Sida 12 av 12
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 31 aug 2025 22:38
av Tomsgbg
krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 20:37
Många mil. Utom nybilsgaranti redan.
I övrigt inget fel.
Priset är rimligt. Särskilt om någon bara ska köra typ 3000 mil/år så kan man maxa batteri- och drivlinegarantin mer än 5 år till.
Den har gått en del mil men garantin är väl 4år även på S?
Såg precis 4år/8000mil.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 15:50
av PhR34k
Hej hej.
Ville kolla om någon är lika nöjd som jag är med min plaid.
Har haft den sen relasedagen 22/12 och har varit tok nöjd sen dag 1. Sen klagar jag heller på alla mjukvaro uppdateringar som släppts sen dess som dessutom gjort bilen ännu bättre.
Men nu när leasing börjar nå sitt slut har jag funderat oå att köpa loss den privat för att fortsätta köra den och på så sätt slippa förmånsvärdet. Men samtidigt blir man nervös över batteriet etc som kan börja böka, kanske inte är så riskfyllt på de nyare bilarna men vi har åkt på den smällen med en X vi har från 2019, visserligen täcktes de av garanti.
Men sen har man funderat på om de finns något att ersätta den med? Jag är rätt bilintresserade och har många bilar i firman och privat men samtidigt har jag mognat en del och kan tycka att köpa en ersättare likt Taycan Turbo S för dubbla pengen kommer inte vara värt det. Förstå mig rätt, den är säkert jätte bra och mer komplett än en Model S men är det värt att pröjsa över 2 milj för att kunna ta sig till jobbet och tillbaka?
Jag älskar hur enkel min bil är samtidigt som den har allt jag önskar mig. Det enda jag skulle tycka vara värt att byta för är att ha enklare in och ut ur bilen men vill inte ha en X så de är en kompromiss jag lever med.
Ett alternativ är tex Xiamoi SU 7 men den lär inte komma förens tidigast 2027.
Jag skulle även tänka mig en Rivian alt Cybertruck men det är inte heller bilar som lär dyka upp i när tid.
Någon annan som funderat på samma?
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 16:11
av manneson
Så länge du har garanti behöver du väl inte oroa dig för batteriet?
Köp loss den om du är nöjd.

Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 17:14
av AAKEE
manneson skrev: ↑12 okt 2025 16:11
Så länge du har garanti behöver du väl inte oroa dig för batteriet?
Köp loss den om du är nöjd.
Det med batterigaranti bygger isåfall på att biltillverkaren ersätter med ett batteri som är som nytt, eller lika bra som nytt.
Dvs ett batteri fabriksrenoverat på tveksamma grunder ebnart i syfte att ta bilen förbi garantidatum, då vill man absolut inte ha ett tveksamt batteri.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 17:35
av Tellus
Helnöjd också, snart 3 år nu, enda felen som varit är ett dörrhandtag och ratten som byttes till uppdaterad version.
Går bättre och bekvämare än nya model y performance till exempel
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 18:12
av PhR34k
Jag har haft samma ett handtag som slutade lysa och ett som fastnade i ute läge samt ratten.
Allt löstes av en ranger.
Jag har dock fått lämna in den i somras för byte av drivknutar och massa mat på garanti.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 20:23
av Tellus
PhR34k skrev: ↑12 okt 2025 18:12
Jag har haft samma ett handtag som slutade lysa och ett som fastnade i ute läge samt ratten.
Allt löstes av en ranger.
Jag har dock fått lämna in den i somras för byte av drivknutar och massa mat på garanti.
Hur yttrade sig drivknut problemet ? Gått många mil och eller hårt körd?
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 12 okt 2025 22:00
av Kaffekatten
Bara haft Plaid i några veckor men än så länge är det en riktig drömbil. Då har jag på bara 2 år kört: MS 75 2017, MSLR 2020, Porsche Taycan 4s 2022, Taycan Turbo 2020, MYP 2023, MSLR 2023 innan samt att vi också har en annan MYP-23 i familjen. Sen innan det mängder med tjänstebilar, fina BMW, Volvo m.m samt privat 911 cab.
Just nu känns Plaid som det optimala mellan allt. Prestanda, komfort, utrymme i kupe samt bagage, räckvidd, effektivitet i drivlina, laddning, utseende både inne och exteriört, infotainmentsystem. Men framförallt - hur allt så snyggt hänger ihop digitalt med app, bil och alla funktioner. Att leva med den varje dag är ju så enkelt. Jag köpte ju då inte ny utan en 2023:a med 2700mil. Det är såklart något annat mot att om jag klickat hem en för 1.7 i våras.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 13 okt 2025 07:26
av PhR34k
@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 13 okt 2025 07:46
av spacecoin
PhR34k skrev: ↑13 okt 2025 07:26
@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
IMG_2822.png
Det känns som att S/X problem med drivknutar inte är helt åtgärdat på Palladium heller...
Länkarmsbytet bak (risk för rostsprängning) trodde jag inte var applicerbart på Palladium heller enl SB, men jag kanske minns fel?
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 13 okt 2025 23:26
av MC Red
Jag är också väldigt nöjd med min MSP efter knappt tre år. Idag besiktades den utan anmärkning. Vad som var kul var att två olika besiktningsmän berömde utseendet på bilen. Inte vad jag hade förväntat mig av Bilprovningen.
Det har sagts innan men tål att upprepas. Man kan hitta bättre bilar i olika nischer men det finns fortfarande ingen bil som slår helheten.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 13 okt 2025 23:51
av spacecoin
MC Red skrev: ↑13 okt 2025 23:26
Jag är också väldigt nöjd med min MSP efter knappt tre år. Idag besiktades den utan anmärkning. Vad som var kul var att två olika besiktningsmän berömde utseendet på bilen. Inte vad jag hade förväntat mig av Bilprovningen.
Det har sagts innan men tål att upprepas. Man kan hitta bättre bilar i olika nischer men det finns fortfarande ingen bil som slår helheten.
Håller med! MS är en svårslagen bil.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 14 okt 2025 00:03
av AAKEE
spacecoin skrev: ↑13 okt 2025 07:46
PhR34k skrev: ↑13 okt 2025 07:26
@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
IMG_2822.png
Det känns som att S/X problem med drivknutar inte är helt åtgärdat på Palladium heller...
Länkarmsbytet bak (risk för rostsprängning) trodde jag inte var applicerbart på Palladium heller enl SB, men jag kanske minns fel?
Nej, Tars hade delat tydlig info i nån tråd jag läste innan jag klickad i en S.
Från andra ställen får man fram att sänkning är wtt av knepen mot att förstöra drivaxlar.
Det är inte *enbart* pissig kvalite utan en grundorsak är att S designades som RWD initialt. När det gjordes blev det så att främre motorn måste sitta lite högre än den borde vilket ger onödigt stora vinklar på drivknutarna i halvshafts. När man sänker bilen, blir vinklarna mindre ofördelaktiga.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 15 okt 2025 15:24
av jpetters
PhR34k skrev: ↑13 okt 2025 07:26
@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
IMG_2822.png
Provade du att hissa upp bilen och rucka på bakhjulen innan Tesla åtgärdade problemet?
Jag tycker min SPlaid också känns lite skum på kurvig väg. Jag hissade upp bilen idag och på vänster bakhjul kan man rucka det några millimeter fram/bak. Höger bak har inget spel alls.
Jag hade liknande på min SP100D som upptäcktes vid "kontroll innan garantislut" och Tesla bytte länkarmar, m.m.
Blir till boka sen servicetid.