Vi har haft så många myter den här veckan, så vi kan lika gärna fortsätta och slakta några Teslamyter också:
– Tesla Motors bildades av Elon Musk.
Nej, Tesla Motors grundades i Juli 2003 av Martin Eberhard och Marc Tarpenning, i syfte att bygga kanske några hundra elbilar baserade på AC Propulsions tzero prototyp. Elon Musk kom in som finansiär i företaget och blev ordförande i dess styrelse i Februari 2004. Han tog snabbt över rollen som ledargestalt i företaget och la fram den ambitiösa planen för företagets expansion.
– Tesla Model S är företagets första bil.
Nej, Model S är Tesla Motors andra bil. Deras första, Tesla Roadster, tillverkades mellan 2008-2012.
– Tesla Roadster var en Lotus Elise med elmotor istället för bensinmotorn.
Nej, bilarna hade endast 6% identiska delar. Tesla Roadster var baserad på Lotus Elise, och karossen tillverkades av Lotus, men bilarna var faktiskt väldigt olika.
– Tesla Motors använder vanliga 18650 battericeller i sina bilar.
Nej, batterierna i Tesla Model S har samma formfaktor som vanliga 18650 celler, till och med samma batterikemi, men de är inte vanliga 18650-celler som man kan köpa i butik. Panasonic tillverkar speciella batterier för Tesla Motors, som har flera unika patent kring batterierna. Tesla Motors har gjort långt mer än bara silvertejpat ihop en jäkla massa batterier, och deras unika patent hindrar andra biltillverkare från att följa i deras fotspår.
– Tesla Motors har (kommer att få) generalagent (återförsäljare) i Sverige (valfri annan land).
En liten “nyhet” som envist dyker upp om och om igen i olika mediers rapportering om Tesla Motors. Det Tesla Motors har är butiker och säljare i olika länder, alltså personal anställda direkt av Tesla Motors. Själva bilarna köps online via Internet direkt på Tesla Motors hemsida.
En viktig -och nästa lika revolutionerande som själva bilarna- detalj är alltså att Tesla Motors säljer bilarna direkt till slutkunderna. Traditionella biltillverkare gör inte så. Toyota, Ford, mm säljer bilar till generalagenter i olika länder. Det är de som är deras kunder. Generalagenterna säljer sedan bilarna till bilförsäljare, det är de som är deras kunder. Bilförsäljarna säljer sedan bilen till dig. Du kan inte köpa en bil direkt från tex Toyota Motor Corporation i Japan.
I och med att du köper bilen direkt från Tesla Motors behöver de inga generalagenter.
Kanonbra info! Undrade just hur försäljningskedjan var upplagd. Nu vet jag. Tack.