Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaLeo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 mar 2026 09:13

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av TeslaLeo »

Finland intar ju en mycket mer nykter inställning här jämfört med Sverige:

Hastighetstolerans och bedömning av dess konsekvenser
Det är möjligt att köra för fort i trafiken med vilket fordon som helst, både utan förarassistanssystem och till exempel när farthållaren är i bruk. Motsvarande möjlighet ingår också i Teslas system. Systemet möjliggör en avvikelse på upp till +50 procent i förhållande till den identifierade hastighetsbegränsningen.

Avvikelsen innebär inte att systemet kontinuerligt kör i enlighet med den inställda toleransen, som till exempel en farthållare gör, utan hastigheten anpassas fortfarande efter den aktuella situationen. Anpassningen utesluter dock inte att bilen kan köra över hastighetsgränsen.

Behovet av att bevara denna funktion och dess konsekvenser har bedömts i samarbete med den myndighet som beviljat godkännandet, andra europeiska myndigheter samt tillverkaren. För närvarande motiveras behovet av funktionen med att föraren måste ha tillräcklig flexibilitet i situationer där systemet inte korrekt känner igen hastighetsbegränsningen och fordonet annars skulle kunna köra för långsamt i förhållande till situationen.

Enligt tillverkaren är lösningen nödvändig även därför att ett fordon som strikt följer hastighetsbegränsningen kan orsaka störningar i trafiken i situationer där övrig trafik inte följer hastighetsbegränsningarna.

Toleransen möjliggör en flexibel anpassning av hastigheten i sådana situationer, men samtidigt möjliggör den även avsiktlig fortkörning. Som undantag gäller motorvägsförhållanden, där det dock inte är möjligt att överskrida den högsta tillåtna hastigheten (120 km/h).
——
Tesla Model Y AWD -24 Quicksilver
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 03 feb 2026 13:52

Re: Självkörande Teslor i EU: var god dröj

Inlägg av Autonom »

Gustafsson skrev: 24 jun 2026 00:38
Men vad menas tex 3.5x färre? Det känns ju lite omöjligt. Menar man att utan FSD är det 3.5x fler?
Finns det någon officiell genomgång/ publika siffror där man kan se närmare på de faktiska siffrorna och vilka metoder som använts för att utvärdera effekten av FSD?
Det vore också kul att veta exakt vad FSD gör så mycket bättre.
3.5x kan inte rimligen tolkas som annat än en kvot.

Men du har rådata och viss källhänvisning längst ner i tweetet.

Eftersom svaret på exakt vad FSD gör bättre finns i de miljarder av parametrar som används av inferensmaskinen där alla bidrar med små bäckar så finns inget rimligt svar på frågan.

Men övergripande kan man säga att Tesla lagt 10-tals miljarder dollar på att utveckla detta, och det arbetet resulterar nu i dessa bra resultat.

Tabellen i nedanstående artikel (var en jämförelse av FSD med potentiella konkurrenter) ger en snabb bild av hur mycket jobb som bakom Tesla FSD:

https://x.com/nymbusjp/article/1996897127708909617

G7V4PnhWQAAfIh2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.