Sida 11 av 11

Re: Scan my plaid

Postat: 24 jul 2025 07:48
av AAKEE
Här är ett exempel på batteritest vs verkliga siffror:
Batteritest, Plaid 2021.
IMG_6831.jpeg
Energigrafen, samma bil:
IMG_6846.jpeg
Ägaren la tre bilder på energigrafen, det blir 79.9-80.0 kWh.

80/99.4=0,805, dvs 19.5% degradering eller 80.5% SOH, att jämföra med bilens test som visar 83%.

80/96.2=0,832 så det kan se ut som om degraderingströskeln används.
Det är dock 3% missmatch mot tex en Y LR, som alltid har lägre kapacitet än tröskeln, så där kommer lögnen från något annat.

Re: Scan my plaid

Postat: 07 aug 2025 23:38
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 24 mar 2025 17:14
AAKEE skrev: 24 mar 2025 16:41
bjornnilsson skrev: 24 mar 2025 15:41
Battery health 1 Tesla Plaid 2023.png
Battery health 2 Tesla Plaid 2023.png

Nu har jag lyckats få ut en första omgång data ur min bil. Jag hade förväntat mig hyfsat bra resultat då jag kör låg soc-strategi, i alla fall när bilen är hemmavid, så det här ser inte ut som jag förväntat mig. :shock: Eller så missförstår jag hur man räknar ut degraderingen.

Kan någon hjälpa mig att tolka datan?
Nominal full pack är nuvarande kapacitet.
99.4 full pack when new.

Har du kört låg-SOC hela tiden?
Ser ut ungefär som de som kör 80% mest hela tiden.

Har du kört några större cykler, elker bara laddat lågt?
Jo, låg-SOC hela bilens livstid. Jag sålde förra MS och tänkte att jag skulle göra rätt med den här så första 4000 milen med vardagskörning laddade jag max 50 procent. Oftast mindre, aldrig över. Därefter har jag laddat till 55 procent ungefär.

Dock har vi ju kört en hel del resor och då går bilen med 100 procent laddning. Alltså ladda fullt hemma innan avgång och sedan fortsätta ladda på SuC. Gissar att det måste vara de milen som inverkar?

Har även nästan alltid förvärmt bilen utan att slå på laddningen från elnätet. Kan det påverka? Numera brukar jag se till att det finns ström till bilen när jag förvärmer.

Undrar hur det hade sett ut om jag konstant hade laddat till 80 procent?
Har du använt effekten i bilen mycket eller mest kört soft?

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 13:57
av bjornnilsson
AAKEE skrev: 07 aug 2025 23:38
Har du använt effekten i bilen mycket eller mest kört soft?
Bilen körs till största del väldigt försiktigt men när vi är ute och reser (kanske rest 500 mil i sommar totalt) så kan jag absolut dra på med en del omkörningar och köra ner batteriet till nästa SUC, dvs gasa på. I alla fall när vi ska hemåt. Jag kör dock inget dragrace med bilen. Blir för illamående. Och det är frun som använder bilen till vardags. Så jag skulle nog säga att bilen körs försiktigt. Väldigt försiktigt med tanke på att det är en Plaid.

Bilen har gått 5822 mil i dagsläget.
IMG_3884.jpeg
IMG_3885.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 15:56
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 09 aug 2025 13:57
AAKEE skrev: 07 aug 2025 23:38
Har du använt effekten i bilen mycket eller mest kört soft?
Bilen körs till största del väldigt försiktigt men när vi är ute och reser (kanske rest 500 mil i sommar totalt) så kan jag absolut dra på med en del omkörningar och köra ner batteriet till nästa SUC, dvs gasa på. I alla fall när vi ska hemåt. Jag kör dock inget dragrace med bilen. Blir för illamående. Och det är frun som använder bilen till vardags. Så jag skulle nog säga att bilen körs försiktigt. Väldigt försiktigt med tanke på att det är en Plaid.

Bilen har gått 5822 mil i dagsläget.

IMG_3884.jpeg

IMG_3885.jpeg
Tackar! 🙏

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 19:10
av AAKEE
Ni som hade SMT från början, vilken toppnotering hade ni på nominal full pack?

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 19:23
av NEO
AAKEE skrev: 09 aug 2025 19:10
Ni som hade SMT från början, vilken toppnotering hade ni på nominal full pack?
97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 19:47
av AAKEE
NEO skrev: 09 aug 2025 19:23
AAKEE skrev: 09 aug 2025 19:10
Ni som hade SMT från början, vilken toppnotering hade ni på nominal full pack?
97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.
Hur har du kört, oftast lugnt?

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 21:09
av NEO
AAKEE skrev: 09 aug 2025 19:47
NEO skrev: 09 aug 2025 19:23
AAKEE skrev: 09 aug 2025 19:10
Ni som hade SMT från början, vilken toppnotering hade ni på nominal full pack?
97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.
Hur har du kört, oftast lugnt?
Senaste tiden lugnt, mycket småladdning. Skulle säga att bilen gått mestadels lugnt men kört på bana en gång per år.

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 21:58
av bjornnilsson
NEO skrev: 09 aug 2025 21:09

97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.
Hur långt har din Plaid gått, Neo?

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 22:01
av NEO
bjornnilsson skrev: 09 aug 2025 21:58
NEO skrev: 09 aug 2025 21:09

97.5kWh max som ny. För två veckor sedan låg jag på stadiga 92. Nu har den rasat till 86.1.
Hur långt har din Plaid gått, Neo?
6100mil

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 22:04
av jpetters
Kört ca 500 mil med min X LR på semestern, Sverige - Schweiz t.o.r, ca 350 av milen. Lugn körning med familjen och backbox. Bilen tappade ca 2.3kWh kapacitet på denna tur.
Nu har den gått ~3000 mil och drygt ett år gammal. ~89kWh NFP.

Re: Scan my plaid

Postat: 09 aug 2025 22:08
av jpetters
S Plaiden fick stå hemma och vila. Den har NFP på 80.6kWh efter knappt 6000 mil.
Den har återhämtat ca 1 kWh efter vårens tur Sverige - Schweiz.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2025 13:52
av manneson
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2025 14:00
av jpetters
manneson skrev:
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Som jag skrev ovan om min X LR så tappar den också i rask takt.
Långkörning och SuC äter räckvidd verkar det som.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2025 18:23
av AAKEE
manneson skrev: 10 aug 2025 13:52
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.

Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.

I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.

Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.

@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2025 18:26
av AAKEE
Jag var BTW återigen på en avskild, avspärrad plats och körde några 0-200 ( blir ofta lite drygt)…

Re: Scan my plaid

Postat: 11 aug 2025 09:35
av fnurra
AAKEE skrev: 10 aug 2025 18:23
manneson skrev: 10 aug 2025 13:52
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.

Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.

I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.

Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.

@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?
Har inte laddat till 100% sedan 22/7, visar nu NFP 93,5 KWh vid 49% SOC. CAC avg 237 så det borde väl motsvara 93,8 KWh om jag räknat rätt.
Screenshot_20250811_072236(1).jpg
Screenshot_20250811_073445(1).jpg

Re: Scan my plaid

Postat: 11 aug 2025 10:11
av AAKEE
fnurra skrev: 11 aug 2025 09:35
AAKEE skrev: 10 aug 2025 18:23
manneson skrev: 10 aug 2025 13:52
Skumt att Plaid tappar så mkt så snabbt.
Frågan återstår om det är samma problem med LR.
Det är samma batteri, med samma celler och samma layout.

Sannolikt har man tagit steget ett steg för långt med att öka kapaciteten på cellerna.
Cobolt och andra stabiliserande ämnen har antagligen fått ge vika för mer lithium.

I huvudsak är det inte hård körning som degraderar batterierna mest, utan som vanligt Calendar aging.
Men kör man mycket hårt, speciellt full gas länge och ofta så kommer det troligen märkas det med.

Supercharging tar hårt, det är det ingen tvekan om.

@Fnurra, hur går det med din LR och batterikapaciteten?
Har inte laddat till 100% sedan 22/7, visar nu NFP 93,5 KWh vid 49% SOC. CAC avg 237 så det borde väl motsvara 93,8 KWh om jag räknat rätt. Screenshot_20250811_072236(1).jpgScreenshot_20250811_073445(1).jpg
Ser bra ut!
Undantaget som bekräftar regeln!

Re: Scan my plaid

Postat: 10 sep 2025 17:53
av AAKEE
Jag har stått med 80% som daglig pga behov i ungefär en vecka, eller lite drygt.

Jag har tidigare sen bilen var ny sett att imbalance är 2mV i stort varje gång SOC passerar 80%.

Eftersom jag oftast har 55% eller lägre och många påstår att batteriets balansering skulle kunna påverkas, så blev det 2mV samma sekund som batteriet laddades till 80% första gången i denna period. Balanseringen har inte ändrats utan bilen har 2mV vid 80% varje gång jag sätter mig i att köra efter laddning.

Det har alltså gjort 0.00 skillnad att stå med 80% jämfört med mina vanliga ”ladda till 55%”.

Över 80% ökar imbalansen igen, så bilen siktar på att balansera packet så att imbalansen är som lägst vid 80%.