Vinterdäck Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Re: Vinterdäck Model Y?

Inlägg av RareEarth »

Jag köpte fälgar på Megahjul och däck från en näthandel, och TPMS-sensorer från Tesla. Monterade hos min lokala däcksverkstad. Är mycket nöjd. Kör på Continental VikingConract 8.
BlevIngenCT
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Skulle t.ex följande från bythjul fungera på en Juniper (AWD)?

Fälg "IT Wheels KIRA Black" 8x18 5/114.3 ET38 B74.1
https://www.bythjul.com/falgar/it_wheel ... x18/240940

Vinterdäck "Continental VikingContact 8" 225/50R18 99H
https://www.bythjul.com/dack/continenta ... r18/250912

Och "passning" enligt willtheyfit.com's kalkulator:
https://www.willtheyfit.com/index.php?w ... offset2=38

TPMS lyckas jag inte få fram någon på bythjul... var har ni andra köpt era tpms:er (om inte från Tesla direkt)?

16248 riksdaler exklusive tpms:er

(Vet inte om det är exakt detta ovan som jag vill ha, men som exempel)
Senast redigerad av BlevIngenCT, redigerad totalt 1 gånger.
BlevIngenCT

Inlägg av BlevIngenCT »

Och har någon här erfarenhet av 225 eller 235 på vintern med en MY AWD, 255 låter i mina öron lite för brett att slira omkring med.
Eller funkar det verkligen bra med odubbade 255:or på vinterunderlag med mycket snö?

Tesla och fler "onlinebutiker" borde erbjuda kompletta vinterpaket med 18" och smalarare än 255 till Model Y, kan man kanske tycka också, många Norrmäne verkar föredra det iaf.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Jag kör på 225/55R18 vilket är perfekt för bilen. Ja, 255 är inte bra på vinterdäck.

Köp bara fälgar som du säkert vet passar på MY. Alla 18-tummare passar inte. Däckfirmorna säljer nog bara paket med officiella dimensioner så det är inte troligt du hittar färdiga hjul+däck i 18 tum.

Rekommenderar att köpa TPMS från Tesla, det har skrivits om att folk har haft problem med tredjepartssensorer. Inte värt att chansa för att spara några hundringar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

De onlineväljare som däckfirmorna har kommer bara rekommendera minst 19" x 255 mm.
Man får kontakta dem direkt och diskutera alternativ.
Jag kör på 19" x 235 mm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
vrid_i_skogen

Inlägg av vrid_i_skogen »

Varför köpa en exklusiv elbil och därefter frångå av tillverkaren rekommenderade däckstorlekar? Alla bilens säkerhetssystem räknar med att ha en viss yta mot underlaget och alla beräkningar systemen gör är optimerade för de av tillverkaren rekommenderade däckdimensionerna. Jag hade inte bytt till smalare däck.
BlevIngenCT

Inlägg av BlevIngenCT »

vrid_i_skogen skrev: 23 sep 2025 09:11
Varför köpa en exklusiv elbil och därefter frångå av tillverkaren rekommenderade däckstorlekar? Alla bilens säkerhetssystem räknar med att ha en viss yta mot underlaget och alla beräkningar systemen gör är optimerade för de av tillverkaren rekommenderade däckdimensionerna. Jag hade inte bytt till smalare däck.
Du åker aldrig norröver med med din Tesla på vintern och råkar på snöunderlag eller?
vrid_i_skogen

Jag har inte ägtnågon Tesla men andra bilar med lika breda däck och det gick utmärkt. Trots att jag bor i Skåne har jag kört i hela landet och under alla årstider.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

:roll:
vrid_i_skogen skrev: 23 sep 2025 14:37
Jag har inte ägtnågon Tesla men andra bilar med lika breda däck och det gick utmärkt. Trots att jag bor i Skåne har jag kört i hela landet och under alla årstider.
Lika breda som vadå?

MYP har 275 mm breda (bak) däck.

vrid_i_skogen

Lika breda som model Y AWD. Provade model Y performance idag. Jag hade inte velat ha andra dimensioner på vinterdäck än de sommardäck som satt på idag. Trots AWD kände jag att den matar på lite mer bak vilket gör att 275 bak känns rimligt även på vintern på snö och is.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

vrid_i_skogen skrev: 23 sep 2025 15:15
Lika breda som model Y AWD. Provade model Y performance idag. Jag hade inte velat ha andra dimensioner på vinterdäck än de sommardäck som satt på idag. Trots AWD kände jag att den matar på lite mer bak vilket gör att 275 bak känns rimligt även på vintern på snö och is.
Packad snö och is är inga problem. Det är i snömodd och lite djupare snö som smalare däck gör skillnad. Sedan har vi kostnadsaspekten. Hade jag köpt en MYP så hade jag bytt till mindre fälgar och smalare däck även på sommaren.

Tesla monterar för övrigt 19"/255 vinterdäck på sina provkörningsbilar, även MYP.

Skriv svar