Sida 13 av 18

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 04 jul 2023 20:48
av Bjelke
Vad blir det för effekt på laddarna som dom nu verkar göra klara bredvid SuC i Söderhamn?

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 10:01
av Nect
Nu är Incharges 4st 150 kW laddare vid Max i Bollnäs i drift!

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 10:27
av Pontus
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 10:38
av Niklas Z
Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 13:51
av Pontus
Niklas Z skrev: 08 jul 2023 10:38
Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 16:25
av Niklas Z
Pontus skrev: 08 jul 2023 13:51
Niklas Z skrev: 08 jul 2023 10:38
Pontus skrev: 08 jul 2023 10:27
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.
Det har jag också upplevt, men tror att det mest beror på hur bilen förvärmt. Dessutom upplever jag att det problemet är större på V2.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 17:12
av Dafro
Apropå ej SuC :D

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 08 jul 2023 17:19
av Niklas Z
Dafro skrev: 08 jul 2023 17:12
Apropå ej SuC :D
Bra poäng :D

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jul 2023 14:46
av borgward
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jul 2023 15:09
av Bengt-re
borgward skrev: 10 jul 2023 14:46
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Å fan! Fungerar de än?

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 10 jul 2023 15:48
av borgward
Bengt-re skrev: 10 jul 2023 15:09
borgward skrev: 10 jul 2023 14:46
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.

Tesla size! :o

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Å fan! Fungerar de än?
Enligt chargefinder.com verkar ju vissa vara upptagna - så det skulle man tro...

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 11 jul 2023 21:12
av ObscureEconomist
Eviny är verkligen toppen, smidig och enkel app. Bra priser och expanderar snabbt, undrar när ionity måste se över sin prissättning.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 11 jul 2023 22:40
av Skyltspurtaren
Eviny / Bilkraft - bäst hittills, förutom SuC. Gillar skarpt att man enkelt kan koppla en egen tag. La in min Fortum-tag, sen var det bara o ansluta CCS-kabeln, blippa och klart! Och kvittot, med laddkurva!! Allt en ladd-nörd kan förvänta sig o nästan lite till. Testat två gånger i Falköping. Kanske åker dit igen bara för att få ett nytt sånt där kvitto… :-)

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 15 jul 2023 13:14
av Niklas Z
Den här artikeln i DN om laddstationer:

https://www.dn.se/motor/laddoperatorern ... addmackar/

är intressant.

Ett lite roligt citat är: "Tesla har ju haft rätt hela tiden, det är smärtsamt att erkänna men så är det", säger Morris Packer, driftansvarig hos Eons nystartade dotterbolag EDRI.

Vi får väl se vad som händer framöver, men om det som nämns i artikeln blir verkligehet, kanske vi får fler stationer med 10+ laddare från andra operatörer än Tesla. Det vore välkommet.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 19 jul 2023 18:09
av Bankiren
Senaste gången jag var på McDonalds Norra Fäladen (Lund) för någon månad sedan, så grävdes det för fullt. Trodde därför att det skulle dyka upp nya laddare. Därför blev jag väldigt förvånad i dag när jag upptäckte att det nu står 1 laddare där som dessutom inte är i drift.

Min fråga nu är: var det inte fler laddare här förut? :D

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 14 aug 2023 21:16
av Bankiren
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 14 aug 2023 21:49
av LarsaR
Bankiren skrev: 14 aug 2023 21:16
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
Skillnaden är väl att det kostar ”dubbelt så mycket” att gå via dom än ex direkt genom OKQ8 😏

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 14 aug 2023 21:57
av Richardk
Växjö har nog påbörjats nu.


C0F8028D-383C-491C-A0EC-486D3DE57A32.png

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 14 aug 2023 22:38
av R_Edvinsson
Bankiren skrev: 14 aug 2023 21:16
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. :shock: Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.

Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 14 aug 2023 22:52
av Bankiren
LarsaR skrev: 14 aug 2023 21:49
Skillnaden är väl att det kostar ”dubbelt så mycket” att gå via dom än ex direkt genom OKQ8 😏
Så är det kanske med de nya Elli-priserna, men jag ligger kvar på mina 3,90 kr/kWh till och med november. :D

R_Edvinsson skrev: 14 aug 2023 22:38
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.

Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Jag har inte kollat så noga än eftersom jag upptäckte detta först i dag, men jag ser att både laddarna i Trelleborg och Junsele finns med bland We Charge-laddarna (båda dessa har 150 kW och är - tror jag - ganska nya).

Personligen hoppas jag att den här typen av abonnemang blir överflödiga inom en snar framtid. Jag hoppas verkligen att priserna bland laddoperatörerna harmoniseras och att man bara kan "svänga" in varsomhelst och ladda till en vettig peng. I dag betalar jag ju t ex 3,90 hos ReCharge men om jag betalar med kort på laddaren är det väl 7+ kr/kWh.

Edit: Och om det nu är så att de nyaste OKQ8-laddarna inte ingår, så krånglar det ju till det ytterligare för kunderna... Då ska man för varje station undersöka huruvida man kan använda We Charge-kortet eller om man ska betala med kort på laddaren...

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 16 aug 2023 10:01
av samuelsu
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 21 aug 2023 12:46
av lukin
McDonalds Nyköping. Populär ”vägkrog”, så laddarna lär också bli populära.

Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
IMG_1052.jpeg

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 21 aug 2023 18:51
av toppo
lukin skrev: 21 aug 2023 12:46
McDonalds Nyköping. Populär ”vägkrog”, så laddarna lär också bli populära.

Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
Kul att se att EON&Clever bygger laddare igen, var väl två år sedan de öppnade en ny senast? Hoppas de sänker priserna till ca 5kr/kWh som de hade förr. Bra placering också, Nyköping är ju lite utav en laddöken. Tyvärr kommer inte fyra stolpar räcka långt och alltså inget man kan planera sin resa efter.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 21 aug 2023 20:48
av Mats E
samuelsu skrev: 16 aug 2023 10:01
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.

Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)

Postat: 21 aug 2023 23:11
av Brages
Mats E skrev: 21 aug 2023 20:48
samuelsu skrev: 16 aug 2023 10:01
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.
Finns ej i appstore?