Enfasladdning med Tesla wallconnector?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Enfasladdning med Tesla wallconnector?

Inlägg av mati »

Vi ska snart byta bort sambons rökmaskin och skaffa en elbil till. Men eftersom många bilar inte stödjer trefasladdning är min fråga hur det fungerar med Teslas wall connector när man vill ladda Teslan och enfasbilen samtidigt. Två stycken wall connectorer kan ju lastbalansera sinsemellan, men gäller det även mellan faserna? Kan alltså Teslan ladda på två faser medan den tredje fasen används för att ladda den andra bilen? Eller funkar det inte? Hur gör ni andra som har två elbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Enfasladdning med Tesla wallconnector?

Inlägg av Remuz »

Koppla bara in L1 och L2 i den ena och sätt L3 i den andra WCn. Givetvis jord och nolla i båda
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Det är väl bara att prova att köra WC på 2 faser och se den laddhastigheten man får då. Kanske det blir felmeddelanden, men om den likaväl laddar kommer det ju att funka. Sen får man ju en ledig fas till att mata den nya WC med. 2:a på bollen...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

WC funkar utmärkt med 1 2 eller 3 faser. Den är dock grinig om den inte får ordentlig jord
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om jag förstått det rätt, om man t ex har 16 A tillgängligt, och har en trefasbil och en enfasbil som vill ha 16 A var, så får de 8 A var. Den ger alltså inte 16 A på en fas till enfasbilen och 16 A på två faser till trefasbilen.

Alltså måste man göra något av hacken som andra är inne på. Eller bara leva med det, om man ändå sina bilar laddade i tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Om jag förstått det rätt, om man t ex har 16 A tillgängligt, och har en trefasbil och en enfasbil som vill ha 16 A var, så får de 8 A var. Den ger alltså inte 16 A på en fas till enfasbilen och 16 A på två faser till trefasbilen.
Jag misstänkte att det var så. Men jag vill helst inte hålla på och koppla in olika faser, alltså 1+2 varianten som föreslås ovan. Då har jag ju inte längre möjlighet att ladda Teslan med trefas, och det vill jag kunna göra när det behövs.
Ett tänkbart scenario är ju att ladda Teslan med ena WC på trefas och strypa laddströmmen i bilen till säg 8A. Det räcker gott och väl till vardags. Då kan den andra WC fortfarande dra 8A enfas under tiden som Teslan laddar. Därefter finns 16A tillgängligt. Det borde ju funka.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Installera en brytare på L3 för teslans wc
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Hm, bra tanke. Men vad händer med lastbalanseringen då? Begriper WC:arna då hur de ska fördela laddströmmen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om du har behov av att ladda Teslan med fullfart ibland, utan ful-hack så skulle jag spärra upp två WC som är lastbalanserade. Då kommer du få 1-fas 8A på en och 3-fas 8A på den andra. Men det finna är ju att när den lilla bilen är färdig elker inte inkopplad så kan du laddar du med 3-fas 16A automatiskt. Och naturligtvis tvärtom 16A 1-fas om den lilla är själv.

Om du gör ett ful-hack och kör 2-fas 16A på Teslan och 1-fas 16A på lilla bilen så får du trots allt 7,2kW till Teslan emot 5,5kW i 3-fas 8A fallet. Samtidigt kommer den lilla bilen kunna laddas med 3,7kW, vilket gör att du totalt sett får mest kW laddat. Men i det här fallet så ska du inte koppla ihop WC eftersom du inte använder den lastbalanceringen.

Ett annat alternativ som jag börjat klura på är att köra 1-fas tvärs över. Då kör jag alltså även Teslan på 1-fas 16A liksom den lilla bilen. Fördelen är att jag då har en fas ledig för resten av huset för tekokare, micro och dammsugare. Detta skulle kunna funka för mig eftersom vi kör bilarna ungefär lika långt varje dag och de behöver alltså lika mycket laddning dagligen.
Hur skulle jag göra den här kopplingen? Jo, jag skulle ha en box som är kopplad med 3-fas och en med 1-fas. I normala fall kopplar jag lilla bilen, 1-fas bilen till 3-fas boxen och Teslan till 1-fas boxen. Bägge bilarna får då 1-fas laddning. Sedan när vi varit ute och farit och behöver ladda Teslan snabbt till nästa dag då ansluter vi Teslan till 3-fas och får snabbare laddning, utan att behöva koppla om något.

För att välja rätt så måste man analysera sina behov, som vanligt. Hur långt kör bilarna? Vilka andra förbrukare har du? Hur flexibel är behöver du vara? Osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja Lars, den första varianten tror jag är den bästa i vårt fall. Tesla har ju fördelen att man kan minska laddströmmen i bilen till 5A, vilket gör att man kan putta in mer ström i lilla bilen än 8A om det skulle behövas. Man lastbalanserar manuellt så att säga. Samtidigt behöver man inte peka ut en av WC:arna till Teslan resp lilla bilen.
Det spelar mindre roll för oss vilka faser som belastas mest eftersom det här scenariot gäller laddning på natten när spis/vatten osv inte används. I normalfallet laddar jag Teslan på dagen (med solcellerna) och den lilla bilen skulle i så fall laddas nattetid. Behovet av att kunna ladda båda bilarna samtidigt kommer förmodligen bara uppstå i undantagsfall. Men ändå så måsta man ju veta om det fungerar som man har tänkt sig.
Förresten, är det nån som har erfarenhet med ferroamps fasutjämnare? Hur funkar den och vad kostar den?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Ha tre WC två till Teslan varav en med full kräm och en långsam lastbalancerad då får du allt du kan önska dig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Ha tre WC två till Teslan varav en med full kräm och en långsam lastbalancerad då får du allt du kan önska dig
Äh, ja just det. Eller så laddar man tre enfasbilar på varsin fas.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
Vitsen är att kunna fylla dom sista 20% fort när man upptäcker att jag vill ha dom idag jag hade tveklöst betalat 4000 ink moms för den möjligheten
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Vitsen är att kunna fylla dom sista 20% fort när man upptäcker att jag vill ha dom idag jag hade tveklöst betalat 4000 ink moms för den möjligheten
Jag fattar inte vad du menar. På vilket sätt ska en ensam WC vara snabbare än en lastbalanserad? Jag kan ju ändå aldrig dra mer än 3x 16A totalt. Antingen så laddar jag bilen ensam och får 11kW, oavsett om WCn är själv eller lastbalanserad, eller så laddar jag två bilar samtidigt som på något sätt måste samsas om den tillgängliga strömmen. Vill jag ha full kräm för Teslan så förutsätter det alltid att den är ensam inkopplad. Och då är ju skit samma om det finns en lastbalanserad fast oanvänd WC bredvid.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
Jag fattar inte vad du menar. På vilket sätt ska en ensam WC vara snabbare än en lastbalanserad? Jag kan ju ändå aldrig dra mer än 3x 16A totalt. Antingen så laddar jag bilen ensam och får 11kW, oavsett om WCn är själv eller lastbalanserad, eller så laddar jag två bilar samtidigt som på något sätt måste samsas om den tillgängliga strömmen. Vill jag ha full kräm för Teslan så förutsätter det alltid att den är ensam inkopplad. Och då är ju skit samma om det finns en lastbalanserad fast oanvänd WC bredvid.
Lastbalancerad var fel ordval av mig, jag menar om du kör 2faser på Teslan 1fas på elbil2
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Lastbalancerad var fel ordval av mig, jag menar om du kör 2faser på Teslan 1fas på elbil2
Okej, då är jag med.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
I normalfallet laddar jag Teslan på dagen (med solcellerna) och den lilla bilen skulle i så fall laddas nattetid.
Är det inte bättre att sälja solelen dagtid och ladda även Teslan på natten då elen är billig?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
I normalfallet laddar jag Teslan på dagen (med solcellerna) och den lilla bilen skulle i så fall laddas nattetid.
Är det inte bättre att sälja solelen dagtid och ladda även Teslan på natten då elen är billig?
Jag har fast elpris, så det spelar ingen roll. Och det känns mycket bättre så. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Remuz skrev:
Hm, bra tanke. Men vad händer med lastbalanseringen då? Begriper WC:arna då hur de ska fördela laddströmmen?
Ingen idé att balansera då, du slår av en av teslans faser när du ska ladda den andra bilen. Enklaste sättet att lösa problemet. Vill du göra det på ett grymt sätt kan du ha ett relä som styrs av att det ligger last på fasen, men då kommer det kosta en hel del mer pengar. Den enkla varianten fixar du själv eller vilken elektriker som helst på 10min extra.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
bylund skrev:
mati skrev:
Jag har fast elpris, så det spelar ingen roll. Och det känns mycket bättre så. :)
Även med fast elpris så borde det vara bättre att leverera solelen eller har du även fast pris per levererad solel? Kan dock förstå att det känns bättre att köra på egenproducerad solel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Även med fast elpris så borde det vara bättre att leverera solelen eller har du även fast pris per levererad solel? Kan dock förstå att det känns bättre att köra på egenproducerad solel.
Nej, solelen betalas per tim-spotpris. I teorin, och enligt avtal. Hittills har jag dock inte fått ett enda öre för de snart 3,5MWh som har producerats sedan i juni. Det verkar inte funka så bra. Dessutom är det ändå något billigare att konsumera elen isf att sälja den.
Och sen vill man ju förbruka sin egen el såklart.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag kanske är ute och cyklar, men grejar inte Wall connectorn upp till 32 Ah 3-fas?
Har man resurserna så har man löst problemet.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Jag kanske är ute och cyklar, men grejar inte Wall connectorn upp till 32 Ah 3-fas?
Det gör den, men jag tillhör inte dem som har en huvudsäkring på 32 A. Då skulle det troligen bli billigare att behålla fossilbilen. De hundralapparna som det kostar varje månad att säkra upp huset till 20A skulle jag kunna tänka mig att betala, men allt utöver det är inte aktuellt (och inte nödvändigt heller).
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Det gör den, men jag tillhör inte dem som har en huvudsäkring på 32 A. Då skulle det troligen bli billigare att behålla fossilbilen. De hundralapparna som det kostar varje månad att säkra upp huset till 20A skulle jag kunna tänka mig att betala, men allt utöver det är inte aktuellt (och inte nödvändigt heller).
Det har du rätt i.
Helt sjukt vad dyrt det är att ha 32 Ah.
Har 25 själv just nu.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

32A är en helt annan standard =industri/företags/jordbruksstandard (upp till 64A?) grövre kablar in i huset, fysiskt större säkringar, ev annat/större elskåp där mätaren sitter osv.

Därav brukar priser för dessa avbonnemang anges ex moms också.

Så att öka upp till 25A ingen större skillnad. Öka från 25-32A dyyyyyrt!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar