nån energikälla till el för att skapa vätgas -> Tom tankbil till omvandlingsstation -> Full tankbil till mack -> Transportera din bil till macken -> Transportera din bil från macken -> Omvandla tillbaks vätgasen till el i din bil -> köra dit man vill.

    El
    Generera el -> Föra över elektroner till bilen i ditt garage -> Köra dit man vill.

    Nu hänger vi ju alla på samma ställe och det är lite att mässa till kören, men nu när batterier visar sig fungera alldeles utmärkt så är det så jädra konstigt att tex Toyota inte släpper taget om hörnflaggan.

    Och jag har en konspirationsteori, vill ni höra?

    Toyota äger ju redan en bra bit av Tesla. Konspirationsteorin här säger att i den dealen ingick det en option att köpa 51% av teslaaktierna 2020 för säg $200B. (20x vad det är värt idag, ingen aning, men nån siffra som känns hög idag).
    Eftersom Toyota har den dealen forskar dom såklart inte på LiIon utan anser sig ha ett frikort. Istället satsar dom på bränsleceller, dels för att hålla konkurrensen nere på LiIon (många som nog lyssnar på Tyouta), men också för att försäkra sig ifall det nu skulle bli det som slår så har dom både hängsle och livrem.

    Varför tror jag över huvud taget att Tesla vill säljas då? Till att börja med så är det inte snack om det fören en genIII är släppt och den är succé så det är inte runt hörnet. Men sedan ser jag en enorm potential i giga-factory. Gick precis nån här utanför mitt fönster med en lövblås som väsnades något enormt. En liten snabbräkning säger mig att ett litet 10-15kg teslabatteri på ryggen skulle hålla för honom en dag. Och applikationerna från båtar, bussar, lastbilar…osv gör att personbilar blir ett väldigt litet segment. Och vi vet ju hur Elon fungerar. Så om man tänker att ”Tesla” i framtiden mer kommer att stå för drivlina och batteri, och att vilken tåg/buss/biltillverkare som helst står för resten så tror jag det kommer att gå fortare att dra ned på fossil användning i världen. Och om man kollar vad Elons bolag gjort för rymt/solceller och bilar så finns det ju en möjlighet att han skulle kunna utnyttja sin genialitet och sitt geni-team till att göra samma sak för batterierna. (inte för att förringa Panasonic på något sätt, men det kanske finns delar dom inte tänkt på)

    Så helt enkelt, Elons grej är inte att förvalta, så när Tesla väl är en given succe med en milj + bilar på vägarna tror jag han är redo för nästa utmaning. Och jag tror det är giga factory. Och då måste ju nån köpa hans delar av tesla. Och hur skulle Toyota kunna vara så korkade att dom satsar på bränsleceller utan att ha ett äss i fickan? Och vad ingick egentligen i dealen när Toyota investerade? (kan vara så att Daimler har samma deal).

    Så med avseende på att man alltid skall vara konspiratorisk mot konspirationsteorier, har jag fått med mig nån? :)

  • Pingback: Nobelprisvinnande batteriet - Tesla Club Sweden

  • Axel Svensson

    Bra artikel som vanligt. Jag skulle även vilja ta upp ett par andra saker. Vätgas är mindre effektiv än el. Detta visar sig t.ex. i milkostnaden jämfört med både bensin/diesel men framför allt elbilar. En annan sak att tänka på är det som kallas Hydrogen embrittlement som påverkar både bilarna och tankstationerna. Detta gör att tankstationer och bränslesystemet i bilen blir väldigt dyra och dessutom måste underhållas.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement

  • Axel Svensson

    Kom på en sak till, produktionen av vätgas är nog rätt skalbar. Bara att trycka in mer energi så får man mer vätgas även ifall det egentligen är slöseri med energi eftersom den skulle kunna användas direkt till elbilar och då med mycket bättre verkningsgrad. Produktionen av vätgasbilar verkar dock ha en del problem. En av de största förespråkarna för vätgas och den största biltillverkaren Toyota planerar att deras ”framtidsbil” Mirai ska produceras i hela 10 000 exemplar för den amerikanska marknaden fram till och med 2025… Det rör sig alltså om 1000 bilar per år i snitt under 10 år. Huvudanledningen till detta är nog att främsta syftet för Toyota att sälja vätgasbil i USA är att möta minimumkraven på antal bilar med noll koldioxidutsläpp. Man vill dock inte sälja för många eftersom man går back på varje bil som säljs trotts att den är väldigt dyr ($60 000) för att vara en bil i Yaris-klassen…