Provkört, hud är skit men i övrigt är den fin men går inte privatleasa så blev väldigt dyrt, landade på drygt 12 000 när jag räknade, och då är jag mer nöjd med den bil jag har.manneson skrev: ↑25 apr 2025 14:04ID7 GTX?Dafro skrev: ↑25 apr 2025 14:02Det var ingen billig kinabil… jag som kör 2500 och vill ha awd får pynta 10500 per månad, nästan 400 kkr på 3 år, nej tack. Undrar när det ska komma vettiga bilar med typ 300 hk och awd. Kör vidare med min gamla BMW ett tag till, och den kostar väl typ lika mycket per månad fast den ör 4 år gammal.Baeckman skrev: ↑25 apr 2025 12:10Alla ni som har beställt bilen. Kör ni privatleasing, vanlig leasing eller cashar ni?
![]()
Personligen är jag fortfarande tveksam till att köpa elbil. Har heller inget företag att ta den på. Det blir helt enkelt privatleasing för mig. Beroende på vad kostnaden blir naturligtvis.
Är det någon som har koll på privatleasingpriser? De som står på hemsidan stämmde inte alls för någon dag sedan. Privilege var då billigare än Core. Verkar stämma bättre idag iofs. Om det nu är de riktiga priserna.
36 månader, 1000/1500/2000 mil, rena bilar, fast ränta samt service med vägassistans
Core 8498/8822/9175:-
Long range 8773/9174/9606:-
Privilege 9170/9593/10048:-![]()
Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Zeekr 7X
Hej!Strebern skrev: ↑25 apr 2025 16:01Har nu provkört den, och det blev en blandad upplevelse. Förväntningarna var lite nedskruvade efter alla youtubeklipp på tester, så upplevelsen totalt blev ändå positiv. Jag prioriterar komfort, teknik och bekvämlighet framför banracing, så det är det som väger över. Om ni vill köra racing så är inte 7x något för er. Tänk er chassimässigt en Xpeng G9 där de finlirat lite med chassit och gjort det lite bättre, men fortsatt fokuserat hårt på komforten![]()
Det positiva:
+Ser bättre ut i verkligheten
+Hög bromsverkan (oklart om det är hög servoverkan eller faktiskt bra bromsar, de ser dock helt klart stöddigare ut än på model Y)
+Bra HUD
+Luftfjädringen över förväntan, det är 3 distinkt olika lägen, komfort är tillräckligt komfortabelt, sväljer det mesta, sport kunde varit ännu hårdare
+bilen har det mesta som går att önska
+bra klipp i motorn, inte lika seg i reaktionen som ex vis Xpeng G9, men dock mycket sämre klipp än en tesla.
Det negativa:
-Oavsett chassiläge så är det en hel del bodyroll, lite jänkare över den, vikten gör sig påmind, det är inte en racerbil.
-Gången är lite gungig generellt, den häver sig lite när det svänger oavsett chassiläge, som en gammal jänkare. Beror sannolikt på vikten. En model Y är avsevärt stabilare vid mer aktiv körning.
-Automatiskt öppnande dörrar. Tar tid, och man måste "kliva undan" för dem, de stannar gärna om de är inom några decimeter från en själv. Dvs man kliver fram och trycker på knappen, sen tar man två kliv bakåt för att dörren inte ska stanna mitt i.
-Stereon. Bland det sämsta jag hört på länge. Det låter som en transistorradio. vet inte vad de där 2,1 kw förstärkaren och 22 högtalarna finns någonstans. Låter som en standardstereo i vilken bil som helst. Finns inget mellanregister, ingen midbas, ingen subbas, de lägre frekvenserna återges knappt alls förutom att det "brummar", ingen dynamik alls. Detta var nästan en dealbreaker för mig, men jag får tugga i mig detta, för helheten var ändå "ok" på övriga delar. En tesla model Y har en stereo som levererar en mångfalt bättre upplevelse i dynamik.
-Glapp i transmissionen, när man byter från acceleration till "retardation"så klonkar det i drivlinan. INTE premium. Alltså ett litet litet glapp som på gamla fossilbilar som märks väldigt tydligt, inte samma sömlösa skiftning som på tesla
-Leverans av effekt. Det är lite ketchupvarning på detta, först händer ingenting i en halv sekund, sen skickas det på kanske 70% effekt, sen en sekund senare skickas resten på, det blir lite ryckigt i accelerationen, det kanske är för att spara däcken vad vet jag. I kurvor så blir effekten att det blir lite svårt att köra cleant, man får låta antisladden jobba mera för att hålla styrsel på den.
-Liten skuff, det är vid en anblick definitivt mycket mindre lastutrymme än en model Y, det märks att man utökat passagerarutrymmena på bekostnad av skuffen.
Totalt är allt dock så pass ok att jag ändå går vidare med köpet, det positiva överväger helt klart det negativa. Får leverans 24 juni (hoppas det håller nu med)
Tack för recensionen. Inte läst tidigare om lagget i acceleration, ändrade du gasresponsen i inställningarna alls?
Vad gäller ljudet så verkar det krävas lite finlir, åtminstone AI tuning i inställningarna samt låta dom spelas in. Denna herre verkar ha fått till det ordentligt:
Re: Zeekr 7X
Jag körde på olika lägen, men främst på "sportläget", och det var väl där det märktes då effekten är som störstNewgusa skrev: ↑25 apr 2025 17:21Hej!Strebern skrev: ↑25 apr 2025 16:01Har nu provkört den, och det blev en blandad upplevelse. Förväntningarna var lite nedskruvade efter alla youtubeklipp på tester, så upplevelsen totalt blev ändå positiv. Jag prioriterar komfort, teknik och bekvämlighet framför banracing, så det är det som väger över. Om ni vill köra racing så är inte 7x något för er. Tänk er chassimässigt en Xpeng G9 där de finlirat lite med chassit och gjort det lite bättre, men fortsatt fokuserat hårt på komforten![]()
Det positiva:
+Ser bättre ut i verkligheten
+Hög bromsverkan (oklart om det är hög servoverkan eller faktiskt bra bromsar, de ser dock helt klart stöddigare ut än på model Y)
+Bra HUD
+Luftfjädringen över förväntan, det är 3 distinkt olika lägen, komfort är tillräckligt komfortabelt, sväljer det mesta, sport kunde varit ännu hårdare
+bilen har det mesta som går att önska
+bra klipp i motorn, inte lika seg i reaktionen som ex vis Xpeng G9, men dock mycket sämre klipp än en tesla.
Det negativa:
-Oavsett chassiläge så är det en hel del bodyroll, lite jänkare över den, vikten gör sig påmind, det är inte en racerbil.
-Gången är lite gungig generellt, den häver sig lite när det svänger oavsett chassiläge, som en gammal jänkare. Beror sannolikt på vikten. En model Y är avsevärt stabilare vid mer aktiv körning.
-Automatiskt öppnande dörrar. Tar tid, och man måste "kliva undan" för dem, de stannar gärna om de är inom några decimeter från en själv. Dvs man kliver fram och trycker på knappen, sen tar man två kliv bakåt för att dörren inte ska stanna mitt i.
-Stereon. Bland det sämsta jag hört på länge. Det låter som en transistorradio. vet inte vad de där 2,1 kw förstärkaren och 22 högtalarna finns någonstans. Låter som en standardstereo i vilken bil som helst. Finns inget mellanregister, ingen midbas, ingen subbas, de lägre frekvenserna återges knappt alls förutom att det "brummar", ingen dynamik alls. Detta var nästan en dealbreaker för mig, men jag får tugga i mig detta, för helheten var ändå "ok" på övriga delar. En tesla model Y har en stereo som levererar en mångfalt bättre upplevelse i dynamik.
-Glapp i transmissionen, när man byter från acceleration till "retardation"så klonkar det i drivlinan. INTE premium. Alltså ett litet litet glapp som på gamla fossilbilar som märks väldigt tydligt, inte samma sömlösa skiftning som på tesla
-Leverans av effekt. Det är lite ketchupvarning på detta, först händer ingenting i en halv sekund, sen skickas det på kanske 70% effekt, sen en sekund senare skickas resten på, det blir lite ryckigt i accelerationen, det kanske är för att spara däcken vad vet jag. I kurvor så blir effekten att det blir lite svårt att köra cleant, man får låta antisladden jobba mera för att hålla styrsel på den.
-Liten skuff, det är vid en anblick definitivt mycket mindre lastutrymme än en model Y, det märks att man utökat passagerarutrymmena på bekostnad av skuffen.
Totalt är allt dock så pass ok att jag ändå går vidare med köpet, det positiva överväger helt klart det negativa. Får leverans 24 juni (hoppas det håller nu med)
Tack för recensionen. Inte läst tidigare om lagget i acceleration, ändrade du gasresponsen i inställningarna alls?
Vad gäller ljudet så verkar det krävas lite finlir, åtminstone AI tuning i inställningarna samt låta dom spelas in. Denna herre verkar ha fått till det ordentligt:
Det där med AI-tune, det gick INTE att stänga av dessa grejer vad jag kunde hitta, det var "hifi" förvalt, men det gick inte att stänga av något.
Och att få det att spela ok på låga volymer går nog, men det är ju som att lyssna på en radio eller blåtandshögtalare volymmässigt, typ Karlavagnen eller lokalradion, men ibland (alltid) vill jag typ spela skiten ur mina öron och verkligen känna och njuta av musiken på hög volym, man ska vara lite lomhörd och svettig efteråt. Det är väl där det fallerar i 7x
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: Zeekr 7X
Var i gallerian idag och tittade på bilen där. Den hade versionen zeeker OS 2.0. Då jag provkörde visade den en betaversion med kodnamnet för bilen, typ c1xe följt av beta.
Kan ha vart inbillning men såg ut att finnas fler features och att allt kändes ännu rappare än i den jag provkörde.
Kan ha vart inbillning men såg ut att finnas fler features och att allt kändes ännu rappare än i den jag provkörde.
Re: Zeekr 7X
Säljaren jag pratade med igår sade att det var en betaversion av mjukvaran i provkörningsbilarna, och när leverans till kund börjar i maj, kommer alla bilar levereras med en nyare, icke beta, mjukvara
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: Zeekr 7X
Jo, det var samma för mig men det jag reagerade på var att bilen i gallerian hade 2.0 och att den kändes mer polerad än mjukvaran under testkörning.
Re: Zeekr 7X
I hear youStrebern skrev: ↑25 apr 2025 17:30Jag körde på olika lägen, men främst på "sportläget", och det var väl där det märktes då effekten är som störstNewgusa skrev: ↑25 apr 2025 17:21Hej!Strebern skrev: ↑25 apr 2025 16:01Har nu provkört den, och det blev en blandad upplevelse. Förväntningarna var lite nedskruvade efter alla youtubeklipp på tester, så upplevelsen totalt blev ändå positiv. Jag prioriterar komfort, teknik och bekvämlighet framför banracing, så det är det som väger över. Om ni vill köra racing så är inte 7x något för er. Tänk er chassimässigt en Xpeng G9 där de finlirat lite med chassit och gjort det lite bättre, men fortsatt fokuserat hårt på komforten![]()
Det positiva:
+Ser bättre ut i verkligheten
+Hög bromsverkan (oklart om det är hög servoverkan eller faktiskt bra bromsar, de ser dock helt klart stöddigare ut än på model Y)
+Bra HUD
+Luftfjädringen över förväntan, det är 3 distinkt olika lägen, komfort är tillräckligt komfortabelt, sväljer det mesta, sport kunde varit ännu hårdare
+bilen har det mesta som går att önska
+bra klipp i motorn, inte lika seg i reaktionen som ex vis Xpeng G9, men dock mycket sämre klipp än en tesla.
Det negativa:
-Oavsett chassiläge så är det en hel del bodyroll, lite jänkare över den, vikten gör sig påmind, det är inte en racerbil.
-Gången är lite gungig generellt, den häver sig lite när det svänger oavsett chassiläge, som en gammal jänkare. Beror sannolikt på vikten. En model Y är avsevärt stabilare vid mer aktiv körning.
-Automatiskt öppnande dörrar. Tar tid, och man måste "kliva undan" för dem, de stannar gärna om de är inom några decimeter från en själv. Dvs man kliver fram och trycker på knappen, sen tar man två kliv bakåt för att dörren inte ska stanna mitt i.
-Stereon. Bland det sämsta jag hört på länge. Det låter som en transistorradio. vet inte vad de där 2,1 kw förstärkaren och 22 högtalarna finns någonstans. Låter som en standardstereo i vilken bil som helst. Finns inget mellanregister, ingen midbas, ingen subbas, de lägre frekvenserna återges knappt alls förutom att det "brummar", ingen dynamik alls. Detta var nästan en dealbreaker för mig, men jag får tugga i mig detta, för helheten var ändå "ok" på övriga delar. En tesla model Y har en stereo som levererar en mångfalt bättre upplevelse i dynamik.
-Glapp i transmissionen, när man byter från acceleration till "retardation"så klonkar det i drivlinan. INTE premium. Alltså ett litet litet glapp som på gamla fossilbilar som märks väldigt tydligt, inte samma sömlösa skiftning som på tesla
-Leverans av effekt. Det är lite ketchupvarning på detta, först händer ingenting i en halv sekund, sen skickas det på kanske 70% effekt, sen en sekund senare skickas resten på, det blir lite ryckigt i accelerationen, det kanske är för att spara däcken vad vet jag. I kurvor så blir effekten att det blir lite svårt att köra cleant, man får låta antisladden jobba mera för att hålla styrsel på den.
-Liten skuff, det är vid en anblick definitivt mycket mindre lastutrymme än en model Y, det märks att man utökat passagerarutrymmena på bekostnad av skuffen.
Totalt är allt dock så pass ok att jag ändå går vidare med köpet, det positiva överväger helt klart det negativa. Får leverans 24 juni (hoppas det håller nu med)
Tack för recensionen. Inte läst tidigare om lagget i acceleration, ändrade du gasresponsen i inställningarna alls?
Vad gäller ljudet så verkar det krävas lite finlir, åtminstone AI tuning i inställningarna samt låta dom spelas in. Denna herre verkar ha fått till det ordentligt:
Det där med AI-tune, det gick INTE att stänga av dessa grejer vad jag kunde hitta, det var "hifi" förvalt, men det gick inte att stänga av något.
Och att få det att spela ok på låga volymer går nog, men det är ju som att lyssna på en radio eller blåtandshögtalare volymmässigt, typ Karlavagnen eller lokalradion, men ibland (alltid) vill jag typ spela skiten ur mina öron och verkligen känna och njuta av musiken på hög volym, man ska vara lite lomhörd och svettig efteråt. Det är väl där det fallerar i 7x
-
- elbilist
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Zeekr 7X
Finns ett utmärkt uttryck gällande effekt i OEM bilstereo”
Vill du ha många watt… köp en hårfön”
Och ju mer de försöker med AI och andra hittepå hokuspokus ju sämre blir det.
Men skall bli spännande att lyssna på bilen när en skarp version finns i bilhallarna.
Re: Zeekr 7X
Var och provkörde i Haninge igår.
Ljudet går att ställa in åt alla håll och kanter. Suben gör ju sitt så bas var det ingen brist på, AI-läget var högst mediokert dock. Hifi och justera på equalisern tills man känner sig nöjd är en bra idé.
Hårdvaran i form av högtalare osv. har förutsättningar för att leverera, det är en inställningsfråga efter tycke och smak som är grejen här.
När jag satte mig i bilen hade de "hela bilen" som ljudbild och fokus på bas inställt, det lät (i mitt tycke) för djävligt, bara dånade av basen.
Men som sagt, lite fipplande i menyerna och kanske även i din källa till media så går det att få det till att bli helt ok.
Det där med ljud alltså
Ljudet går att ställa in åt alla håll och kanter. Suben gör ju sitt så bas var det ingen brist på, AI-läget var högst mediokert dock. Hifi och justera på equalisern tills man känner sig nöjd är en bra idé.
Hårdvaran i form av högtalare osv. har förutsättningar för att leverera, det är en inställningsfråga efter tycke och smak som är grejen här.
När jag satte mig i bilen hade de "hela bilen" som ljudbild och fokus på bas inställt, det lät (i mitt tycke) för djävligt, bara dånade av basen.
Men som sagt, lite fipplande i menyerna och kanske även i din källa till media så går det att få det till att bli helt ok.
Det där med ljud alltså

Re: Zeekr 7X
Tycker det känns som luften gått ur lite efter provkörningarna.
Hypen dog, det blev bara en papperstiger. Ännu en kinabil som inte riktigt höll måttet.
Hypen dog, det blev bara en papperstiger. Ännu en kinabil som inte riktigt höll måttet.
Re: Zeekr 7X
Om man pratar med säljarna på zeekr som inte hinner med (var i gallerian och frågade en säljare vid lunch som sa att han bara den dagen fått över 50 mail som han inte hunnit svara på) så är det inte deras känsla.
Just nu går väl de flesta och väntar på att faktiskt få sin bil? Efter det och när journalister fått köra den på svensk väg antar jag att det blir lite mer surr igen. Men ja, den som lever får se.
Re: Zeekr 7X
Sett och läst allt som går att hitta på YouTube mm mm. Förstår inte varför många på forum uppfattat det som att recensionerna varit negativa, summa summa rum tvärtom. Någon tyckte att den gick för mjukt, någon för hårt, ljudet sisådär, andra underbart. Det enda är förbrukningen, men jämfört med vadå en MY som är en banracingbil i jämförelse, låg markfrigång och lätt pga ingen utrustning man förväntar sig i en bil. Detta är en stor SUV med luftfjädring och 630hk som drar mindre än Macanen, E-tronen mfl. Har sålt som smör i solsken, alla slottar på de första båtarna är slut. Finns det något annat bättre alternativ ute för 700.000kr, Nej.
Re: Zeekr 7X
Tack för din genomgång, faktiskt varit svårt att få ett vettigt svar på ljudkvaliteten mer än att folk inte hittat och gjort ngt öht med inställningarnaFreddan83 skrev: ↑30 apr 2025 08:46Var och provkörde i Haninge igår.
Ljudet går att ställa in åt alla håll och kanter. Suben gör ju sitt så bas var det ingen brist på, AI-läget var högst mediokert dock. Hifi och justera på equalisern tills man känner sig nöjd är en bra idé.
Hårdvaran i form av högtalare osv. har förutsättningar för att leverera, det är en inställningsfråga efter tycke och smak som är grejen här.
När jag satte mig i bilen hade de "hela bilen" som ljudbild och fokus på bas inställt, det lät (i mitt tycke) för djävligt, bara dånade av basen.
Men som sagt, lite fipplande i menyerna och kanske även i din källa till media så går det att få det till att bli helt ok.
Det där med ljud alltså![]()
Re: Zeekr 7X
Ja, detta är verkligen min bild också.Newgusa skrev: ↑30 apr 2025 15:22Sett och läst allt som går att hitta på YouTube mm mm. Förstår inte varför många på forum uppfattat det som att recensionerna varit negativa, summa summa rum tvärtom. Någon tyckte att den gick för mjukt, någon för hårt, ljudet sisådär, andra underbart. Det enda är förbrukningen, men jämfört med vadå en MY som är en banracingbil i jämförelse, låg markfrigång och lätt pga ingen utrustning man förväntar sig i en bil. Detta är en stor SUV med luftfjädring och 630hk som drar mindre än Macanen, E-tronen mfl. Har sålt som smör i solsken, alla slottar på de första båtarna är slut. Finns det något annat bättre alternativ ute för 700.000kr, Nej.
Olika personer har olika preferenser och gillar därför olika delar av bilen olika mycket, baserat på sin preferens.
Re: Zeekr 7X
Personligen tror jag Du gör helt rätt analys, har blivit kontaktad av tre personer bara under denna vecka som undrat lite kring mina erfarenheter av Zeekr som bolag, support och egenskaper. Då pratar jag sådana som ska ersätta sina tjänstebilar.Newgusa skrev: ↑30 apr 2025 15:22Sett och läst allt som går att hitta på YouTube mm mm. Förstår inte varför många på forum uppfattat det som att recensionerna varit negativa, summa summa rum tvärtom. Någon tyckte att den gick för mjukt, någon för hårt, ljudet sisådär, andra underbart. Det enda är förbrukningen, men jämfört med vadå en MY som är en banracingbil i jämförelse, låg markfrigång och lätt pga ingen utrustning man förväntar sig i en bil. Detta är en stor SUV med luftfjädring och 630hk som drar mindre än Macanen, E-tronen mfl. Har sålt som smör i solsken, alla slottar på de första båtarna är slut. Finns det något annat bättre alternativ ute för 700.000kr, Nej.
Det viktiga är att Zeekr tar de där sista stegen för att få mjukvaran i paritet med hårdvaran och vad jag kan se från mitt håll tror jag de är på gång att leverera just detta. Men att 7X verkar bli ett rejält genombrott på ”hemmamarknaden” förefaller tämligen klart

Trevlig valborgsmäss till Er!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Absolut, support mm hoppas man ska växa parallellt med ökat antal bilägare och att mjukvaran utvecklas under resans gång. Detsamma till dig!roffe_s skrev: ↑30 apr 2025 17:28Personligen tror jag Du gör helt rätt analys, har blivit kontaktad av tre personer bara under denna vecka som undrat lite kring mina erfarenheter av Zeekr som bolag, support och egenskaper. Då pratar jag sådana som ska ersätta sina tjänstebilar.Newgusa skrev: ↑30 apr 2025 15:22Sett och läst allt som går att hitta på YouTube mm mm. Förstår inte varför många på forum uppfattat det som att recensionerna varit negativa, summa summa rum tvärtom. Någon tyckte att den gick för mjukt, någon för hårt, ljudet sisådär, andra underbart. Det enda är förbrukningen, men jämfört med vadå en MY som är en banracingbil i jämförelse, låg markfrigång och lätt pga ingen utrustning man förväntar sig i en bil. Detta är en stor SUV med luftfjädring och 630hk som drar mindre än Macanen, E-tronen mfl. Har sålt som smör i solsken, alla slottar på de första båtarna är slut. Finns det något annat bättre alternativ ute för 700.000kr, Nej.
Det viktiga är att Zeekr tar de där sista stegen för att få mjukvaran i paritet med hårdvaran och vad jag kan se från mitt håll tror jag de är på gång att leverera just detta. Men att 7X verkar bli ett rejält genombrott på ”hemmamarknaden” förefaller tämligen klart
Trevlig valborgsmäss till Er!
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Zeekr 7X
Provkört en kort runda idag. Mest positiva intryck, sköna stolar, fantastiskt med ventilation i stolen. Lider i MY:s svettiga plastsäten på sommaren så detta var ett lyft.
Väldigt komfortabel, låg ljudnivå, skön känsla på alla material. Snabbt och responsivt infotainment.
Ljudet ok men MY är bättre. Svårt att beskriva men kändes lite tunt. Men hann inte prova med olika inställningar.
Oerhört snabb acceleration även i motorvägsfart.
Det som var störst minus är bagaget, kändes väldigt litet jämfört med MY. Blev faktiskt lite förvånad..
Tyckte också att ratten var för hård, ingen stoppning över huvudtaget. Storlek och knappar helt ok men helt stum.
Och sist men inte minst, gaskalibreringen i sportläge var inte bra. Väldigt nervös och inkopplingen av främre motorn kändes hackig och hur konstigt det än låter lite ”klonkig” just i Sportläge.
Väldigt komfortabel, låg ljudnivå, skön känsla på alla material. Snabbt och responsivt infotainment.
Ljudet ok men MY är bättre. Svårt att beskriva men kändes lite tunt. Men hann inte prova med olika inställningar.
Oerhört snabb acceleration även i motorvägsfart.
Det som var störst minus är bagaget, kändes väldigt litet jämfört med MY. Blev faktiskt lite förvånad..
Tyckte också att ratten var för hård, ingen stoppning över huvudtaget. Storlek och knappar helt ok men helt stum.
Och sist men inte minst, gaskalibreringen i sportläge var inte bra. Väldigt nervös och inkopplingen av främre motorn kändes hackig och hur konstigt det än låter lite ”klonkig” just i Sportläge.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Zeekr 7X
Är det AWD som finns för provkörning?
Hur stor är frunken och utrymmet under golvet bak jämfört med MY?
Jag skulle bli kontaktad när bilen finns för provkörning, men tydligen har de dom beställt förtur.
Hur stor är frunken och utrymmet under golvet bak jämfört med MY?
Jag skulle bli kontaktad när bilen finns för provkörning, men tydligen har de dom beställt förtur.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Zeekr 7X
Det var AWD jag provkörde.
Både frunk och under golvet i bagaget är avsevärt mindre än MY tyvärr.
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Zeekr 7X
Frunken är större på RWD, men fortfarande mindre än MY.
Det finns knappar på sidan på bakre stolsrad som man kan luta ryggstöden framåt (fortfarande bekvämt att sitta) för lite större bagage.
Men bagaget är fortfarande mindre än MY. Problemet är inte främst måtten, utan att golvet sitter avsevärt längre ner i bilen på MY än vad det gör i 7X.
Det är nog fortfarande ungefär samma som en XC60, men för att vara elbil är det litet.
I Kina finns en funktion för att skjuta fram hela bakre raden för större bagage, synd att det inte kom till Europa.
Tycker ändå det är ok storlek även om man velat ha större.
Re: Zeekr 7X
Finns dock förvaring under baksätet(lådor) för en del av de saker som folk i dagsläget kanske väljer att ha i frunken, även om det inte täcker upp för allt kanske?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑01 maj 2025 22:07Frunken är större på RWD, men fortfarande mindre än MY.
Det finns knappar på sidan på bakre stolsrad som man kan luta ryggstöden framåt (fortfarande bekvämt att sitta) för lite större bagage.
Men bagaget är fortfarande mindre än MY. Problemet är inte främst måtten, utan att golvet sitter avsevärt längre ner i bilen på MY än vad det gör i 7X.
Det är nog fortfarande ungefär samma som en XC60, men för att vara elbil är det litet.
I Kina finns en funktion för att skjuta fram hela bakre raden för större bagage, synd att det inte kom till Europa.
Tycker ändå det är ok storlek även om man velat ha större.
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Zeekr 7X
Tycker det funkar, kniper det är ju utrymmet i baksätet så stort att man säkert kan lägga några väskor på golvet där om det är barn i i baksätet.backe skrev: ↑01 maj 2025 22:20Finns dock förvaring under baksätet(lådor) för en del av de saker som folk i dagsläget kanske väljer att ha i frunken, även om det inte täcker upp för allt kanske?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑01 maj 2025 22:07Frunken är större på RWD, men fortfarande mindre än MY.
Det finns knappar på sidan på bakre stolsrad som man kan luta ryggstöden framåt (fortfarande bekvämt att sitta) för lite större bagage.
Men bagaget är fortfarande mindre än MY. Problemet är inte främst måtten, utan att golvet sitter avsevärt längre ner i bilen på MY än vad det gör i 7X.
Det är nog fortfarande ungefär samma som en XC60, men för att vara elbil är det litet.
I Kina finns en funktion för att skjuta fram hela bakre raden för större bagage, synd att det inte kom till Europa.
Tycker ändå det är ok storlek även om man velat ha större.
Re: Zeekr 7X
Hej! Var det bara i sportläget du upplevde ”hacket”? Vad jag sett från recensionerna verkar det vara ett minimalt lag för att säkerställa att man inte kör av vägen typ.A76 skrev: ↑01 maj 2025 21:14Provkört en kort runda idag. Mest positiva intryck, sköna stolar, fantastiskt med ventilation i stolen. Lider i MY:s svettiga plastsäten på sommaren så detta var ett lyft.
Väldigt komfortabel, låg ljudnivå, skön känsla på alla material. Snabbt och responsivt infotainment.
Ljudet ok men MY är bättre. Svårt att beskriva men kändes lite tunt. Men hann inte prova med olika inställningar.
Oerhört snabb acceleration även i motorvägsfart.
Det som var störst minus är bagaget, kändes väldigt litet jämfört med MY. Blev faktiskt lite förvånad..
Tyckte också att ratten var för hård, ingen stoppning över huvudtaget. Storlek och knappar helt ok men helt stum.
Och sist men inte minst, gaskalibreringen i sportläge var inte bra. Väldigt nervös och inkopplingen av främre motorn kändes hackig och hur konstigt det än låter lite ”klonkig” just i Sportläge.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Zeekr 7X
Ja det var bara i sportläget. Hann inte testa komfortläget på gasresponsen heller. Bara standard och sport.Newgusa skrev: ↑02 maj 2025 08:09Hej! Var det bara i sportläget du upplevde ”hacket”? Vad jag sett från recensionerna verkar det vara ett minimalt lag för att säkerställa att man inte kör av vägen typ.A76 skrev: ↑01 maj 2025 21:14Provkört en kort runda idag. Mest positiva intryck, sköna stolar, fantastiskt med ventilation i stolen. Lider i MY:s svettiga plastsäten på sommaren så detta var ett lyft.
Väldigt komfortabel, låg ljudnivå, skön känsla på alla material. Snabbt och responsivt infotainment.
Ljudet ok men MY är bättre. Svårt att beskriva men kändes lite tunt. Men hann inte prova med olika inställningar.
Oerhört snabb acceleration även i motorvägsfart.
Det som var störst minus är bagaget, kändes väldigt litet jämfört med MY. Blev faktiskt lite förvånad..
Tyckte också att ratten var för hård, ingen stoppning över huvudtaget. Storlek och knappar helt ok men helt stum.
Och sist men inte minst, gaskalibreringen i sportläge var inte bra. Väldigt nervös och inkopplingen av främre motorn kändes hackig och hur konstigt det än låter lite ”klonkig” just i Sportläge.