Varför inte modellera hur teleportering och flygande bilar kommer att påverka aktien?

Kan vi börja med bilarna? Adam Jonas och Dan Ives alltså.
Moderator: Redaktion
Varför inte modellera hur teleportering och flygande bilar kommer att påverka aktien?
Det finns ju ingen chans/risk att Elon hoppas av varken eller. "DOGE". Han är sånt barn på vissa sätt.TiborBlomhall skrev: ↑13 nov 2024 09:33
Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?
I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag![]()
Så man sätter in två chefer på en enhet som ska skära i kostnaderTiborBlomhall skrev: ↑13 nov 2024 09:33
Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?
I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag![]()
Ja, det är ju kul. Såg någon annan som kommit till samma slutsats med. Ni är väl detta inte ett riktigt chefsjobb utan mest en titel för en rådgivare.Credde skrev: ↑13 nov 2024 10:49Så man sätter in två chefer på en enhet som ska skära i kostnaderTiborBlomhall skrev: ↑13 nov 2024 09:33
Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?
I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag![]()
![]()
Det finns mycket att säga om värderingen på Tesla, helt klart.Luma skrev: ↑14 nov 2024 13:49Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.
GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast
Källa: Carup.se
Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.
(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat)
Tesla är tveklöst ett mycket dyrt företag.Luma skrev: ↑14 nov 2024 13:49Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.
GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast
Källa: Carup.se
Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.
(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat)
Det räcker väl isf att konstatera att BYD tillverkar fler elbilar än Tesla för att konstatera det orimliga även om man räknar bort ICE-bilar.fth skrev: ↑14 nov 2024 13:57Det finns mycket att säga om värderingen på Tesla, helt klart.Luma skrev: ↑14 nov 2024 13:49Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.
GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast
Källa: Carup.se
Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.
(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat)
En sak som dock kan vara intressant i sammanhanget är att försöka jämföra värderingen av hela Tesla mot ovanstående bolags elbilsdivisioner, då ser det plötsligt inte alls lika extremt ut...![]()
Betraktar man ICE som runoff och BEV som den enda marknaden med framtida potential så måste ju med nödvändighet värderingen av företag med lönsam BEV-tillverkning bli en helt annan än för många av dom på listan.
Jämförelsen är ju svår att göra eftersom dom flesta legacy tillverkare inte särredovisar BEV, Ford är ett lysande undantag här, dock inte alls lika lysande siffror...
/fth
Det räcker ju inte att tillverka många bilar, det måste göras med (god) lönsamhet också, inte ens BYD särredovisar väl marginal uppdelat på BEV och PHEV, eller?Maw skrev: ↑14 nov 2024 14:19Det räcker väl isf att konstatera att BYD tillverkar fler elbilar än Tesla för att konstatera det orimliga även om man räknar bort ICE-bilar.fth skrev: ↑14 nov 2024 13:57Det finns mycket att säga om värderingen på Tesla, helt klart.Luma skrev: ↑14 nov 2024 13:49Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.
GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast
Källa: Carup.se
Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.
(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat)
En sak som dock kan vara intressant i sammanhanget är att försöka jämföra värderingen av hela Tesla mot ovanstående bolags elbilsdivisioner, då ser det plötsligt inte alls lika extremt ut...![]()
Betraktar man ICE som runoff och BEV som den enda marknaden med framtida potential så måste ju med nödvändighet värderingen av företag med lönsam BEV-tillverkning bli en helt annan än för många av dom på listan.
Jämförelsen är ju svår att göra eftersom dom flesta legacy tillverkare inte särredovisar BEV, Ford är ett lysande undantag här, dock inte alls lika lysande siffror...
/fth
Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.fth skrev: ↑14 nov 2024 14:53Det räcker ju inte att tillverka många bilar, det måste göras med (god) lönsamhet också, inte ens BYD särredovisar väl marginal uppdelat på BEV och PHEV, eller?Maw skrev: ↑14 nov 2024 14:19Det räcker väl isf att konstatera att BYD tillverkar fler elbilar än Tesla för att konstatera det orimliga även om man räknar bort ICE-bilar.fth skrev: ↑14 nov 2024 13:57Det finns mycket att säga om värderingen på Tesla, helt klart.Luma skrev: ↑14 nov 2024 13:49Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.
GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast
Källa: Carup.se
Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.
(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat)
En sak som dock kan vara intressant i sammanhanget är att försöka jämföra värderingen av hela Tesla mot ovanstående bolags elbilsdivisioner, då ser det plötsligt inte alls lika extremt ut...![]()
Betraktar man ICE som runoff och BEV som den enda marknaden med framtida potential så måste ju med nödvändighet värderingen av företag med lönsam BEV-tillverkning bli en helt annan än för många av dom på listan.
Jämförelsen är ju svår att göra eftersom dom flesta legacy tillverkare inte särredovisar BEV, Ford är ett lysande undantag här, dock inte alls lika lysande siffror...
/fth
/fth
De gör ju det helt utan ersättning.spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 11:46Ja, det är ju kul. Såg någon annan som kommit till samma slutsats med. Ni är väl detta inte ett riktigt chefsjobb utan mest en titel för en rådgivare.Credde skrev: ↑13 nov 2024 10:49Så man sätter in två chefer på en enhet som ska skära i kostnaderTiborBlomhall skrev: ↑13 nov 2024 09:33
Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?
I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag![]()
![]()
Jo vi är medvetna om det. Det var ett skämt.MC Red skrev: ↑14 nov 2024 20:53De gör ju det helt utan ersättning.spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 11:46Ja, det är ju kul. Såg någon annan som kommit till samma slutsats med. Ni är väl detta inte ett riktigt chefsjobb utan mest en titel för en rådgivare.Credde skrev: ↑13 nov 2024 10:49Så man sätter in två chefer på en enhet som ska skära i kostnaderTiborBlomhall skrev: ↑13 nov 2024 09:33
Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?
I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag![]()
![]()
Det är inte alls en tes jag försöker driva, det bör framgå tydligt om man läser vad jag faktiskt skriver.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 20:41Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
P.S. och som sagt, väger man också in marginaler på EV så ändras förstås jämförelsen ytterligare till Teslas fördel.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 20:41Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
Jag roade mig med att simulera lönsamhet för BEV-divisionerna, och med diverse svepande men hyfsat realistiska (sannolikt för positiva) antaganden om BEV-marginaler, så representerar Teslas vinst som andel av total vinst nästan exakt Teslas värdering som andel av total värdering...fth skrev: ↑14 nov 2024 22:06P.S. och som sagt, väger man också in marginaler på EV så ändras förstås jämförelsen ytterligare till Teslas fördel.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 20:41Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
Det är ju få som särredovisar (endast Ford vad jag vet), men av diverse uttalanden kan man sluta sig till att i princip alla andra tillverkare har (mycket) sämre marginaler på EV än för ICE/PHEV.
/fth
Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.fth skrev: ↑14 nov 2024 21:57Det är inte alls en tes jag försöker driva, det bör framgå tydligt om man läser vad jag faktiskt skriver.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 20:41Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
Det jag kommenterade var att jämförelserna enligt ovan haltar så länge man inte väger in det faktum att ICE-divisionerna i alla dessa bolag i praktiken är runoff som måste skrivas av på det antal år man antar att övergången faktiskt kommer att ta. Jag erkänner villigt att jag tidigare felbedömt hur snabbt övergången skulle gå, men oavsett hur lång tid man anser det ta så tror iaf jag att många av företagen på listan helt enkelt inte kommer klara sig, vilket förstås reducerar deras värde i jämförelsen till nära 0 map på framtida vinst.
Bara genom att begränsa sig till BEV i listan ovan så producerar Tesla och BYD tillsammans också lika många bilar som alla andra tillverkare tillsammans, men inkluderar man ICE/PHEV så representerar Tesla+BYD endast en bråkdel av marknaden.
Det är alltså i praktiken en faktor 10 mellan dessa två jämförelser, vilket var poängen jag försökte göra (men uppenbarligen inte lyckades med).
/fth
Blir det inte lite knasigt att jämföra någon som tillverkar 50-100k BEV med någon som tillverkar 20x-40x så mycket tycker du? Nästan allting är economics of scale.fth skrev: ↑14 nov 2024 22:47Jag roade mig med att simulera lönsamhet för BEV-divisionerna, och med diverse svepande men hyfsat realistiska (sannolikt för positiva) antaganden om BEV-marginaler, så representerar Teslas vinst som andel av total vinst nästan exakt Teslas värdering som andel av total värdering...![]()
Fortfarande: därmed inte sagt att Teslas värdering idag är rimlig, och absolut inte som "bara" biltillverkare, men jag tycker alltså inte jämförelsen 1:1 med legacy som ofta görs heller är rimlig.
/fth
Det är ju iofs exakt det man gör när man ställer Tesla mot hela BEV+ICE-produktionen hos VAG, Toyota, Daimler Group etc, men jag håller förstås med, det är ju också lite av min poäng, jämförelserna haltar, även min.
Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 22:59Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.
Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.
Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Jag tror att vi i alla fall överens om att vi lever i spännande tider vad gäller bilindustrin och att det blir intressant att se hur det spelar ut!fth skrev: ↑14 nov 2024 23:16Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 22:59Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.
Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.
Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Hur legacy kommer lyckas med omställningen har vi uppenbarligen rätt olika åsikter om.
Min bild är att dom flesta tillverkare, trots gigantiska koncernbidrag från respektive ICE-divisioner, trots 100+ års erfarenhet av storskalig produktion, och trots stora offentliga incitament och subventioner, inte på snart ett decennium lyckats nå varken volym eller lönsamhet för EV.
Det bådar i mina ögon inte alls gott för framtiden i dessa företag.
/fth