Sida 2 av 2
Re: Enfasladdning med Tesla wallconnector?
Postat: 11 sep 2017 09:45
av mickeisol
Kom ihåg att ifall man har solceller så kan man på dagen ladda med högre effekt än vad huvudsäkringen är.
Jag har själv 25A huvudsäkring och ungefär 21kw solceller (=17kw på säkringarna +≈20kw effekt från solcellerna när det är gynnsamt).
Ibland när jag har haft bråttom att ladda upp teslan så har jag kört upp laddningen till 32A (22kw) dagtid, anläggningen ger ju åtminstone minst 5kw då.
Sen att ha runt 20kw solceller på 17kw huvudsäkring, det går bra men propparna kan bli lite varma (dom tål ganska mycket mer än 25A vid jämn och fin belastning).
Re: Enfasladdning med Tesla wallconnector?
Postat: 11 sep 2017 09:56
av mati
mickeisol skrev:Kom ihåg att ifall man har solceller så kan man på dagen ladda med högre effekt än vad huvudsäkringen är.
Jag har själv 25A huvudsäkring och ungefär 21kw solceller (=17kw på säkringarna +≈20kw effekt från solcellerna när det är gynnsamt).
Ibland när jag har haft bråttom att ladda upp teslan så har jag kört upp laddningen till 32A (22kw) dagtid, anläggningen ger ju åtminstone minst 5kw då.
Sen att ha runt 20kw solceller på 17kw huvudsäkring, det går bra men propparna kan bli lite varma (dom tål ganska mycket mer än 25A vid jämn och fin belastning).
Precis så är det. Mina solceller levererar runt 10kW vid lagom bra väder (peaken ligger högre än så) vilket innebär att jag utan större problem skulle kunna dra 32A utan att knäcka huvudsäkringen. Men wall connectorn är ju i sin tur också säkrad med bara 16A, det blir alltså egentligen ingen skillnad just för laddning av bilen. Däremot så behöver man inte vara rädd att säkringen går när man samtidigt använder en massa el i huset.
Re: Enfasladdning med Tesla wallconnector?
Postat: 11 sep 2017 10:30
av LarsL
För att skydda huvudsäkringen så skulle du ha en effektvakt. Den skulle då stänga ner laddningen om strömmen in blir över tex 16A.
Re: Enfasladdning med Tesla wallconnector?
Postat: 11 sep 2017 10:42
av Remuz
En lösning skulle kunna vara att ha en trycknapp kopplad till ett impulsrelä som L3 går genom. När du ska ladda enfasbilen så trycker du på knappen och den får då ensamrätt på L3 under den tid du ställt in på relät. Då behöver du dock bygga ett pyttelitet elskåp i garaget (kanske passa på att sätta egen jordfelsbrytare där också) med plats för 3x16A + 1xrelä + jordfelsbrytare, totalt 7 platser.