Detta har Volvo löst genom natt sätta radarn uppe vid backspegeln så vindrutetorkaren tar snö, även vw har löst de med att helt enkelt värma bort snön framför radarn åtminstone på vissa bilar..finns säkert fler bilmärken som löst problemet.TiborBlomhall skrev: ↑06 jan 2026 13:29Nåja, radarn la ju också av i snöfall. Man fick stanna och borsta nosen på bilen hela tiden.
Teslas försäljningsras
Moderator: Redaktion
Re: Teslas försäljningsras
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och uppenbarligen mitt svar också.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jan 2026 19:12Något svar från dig har jag inte sett, men mitt inlägg försvann tydligen.mikebike skrev: ↑06 jan 2026 19:01Vad hände med ditt förra inlägg och mitt svar?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jan 2026 18:04Jätteintressant, verkligen...mikebike skrev: ↑06 jan 2026 15:35Säger du det. Märkligt då att SC anser att det inte är något fel på min bil!Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jan 2026 15:10
Om du haft så omfattande problem har du nog haft något fel på bilen.![]()
Nu tänker jag inte lämna in den fler gånger. Det finns bättre användning för min tid och mina pengar.
Men vad har det med saken att göra?
Jag citerade någon annan som hade problem med att radarn "hela tiden" la av i snöfall, vilket inte är det normala. Menar du att du hade samma problem när radarn var aktivt på din bil?
Jag svarade att jag trodde du felciterade.
Vad beträffar din fråga så svarade jag på Tibors inlägg att blockerad radar är något jag upplevt ungefär en gång per år, mellan 2010 och 2022. Två Volvo och två Teslor.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Och jag skrev att jag upplevt blockerad radar 2 ggr på 7 år med Model S, så det var uppenbart ingen felcitering.mikebike skrev: ↑06 jan 2026 19:59Och uppenbarligen mitt svar också.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jan 2026 19:12Något svar från dig har jag inte sett, men mitt inlägg försvann tydligen.mikebike skrev: ↑06 jan 2026 19:01Vad hände med ditt förra inlägg och mitt svar?Nicke Nyfiken skrev: ↑06 jan 2026 18:04Jätteintressant, verkligen...
Men vad har det med saken att göra?
Jag citerade någon annan som hade problem med att radarn "hela tiden" la av i snöfall, vilket inte är det normala. Menar du att du hade samma problem när radarn var aktivt på din bil?
Jag svarade att jag trodde du felciterade.
Vad beträffar din fråga så svarade jag på Tibors inlägg att blockerad radar är något jag upplevt ungefär en gång per år, mellan 2010 och 2022. Två Volvo och två Teslor.
Förstår inte hur du kunde tolka det så.
Men märkligt att våra inlägg togs bort.
Men det har hänt konstigare saker på detta forum.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
På senare årsmodeller sitter även Volvons radar bakom loggan i grillen, precis som Volkswagens. Den är också uppvärmd likt de flesta andra märkens.chaffis75 skrev: ↑06 jan 2026 19:53Detta har Volvo löst genom natt sätta radarn uppe vid backspegeln så vindrutetorkaren tar snö, även vw har löst de med att helt enkelt värma bort snön framför radarn åtminstone på vissa bilar..finns säkert fler bilmärken som löst problemet.TiborBlomhall skrev: ↑06 jan 2026 13:29Nåja, radarn la ju också av i snöfall. Man fick stanna och borsta nosen på bilen hela tiden.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Var länge sedan torkarna var så dåliga, nu funkar de lika bra/dåligt som vw i alla fall.Electron skrev: ↑06 jan 2026 07:21På min M3-21 så drog torkarna igång i tid och otid. Ibland när det var solskenmanneson skrev: ↑06 jan 2026 05:11Hur ”vet” du att torkarna är ”icke fungerande”?Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2026 22:49Ja klart det är olika preferenser.roffe_s skrev: ↑04 jan 2026 09:08Det kanske handlar om personliga preferenser helt enkelt? Jämfört med Model 3 - ditt val - så väljs den ofta bort till förmån för t ex Polestar 2, EX40, CX40 eller kanske EX30, sedanmodeller faller oss inte riktigt på läppen i detta land. VW kommer ju starkt med sina mindre modeller att döma av statistiken och Skoda börjar bli populära.Niklas Z skrev: ↑04 jan 2026 08:41
De här konkurrenterna blir jag nyfiken på. Då jag bytte bil i våras så letade jag efter bra alternativ till Model 3, eftersom jag starkt ogillar Elon Musk och även tycker att företaget Tesla har många konstigheter för sig. Med andra ord, hade jag hittat ett lika bra alternativ från en annan tillverkare hade jag valt det. Hade jag hittat ett bättre alternativ skulle jag givetvis ha valt det. Men jag hittade inte några sådana.
Du kanske känner igen Dig i Din Highland och värderar energieffektivitet samt ett bekant UI högt och det räcker för Dig? Det kan jag förstå. Men andra kan ju mer prioritera funktioner som Teslan är sämre på eller saknar (t ex mer exklusiva materialval och ombonad förarmiljö, halvkombilucka, elektrisk dragkrok, HUD eller instrumentkluster vid ratten, Android Auto med Google, mer omfattande sensorsvit).
Det är väl därför vi som individer kommer fram till olika bilar i samband med köp. Och det är väl gott så![]()
Kan räcka med EN egenskap som är showstopper, eller åt andra hållet nödvändig.
Tokgillar hur Tesla 3 är på vägen, men skulle bli galen av icke fungerande torkare. Borttagna spakar är OK för mig. Vi tycker alla olika
Jag har haft en Model 3 följt av två andra bilar med regnsensorer.
Model 3 känner lika bra/dåligt som de andra.
Alla bilarna torkar ibland trots att det inte behövs och vice versa.
Det som skiljer är främst att man manuellt kan justera känsligheten via ett vred på de övriga(vilket på ett sätt negerar automatiken och gör det hela manuellt).
Det är vad som saknas på Tesla IMO. Men själva automatiken fungerar som sagt lika bra/dåligt som övriga.![]()
Farthållaren, ja den ska vi inte pratat om…..
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Mina fungerar lika dåligt som vanligt.MarkusL skrev: ↑06 jan 2026 22:31Var länge sedan torkarna var så dåliga, nu funkar de lika bra/dåligt som vw i alla fall.Electron skrev: ↑06 jan 2026 07:21På min M3-21 så drog torkarna igång i tid och otid. Ibland när det var solskenmanneson skrev: ↑06 jan 2026 05:11Hur ”vet” du att torkarna är ”icke fungerande”?Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2026 22:49Ja klart det är olika preferenser.roffe_s skrev: ↑04 jan 2026 09:08Det kanske handlar om personliga preferenser helt enkelt? Jämfört med Model 3 - ditt val - så väljs den ofta bort till förmån för t ex Polestar 2, EX40, CX40 eller kanske EX30, sedanmodeller faller oss inte riktigt på läppen i detta land. VW kommer ju starkt med sina mindre modeller att döma av statistiken och Skoda börjar bli populära.
Du kanske känner igen Dig i Din Highland och värderar energieffektivitet samt ett bekant UI högt och det räcker för Dig? Det kan jag förstå. Men andra kan ju mer prioritera funktioner som Teslan är sämre på eller saknar (t ex mer exklusiva materialval och ombonad förarmiljö, halvkombilucka, elektrisk dragkrok, HUD eller instrumentkluster vid ratten, Android Auto med Google, mer omfattande sensorsvit).
Det är väl därför vi som individer kommer fram till olika bilar i samband med köp. Och det är väl gott så![]()
Tokgillar hur Tesla 3 är på vägen, men skulle bli galen av icke fungerande torkare. Borttagna spakar är OK för mig. Vi tycker alla olika
Det som skiljer är främst att man manuellt kan justera känsligheten via ett vred på de övriga(vilket på ett sätt negerar automatiken och gör det hela manuellt).
Det är vad som saknas på Tesla IMO. Men själva automatiken fungerar som sagt lika bra/dåligt som övriga.![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Vilken VW? På ID7 kan du ställa in känslighet vilket du inte verkar kunna på Tesla?MarkusL skrev: ↑06 jan 2026 22:31Var länge sedan torkarna var så dåliga, nu funkar de lika bra/dåligt som vw i alla fall.Electron skrev: ↑06 jan 2026 07:21På min M3-21 så drog torkarna igång i tid och otid. Ibland när det var solskenmanneson skrev: ↑06 jan 2026 05:11Hur ”vet” du att torkarna är ”icke fungerande”?Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2026 22:49Ja klart det är olika preferenser.roffe_s skrev: ↑04 jan 2026 09:08Det kanske handlar om personliga preferenser helt enkelt? Jämfört med Model 3 - ditt val - så väljs den ofta bort till förmån för t ex Polestar 2, EX40, CX40 eller kanske EX30, sedanmodeller faller oss inte riktigt på läppen i detta land. VW kommer ju starkt med sina mindre modeller att döma av statistiken och Skoda börjar bli populära.
- Sportbilsentusiasten
Vår E-klass 2018 har vi kört 15k mil, ca 10k där jag kört. Självkörning/file assist funkar oftast bra oavsett situation. Men framförallt likadant så man slipper överaskningar. Vår C40 2024 är rätt dålig på detta, gäller även de Polestar 2 och EX30 jag kört. i4 och iX funkar bra - men notera att detta varit under provkörningar på ca 3-4tim med resp bil. Även i snöfallroffe_s skrev: ↑06 jan 2026 14:56Din erfarenhet kan jag bekräfta även från andra fabrikat, ytterst sällan radar eller frontkameror slutar fungera under färd. Dels finns uppvärmda zoner framför dem, dels för att snörök eller kall snö inte kleggar igen fronten.Bjelke skrev: ↑06 jan 2026 14:31Jag har sedan 2015 hart model S med radar och vi har ju haft ganska ordentliga vintrar menTiborBlomhall skrev: ↑06 jan 2026 13:29Nåja, radarn la ju också av i snöfall. Man fick stanna och borsta nosen på bilen hela tiden.
extremt sällan fátt sopa fronten för att radarn lagt av (dock kan det ta ett tag ibland innan
systemet hoppar igång igen, iaf för några år sedan när det hände senast).
Så "hela tiden" känns som en oerhörd överdrift, och att stänga av fungerande radar är oavsett
lika idiotiskt (redundans är ju bra liksom).
De gånger vi haft problem har det oftast handlat om kräksnöande i nollgradigt som kleggat igen hela fronten, vid något tillfälle kanske extremt underkylt regn (regn i temperaturer rejält under nollan som bildar ispansar).
Enbart snörök påverkar inga sensorer över huvud taget. IMHO.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol