Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...
Moderator: Redaktion
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
I en AC är det kompressorn och kondensorn som brukar orsaka problem. Den ena för att den har rörliga delar, den andra för att den sitter längst fram på bilen och får ta emot småstenar och grävlingar.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det några extra ventiler och rör som behövs för att få värmepumpsfunktion, dessa klarar med lätthet karossens livslängd. Kompressorn och kondensorn/evaporatorn längst fram påverkas inte. Det blir några extra timmars gångtid på kompressorn, men det skall den klara utan problem. En frysboxkompressor kan gå (intermittent) dygnet runt, året runt, i 30 år och mer.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det några extra ventiler och rör som behövs för att få värmepumpsfunktion, dessa klarar med lätthet karossens livslängd. Kompressorn och kondensorn/evaporatorn längst fram påverkas inte. Det blir några extra timmars gångtid på kompressorn, men det skall den klara utan problem. En frysboxkompressor kan gå (intermittent) dygnet runt, året runt, i 30 år och mer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
En värmepump kostar pengar och kan gå sönder.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jo men det sitter ju nästan en värmepump i bilen i form av ac:n. Inte har vw och nissan separat kompressor osv. för värmepump och ac?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Måste jag för tredje gången förklara hur det fungerar?
En AC och en värmepump är exakt samma sak. Det finns en lågtryckssida och en högtryckssida. Kompressorn skapar övergång mellan lågtryck och högtryck, och en expansionsventil skapar övergång mellan högtrycksidan och lågtrycksidan.
På den ena sidan i kretsen kan man få ut kyla och den andra får man värme. Om man kopplar om rörmokeriet så att den varma biten går in i kupén så får man den här efterfrågade funktionen.

Kostar i princip inget extra och är inte mycket som kan gå sönder. Som jag redan sagt.
Bilden är från Hyundais system, men Renaults och nissans ser exakt likadant ut.
En AC och en värmepump är exakt samma sak. Det finns en lågtryckssida och en högtryckssida. Kompressorn skapar övergång mellan lågtryck och högtryck, och en expansionsventil skapar övergång mellan högtrycksidan och lågtrycksidan.
På den ena sidan i kretsen kan man få ut kyla och den andra får man värme. Om man kopplar om rörmokeriet så att den varma biten går in i kupén så får man den här efterfrågade funktionen.
Kostar i princip inget extra och är inte mycket som kan gå sönder. Som jag redan sagt.
Bilden är från Hyundais system, men Renaults och nissans ser exakt likadant ut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Kan hålla med, dimensionera batteriet så att vinterräckvidden blir tillräcklig. Tycker Tesla har gjort det ”ganska” bra hittills.pefreli skrev:En värmepump kostar pengar och kan gå sönder.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Värmepumpen i en bil ÄR ju precis som tor-ake skriver den helt vanliga AC:n som i princip alla bilar redan har.
Det man lägger till är lite ”växelventiler” som kastar om riktningen på flöden.
Precis som många har en Luft/Luft-värmepump hemma som ger värme inne om den körs åt ett håll och kyla inne om den körs ”bakvägen” (dvs då ger den egentligen värme utomhus istället =kyla inne)
Det man lägger till är lite ”växelventiler” som kastar om riktningen på flöden.
Precis som många har en Luft/Luft-värmepump hemma som ger värme inne om den körs åt ett håll och kyla inne om den körs ”bakvägen” (dvs då ger den egentligen värme utomhus istället =kyla inne)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
tor-ake skrev:Måste jag för tredje gången förklara hur det fungerar?
En AC och en värmepump är exakt samma sak. Det finns en lågtryckssida och en högtryckssida. Kompressorn skapar övergång mellan lågtryck och högtryck, och en expansionsventil skapar övergång mellan högtrycksidan och lågtrycksidan.
På den ena sidan i kretsen kan man få ut kyla och den andra får man värme. Om man kopplar om rörmokeriet så att den varma biten går in i kupén så får man den här efterfrågade funktionen.
Nädå, jag är med på vad du menar. Missade dock att du skrev att det funkade så på nissan och vw. Det finns ju en hel del tokiga lösningar där ibland så jag hade inte blivit förvånad om dom tryckt in ett helt separat system för värmepumpen.
Men med detta i tanken tycker jag att Tesla borde ha detta även om det kanske inte ger så mycket (vilket disskuterats) så ger det ändå en del till en ganska liten insats. Hade bilarna varit utvecklade i kallare klimat är jag övertygad om att det funnits. Tesla jagar ju energieffektivitet var helst dom än kommer åt i övrigt.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
De luft-luftvärmepumpar man kan köpa och ha i huset har en ännu enklare variant av detta, de är designade så att merkostnaden är exakt lika med noll. Om du går och köper en AC i de varma länder där de är mer eller mindre standard i husen, och det aldrig någonsin behövs värme inomhus, t.ex. i Thailand, så har den likförbannat värmefunktion just eftersom extrakostnaden är noll, så de kan sälja samma aggregat på alla marknader.
Okej, defroster och eluppvärmd dräneringsslang är inte standard på de aggregat man kan köpa i Thailand, men annars exakt lika.
Anledningen till att man sätter en extra evaporator/kondensor inne i bilen är att man vill kunna avfukta luften också. Så den går först genom "inne"kondensorn och värms upp och sedan kyls den ned av "inne"evaporatorn, en liten del av energin går tiilbaka in i köldmediat, mycket liten energiförlust på den torkningen, och väldigt slugt. Smart system, man får hoppas att det kommer åtminstone på model Y, som ju kommer sälja snuskigt bra i europa där värmepump gör stor nytta.
Okej, defroster och eluppvärmd dräneringsslang är inte standard på de aggregat man kan köpa i Thailand, men annars exakt lika.
Anledningen till att man sätter en extra evaporator/kondensor inne i bilen är att man vill kunna avfukta luften också. Så den går först genom "inne"kondensorn och värms upp och sedan kyls den ned av "inne"evaporatorn, en liten del av energin går tiilbaka in i köldmediat, mycket liten energiförlust på den torkningen, och väldigt slugt. Smart system, man får hoppas att det kommer åtminstone på model Y, som ju kommer sälja snuskigt bra i europa där värmepump gör stor nytta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.LarsL skrev:Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Ingen besparing på sommaren tyvärr, då det är exakt. samma. system. Finns ingen AC som inte är en värmepump. Eller ja, det finns, adsorptionskylare och peltierelementkylare, men det är ingen som mig veterligt någonsin använts i personbilar.juristen skrev:Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.Fredrik j skrev:Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
På "min" Leaf 40 kWh så funkar det bra i automatläge på klimatanläggningen i de allra flesta fallen tycker jag, dock vid hastiga väderomslag så kan det bli immigt under en kortare stund. Jag brukar dock lösa det så att jag även trycker in "AC-knappen" manuellt (både "Värmeknappen" och "AC-knappen" lyser då) och då torkar bilen upp fortare/ imman ger med sig. Jag killgissar att "fuktsensorn" (heter det så eller är det bara en Volvoterm?) inte är tillräckligt bra/ alt. någon dålig programvara som sägs ovan.tor-ake skrev:Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.LarsL skrev:Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Tomas.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Åt det hållet blir det ju enklare eftersom man ju vill ha kyla inne i bilen där iskokan uppstår. Kör man värme får man ju iskokan i fronten av bilen och när man reverserar systemet får man ingen värme inne i bilen under processen. Tvärt om får man ju kyla.tor-ake skrev:Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.Fredrik j skrev:Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.tor-ake skrev:Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Värmepump på en bil har en fördel jämfört med värmepumpen på ett hus.
Då bilen kör/rör på sig behövs ju ingen elfläkt för att trycka luften genom kondensorn. Luftflödet finns ju liksom där oavsett
Då bilen kör/rör på sig behövs ju ingen elfläkt för att trycka luften genom kondensorn. Luftflödet finns ju liksom där oavsett

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Haft samma problem på en Saab i Sverige. Slet ut luftfiltret och det var is över hela kylarelementet. Hålet som luften skulle genom blev till slut stor som en femkrona. Löste sig genom att dra på full värme i 1 minut en gång i halvtimmen typtor-ake skrev:Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!

//Benke
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Så är det tyvärr. Avfrostningsprocessen måste ta värme nånstans ifrån. Men därför kombinerar man med elektrisk värme. Man kör vanlig värmecykel i kanske 5 minuter, och sedan kör man avfrostning i en minut, och då är det elektrisk värme under tiden, sedan 5 minuter värme, 1 minut avfrostning osv osv.Fredrik j skrev:
Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
När man kommer till läget att man måste avfrosta mer än man kan värma, då är det dags att stänga ned systemet och bara köra elvärme. Brukar ändå inte vara så stor vits att köra kompressorn när det blir neråt -10, är så låg värmefaktor, eftersom skillnaden mellan evaporatorns och luftens temperator blir för liten. Leafen började dra väldigt mycket ström till kupevärme där ungefär.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Twitter verkar funka bäst.
Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Enkelt: Man köper Elon en rejäl soffa.PapaD skrev:Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178