Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Jag har aldrig fått min FSD att byta fil på motorväg ens, fast jag ska väl säga att jag inte läst på så bra vad som krävs heller.

Med tanke på hur dåligt det fungerar ens med 2+1 så..
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Earplugged skrev: 01 dec 2024 11:07
Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 07:27
Frunken skrev: 30 nov 2024 02:02
Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Så köpet uppfyller kraven.

Problemet är dock att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt.
Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%

Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet 😅
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Dessa har iof avhandlats flera ggr i tråden, så här kommer input från då jag provkörde Highlinder 30min, så aktiveras farthållaren mitt i en snäv avfart från 90-väg (=gasade på rejält, trots at jag hade bromsat och kopplat ut farthållaren innan svängen)
Höll på att köra av vägen!
Under 30min körde torkarna vid tre tillfällen. Snustorrt, ljust och fint väder.
Parkeringssensorn's visning flimrar lite så det är lite oklart med avståndet till hindret, något som är klippstabilt i Mercan. Men kan leva med det. Blinkersspak via knappar likaså.
På frågan från säljaren sa jag "kanonfin bil, men fixa mjukvaran och messa mig"

Är verkligen synd att dessa småsaker finns, är van att allt bara funkar 100% på mina andra bilar.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Smurk
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 okt 2024 07:20
Ort: Norrland

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Smurk »

AAKEE skrev: 30 nov 2024 23:06
...
IMG_2209.jpeg

...

IMG_2210.jpeg

...
Lite off topic kanske, men måste bara fråga; Kör folk verkligen med farthållare/autostyrning när sikten är så dålig som på dessa bilder? Jag kan egentligen bara jämföra med mina två tidigare Volvo (V60, V90), och med dem hade jag aldrig vågat slå på varken adaptiv farthållare eller deras Pilot Assist i den snöröken. Så fort det kom lite snö på vägarna så var det helt omöjligt att köra med Pilot Assist...
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Holve »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 15:20
Earplugged skrev: 01 dec 2024 11:07
Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 07:27
Frunken skrev: 30 nov 2024 02:02
Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Så köpet uppfyller kraven.

Problemet är dock att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt.
Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%

Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet 😅
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Dessa har iof avhandlats flera ggr i tråden, så här kommer input från då jag provkörde Highlinder 30min, så aktiveras farthållaren mitt i en snäv avfart från 90-väg (=gasade på rejält, trots at jag hade bromsat och kopplat ut farthållaren innan svängen)
Höll på att köra av vägen!
Under 30min körde torkarna vid tre tillfällen. Snustorrt, ljust och fint väder.
Parkeringssensorn's visning flimrar lite så det är lite oklart med avståndet till hindret, något som är klippstabilt i Mercan. Men kan leva med det. Blinkersspak via knappar likaså.
På frågan från säljaren sa jag "kanonfin bil, men fixa mjukvaran och messa mig"

Är verkligen synd att dessa småsaker finns, är van att allt bara funkar 100% på mina andra bilar.
Hur visar Mercan avståndet till hindret?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

Smurk skrev: 02 dec 2024 13:17
AAKEE skrev: 30 nov 2024 23:06
...
IMG_2209.jpeg

...

IMG_2210.jpeg

...
Lite off topic kanske, men måste bara fråga; Kör folk verkligen med farthållare/autostyrning när sikten är så dålig som på dessa bilder? Jag kan egentligen bara jämföra med mina två tidigare Volvo (V60, V90), och med dem hade jag aldrig vågat slå på varken adaptiv farthållare eller deras Pilot Assist i den snöröken. Så fort det kom lite snö på vägarna så var det helt omöjligt att köra med Pilot Assist...
Ja, varför skulle man inte köra med adaptiv farthållare i snörök? Radarn upptäcker normalt sett tidigare än ögat att man kommer ikapp en bil och man använder förstås ögonen också.

Pilot Assist får det förstås oftast svårt i såna förhållanden men den slår ju av sig själv om den förlorar orienteringen och slår på sig själv igen när det går.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev: 01 dec 2024 12:59
Earplugged skrev: 01 dec 2024 11:07
Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 07:27
Frunken skrev: 30 nov 2024 02:02
Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Så köpet uppfyller kraven.

Problemet är dock att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt.
Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%

Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet 😅
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Parkeringssensorer, snabbladdning...
Det finns ju en hel del som man kan kritisera Tesla för som det här forumet även illustrerar, men hur har parkeringssensorer försämrats på redan sålda bilar?…

Alla bilar som såldes med riktiga parkeringssensorer har kvar den funktionen. På vissa bilar kan man välja att använda Tesla Vision istället för de riktiga parkeringssensorerna, men som jag förstått det kan man alltid gå tillbaka till att använda de riktiga parkeringssensorerna på de här bilarna ifall man föredrar dom framför Tesla Vision.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Smurk
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 okt 2024 07:20
Ort: Norrland

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Smurk »

Maw skrev: 02 dec 2024 14:02
Smurk skrev: 02 dec 2024 13:17
AAKEE skrev: 30 nov 2024 23:06
...
IMG_2209.jpeg

...

IMG_2210.jpeg

...
Lite off topic kanske, men måste bara fråga; Kör folk verkligen med farthållare/autostyrning när sikten är så dålig som på dessa bilder? Jag kan egentligen bara jämföra med mina två tidigare Volvo (V60, V90), och med dem hade jag aldrig vågat slå på varken adaptiv farthållare eller deras Pilot Assist i den snöröken. Så fort det kom lite snö på vägarna så var det helt omöjligt att köra med Pilot Assist...
Ja, varför skulle man inte köra med adaptiv farthållare i snörök? Radarn upptäcker normalt sett tidigare än ögat att man kommer ikapp en bil och man använder förstås ögonen också.

Pilot Assist får det förstås oftast svårt i såna förhållanden men den slår ju av sig själv om den förlorar orienteringen och slår på sig själv igen när det går.
Kanske mer har att göra med min egen osäkerhet kring dessa funktioner, och min begränsade erfarenhet med dem. Däremot har jag upplevt att Pilot Assist kan svänga rätt kraftigt innan den slår av, så pass så att jag nästan for i diket. Ingen kritik emot Volvos system som jag tycker fungerat mycket bra, jag känner bara ingen stor tillit till den tekniken överlag.

Men för att tillägga något till ämnet; Det jag hittills upplevt som spökbromsningar har varit i skarpa kurvor på smala vägar med mötande trafik. Samma sträcka klarade Volvon alltid utmärkt. Däremot måste jag tillägga att jag upplever att både farthållaren och autopiloten fungerar bättre när det är kolsvart ute...
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av repulsiv »

Jag upplever också att det fungerar bättre (mindre dåligt) när det är natt, möjligt att det är inbillning men jag tror inte det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

Åkte RV97 mellan Luleå och boden t.o.r idag.

Mörkt på hemvägen, 100-väg och farthållare på.

På ett ställe där det går från 2 filer till 1 (2-1-väg) så bromsade bilen väldigt hårt.
Min model 3 har brukat klaga högt och bingla där men S har skött sig bra tidigare. Någon gång har den varnat att man ska ta tag i ratten.

Nu kom den varningen och en inbromsning från 100- ~60, hade jag haft någon nära bakom som brukligt den här tiden på dygnet när folk åker från jobbet hade det mycket väl kunnat smälla.
Var inte alls beredd på att bilen skulle bromsa vid 2-1. Närmaste fordon framför var ~ 3-400m.

Detta är riksdåligt och ett exempel på något dom blivit mycket sämre efter leverans.


Bilen varnade även upprepade gånger för ”korrigerande styrning” precis efter detta när jag kopplat ur AP/farthållare pga bilens beteende.
Det är också något dom kommit efter köp av första Teslan. Bilen varnar alltmer för korrigerande styrning där man då såklart ligger i din filmen bilen ser en spricka i vägen eller en med tjära igenfylld spricka eller snö/isränder i filen.
Kass.

Då låg jag 100% mitt i mitt körfält.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

Smurk skrev: 02 dec 2024 13:17
AAKEE skrev: 30 nov 2024 23:06
...
IMG_2209.jpeg

...

IMG_2210.jpeg

...
Lite off topic kanske, men måste bara fråga; Kör folk verkligen med farthållare/autostyrning när sikten är så dålig som på dessa bilder? Jag kan egentligen bara jämföra med mina två tidigare Volvo (V60, V90), och med dem hade jag aldrig vågat slå på varken adaptiv farthållare eller deras Pilot Assist i den snöröken. Så fort det kom lite snö på vägarna så var det helt omöjligt att köra med Pilot Assist...

Jag körde på detta sättet för att se om bilen använder radarn. Min förra M3P presenterade ett fordon man hade framför sig i snörök tills dess att de stängde av radarn. Det innebär även att bilen kan klara att nödbromsa om fordonet i snöröken bromsar etc.


Det som var dumt nu var böand annat att bilen glad i hågen körde i snöröken. Den brukst klaga på dålig sikt men den kanske inte såg det i mörkret.

Det är såklart bra att köra med farthållare, jag vet inte om Tesla nödbromsar utan att ha den inkopplad?

För en Audi med radarfarthållare vet jag att de gör det väldigt bra.

När min M3p var rätt ny så var jag med i en situation där bilen (minibus) framför mig dolde att bilen framför den fick sladd, ställde sig på tvären och tappade fart rätt fort.
Min M3P, då med radar, varnade och bromsade innan jag såg vad som höll på hända och min bil bromsade faktiskt innan folkabussen framför mig (som var mellan mug och den sladdande bilen). Sparade videon, kommer inte ihåg om jag la upp och länkade till det.
Videon finns nog kvar tror jag.


Vi som bor i norr med mycket riktig vinter kommer inte undan att köra i snörök.
Även om man völjer att inte köra om lastbilar etc. så är man blind i några sekunder efter möte med en lastbil. Har någon mötande bakom lastbilen då kommit över på fel sida så ser man det kanske 10m innan det smäller men med radar kan bilen ta det direkt och bromsa, och man undviker kanske att dö även om det blir en kollision. Har bägge bilar radar blir det kanske inte ens en krock.

Jag var grymt missnöjd över att tesla kopplade bort radarn i min M3P och när HW4 kom med radar var det en liten del i bytet av bil. Långt ifrån hela anledningen men en pusselbit.


Radar är A och O hör uppe vintertid i säkerhet. Det syns väl inte i EURO NCAP ännu, ovh en Tesla som löser det med kamerorna i fint testväder får högt betyg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Holve skrev: 02 dec 2024 13:39
Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 15:20
Earplugged skrev: 01 dec 2024 11:07
Sportbilsentusiasten skrev: 01 dec 2024 07:27
Frunken skrev: 30 nov 2024 02:02
Jag föreslår att ni som inte står ut med Teslas system helt enkelt köper bilar som har ”fantastiska” farthållare och regnsensorer och radar!
Ja. Vikten av REJÄL provkörning!
Så köpet uppfyller kraven.

Problemet är dock att Tesla närsomhelst kan försämra bilen man köpt.
Ja att provköra ordentligt är oerhört viktigt, håller med till 100%

Dock ser jag ditt problem mer som en chans att bilen kommer bli bättre efter köpet 😅
I mitt fall har det kommit massa nya funktioner och förbättringar sen jag köpte bilen, har du läst ändringsloggarna? Är lite som julafton när ny version kommer.
Vilka försämringar tänker du på som drabbat redan sålda bilar förutom radarn som kopplats ur..?
Dessa har iof avhandlats flera ggr i tråden, så här kommer input från då jag provkörde Highlinder 30min, så aktiveras farthållaren mitt i en snäv avfart från 90-väg (=gasade på rejält, trots at jag hade bromsat och kopplat ut farthållaren innan svängen)
Höll på att köra av vägen!
Under 30min körde torkarna vid tre tillfällen. Snustorrt, ljust och fint väder.
Parkeringssensorn's visning flimrar lite så det är lite oklart med avståndet till hindret, något som är klippstabilt i Mercan. Men kan leva med det. Blinkersspak via knappar likaså.
På frågan från säljaren sa jag "kanonfin bil, men fixa mjukvaran och messa mig"

Är verkligen synd att dessa småsaker finns, är van att allt bara funkar 100% på mina andra bilar.
Hur visar Mercan avståndet till hindret?
Har 360 på min bil (E-klass 2018) och den stora displayen, så ser runt om bilen. Hinder markeras med olika färger och positioner beroende på avstånd. Dvs rött närmast bilen då det är väldigt nära.
Och ljudsignal som ändras beroende på avstånd.
Ganska låg upplösning som det var på den tiden, men supperstabil och det är viktigast.
BMW tycker jag har löst det bäst, lättförstådd grafik och stabilt.
Kört tesla med gamla o nya systemet, och det gamla var riktigt bra!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Carl-Gustav
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 nov 2024 21:11

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Carl-Gustav »

Maw skrev: 30 nov 2024 17:10
Carl-Gustav skrev: 27 nov 2024 11:18
Earplugged skrev: 26 nov 2024 17:45
Carl-Gustav skrev: 26 nov 2024 06:52
Då det (utifrån vad jag läser här) verkar vara något som drabbar i princip alla bilister som kör med farthållare så lutar det åt att jag nyttjar ångerrätten i dag...
Verkar vara en jättetrevlig bil i övrigt men då jag har tänkt att leva med den i uppåt 5 år och jag i dag dagligen kör mycket i mörker på 80-vägar så blir nog detta det bästa. Tack för er input.
Ett tips är att testa själv och provköra ordentligt, bor du i närheten av jönköping så får du gärna testa min.

Tråkigt om en handfull personer ger en orättvist dålig bild som gör att du avstår ifrån köp.
Stort tack för ditt erbjudande. Efter att Oscar påtalade att han inte upplevde det som problem så fick jag tag på gamla vänner som kör Tesla. Dom såg det inte som ett problem, så på fredag hämtar jag min MYP :)
Hämtat den nu? Hoppas du är nöjd med bilen. Berätta gärna om din upplevelse av den. 😊
Bilen hämtades i fredags, med andra ord har jag haft den i 5 dagar nu.
Är riktigtnöjd! Har för jämförelse innan denna haft helt nya bilar av modell Mercedes E220d (-14), BMW 530d (-15), Volvo V60 T8 (-19), VW ID4 (-21) och nu denna Tesla MYP.
Allt är så sjukt smidigt, bra byggkvalitet, inget knarrande om inredning eller dylikt. Blixtsnabbt infotainmentsystem, oerhört fin drivlina etc. etc.

Men då är frågan hur bilen beter sig med spökinbromsningar etc... Yes, redan på hemresan upplevde jag faktiskt en inbromsning men som jag lätt kunde parera med gaspedalen. I övrigt har jag inte upplevt någon sådan trots körning på 80-vägar i mörker, regn och snörusk.
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Upplever även att den adaptiva farthållaren håller på tok för kort avstånd till framförvarande bil för att det skall kännas tryggt, trots inställning på det längsta avståndet (7).
Den automatiska helljusautomatiken är inte heller lika bra som på någon av mina tidigare bilar, detta då den stundtals har svårt att blända av i skälig tid vilket resulterar i en del blinkningar från mötande bilister. Men jag ger den ändå godkänt då strålkastarna har bra tryck och den fungerar i 97 av 100 möten.

Idag känner jag att detta sett till helheten är den bästa bil jag har ägt. Är sjukt nöjd och hoppas det fortsätter så!
Tesla Model Y Performance - 2025
VW ID.4 Pro - 2021
Volvo V60 T8 Inscription - 2019
BMW 530d xDrive - 2016
Mercedes C220 - 2014
BMW 335i - 2009
Mercedes C350 - 2008
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57
Maw skrev: 30 nov 2024 17:10
Carl-Gustav skrev: 27 nov 2024 11:18
Earplugged skrev: 26 nov 2024 17:45
Carl-Gustav skrev: 26 nov 2024 06:52
Då det (utifrån vad jag läser här) verkar vara något som drabbar i princip alla bilister som kör med farthållare så lutar det åt att jag nyttjar ångerrätten i dag...
Verkar vara en jättetrevlig bil i övrigt men då jag har tänkt att leva med den i uppåt 5 år och jag i dag dagligen kör mycket i mörker på 80-vägar så blir nog detta det bästa. Tack för er input.
Ett tips är att testa själv och provköra ordentligt, bor du i närheten av jönköping så får du gärna testa min.

Tråkigt om en handfull personer ger en orättvist dålig bild som gör att du avstår ifrån köp.
Stort tack för ditt erbjudande. Efter att Oscar påtalade att han inte upplevde det som problem så fick jag tag på gamla vänner som kör Tesla. Dom såg det inte som ett problem, så på fredag hämtar jag min MYP :)
Hämtat den nu? Hoppas du är nöjd med bilen. Berätta gärna om din upplevelse av den. 😊
Bilen hämtades i fredags, med andra ord har jag haft den i 5 dagar nu.
Är riktigtnöjd! Har för jämförelse innan denna haft helt nya bilar av modell Mercedes E220d (-14), BMW 530d (-15), Volvo V60 T8 (-19), VW ID4 (-21) och nu denna Tesla MYP.
Allt är så sjukt smidigt, bra byggkvalitet, inget knarrande om inredning eller dylikt. Blixtsnabbt infotainmentsystem, oerhört fin drivlina etc. etc.

Men då är frågan hur bilen beter sig med spökinbromsningar etc... Yes, redan på hemresan upplevde jag faktiskt en inbromsning men som jag lätt kunde parera med gaspedalen. I övrigt har jag inte upplevt någon sådan trots körning på 80-vägar i mörker, regn och snörusk.
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Upplever även att den adaptiva farthållaren håller på tok för kort avstånd till framförvarande bil för att det skall kännas tryggt, trots inställning på det längsta avståndet (7).
Den automatiska helljusautomatiken är inte heller lika bra som på någon av mina tidigare bilar, detta då den stundtals har svårt att blända av i skälig tid vilket resulterar i en del blinkningar från mötande bilister. Men jag ger den ändå godkänt då strålkastarna har bra tryck och den fungerar i 97 av 100 möten.

Idag känner jag att detta sett till helheten är den bästa bil jag har ägt. Är sjukt nöjd och hoppas det fortsätter så!
Tack för intrycken och grattis till nya bilen 😊
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.

Fixar inte Teslan detta?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.

Fixar inte Teslan detta?
Nej, Teslan tillåter inte att man styr minsta lulla själv när AP är inkopplat. Så fort man vrider lite på ratten stängs AP av med ett ”pling-plong” och sen får man manuellt slå på den igen med ett ”plong-pling”. Den klarar inte alls att samverka med föraren som är det normala på andra bilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Jimel »

Hade hyrbil i veckan, Audi A6, ingen aning om paket osv men underbar adaptiv farthållare som tom kunde ha ”för långt” avstånd till bilen framför, mjuk och fin när man kom ifatt ett fordon, slutade bromsa när man blinkade för omkörning vilket inte Teslan gör förens man bytt körfält.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 nov 2018 16:27
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av nicklas11 »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv
.

Fixar inte Teslan detta?
Det du beskriver låter snarare som en filhållningsassistent i kombination med adaptiv farthållare, än autopliot?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av AAKEE »

Jimel skrev: 07 dec 2024 12:21
Hade hyrbil i veckan, Audi A6, ingen aning om paket osv men underbar adaptiv farthållare som tom kunde ha ”för långt” avstånd till bilen framför, mjuk och fin när man kom ifatt ett fordon, slutade bromsa när man blinkade för omkörning vilket inte Teslan gör förens man bytt körfält.
Exakt så är världen på ”andra sidan”.

Jag kommer från Audi premium innan men kör ganska ofta hyrbil i jobbet. Nya jobbet ger snäppet mindre bilar av ”snik-typ” jämfört med det förra jobbet.

De tyska premiumbilarna är ett ganska långt snäpp före Tesla på stabil funktion på detta.
Det köper jag, eftersom tyskt premium är premium.
Men även Koreanska och Kinesiska bilar jag inte ens kan uttala namnet på är bättre än tesla.
Det på adaptiv farthållning, inte spökbromsa och att tryggt hålla bilen i filen (när det finns).
Regnsensorerna är en ikke-fråga eftersom det bara funkar helt enkelt.
Nu har ju Tesla löst problemen med (av-)-bländning iom Matrix för de som har det men under tiden det inte fungerade så fungerade ju alla andra bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av mikebike »

Jimel skrev: 07 dec 2024 12:21
Hade hyrbil i veckan, Audi A6, ingen aning om paket osv men underbar adaptiv farthållare som tom kunde ha ”för långt” avstånd till bilen framför, mjuk och fin när man kom ifatt ett fordon, slutade bromsa när man blinkade för omkörning vilket inte Teslan gör förens man bytt körfält.
Ja, det gjorde min gamla Volvo också. Min Tesla inte bara väntar med att gasa tills man bytt körfält, den accelererar dessutom väldigt försynt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

nicklas11 skrev: 07 dec 2024 12:31
Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv
.

Fixar inte Teslan detta?
Det du beskriver låter snarare som en filhållningsassistent i kombination med adaptiv farthållare, än autopliot?
S så är det säkert. Körde 80 mil med hustrun igår och den kan inte köra själv efter Navigator.
Men kanon att ha en skyddande ängel som vakar över en om man skulle vingla eller vara ouppmärksam på omgivningen.
Att låta en bil köra 100% autonomt är många år bort med svensk lagstiftning skulle jag tro.

Hur autonom kan en Tesla köra?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 07 dec 2024 08:20
Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.

Fixar inte Teslan detta?
Nej, Teslan tillåter inte att man styr minsta lulla själv när AP är inkopplat. Så fort man vrider lite på ratten stängs AP av med ett ”pling-plong” och sen får man manuellt slå på den igen med ett ”plong-pling”. Den klarar inte alls att samverka med föraren som är det normala på andra bilar.
Varför har de valt att implementera systemet så tror ni?
Vilka fördelar skulle det ha?
Ser mest nackdelar. Kan man stänga av plingplong?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 415
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Earplugged »

Sportbilsentusiasten skrev: 08 dec 2024 07:39
Maw skrev: 07 dec 2024 08:20
Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.

Fixar inte Teslan detta?
Nej, Teslan tillåter inte att man styr minsta lulla själv när AP är inkopplat. Så fort man vrider lite på ratten stängs AP av med ett ”pling-plong” och sen får man manuellt slå på den igen med ett ”plong-pling”. Den klarar inte alls att samverka med föraren som är det normala på andra bilar.
Varför har de valt att implementera systemet så tror ni?
Vilka fördelar skulle det ha?
Ser mest nackdelar. Kan man stänga av plingplong?
Att Autopiloten stänger av när man vrider själv på ratten känns väldigt logiskt, samma logik som att farthållarna stängs av i alla bilar om man bromsar själv, sen krävs det rätt bestämd rörelse på ratten för att avbryta autopiloten så det är inget som råkar hända av misstag titt som tätt, nu när man dessutom inte ens behöver hålla i ratten längre med autopiloten så är risken obefintlig 😅
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 415
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Earplugged »

Sportbilsentusiasten skrev: 08 dec 2024 07:36
nicklas11 skrev: 07 dec 2024 12:31
Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv
.

Fixar inte Teslan detta?
Det du beskriver låter snarare som en filhållningsassistent i kombination med adaptiv farthållare, än autopliot?
S så är det säkert. Körde 80 mil med hustrun igår och den kan inte köra själv efter Navigator.
Men kanon att ha en skyddande ängel som vakar över en om man skulle vingla eller vara ouppmärksam på omgivningen.
Att låta en bil köra 100% autonomt är många år bort med svensk lagstiftning skulle jag tro.

Hur autonom kan en Tesla köra?
Vid rätt förutsättningar kör bilen i princip autonomt men man har ett ansvar som förare att förstå begränsningarna och använda det med förnuft.
Jag har utökad autopilot och kan nu vid tex påfart till motorväg slå på autopiloten och inte röra ratt, broms, gas alls tills jag kommer till första rondell eller korsning och behöver göra ett aktivt val, i övrigt följer bilen rutten och föreslår rätt filer, av/påfarter och man bekräftar bara med blinkers att man vill byta fil.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Carl-Gustav
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 nov 2024 21:11

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Carl-Gustav »

Sportbilsentusiasten skrev: 07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: 03 dec 2024 21:57

Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.

Fixar inte Teslan detta?

Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan 😁

Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Tesla Model Y Performance - 2025
VW ID.4 Pro - 2021
Volvo V60 T8 Inscription - 2019
BMW 530d xDrive - 2016
Mercedes C220 - 2014
BMW 335i - 2009
Mercedes C350 - 2008
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Inlägg av Dinsdale »

Jimel skrev: 07 dec 2024 12:21
Hade hyrbil i veckan, Audi A6, ingen aning om paket osv men underbar adaptiv farthållare som tom kunde ha ”för långt” avstånd till bilen framför, mjuk och fin när man kom ifatt ett fordon, slutade bromsa när man blinkade för omkörning vilket inte Teslan gör förens man bytt körfält.
Provkörde en Polestar 2 för ett tag sen, den uppförde sig på precis samma sätt. Kändes nästan magiskt när den även bromsade innan jag själv märkte att bilen framför bromsade eftersom den var så långt bort. Jag var van vid Teslan som i jämförelse var både närsynt och trögtänkt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar