Tesla Model S Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Re: Tesla Model S Plaid

Inlägg av Tomsgbg »

krabbanidag skrev: 31 aug 2025 20:37
Tomsgbg skrev: 31 aug 2025 19:47
Missade den röda Long Range för ett tag sedan och letar fortfarande.

Ser att denna är till salu än och har varit ute länge.
Billigast på blocket med marginal.

Vad är fel?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1002773034
Många mil. Utom nybilsgaranti redan.
I övrigt inget fel.

Priset är rimligt. Särskilt om någon bara ska köra typ 3000 mil/år så kan man maxa batteri- och drivlinegarantin mer än 5 år till.

Den har gått en del mil men garantin är väl 4år även på S?

Såg precis 4år/8000mil.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid

Model Y RWD - 23 Pearl White/Black 19” Uberturbin
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Hej hej.

Ville kolla om någon är lika nöjd som jag är med min plaid.
Har haft den sen relasedagen 22/12 och har varit tok nöjd sen dag 1. Sen klagar jag heller på alla mjukvaro uppdateringar som släppts sen dess som dessutom gjort bilen ännu bättre.
Men nu när leasing börjar nå sitt slut har jag funderat oå att köpa loss den privat för att fortsätta köra den och på så sätt slippa förmånsvärdet. Men samtidigt blir man nervös över batteriet etc som kan börja böka, kanske inte är så riskfyllt på de nyare bilarna men vi har åkt på den smällen med en X vi har från 2019, visserligen täcktes de av garanti.

Men sen har man funderat på om de finns något att ersätta den med? Jag är rätt bilintresserade och har många bilar i firman och privat men samtidigt har jag mognat en del och kan tycka att köpa en ersättare likt Taycan Turbo S för dubbla pengen kommer inte vara värt det. Förstå mig rätt, den är säkert jätte bra och mer komplett än en Model S men är det värt att pröjsa över 2 milj för att kunna ta sig till jobbet och tillbaka?
Jag älskar hur enkel min bil är samtidigt som den har allt jag önskar mig. Det enda jag skulle tycka vara värt att byta för är att ha enklare in och ut ur bilen men vill inte ha en X så de är en kompromiss jag lever med.

Ett alternativ är tex Xiamoi SU 7 men den lär inte komma förens tidigast 2027.
Jag skulle även tänka mig en Rivian alt Cybertruck men det är inte heller bilar som lär dyka upp i när tid.

Någon annan som funderat på samma?
manneson

Inlägg av manneson »

Så länge du har garanti behöver du väl inte oroa dig för batteriet?
Köp loss den om du är nöjd. 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 12 okt 2025 16:11
Så länge du har garanti behöver du väl inte oroa dig för batteriet?
Köp loss den om du är nöjd. 🤷‍♂️
Det med batterigaranti bygger isåfall på att biltillverkaren ersätter med ett batteri som är som nytt, eller lika bra som nytt.
Dvs ett batteri fabriksrenoverat på tveksamma grunder ebnart i syfte att ta bilen förbi garantidatum, då vill man absolut inte ha ett tveksamt batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Helnöjd också, snart 3 år nu, enda felen som varit är ett dörrhandtag och ratten som byttes till uppdaterad version.
Går bättre och bekvämare än nya model y performance till exempel
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Jag har haft samma ett handtag som slutade lysa och ett som fastnade i ute läge samt ratten.
Allt löstes av en ranger.
Jag har dock fått lämna in den i somras för byte av drivknutar och massa mat på garanti.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

PhR34k skrev: 12 okt 2025 18:12
Jag har haft samma ett handtag som slutade lysa och ett som fastnade i ute läge samt ratten.
Allt löstes av en ranger.
Jag har dock fått lämna in den i somras för byte av drivknutar och massa mat på garanti.
Hur yttrade sig drivknut problemet ? Gått många mil och eller hårt körd?
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare

Inlägg av Kaffekatten »

Bara haft Plaid i några veckor men än så länge är det en riktig drömbil. Då har jag på bara 2 år kört: MS 75 2017, MSLR 2020, Porsche Taycan 4s 2022, Taycan Turbo 2020, MYP 2023, MSLR 2023 innan samt att vi också har en annan MYP-23 i familjen. Sen innan det mängder med tjänstebilar, fina BMW, Volvo m.m samt privat 911 cab.
Just nu känns Plaid som det optimala mellan allt. Prestanda, komfort, utrymme i kupe samt bagage, räckvidd, effektivitet i drivlina, laddning, utseende både inne och exteriört, infotainmentsystem. Men framförallt - hur allt så snyggt hänger ihop digitalt med app, bil och alla funktioner. Att leva med den varje dag är ju så enkelt. Jag köpte ju då inte ny utan en 2023:a med 2700mil. Det är såklart något annat mot att om jag klickat hem en för 1.7 i våras.
Model S Plaid -23 White Perl, Ultra White, EAP, USS, Arachnid
Model YP -23 Solid svart
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
IMG_2822.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

PhR34k skrev: 13 okt 2025 07:26
@tellus
Jag började höra ett knorrade och knarrade. Trodde under ett tag att de var inredningen men började känna att bilen betedde sig skumt vid lite inspirerande körning sen tiden innan den skulle lämnas in så var den rätt obehaglig att köra snabbt på kurviga vägar och började även vibrera.
Har kört 6000 mil med bilen och inte värre än någon annan skulle jag säga
Men jag skrev fel. Inte bärarmar utan drivknutar och länkarmar.
IMG_2822.png
Det känns som att S/X problem med drivknutar inte är helt åtgärdat på Palladium heller...

Länkarmsbytet bak (risk för rostsprängning) trodde jag inte var applicerbart på Palladium heller enl SB, men jag kanske minns fel?
Skriv svar