Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter
Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.
Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter
Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.
Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter
Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.
Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Vi får la se, men det finns grader i helvetet (och kanske himlen) och jag noterar och glädjer mig åt att att poängskörden för syskonbilarna blev i
toppklass för testade fordon 2024
Ptjaa, jag jämför gärna utvecklingen med valfri fordonsaktie halvårsskiftet 2025… Som sagt - roligare än Triss
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda. Ett par av alla testutlåtanden:
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Stämmer.
PS3 är en "Volvo-bil" (byggd på Volvos egenutvecklade "svenska" SPA2-arkitektur och plattform) och PS4 är en "Geely-bil" (byggd på Geelys egna "kinesiska" SEA1-arkitektur och plattform). Det är de två bolagen som Polestar använder för sin konstruktion och tillverkning av sina bilar (Polestar har ingen egen engineering och tillverkning, utan fokuserar mer på specifikation, design och försäljning).
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
Samma med Polestar 3 som har ett bagageutrymme på 394 liter + 90 liter under golvet, och ett jättestort baksäte.
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.
Är faktiskt en grymt smart funktion, som jag tycker är allmänt underskattad.
Riktigt bra lösning att var och en kan välja rätt kompromiss här.
PS4ans baksäte är en karbonkopia på Zeekr 001. Allt är samma. Troligen är bagageutrymmet också en karbonkopia även om jag inte sett det. I sådana fall är det väldigt stort och inte i behov av baksäte som kan flyttas (även om det såklart hade gjort en positiv skillnad). Jag har mätt bagageutrymmet på 001 och det är 117cm brett och cirka 112cm i det lägre utrymmet om man sänker lastgolvet. Det är 105cm långt vilket är mindre imponerande men inte dåligt.
Ryggstödet kan justeras och i mest upprätta läget blir bagaget något större, men säter är fortfarande bekvämt.
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.
SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.
SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.
Det är nästan lite läskigt hur många förminskar och förskönar Kinas inflytande över Volvo och Polestar.
Extremt naivt. Men det är väl svensken i ett nötskal…
Passerade två lastbilar proppfulla med P4:or igår på E4an samt hade en guldig bakom mig genom centrala Jönköping.
(Bilgalen grabb med i bilen som såg stjärnvolvon)
Och inte bara det utan när vi käkade pizza så passerade den en svart Polestar 1.
Och det är nog det snyggaste de byggt.
Kampanjen med 50% på Plus och valfri färg avslutas tydligen imorgon, tidigare skulle den pågå till årsskiftet. Undra om den ersätta av någon annan kampanj eller om det blir ordinarie pris framöver.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.
Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.
Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.
Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.
Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.
Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.
Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.
Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.
Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.
Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.
Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.
I grunden samma bil som Zeekr 001. Där funkar ”pilot assist” eller LCC som Zeekr kallar det alldeles utmärkt. Bättre än Teslas NoA (förutom att den inte kan byta till avfarter/påfarter).