Sida 13 av 17
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 23:49
av VilkenElbilBlirDet
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 20:56
dstr skrev: ↑15 apr 2025 20:27
T4s skrev: ↑15 apr 2025 20:05
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det
+1
Det gick så jävla dåligt för Model Y i mars att den blev näst bäst säljande elbilen.
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?
Antagligen svårt att få fram, men om man ska jämföra marknadsandelar med börsvärde, borde man då inte sätta lönsamhet som KPI för marknadsandelar istället för antal sålda bilar (som jag antar att du gör)?
Alltså hur många % av totala profits har Tesla. Kanske inte förändrar utfallet av analysen, men ändå.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 00:03
av HenrikC
Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 14:19
Ja, antingen har inte produktionen riktigt kommit igång ännu om många går och väntar på sina bilar eller så sitter många och väntar på att det ska bli erbjudande om 0% ränta. Att kunderna plötsligt bara försvunnit känns ju inte sannolikt. Dom som kunde tänka sig gamla model Y har ju rimligen inget avgörande problem med den nya. Samtidigt säljer ju både vw och volvo sina elbilar så marknaden har ju inte dött.
Om det nu inte är så att kunderna förknippar tesla och elon musk med trump och hans mycket besynnerliga agerande.
Försäljningen av övriga Tesla-modeller ser ut precis som april 2024. Efter halva april 2025 1 st model S och 2 st X, mot 2 st S och 6 st X för hela april 2024. Det skulle jag säga är oförändrat. 13 st model 3 så här långt jämfört med 15 st första halvan av april 2024, d.v.s. oförändrat. Sedan kom en stor leverans sista veckan i april 2024 så hela månaden blev 106 st. Om det händer i år igen är allt som förra året. Om inget händer så har något hänt.
... Det där lät konstigt, men jag är för trött för att formulera om.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 00:06
av spacecoin
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑15 apr 2025 23:49
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 20:56
dstr skrev: ↑15 apr 2025 20:27
T4s skrev: ↑15 apr 2025 20:05
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det
+1
Det gick så jävla dåligt för Model Y i mars att den blev näst bäst säljande elbilen.
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?
Antagligen svårt att få fram, men om man ska jämföra marknadsandelar med börsvärde, borde man då inte sätta lönsamhet som KPI för marknadsandelar istället för antal sålda bilar (som jag antar att du gör)?
Alltså hur många % av totala profits har Tesla. Kanske inte förändrar utfallet av analysen, men ändå.
Teslas marginaler trendar mot industrisnittet. De flesta analytiker värderar bildelen till $80-120 per aktie givet 4-5M 2030.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 00:10
av fth
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑15 apr 2025 23:49
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 20:56
dstr skrev: ↑15 apr 2025 20:27
T4s skrev: ↑15 apr 2025 20:05
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det
+1
Det gick så jävla dåligt för Model Y i mars att den blev näst bäst säljande elbilen.
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?
Antagligen svårt att få fram, men om man ska jämföra marknadsandelar med börsvärde, borde man då inte sätta lönsamhet som KPI för marknadsandelar istället för antal sålda bilar (som jag antar att du gör)?
Alltså hur många % av totala profits har Tesla. Kanske inte förändrar utfallet av analysen, men ändå.
Jag vet inte om det är exakt vad du är ute efter, men jag räknade iaf på ett liknande sätt för en tid sedan i $TSLA-tråden:
viewtopic.php?p=824643#p824643
/fth
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 00:20
av HenrikC
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 20:56
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?
Tesla har väl nått en stabil nivå och kommer att leverera mellan en och tre miljoner bilar per år, eller någonstans 1 - 4 % av världsmarknaden. Det är mycket. VW (inte VAG) säljer bara fem miljoner bilar och Ford, Honda och Hyundai bara tre - fyra miljoner vardera. Mercedes och BMW två miljoner vardera.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 01:03
av spacecoin
HenrikC skrev: ↑16 apr 2025 00:20
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 20:56
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?
Tesla har väl nått en stabil nivå och kommer att leverera mellan en och tre miljoner bilar per år, eller någonstans 1 - 4 % av världsmarknaden. Det är mycket. VW (inte VAG) säljer bara fem miljoner bilar och Ford, Honda och Hyundai bara tre - fyra miljoner vardera. Mercedes och BMW två miljoner vardera.
Nu kan du kika på market cap för VAG + Hyundai + Ford + BMW + Mercedes + Honda och dividera Teslas med summan av dessa
Det blir ett långt större tal än 1. Ska jag gissa blir det ca 4-5. Och då gör ju Honda och Hyundai framförallt en hel del annat än bilar och VAG är bra mycket mer än VW.
Så antingen måste Tesla inom kort sälja 20M (10x) bilar till minst dubbelt så hög lönsamhet som dessa företag eller så är TSLA aningen dyr tänker jag

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 11:21
av VilkenElbilBlirDet
Jag har dålig koll på detta, är mest intresserad - vad är det som driver den skyhöga värderingen?
Känns som löften om FSD, robotaxis etc inte bör vara nog för att stora investerare, institut etc ska gå in på det.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 11:43
av spacecoin
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑16 apr 2025 11:21
Jag har dålig koll på detta, är mest intresserad - vad är det som driver den skyhöga värderingen?
Känns som löften om FSD, robotaxis etc inte bör vara nog för att stora investerare, institut etc ska gå in på det.
Tesla har ju många saker som är "rätt". Omställningen till grön energi/transport är väl den främsta. Man har badat i bidragspengar och en stor del av vinsten är utsläppsrätter.
Det är ett jättefint företag, men värderingen är helt uppåt väggarna. Speciellt eftersom de inte växer, och inte verkar ha en plan för att växa heller. Min bild är att det beror på bland annat:
1. Företagets rosiga kommunikation (marknadsföring, kvartalsrapporter, events) som aldrig verkar handla om idag utan alltid om hur i framtiden Tesla kommer att dominera område efter område utan att det finns några USP:ar eller tekniska försprång. Jag kan inte komma på ett företag som ljuger och har ljugit så hej-vilt om framtiden och prospekt som Tesla och Elon gjort och gör. Det mest fascinerande är att folk fortsätter att tro på skiten bolaget säger efter att ha ljugit eller överdrivit på ett missledande sätt om det mesta i 10 år. Att det är lagligt är även det fascinerande när man uppenbarligen ljuger - "1M robotaxis på vägarna 2020" m fl m fl.
Elons försvar är alltid "jag är för optimistisk". Jag säger att det är fullständig bullshit. Han vet vad han håller på med. Solar tiles, Roadster2, Semi, robotaxi, robotar.
2. "Analytiker" som pumpar Tesla på väldigt lösa grunder: Cathy Wood, Dan Ives, Gary Black m fl för att locka till sig investerare till sina (skitkassa) fonder med höga avgifter.
3. En armé av troende sociala-medie-retail-investerare (privatpersoner) som satsat allt på Tesla. I alla fall om man får tro dem. Jag tror flera framstående namn är betalda av Tesla. Andra blir indirekt betalda att fortsätta pumnpa på sociala medier för att de får klick och det ger annonsintäkter från plattformarna.
Detta leder till att folk köper/håller Tesla. Både institutionella och privatpersoner. Många förstår skillnaden mellan hajp och realitet men de flesta har ingen aning. Men Bitcoin och annan krypto har ju varit en bra investering för många med. Fundamenta är så förra årtiondet.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 19:44
av d3marcus
spacecoin skrev: ↑16 apr 2025 11:43
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑16 apr 2025 11:21
Jag har dålig koll på detta, är mest intresserad - vad är det som driver den skyhöga värderingen?
Känns som löften om FSD, robotaxis etc inte bör vara nog för att stora investerare, institut etc ska gå in på det.
Tesla har ju många saker som är "rätt". Omställningen till grön energi/transport är väl den främsta. Man har badat i bidragspengar och en stor del av vinsten är utsläppsrätter.
Det är ett jättefint företag, men värderingen är helt uppåt väggarna. Speciellt eftersom de inte växer, och inte verkar ha en plan för att växa heller. Min bild är att det beror på bland annat:
1. Företagets rosiga kommunikation (marknadsföring, kvartalsrapporter, events) som aldrig verkar handla om idag utan alltid om hur i framtiden Tesla kommer att dominera område efter område utan att det finns några USP:ar eller tekniska försprång. Jag kan inte komma på ett företag som ljuger och har ljugit så hej-vilt om framtiden och prospekt som Tesla och Elon gjort och gör. Det mest fascinerande är att folk fortsätter att tro på skiten bolaget säger efter att ha ljugit eller överdrivit på ett missledande sätt om det mesta i 10 år. Att det är lagligt är även det fascinerande när man uppenbarligen ljuger - "1M robotaxis på vägarna 2020" m fl m fl.
Elons försvar är alltid "jag är för optimistisk". Jag säger att det är fullständig bullshit. Han vet vad han håller på med. Solar tiles, Roadster2, Semi, robotaxi, robotar.
2. "Analytiker" som pumpar Tesla på väldigt lösa grunder: Cathy Wood, Dan Ives, Gary Black m fl för att locka till sig investerare till sina (skitkassa) fonder med höga avgifter.
3. En armé av troende sociala-medie-retail-investerare (privatpersoner) som satsat allt på Tesla. I alla fall om man får tro dem. Jag tror flera framstående namn är betalda av Tesla. Andra blir indirekt betalda att fortsätta pumnpa på sociala medier för att de får klick och det ger annonsintäkter från plattformarna.
Detta leder till att folk köper/håller Tesla. Både institutionella och privatpersoner. Många förstår skillnaden mellan hajp och realitet men de flesta har ingen aning. Men Bitcoin och annan krypto har ju varit en bra investering för många med. Fundamenta är så förra årtiondet.
Plus att tekniken bakom autonoma bilar är extremt komplex att förstå. I princip alla analytiker/poddare/youtubers som följer Tesla har inte tillräcklig teknisk kompetens för att bedöma utmaningarna med autonoma bilar utan de driver triviala narrativ av floskler som pumpas ut av Elon.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 16 apr 2025 20:36
av spacecoin
d3marcus skrev: ↑16 apr 2025 19:44
spacecoin skrev: ↑16 apr 2025 11:43
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑16 apr 2025 11:21
Jag har dålig koll på detta, är mest intresserad - vad är det som driver den skyhöga värderingen?
Känns som löften om FSD, robotaxis etc inte bör vara nog för att stora investerare, institut etc ska gå in på det.
Tesla har ju många saker som är "rätt". Omställningen till grön energi/transport är väl den främsta. Man har badat i bidragspengar och en stor del av vinsten är utsläppsrätter.
Det är ett jättefint företag, men värderingen är helt uppåt väggarna. Speciellt eftersom de inte växer, och inte verkar ha en plan för att växa heller. Min bild är att det beror på bland annat:
1. Företagets rosiga kommunikation (marknadsföring, kvartalsrapporter, events) som aldrig verkar handla om idag utan alltid om hur i framtiden Tesla kommer att dominera område efter område utan att det finns några USP:ar eller tekniska försprång. Jag kan inte komma på ett företag som ljuger och har ljugit så hej-vilt om framtiden och prospekt som Tesla och Elon gjort och gör. Det mest fascinerande är att folk fortsätter att tro på skiten bolaget säger efter att ha ljugit eller överdrivit på ett missledande sätt om det mesta i 10 år. Att det är lagligt är även det fascinerande när man uppenbarligen ljuger - "1M robotaxis på vägarna 2020" m fl m fl.
Elons försvar är alltid "jag är för optimistisk". Jag säger att det är fullständig bullshit. Han vet vad han håller på med. Solar tiles, Roadster2, Semi, robotaxi, robotar.
2. "Analytiker" som pumpar Tesla på väldigt lösa grunder: Cathy Wood, Dan Ives, Gary Black m fl för att locka till sig investerare till sina (skitkassa) fonder med höga avgifter.
3. En armé av troende sociala-medie-retail-investerare (privatpersoner) som satsat allt på Tesla. I alla fall om man får tro dem. Jag tror flera framstående namn är betalda av Tesla. Andra blir indirekt betalda att fortsätta pumnpa på sociala medier för att de får klick och det ger annonsintäkter från plattformarna.
Detta leder till att folk köper/håller Tesla. Både institutionella och privatpersoner. Många förstår skillnaden mellan hajp och realitet men de flesta har ingen aning. Men Bitcoin och annan krypto har ju varit en bra investering för många med. Fundamenta är så förra årtiondet.
Plus att tekniken bakom autonoma bilar är extremt komplex att förstå. I princip alla analytiker/poddare/youtubers som följer Tesla har inte tillräcklig teknisk kompetens för att bedöma utmaningarna med autonoma bilar utan de driver triviala narrativ av floskler som pumpas ut av Elon.
Precis så. Lika med robotar.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 08:50
av VilkenElbilBlirDet
Tack
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 14:16
av Teslasemitruck
Försäljningen har stendött i Sverige. 100 sålda hittills denna månad. 18 stycken model 3.
Sverige är säkerligen det landet som det säljs sämst i.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 14:25
av backe
Teslasemitruck skrev: ↑17 apr 2025 14:16
Försäljningen har stendött i Sverige. 100 sålda hittills denna månad. 18 stycken model 3.
Sverige är säkerligen det landet som det säljs sämst i.
Det fina med Tesla är att det bara räknas när det är bra siffror, så blir Q2 dåligt så får vi vänta och se om det är bra i Q3 istället o.s.v. Skulle det fortfarande vara dåligt så är man inte en biltillverkare och fokuserar på andra mer lönsammare områden.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 17:14
av termosen
backe skrev: ↑17 apr 2025 14:25
Teslasemitruck skrev: ↑17 apr 2025 14:16
Försäljningen har stendött i Sverige. 100 sålda hittills denna månad. 18 stycken model 3.
Sverige är säkerligen det landet som det säljs sämst i.
Det fina med Tesla är att det bara räknas när det är bra siffror, så blir Q2 dåligt så får vi vänta och se om det är bra i Q3 istället o.s.v. Skulle det fortfarande vara dåligt så är man inte en biltillverkare och fokuserar på andra mer lönsammare områden.
Eftersom Tesla inte börjar dra i efterfrågespaken, ränta eller annat på nya Model Y, tolkar jag det som att de inte fått igång volymerna.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 17:41
av T4s
Vet flera som beställde mycket tidigt som inte fått hämta än.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 21:37
av vigge50
Thed75 skrev: ↑13 apr 2025 15:16
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
"men tappar nu..."
Sorry, men du får ta och titta lite mer på historiken innan du drar för stora slutsatser. Tesla har under i princip alla år haft sina leveranser så att de är låga i början av kvartalet och höga i slutet. Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
För att vara april månad och den inte är slut så är 200 levererade Model Y faktiskt ganska bra i Norge.
Kollar vi det lite längre perspektivet och i Sverige så ser vi samma sak där, väldigt många leveranser i slutet av kvartalet för att sen falla brant ner i början av nästa.
Så ja, Tesla kanske tappar i Norge men jag skulle säga att du kan inte dra några slutsatser baserat på siffrorna för april månad, det kunde vi redan för ett år sen säga att de skulle vara dåligt jämfört med mars månad. Ser vi däremot att leveranserna är dåliga även i juni i Norge så kan vi börja prata om att de tappar mycket.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 17 apr 2025 23:37
av Maetlarv
vigge50 skrev: ↑17 apr 2025 21:37
Thed75 skrev: ↑13 apr 2025 15:16
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
"men tappar nu..."
Sorry, men du får ta och titta lite mer på historiken innan du drar för stora slutsatser. Tesla har under i princip alla år haft sina leveranser så att de är låga i början av kvartalet och höga i slutet. Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
tesla leveranser norge.PNG
För att vara april månad och den inte är slut så är 200 levererade Model Y faktiskt ganska bra i Norge.
Kollar vi det lite längre perspektivet och i Sverige så ser vi samma sak där, väldigt många leveranser i slutet av kvartalet för att sen falla brant ner i början av nästa.
tesla leveranser sverige.PNG
Så ja, Tesla kanske tappar i Norge men jag skulle säga att du kan inte dra några slutsatser baserat på siffrorna för april månad, det kunde vi redan för ett år sen säga att de skulle vara dåligt jämfört med mars månad. Ser vi däremot att leveranserna är dåliga även i juni i Norge så kan vi börja prata om att de tappar mycket.
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 18 apr 2025 07:35
av frippe
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
vigge50 skrev: ↑17 apr 2025 21:37
Thed75 skrev: ↑13 apr 2025 15:16
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
"men tappar nu..."
Sorry, men du får ta och titta lite mer på historiken innan du drar för stora slutsatser. Tesla har under i princip alla år haft sina leveranser så att de är låga i början av kvartalet och höga i slutet. Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
tesla leveranser norge.PNG
För att vara april månad och den inte är slut så är 200 levererade Model Y faktiskt ganska bra i Norge.
Kollar vi det lite längre perspektivet och i Sverige så ser vi samma sak där, väldigt många leveranser i slutet av kvartalet för att sen falla brant ner i början av nästa.
tesla leveranser sverige.PNG
Så ja, Tesla kanske tappar i Norge men jag skulle säga att du kan inte dra några slutsatser baserat på siffrorna för april månad, det kunde vi redan för ett år sen säga att de skulle vara dåligt jämfört med mars månad. Ser vi däremot att leveranserna är dåliga även i juni i Norge så kan vi börja prata om att de tappar mycket.
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Med Y levererade från Berlin är det lite märkligt. Men samtidigt har väl deras ”reor” med olika förmåner alltid landat på att bilen ska vara levererad före sista dagen i kvartalet. Många kunder som velar och då slår till precis i sista stund kanske.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 19 apr 2025 09:53
av RareEarth
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
vigge50 skrev: ↑17 apr 2025 21:37
Thed75 skrev: ↑13 apr 2025 15:16
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
"men tappar nu..."
Sorry, men du får ta och titta lite mer på historiken innan du drar för stora slutsatser. Tesla har under i princip alla år haft sina leveranser så att de är låga i början av kvartalet och höga i slutet. Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
tesla leveranser norge.PNG
För att vara april månad och den inte är slut så är 200 levererade Model Y faktiskt ganska bra i Norge.
Kollar vi det lite längre perspektivet och i Sverige så ser vi samma sak där, väldigt många leveranser i slutet av kvartalet för att sen falla brant ner i början av nästa.
tesla leveranser sverige.PNG
Så ja, Tesla kanske tappar i Norge men jag skulle säga att du kan inte dra några slutsatser baserat på siffrorna för april månad, det kunde vi redan för ett år sen säga att de skulle vara dåligt jämfört med mars månad. Ser vi däremot att leveranserna är dåliga även i juni i Norge så kan vi börja prata om att de tappar mycket.
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Diverse personer i management som får bonusar om vissa leveransmål uppnås kvartalsvis.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 20 apr 2025 09:02
av Fredrik j
frippe skrev: ↑18 apr 2025 07:35
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
vigge50 skrev: ↑17 apr 2025 21:37
Thed75 skrev: ↑13 apr 2025 15:16
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
"men tappar nu..."
Sorry, men du får ta och titta lite mer på historiken innan du drar för stora slutsatser. Tesla har under i princip alla år haft sina leveranser så att de är låga i början av kvartalet och höga i slutet. Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
tesla leveranser norge.PNG
För att vara april månad och den inte är slut så är 200 levererade Model Y faktiskt ganska bra i Norge.
Kollar vi det lite längre perspektivet och i Sverige så ser vi samma sak där, väldigt många leveranser i slutet av kvartalet för att sen falla brant ner i början av nästa.
tesla leveranser sverige.PNG
Så ja, Tesla kanske tappar i Norge men jag skulle säga att du kan inte dra några slutsatser baserat på siffrorna för april månad, det kunde vi redan för ett år sen säga att de skulle vara dåligt jämfört med mars månad. Ser vi däremot att leveranserna är dåliga även i juni i Norge så kan vi börja prata om att de tappar mycket.
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Med Y levererade från Berlin är det lite märkligt. Men samtidigt har väl deras ”reor” med olika förmåner alltid landat på att bilen ska vara levererad före sista dagen i kvartalet. Många kunder som velar och då slår till precis i sista stund kanske.
Ja, det är väl ett arv från när alla bilarna tillverkades en mycket lång båtresa bort. Kanske har det satt sig i organisationen och kanske också hos kunderna. Är man spekulant är det ju några veckor innan kvartalslut som det kommer kampanj och erbjudanden och lagerbil för snabb leverans.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 20 apr 2025 10:24
av spacecoin
vigge50 skrev: ↑17 apr 2025 21:37
Kollar vi på leveranserna i Norge av Model Y så kan du tydligt se denna trenden, alltså är det precis som vanligt.
Ja, men Tesla säljer ju färre bilar 2025 än alla andra år i grafen även om leveransmönstret är det samma trots att elbils-marknaden är större. Man har tappat 40% (!) av sin försäljning sedan 2023. Vi får se hur Q2 faller ut. Tar man inte igen något under Q2 så blir det ett jobbigt år för Musk-gutten.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 20 apr 2025 11:18
av HenrikC
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.
Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 23 apr 2025 21:53
av vigge50
Tesla lyckades leverera 131 Model Y idag, tydligt att vi redan nu kan säga att april är en riktigt dåligt månad för Tesla i Norge.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 24 apr 2025 06:45
av Dinsdale
HenrikC skrev: ↑20 apr 2025 11:18
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.
Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.
Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 24 apr 2025 09:21
av Fredrik j
Dinsdale skrev: ↑24 apr 2025 06:45
HenrikC skrev: ↑20 apr 2025 11:18
Maetlarv skrev: ↑17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.
Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.
Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.