Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 nov 2024 15:33
[pumpartweet]
Varför inte modellera hur teleportering och flygande bilar kommer att påverka aktien? :roll: Tesla kan inte ens få sina bilar att köra i Elons tunnlar utan förare, och nu ska de lösa robotics? Vilka USP:ar har Tesla inom robotics. Det har en robot som måste styras med teleoperation? Ska jag bli impad? Robotics är inte ett hårdvaruproblem.

Kan vi börja med bilarna? Adam Jonas och Dan Ives alltså.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MS skriver i sin senaste note:

Key 2030 assumptions underpinning our current $500 bull case:

Auto: $90/share. 8mm units (28% unit CAGR vs. FY24 base) with 20% EBITDA margin. Our current base case auto assumption of 5.7mm units by 2030 implies a 21% unit CAGR.

Energy: $85/share. 400 GWh of ESS deployed (54% CAGR through FY30) with 22% EBITDA margin. Current base case is for 280 GWh ESS deployed by 2030.

Network Services: $146/share. Recurring software and service revenue. Includes used, parts & service, F&I, charging, FSD and other services. 25mm Tesla MAUs + 5.6mm Licensees, roughly $200/month ARPU with 53 to 55% EBITDA margins.

Mobility/Ride-Share: $118/share. 1mm units in mobility fleet by 2030, 60k miles/car, $1.75/mile, 25% EBITDA margin. We assume predominantly human supervised well beyond 2030.

3rd Party Battery/Powertrain: $61/share. 3.4mm licensee units (12% non-Tesla EV penetration), $50bn revenue, 25% EBITDA margin.

Humanoids: $0/share. Our current $500 bull case includes no explicit value of robotics/embodied AI beyond the automotive form factor. Among a wide range of assumptions, each 1% of FY24 US labor that could be replaced by Tesla Optimus could be worth approximately $100/share (NPV) to TSLA shares.

Combined total company FY30 revenue of approximately $550bn with EBITDA over $140bn.

Auto + energy är värt $170 år 2030....

Resten är rena fantasier. Jag kan lägga till $50-80 för det. Spacecoin's PT 2030 bull case $250. Bear $180.

Det enda som är värt att notera är att "predominantly human supervised well beyond 2030." Tesla ska alltså bli världens mest lönsamma taxibolag men vanliga förare men samtidigt ha byggt C3PO?!? :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dippen verkar bli mindre än vad jag trodde, men den kanske
fortsätter i morgon också…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?

I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag :?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 13 nov 2024 09:33

Jaha, aktien upp som en raket eller störta som en komet idag? Kommer Elon hoppa av från Tesla och SpaceX eller blir den amerikanska staten hans sjunde deltidsjobb?

I och med att jag sålt av hälften av mitt innehav i går blir det förstås världens rally på aktien idag :?
Det finns ju ingen chans/risk att Elon hoppas av varken eller. "DOGE". Han är sånt barn på vissa sätt.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Så man sätter in två chefer på en enhet som ska skära i kostnader :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev: 13 nov 2024 10:49

Ja, det är ju kul. Såg någon annan som kommit till samma slutsats med. Ni är väl detta inte ett riktigt chefsjobb utan mest en titel för en rådgivare.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.

GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast

Källa: Carup.se

Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.

(Jo jag vet Tesla är inget bilföretag utan något helt annat :) )
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Luma skrev: 14 nov 2024 13:49
Teslas marknadsvärde ligger nu nära en biljon euro. Det innebär att Tesla är mer värdefullt än alla nedanstående biltillverkare och motorcykelföretag tillsammans.

GM, Ford, Mercedes-Benz, Toyota, Honda, Volvo C, Volkswagen, Hyundai, Ferrari, BYD, Aston Martin, Kia, Rivian, Renault,
Stellantis, Suzuki, BMW, Lucid, Polestar, Nissan, Geely, NIO, Subaru, Mazda, Nikola, Mitsubishi, Harley-Davidson, Vinfast

Inte illa för ett företag som grundades 2003 och som säljer cirka 2 miljoner bilar per år.

Det finns mycket att säga om värderingen på Tesla, helt klart.

En sak som dock kan vara intressant i sammanhanget är att försöka jämföra värderingen av hela Tesla mot ovanstående bolags elbilsdivisioner, då ser det plötsligt inte alls lika extremt ut... ;)

Betraktar man ICE som runoff och BEV som den enda marknaden med framtida potential så måste ju med nödvändighet värderingen av företag med lönsam BEV-tillverkning bli en helt annan än för många av dom på listan.

Jämförelsen är ju svår att göra eftersom dom flesta legacy tillverkare inte särredovisar BEV, Ford är ett lysande undantag här, dock inte alls lika lysande siffror...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tesla är tveklöst ett mycket dyrt företag.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 14 nov 2024 13:57

En sak som dock kan vara intressant i sammanhanget är att försöka jämföra värderingen av hela Tesla mot ovanstående bolags elbilsdivisioner, då ser det plötsligt inte alls lika extremt ut... ;)

Betraktar man ICE som runoff och BEV som den enda marknaden med framtida potential så måste ju med nödvändighet värderingen av företag med lönsam BEV-tillverkning bli en helt annan än för många av dom på listan.

Jämförelsen är ju svår att göra eftersom dom flesta legacy tillverkare inte särredovisar BEV, Ford är ett lysande undantag här, dock inte alls lika lysande siffror...

/fth
Det räcker väl isf att konstatera att BYD tillverkar fler elbilar än Tesla för att konstatera det orimliga även om man räknar bort ICE-bilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Maw skrev: 14 nov 2024 14:19

/fth
Det räcker väl isf att konstatera att BYD tillverkar fler elbilar än Tesla för att konstatera det orimliga även om man räknar bort ICE-bilar.
Det räcker ju inte att tillverka många bilar, det måste göras med (god) lönsamhet också, inte ens BYD särredovisar väl marginal uppdelat på BEV och PHEV, eller?

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Verkligeheten börjar sjunka in nu. Trump transition team börjar snacka om att ta bort EV-avdraget. Tur att jag toppade upp kort-positionen på $354. Tror att det kan bli en hygglig affär till slut.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-11-14/

Inte kan väl ett borttaget bidrag på $7500 vid point-of-sale vara negativt? Trump har lovat detta länge, förresten.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 14 nov 2024 14:53
Maw skrev: 14 nov 2024 14:19

/fth
Det räcker ju inte att tillverka många bilar, det måste göras med (god) lönsamhet också, inte ens BYD särredovisar väl marginal uppdelat på BEV och PHEV, eller?

/fth
Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare

Inlägg av MC Red »

spacecoin skrev: 13 nov 2024 11:46

Ja, det är ju kul. Såg någon annan som kommit till samma slutsats med. Ni är väl detta inte ett riktigt chefsjobb utan mest en titel för en rådgivare.
De gör ju det helt utan ersättning.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MC Red skrev: 14 nov 2024 20:53
spacecoin skrev: 13 nov 2024 11:46

De gör ju det helt utan ersättning.
Jo vi är medvetna om det. Det var ett skämt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här är ett resonemang ni kan fundera på.

On Oct 1, the US government said they had paid out over $2B in upfront IRA tax credits for qualifying vehicles. They also said ~300k vehicles (new/used) benefitted. Tesla probably got the lion's share of this, since their EV market share in the U.S. is 56%. So let's assume 50% of these sales were Teslas, and let's assume 90% of those were new Teslas. This rough math means Tesla sold 135k vehicles to Americans with the IRA tax credit worth $7.5k/vehicle, providing revenue and gross profit of ~1B through 9 months.

Tesla total US sales in 2024 are probably ~450k. So this change will affect ~30% of Tesla US sales. Most people do not qualify for the IRA because of their income and/or the purchase price. But 30% of sales in Tesla's largest and most profitable market is nothing to sneeze at. In the Reuters article article today, it cites Elon from earlier this year when he explained that killing the subsidy might slightly hurt Tesla sales but would devastate its U.S. EV competitors, which include legacy automakers such as General Motors. This is true. Legacy EV efforts are even more fucked.

But this will also hurt PHEV sales and Tesla's EV sales. Ultimately, the only thing this will help is ICE sales.

Man fattar ju att Elon backar Trump! :?: :?: :?:

Sannolikt underskattar han Teslas andel av bidraget av flera anledningar. Skulle tro att närmare 70% gått till Tesla.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

gjohansson skrev: 14 nov 2024 20:41
Ganska extrem position du tar när du försöker driva tesen att Teslas värdering inte nödvändigtvis är orimlig bara baserat på biltillverkningen.
Även Elon har ju sagt att Teslas värdering är orimlig om man inte tror på FSD och roboticsdelen.
Det är inte alls en tes jag försöker driva, det bör framgå tydligt om man läser vad jag faktiskt skriver.

Det jag kommenterade var att jämförelserna enligt ovan haltar så länge man inte väger in det faktum att ICE-divisionerna i alla dessa bolag i praktiken är runoff som måste skrivas av på det antal år man antar att övergången faktiskt kommer att ta. Jag erkänner villigt att jag tidigare felbedömt hur snabbt övergången skulle gå, men oavsett hur lång tid man anser det ta så tror iaf jag att många av företagen på listan helt enkelt inte kommer klara sig, vilket förstås reducerar deras värde i jämförelsen till nära 0 map på framtida vinst.

Bara genom att begränsa sig till BEV i listan ovan så producerar Tesla och BYD tillsammans också lika många bilar som alla andra tillverkare tillsammans, men inkluderar man ICE/PHEV så representerar Tesla+BYD endast en bråkdel av marknaden.

Det är alltså i praktiken en faktor 10 mellan dessa två jämförelser, vilket var poängen jag försökte göra (men uppenbarligen inte lyckades med ;) ).

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. och som sagt, väger man också in marginaler på EV så ändras förstås jämförelsen ytterligare till Teslas fördel.

Det är ju få som särredovisar (endast Ford vad jag vet), men av diverse uttalanden kan man sluta sig till att i princip alla andra tillverkare har (mycket) sämre marginaler på EV än för ICE/PHEV.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev: 14 nov 2024 22:06
P.S. och som sagt, väger man också in marginaler på EV så ändras förstås jämförelsen ytterligare till Teslas fördel.

Det är ju få som särredovisar (endast Ford vad jag vet), men av diverse uttalanden kan man sluta sig till att i princip alla andra tillverkare har (mycket) sämre marginaler på EV än för ICE/PHEV.

/fth
Jag roade mig med att simulera lönsamhet för BEV-divisionerna, och med diverse svepande men hyfsat realistiska (sannolikt för positiva) antaganden om BEV-marginaler, så representerar Teslas vinst som andel av total vinst nästan exakt Teslas värdering som andel av total värdering... ;)

Fortfarande: därmed inte sagt att Teslas värdering idag är rimlig, och absolut inte som "bara" biltillverkare, men jag tycker alltså inte jämförelsen 1:1 med legacy som ofta görs heller är rimlig.

/fth
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 14 nov 2024 21:57
Det är inte alls en tes jag försöker driva, det bör framgå tydligt om man läser vad jag faktiskt skriver.

Det jag kommenterade var att jämförelserna enligt ovan haltar så länge man inte väger in det faktum att ICE-divisionerna i alla dessa bolag i praktiken är runoff som måste skrivas av på det antal år man antar att övergången faktiskt kommer att ta. Jag erkänner villigt att jag tidigare felbedömt hur snabbt övergången skulle gå, men oavsett hur lång tid man anser det ta så tror iaf jag att många av företagen på listan helt enkelt inte kommer klara sig, vilket förstås reducerar deras värde i jämförelsen till nära 0 map på framtida vinst.

Bara genom att begränsa sig till BEV i listan ovan så producerar Tesla och BYD tillsammans också lika många bilar som alla andra tillverkare tillsammans, men inkluderar man ICE/PHEV så representerar Tesla+BYD endast en bråkdel av marknaden.

Det är alltså i praktiken en faktor 10 mellan dessa två jämförelser, vilket var poängen jag försökte göra (men uppenbarligen inte lyckades med ;) ).

/fth
Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.

Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.

Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 14 nov 2024 22:47
Jag roade mig med att simulera lönsamhet för BEV-divisionerna, och med diverse svepande men hyfsat realistiska (sannolikt för positiva) antaganden om BEV-marginaler, så representerar Teslas vinst som andel av total vinst nästan exakt Teslas värdering som andel av total värdering... ;)

Fortfarande: därmed inte sagt att Teslas värdering idag är rimlig, och absolut inte som "bara" biltillverkare, men jag tycker alltså inte jämförelsen 1:1 med legacy som ofta görs heller är rimlig.

/fth
Blir det inte lite knasigt att jämföra någon som tillverkar 50-100k BEV med någon som tillverkar 20x-40x så mycket tycker du? Nästan allting är economics of scale.

GM går plus 2024 på BEV har Mary Barra sagt.

Hur man än vrider och vänder på Teslas fördelar så finns det faktorer som göra att inte folk vill köpa Tesla till slut. Ett varumärke och 2-3 modeller räcker inte. Det spelar ingen roll hur bra eller billiga de blir. De var nya och coola för 3-4 år sedan, och nu ser de trötta ut och det finns ingen konkret plan för omdesign förutom Juniper. Hur mycket den skiljer sig exteriört från dagens MY är ju inte helt tydligt ännu.

Jag fascineras dock över hur svårt "jättarna" verkar ha med vissa saker.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 14 nov 2024 23:02
Blir det inte lite knasigt att jämföra någon som tillverkar 50-100k BEV med någon som tillverkar 20x-40x så mycket tycker du?
Det är ju iofs exakt det man gör när man ställer Tesla mot hela BEV+ICE-produktionen hos VAG, Toyota, Daimler Group etc, men jag håller förstås med, det är ju också lite av min poäng, jämförelserna haltar, även min. ;)

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

gjohansson skrev: 14 nov 2024 22:59
Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.

Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.

Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.

Hur legacy kommer lyckas med omställningen har vi uppenbarligen rätt olika åsikter om.

Min bild är att dom flesta tillverkare, trots gigantiska koncernbidrag från respektive ICE-divisioner, trots 100+ års erfarenhet av storskalig produktion, och trots stora offentliga incitament och subventioner, inte på snart ett decennium lyckats nå varken volym eller lönsamhet för EV.

Det bådar i mina ögon inte alls gott för framtiden i dessa företag.

/fth
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 14 nov 2024 23:16
gjohansson skrev: 14 nov 2024 22:59

Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.

Hur legacy kommer lyckas med omställningen har vi uppenbarligen rätt olika åsikter om.

Min bild är att dom flesta tillverkare, trots gigantiska koncernbidrag från respektive ICE-divisioner, trots 100+ års erfarenhet av storskalig produktion, och trots stora offentliga incitament och subventioner, inte på snart ett decennium lyckats nå varken volym eller lönsamhet för EV.

Det bådar i mina ögon inte alls gott för framtiden i dessa företag.

/fth
Jag tror att vi i alla fall överens om att vi lever i spännande tider vad gäller bilindustrin och att det blir intressant att se hur det spelar ut!

Det händer ju en massa saker:
1: ICE>BEV
2: Autonoma fordon på g
3: Kinatillverkare kommer starkt

Jag tror som sagt att nr 3 är värst för legacy auto men alla 3 ihop är ju en rejäl omställning.

Jag ser ju också att Tesla har varit extremt duktiga inom BEV och de kommer säkert klara sig bra inom överskådlig framtid. Problemet för Tesla är väl att de inte har någon större vallgrav som hindrar konkurrenterna för att kopiera de bra sakerna på sikt.

Dessutom tror jag som sagt att det är totalt osannolikt att deras värdering är rimlig baserat enbart på bilförsäljningen något som ju Elon faktiskt håller med om.

Tror också att Tesla lite har underskattat hur mycket bilindustrin är en modebranch. Känns lite som man har hoppats på att det blir som med Iphone att hårdvaran är underordnad eftersom det är mjukvaran och vad den kan göra som betyder något. Men jag tror inte bilköparna är där ännu, man vill gärna ha en hårdvara som ser häftig ut också och inte är likadan som grannens gamla.
Skriv svar