Sida 12 av 12
Re: Scan my plaid
Postat: 27 sep 2025 14:22
av jpetters
AAKEE skrev:jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:Tellus skrev: ↑24 sep 2025 21:07
jpetters skrev: ↑24 sep 2025 20:45
Ca 5 månader och 900 mil senare så landade testet på 82%. SMT säger 79.4kWh. Men den har studsat mellan dryga 80 kWh och 79 kWh de senaste månaderna. Så verkar åtminstone ha avstannat.
Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack

Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.
Re: Scan my plaid
Postat: 27 sep 2025 15:18
av AAKEE
jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:22
AAKEE skrev:jpetters skrev: ↑27 sep 2025 14:13
AAKEE skrev:Tellus skrev: ↑24 sep 2025 21:07
Måste den ner till 70 för att få nytt batteri?
Eftersom Tesla dikterar reglerna och ljuger ägarna rakt upp i facet är det troligen 96.2kWh som är referensen för ett nytt batteri (som egentligen är 99.4kWh nytt, även enligt Tesla själva).
70% av 96.2 = 67.3kWh, dvs som ett rättså degraderat model 3-pack

Rimligen är det 69% på batteritestet gott nog. Nu säger det 82% medans SMT säger 20% degradering.
Ska du med på 69% på batteritestet är du troligen på eller under 67 kWh eftersom Tesla verkar köra med degraderingströskeln som referens.
Precis, det låter sannolikt.
Tesla (som jag tror uppdaterat villkoren) säger att det är Tesla som dikterar och avgör till om eller vilken grad batteriet degraderats.
Någonting säger mig att det inte kanske kommer vara jättelätt att få batteriet bytt om någon batterityp börjar degraderas > 30% inom garantitiden.