Sida 120 av 420

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 17 dec 2019 22:25
av frippan
Fidde skrev:
taliz skrev:
De vill nog slippa tvingas forka koden och utveckla olika versioner beroende på när bilen levererades.
I så fall borde ju detta inte drabba AP1. Låt oss hoppas att det är så.
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 17 dec 2019 22:34
av Hertsh
EnTraktor skrev:
Byt till % och slipp fundera över vad den positiva räckvidds gissningen egentligen betyder.
Det som vore intressant var om det gick att utröna om det är en bugg eller "feature" för Raven. Onödiga tips som inte hjälper undanbedes.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 17 dec 2019 23:02
av Nicklas
frippan skrev:
Fidde skrev:
taliz skrev:
De vill nog slippa tvingas forka koden och utveckla olika versioner beroende på när bilen levererades.
I så fall borde ju detta inte drabba AP1. Låt oss hoppas att det är så.
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Ja, det tror jag med... Har ju varit så länge med AP2+

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 06:52
av Fidde
Nicklas skrev:
frippan skrev:
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Ja, det tror jag med... Har ju varit så länge med AP2+
Jag tror tyvärr att ni har rätt. Tråkigt. Konstigt att Tesla lägger resurser på att försämra gamla bilar med gammal teknik. Det kan ju knappast vara ett krav från EU.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 06:54
av Jerker
Fidde skrev:
Nicklas skrev:
frippan skrev:
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Ja, det tror jag med... Har ju varit så länge med AP2+
Jag tror tyvärr att ni har rätt. Tråkigt. Konstigt att Tesla lägger resurser på att försämra gamla bilar med gammal teknik. Det kan ju knappast vara ett krav från EU.
Jo, det är det:
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 08:56
av HelectriC
senaste uppdateringen har gjort min AP2,5 helt koko. Kör på helt vanlig 80-väg, som jag alltid kört på väg till jobb de senaste åren, men nu helt plötsligt så får den för sig mitt på vägen utan andra vägar i närheten, varken över eller under att hastigheten ska tokstrypas till 50, vilket medför stark inbromsning så jag tror jag håller på att krocka och bilarna bakom blir helt galna. Nu har den gjort såhär varje dag senaste vecka på samma ställe. Crazy shit! Direkt efteråt kan allt aktiveras tillbaks till 80 igen. Dessutom har den kommit på en annan funktion och det är att helt random de-aktivera hela AP med ca 1 sekunds varsel. Så har den aldrig gjort förr, då hade man iaf en liten stund att hinna reagera och ta över.
Nej, AP, blir bara sämre och sämre. Den är inte på toppnivå just nu tycker inte jag iaf :(

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 10:44
av Fidde
Jerker skrev:
Fidde skrev:
Nicklas skrev:
frippan skrev:
Denna uppdatering är väl bara till AP1, så det är bara folk med AP1 i Europa som drabbas av 40.2.2
Ja, det tror jag med... Har ju varit så länge med AP2+
Jag tror tyvärr att ni har rätt. Tråkigt. Konstigt att Tesla lägger resurser på att försämra gamla bilar med gammal teknik. Det kan ju knappast vara ett krav från EU.
Jo, det är det:
https://teslaclubsweden.se/eu-tvingar-b ... ina-bilar/
Lusläste länken men hittade ingenstans att tillverkarna måste uppdatera redan sålda bilar. Det blir ju extra tveksamt med AP1 då det är en teknik de övergav för 3 år sedan och potentiellt sett kanske inte ens utvecklingsteamet som jobbade med detta finns kvar utan att nytt team ska sätta sig in i gammal kod och göra förändringar. Som gjort för införande av farliga buggar enligt mig.

Är det någon med AP1-bil som har lagt in denna version och kan berätta om upplevelsen av detta?

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 11:17
av fth
Fidde skrev:
Är det någon med AP1-bil som har lagt in denna version och kan berätta om upplevelsen av detta?
Jag har alltid legat på framkant och installerat alla uppdateringar så fort som möjligt.

Den här uppdateringen kommer jag dock att vänta in i det sista med att lägga på, det är ju helt absurt att EU tvingar Tesla att försämra min bil.

Vi får hoppas att dom tar sitt förnuft tillfånga och tar bort dom här märkliga paragraferna.

Man ska kanske inte odla konspirationsteorier, men begränsningarna ser ju ut att vara skräddarsydda för att drabba just Tesla, vad jag förstår så är ingen annan tillverkare påverkad, definitivt inte för befintliga bilar iaf.

/fth

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 15:12
av Kilowatt
En väldans massa spökbromsningar nu igen efter uppdatering till 2019.40.. Dessutom gnäller bilen hela tiden om att kameror höger och vänster fram (på stötfångare!?) är bländade/skymda och behöver rengöras.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 15:52
av Yxel
Har Ap1 och har lagt in den senaste. Tycker själva autopiloten är ett lyft, stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre. Styrningsbegränsningen är inte så farlig, bilen klarade lätt av en motorvägsavfart.
Bilen klarade även en skarp sväng som den aldrig hanterat tidigare. Den säger ”autostyrning begränsad” när man närmar sig, men behövde inte ingripa.

Att det går att sänka farten till under 30 är ju ett lyft tycker jag, men så kanske det varit länge?

Den tjatar om att pilla på ratten, men det är ju så det är.
Summon använder jag aldrig.

Filbyte funkar ungefär som tidigare förutom en liten fördröjning. Att det bara gäller 2filiga vägar spelar för mig ingen roll, använder den aldrig på något annat.

Men överlag en stabilare autopilot, vilket ju ändå är 90% av tiden.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 16:03
av fth
Yxel skrev:
Har Ap1 och har lagt in den senaste. Tycker själva autopiloten är ett lyft, stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre. Styrningsbegränsningen är inte så farlig, bilen klarade lätt av en motorvägsavfart.
Bilen klarade även en skarp sväng som den aldrig hanterat tidigare. Den säger ”autostyrning begränsad” när man närmar sig, men behövde inte ingripa.

Att det går att sänka farten till under 30 är ju ett lyft tycker jag, men så kanske det varit länge?

Den tjatar om att pilla på ratten, men det är ju så det är.
Summon använder jag aldrig.

Filbyte funkar ungefär som tidigare förutom en liten fördröjning. Att det bara gäller 2filiga vägar spelar för mig ingen roll, använder den aldrig på något annat.

Men överlag en stabilare autopilot, vilket ju ändå är 90% av tiden.
Det låter ju lovande, enligt vissa (vanligtvis tillförlitliga) källor har det inte skett någon utveckling av AP1 öht sedan sent 2016, vilket jag har haft mycket svårt att tro, eftersom jag definitivt har upplevt att det skett förbättringar sedan dess.

Dina erfarenheter av den här upp/nedgraderingen tyder ju också på att koden fortfarande "lever", jag kanske får lägga på 40.2.2 ändå :?:

/fth

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 16:17
av Yxel
Ibland tror jag man inbillar sig förändringar. Men att den klarar krön mycket bättre nu tex är ju en förändring som kommit efter 2016.
Men det ”känns” som de har pillat en del den här gången iaf.
Med autostyrning begränsad menar jag att när rattutslaget närmar sig gränsvärdet får man det varningsmeddelandet, antar att det finns några grader kvar då, men jag behövde inte ingripa i ovan nämnda situationer. Ska tillägga att den skarpa svängen var på 30-väg och motorvägsavfarten var 70-väg (där bilen sänkte farten själv som den gjort tidigare när den känt av skarp sväng)
Så det kan ju ligga en hastighetsfaktor med, inte kunnat testa det.

Detta kan ju mycket väl vara vägs ände för AP1 dock, finns ju inte jättemycket kvar att utveckla, förutom att dra tillbaka förändringarna de införde nu.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 16:28
av fth
Yxel skrev:
Detta kan ju mycket väl vara vägs ände för AP1 dock, finns ju inte jättemycket kvar att utveckla, förutom att dra tillbaka förändringarna de införde nu.
Det du skrev om "stabilare, hittar linjer snabbare och den hittar slaskiga otydliga linjer bättre" låter ju dock som att det faktiskt sker utveckling i basfunktionaliteten, tolkningen av kameradata etc. Jag tycker själv att just detta är det enda som AP2+ är bättre på, när jag har haft nyare lånebil så har den lyckats bättre på vägar där AP1 har svårt att hitta körbanan, t.ex. E4 norr om Uppsala där väglinjerna är bedrövliga.

Eftersom det låter som att EU-begränsningarna inte är så allvarliga i praktiken så kanske jag lägger på den här ändå, det är lite synd att man inte kan välja att gå tillbaka till en tidigare version i efterhand.

/fth

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 16:28
av vibrationsfri
Nice att ha hold läget som alternativ om man vill utnyttja regen till max ibland. De har ändrat styrningen också? Känns som den är hårdare.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 17:37
av HelectriC
vibrationsfri skrev:
Nice att ha hold läget som alternativ om man vill utnyttja regen till max ibland. De har ändrat styrningen också? Känns som den är hårdare.
Kan du förklara det med hold och Regen till Max? Det förstod jag inte :?

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 23:55
av vibrationsfri
HelectriC skrev:
vibrationsfri skrev:
Nice att ha hold läget som alternativ om man vill utnyttja regen till max ibland. De har ändrat styrningen också? Känns som den är hårdare.
Kan du förklara det med hold och Regen till Max? Det förstod jag inte :?
Hold innebär regen ner till noll och bilen håller sig still tills man gasar igen.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 18 dec 2019 23:58
av taliz
.... och det finns bara på Model 3 och Raven...

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 19 dec 2019 09:31
av Fidde
Jag har nu lagt in en nya versionen och har AP 1.
Jag märker ingen skillnad i hur bra den är på att följa linjer.
Det tar någon sekund innan den börjar byta fil efter man har börjat blinka. Detta är väl helt OK, även om det är ovant, för man ska väl blinka lite innan man byter fil.
Man måste dra i ratten betydligt oftare. Känns ovant just nu men man kommer att vänta sig. Tror att det kommer sätta sig i ryggmärgen att man ska dra i ratten var 15:e sekund så att man gör det utan att tänka på det.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 19 dec 2019 09:55
av Wahll
EnTraktor skrev:
Byt till % och slipp fundera över vad den positiva räckvidds gissningen egentligen betyder.
Spelar väl ingen roll om du får gissa hur långt du igentligen kommer på 1% eller 1km. Same, same but diffrent.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 19 dec 2019 10:00
av Wahll
taliz skrev:
.... och det finns bara på Model 3 och Raven...
Samt att det kom i .36

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 20 dec 2019 13:20
av Tymrev
Ny programvara på G: "Tesla software holiday update"

Från Elons twitter:

Tesla holiday software update has FSD sneak preview, Stardew Valley, Lost Backgammon & a few other things

...

Needs a few more days of validation, then early access, then wide release

Är väl risk att vi i Europa inte får något kul med FSD sneak preview pga. rådande regler.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 20 dec 2019 13:51
av Kilowatt
Tymrev skrev:
Ny programvara på G: "Tesla software holiday update"

Från Elons twitter:

Tesla holiday software update has FSD sneak preview, Stardew Valley, Lost Backgammon & a few other things

...

Needs a few more days of validation, then early access, then wide release

Är väl risk att vi i Europa inte får något kul med FSD sneak preview pga. rådande regler.
Verkar som att de kommer erbjuda en performance upgrade mot betalning för Model 3 Dual Motor (standard).. från 4.4 till 3.9 för 2000 dollar.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 20 dec 2019 13:57
av Tobberoth
Kilowatt skrev:
Tymrev skrev:
Ny programvara på G: "Tesla software holiday update"

Från Elons twitter:

Tesla holiday software update has FSD sneak preview, Stardew Valley, Lost Backgammon & a few other things

...

Needs a few more days of validation, then early access, then wide release

Är väl risk att vi i Europa inte får något kul med FSD sneak preview pga. rådande regler.
Verkar som att de kommer erbjuda en performance upgrade mot betalning för Model 3 Dual Motor (standard).. från 4.4 till 3.9 för 2000 dollar.
Den är redan släppt, kostar 19 200 kr i Sverige.

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 23 dec 2019 09:44
av frippan
2019.40.50 har börjat rulla ut. Är säkert Early access.

Bland nyheterna finns, förbättrad visualisering, röstkommandon, sms support och camping läge. Och det verkar bli en del saker till.

Med lite tur dyker det upp i slutet av veckan för oss dödliga.BildBild

Re: Senaste version 2019.40

Postat: 23 dec 2019 11:18
av Bjelke
Ett äkta camper mode vore jäkligt bra, och länge efterfrågat. :)