Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Postat: 04 jul 2023 20:48
Vad blir det för effekt på laddarna som dom nu verkar göra klara bredvid SuC i Söderhamn?
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.Niklas Z skrev: ↑08 jul 2023 10:38Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Det har jag också upplevt, men tror att det mest beror på hur bilen förvärmt. Dessutom upplever jag att det problemet är större på V2.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 13:51Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.Niklas Z skrev: ↑08 jul 2023 10:38Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Å fan! Fungerar de än?borgward skrev: ↑10 jul 2023 14:46Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.
Tesla size!![]()
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Enligt chargefinder.com verkar ju vissa vara upptagna - så det skulle man tro...Bengt-re skrev: ↑10 jul 2023 15:09Å fan! Fungerar de än?borgward skrev: ↑10 jul 2023 14:46Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.
Tesla size!![]()
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.
Så är det kanske med de nya Elli-priserna, men jag ligger kvar på mina 3,90 kr/kWh till och med november.
Jag har inte kollat så noga än eftersom jag upptäckte detta först i dag, men jag ser att både laddarna i Trelleborg och Junsele finns med bland We Charge-laddarna (båda dessa har 150 kW och är - tror jag - ganska nya).R_Edvinsson skrev: ↑14 aug 2023 22:38Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.
Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Kul att se att EON&Clever bygger laddare igen, var väl två år sedan de öppnade en ny senast? Hoppas de sänker priserna till ca 5kr/kWh som de hade förr. Bra placering också, Nyköping är ju lite utav en laddöken. Tyvärr kommer inte fyra stolpar räcka långt och alltså inget man kan planera sin resa efter.
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.samuelsu skrev: ↑16 aug 2023 10:01Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Finns ej i appstore?Mats E skrev: ↑21 aug 2023 20:48Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.samuelsu skrev: ↑16 aug 2023 10:01Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg