Verkningsgraden hos en bilmotor brukar öka när den körs i högre hastighet. Det beror på att den måste uträtta ett större arbete. Förbrukningen i liter per mil är inte ett mått på verkningsgrad. I så fall skulle en motors verkningsgrad sjunka när bilen drar ett släp, eller när den körs i uppförsbacke.Svenssons skrev:Verkningsgraden ska visst inte bli sämre i högre hastighet även ifall förbrukningen per mil (vilket just är ett mått på verkningsgraden...) fördubblas i 240 jämfört med 120...
P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3650
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Verkningsgraden är egentligen hur stor andel av bränslet som de får ut till nyttig/användbar energi. När det gäller bensinmotorer i dagens bilar så har dessa garanterat anpassats så att maximala verkningsgraden för motorn utan extra last för högsta växeln nås vid varvtal som ger kring 80 km/h eller vad NEDC kan ha för snitthastighet i sin cykel. Jag kan lova dig att verkningsgraden inte kommer att vara bättre i maxvarv på högsta växeln.Niklas Z skrev:Verkningsgraden hos en bilmotor brukar öka när den körs i högre hastighet. Det beror på att den måste uträtta ett större arbete. Förbrukningen i liter per mil är inte ett mått på verkningsgrad. I så fall skulle en motors verkningsgrad sjunka när bilen drar ett släp, eller när den körs i uppförsbacke.Svenssons skrev:Verkningsgraden ska visst inte bli sämre i högre hastighet även ifall förbrukningen per mil (vilket just är ett mått på verkningsgraden...) fördubblas i 240 jämfört med 120...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Det har liten betydelse om bensinmotorn är högt eller lågt belastad - även om man skulle få upp verkningsgraden något så handlar det ändå bara om att plåga upp en gammal fossilhäck från 23 till kanske 25% - resten av energin går ändå ut som värme.Niklas Z skrev:Verkningsgraden hos en bilmotor brukar öka när den körs i högre hastighet. Det beror på att den måste uträtta ett större arbete. Förbrukningen i liter per mil är inte ett mått på verkningsgrad. I så fall skulle en motors verkningsgrad sjunka när bilen drar ett släp, eller när den körs i uppförsbacke.Svenssons skrev:Verkningsgraden ska visst inte bli sämre i högre hastighet även ifall förbrukningen per mil (vilket just är ett mått på verkningsgraden...) fördubblas i 240 jämfört med 120...
Det som verkligen betyder något är att övervinna luftmotståndet, och energin som går åt till att göra det ökar i kvadrat med hastigheten. Alltså: luftmotståndet är inte dubbelt så högt vid 240km/h jämfört med 120km/h, utan fyra gånger så högt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3650
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Nope. Verkningsgraden hos en bensin- eller dieselmotor brukar sjunka med ökande belastning. Det beror på att betydande del av förbrukningen orsakas av interna förluster i motorn. De ökar emellertid inte med gaspådraget och därför blir deras "bidrag" förhållandevis mindre när farten ökar.Svenssons skrev:Verkningsgraden är egentligen hur stor andel av bränslet som de får ut till nyttig/användbar energi. När det gäller bensinmotorer i dagens bilar så har dessa garanterat anpassats så att maximala verkningsgraden för motorn utan extra last för högsta växeln nås vid varvtal som ger kring 80 km/h eller vad NEDC kan ha för snitthastighet i sin cykel. Jag kan lova dig att verkningsgraden inte kommer att vara bättre i maxvarv på högsta växeln.
Det här illustreras ganska väl av ett exempel. Min bil drar ungefär 0,65 liter bensin per mil vid 80 km/h. Dubblas farten till 160 km/h så ökar luftmotståndet med en faktor fyra och luftmotståndet står för den dominerande delen av det arbete som måste utföras. Om verkningsgraden sjönk skulle alltså förbrukningen med råge överskrida 2 liter per mil, men i själva verket ligger den fortfarande under 1 liter per mil i den farten.
Det här blir mer utpräglat i riktigt höga farter, då luftmotståndet skulle orsaka att förbrukningen ökar kvadratiskt med hastigheten, men i själva verket ökar inte förbrukningen ens linjärt. Det beror på att verkningsgraden ökar med högre belastning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3650
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Nej, kör du i höga farter är verkningsgraden betydligt högre än 25 %.Herr X skrev:Det har liten betydelse om bensinmotorn är högt eller lågt belastad - även om man skulle få upp verkningsgraden något så handlar det ändå bara om att plåga upp en gammal fossilhäck från 23 till kanske 25% - resten av energin går ändå ut som värme.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Kanske ska lägga till att en dieselmotor inte har samma problem som en bensinmotor när det gäller låg/dellast. Vilket beror på att den i princip inte har några pumpförluster. Läs ex detta där man pratar om fördelen med "fria ventiler":Niklas Z skrev:Nope. Verkningsgraden hos en bensin- eller dieselmotor brukar sjunka med ökande belastning. Det beror på att betydande del av förbrukningen orsakas av interna förluster i motorn. De ökar emellertid inte med gaspådraget och därför blir deras "bidrag" förhållandevis mindre när farten ökar.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... gg/?page=5
Rekordet för bilar/bensinmotorer är väl Toyota Prius nya motor, vad säger man sig nå där, 39% ? Mer än så lär du inte kunna räkna med, oavsett lastDet här blir mer utpräglat i riktigt höga farter, då luftmotståndet skulle orsaka att förbrukningen ökar kvadratiskt med hastigheten, men i själva verket ökar inte förbrukningen ens linjärt. Det beror på att verkningsgraden ökar med högre belastning.

När det gäller "ökar inte ens linjärt": http://www.greencarcongress.com/2006/05 ... mptio.html

VW Golf 2.0 TDI:
~0.5l/mil i 85 km/h,
1.9l/mil i 220 km/h.
2.58x högre hastighet, 3.8x högre förbrukning.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Och 34 sidor senare så är det forfarande samma diskussion som på de 10 första.
1. Gustav letar efter något som Tesla är dåligt på. Övriga kontrar med vad den gör bättre än andra bilar och att det inte finns någon bil som kan allt, alla är kompromisser inom något område men att Tesla kanske då inte är något för honom.
2. Gustav säger då att det är bättre att äga 5 olika bilar. Övriga säger att då får Gustav göra det istället för att köpa en Tesla eftersom en Tesla helt klart inte matchar honom.
3. Gustav säger att Teslan är långsam. Övriga säger att Tesla är snabb 0-100 och visar en alldeles utmärkt tid på både 1/4 mile och 0-200 men det är inte därför de äger Tesla. Gustav säger att det inte är viktigt för det är 200-300 accelerationen som är viktigt för honom. Övriga säger att Tesla nog inte är något för Gustav om han tycker det är viktigast.
4. Gustav säger att man inte kan köra långresor med Tesla. Övriga håller inte med och förklarar hur de gör på resorna och hur de upplever det fantastiskt skönt och bra och att laddstoppen inte stör så pass mycket att inte alla övriga fördelar med råge kompenserar för det. Gustav säger att han måste kunna köra över 250Km/h hela tiden på sina resor trots att det bara är vissa sträckor på autobahn som tillåter detta. Övriga förklarar att då kanske inte Tesla är något som passar Gustav.
5. Gustav säger att han måste kunna köra 250km/h i sträck-körning på 100-200 mil på en dag. Övriga förklarar att det dels inte går då man rimligen måste tanka om han inte har 4 fat med bensin kopplade på taket på bilen, samt att det kan vara bra att äta eller kanske besöka en toalett ibland. Men om detta är viktigt så passar nog det nog inte med en Tesla för Gustav.
6. Goto 1;
Hittils har det nog konstaterats ungefär 10 ggr att Gustav mest vill trolla och inte gillar Tesla, likt förbannat fortsätter han diskussionen om samma sak om och om igen.
Ska vi köra 34 sidor till? Kom igen!
1. Gustav letar efter något som Tesla är dåligt på. Övriga kontrar med vad den gör bättre än andra bilar och att det inte finns någon bil som kan allt, alla är kompromisser inom något område men att Tesla kanske då inte är något för honom.
2. Gustav säger då att det är bättre att äga 5 olika bilar. Övriga säger att då får Gustav göra det istället för att köpa en Tesla eftersom en Tesla helt klart inte matchar honom.
3. Gustav säger att Teslan är långsam. Övriga säger att Tesla är snabb 0-100 och visar en alldeles utmärkt tid på både 1/4 mile och 0-200 men det är inte därför de äger Tesla. Gustav säger att det inte är viktigt för det är 200-300 accelerationen som är viktigt för honom. Övriga säger att Tesla nog inte är något för Gustav om han tycker det är viktigast.
4. Gustav säger att man inte kan köra långresor med Tesla. Övriga håller inte med och förklarar hur de gör på resorna och hur de upplever det fantastiskt skönt och bra och att laddstoppen inte stör så pass mycket att inte alla övriga fördelar med råge kompenserar för det. Gustav säger att han måste kunna köra över 250Km/h hela tiden på sina resor trots att det bara är vissa sträckor på autobahn som tillåter detta. Övriga förklarar att då kanske inte Tesla är något som passar Gustav.
5. Gustav säger att han måste kunna köra 250km/h i sträck-körning på 100-200 mil på en dag. Övriga förklarar att det dels inte går då man rimligen måste tanka om han inte har 4 fat med bensin kopplade på taket på bilen, samt att det kan vara bra att äta eller kanske besöka en toalett ibland. Men om detta är viktigt så passar nog det nog inte med en Tesla för Gustav.
6. Goto 1;
Hittils har det nog konstaterats ungefär 10 ggr att Gustav mest vill trolla och inte gillar Tesla, likt förbannat fortsätter han diskussionen om samma sak om och om igen.
Ska vi köra 34 sidor till? Kom igen!
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Bra beskrivet Nicklas! Men hur förklarar du värmeförlusterna på lika tydligt sätt? Hjälp mig gärna här med en bra förklaring. En ICE på tomgång genererar en viss värme mängd. Belastar du motorn så kommer den generera massor med värme som måste kylas bort. Dvs förlusterna ökar!? Är det månne så att verkningsgraden för motorn blir sämre men att effektiviteten(verkningsgraden) i transporten blir bättre med högre hastighet?Niklas Z skrev:Nope. Verkningsgraden hos en bensin- eller dieselmotor brukar sjunka med ökande belastning. Det beror på att betydande del av förbrukningen orsakas av interna förluster i motorn. De ökar emellertid inte med gaspådraget och därför blir deras "bidrag" förhållandevis mindre när farten ökar.Svenssons skrev:Verkningsgraden är egentligen hur stor andel av bränslet som de får ut till nyttig/användbar energi. När det gäller bensinmotorer i dagens bilar så har dessa garanterat anpassats så att maximala verkningsgraden för motorn utan extra last för högsta växeln nås vid varvtal som ger kring 80 km/h eller vad NEDC kan ha för snitthastighet i sin cykel. Jag kan lova dig att verkningsgraden inte kommer att vara bättre i maxvarv på högsta växeln.
Det här illustreras ganska väl av ett exempel. Min bil drar ungefär 0,65 liter bensin per mil vid 80 km/h. Dubblas farten till 160 km/h så ökar luftmotståndet med en faktor fyra och luftmotståndet står för den dominerande delen av det arbete som måste utföras. Om verkningsgraden sjönk skulle alltså förbrukningen med råge överskrida 2 liter per mil, men i själva verket ligger den fortfarande under 1 liter per mil i den farten.
Det här blir mer utpräglat i riktigt höga farter, då luftmotståndet skulle orsaka att förbrukningen ökar kvadratiskt med hastigheten, men i själva verket ökar inte förbrukningen ens linjärt. Det beror på att verkningsgraden ökar med högre belastning.
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Han jobbar 9-18 med detta för att få klick på sin youtube-kanal. = reklampengar i lön.Walker skrev:Snacka om brandfackla!![]()
Gustav drog igång tråden och när alla tjafsar om verkningsgrader och hastigheter, smiter han ut bakvägen....
Kan meddela att trådskaparen inte sagt ett pip på 3 sidor och 26 inlägg
Bra jobbat Gurra!!
Kommer åter på måndag.

Tesla Model Y
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
En motor blir effektivare med högre kompression. Med mindre gaspådrag utnyttjar du mindre av kompressionen eftersom du inte fyller cylindern med lika mycket luft/bränsleblandning som vid full gas.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Man bör väl räkna förlusterna procentuellt. Åtminstone om man pratar om verkningsgrad. Och en bensinmotor är effektivare vid hög last. Däremot så ökar förbrukningen mer än linjärt pga luftmotståndet, se föregående post från mig.gellerstam skrev:Bra beskrivet Nicklas! Men hur förklarar du värmeförlusterna på lika tydligt sätt? Hjälp mig gärna här med en bra förklaring. En ICE på tomgång genererar en viss värme mängd. Belastar du motorn så kommer den generera massor med värme som måste kylas bort. Dvs förlusterna ökar!? Är det månne så att verkningsgraden för motorn blir sämre men att effektiviteten(verkningsgraden) i transporten blir bättre med högre hastighet?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Också att tänka på är att du har ju en viss mängd arbete som går åt att bara driva runt motorn själv. Detta är inte konstant men ökar långt ifrån linjärt vid högre effektuttag. Vissa förluster till och med sjunker i absoluta tal med mer effektuttag.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Precis, och detta är väl främst pumpförluster. Dvs, den del i 4T cykeln där kolven endast trycker ut avgaser ur cylindern. Dessa ökar inte linjärt med högre effektuttag och därmed ökar den totala effektiviteten. En dieselmotor har inte samma problem vilket är orsaken till att den är betydligt effektivare vid låg last, ex stadskörning. Och vilket också är orsaken till att en bensinmotor har så otroligt mycket att vinna på hybriddrift.Groda skrev:Också att tänka på är att du har ju en viss mängd arbete som går åt att bara driva runt motorn själv. Detta är inte konstant men ökar långt ifrån linjärt vid högre effektuttag. Vissa förluster till och med sjunker i absoluta tal med mer effektuttag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Jag tror Gustav med sitt första inlägg menade att det är missvisande att skriva 700hk om bilen inte uppför sig som en bensinbil med 700hk.
Klart det kan missförstås om köparen tror bilen ska uppföra sig som en bensin+växellådebil med 700hk.
Att batteri, säkringar, vridmomentkurvor gör att en elbil uppför sig annorlunda är väl en informationssak, Utbildningssak, erfarenhets-sak.
Att sen det spårade ur om 200-300km/h i flera hundra mil är en annan sak.
Klart det kan missförstås om köparen tror bilen ska uppföra sig som en bensin+växellådebil med 700hk.
Att batteri, säkringar, vridmomentkurvor gör att en elbil uppför sig annorlunda är väl en informationssak, Utbildningssak, erfarenhets-sak.
Att sen det spårade ur om 200-300km/h i flera hundra mil är en annan sak.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Tror tvärtom att en skaplig andel här är tidigare BMW M/Audi (R)S-ägare som inte tittar tillbaka en sekund efter att ha bytt.En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.
Man har inte ett genuint bilintresse bara för man vill ligga i 250+ på autobahn. Ska man köra jättefort på riktigt med bil så duger ändå inte en BMW M eller dylikt, då måste man ha en dedikerad rejsbil som inte rullar på vägarna. För man vill ju inte kompromissa, eller hur?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Det känns ganska poänglöst att diskutera detta vidare, TS har själv en 16 år gammal fossil-BMW som han harvar runt med. Han har säkert varit inne på Teslas hemsida i omgångar för att konfigurera en Tesla, men ser att hans lön inte räcker till för att köpa en och nu tar ut sin frustration på dem som faktiskt haft råd med en Tesla.Groda skrev:Ska man köra jättefort på riktigt med bil så duger ändå inte en BMW M eller dylikt, då måste man ha en dedikerad rejsbil som inte rullar på vägarna. För man vill ju inte kompromissa, eller hur?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Hehe byggde just en själv. 1.6M stannar den på. Bara börja spara.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Att en elbil inte beter sig som en bensinbil, är det missvisande? Äöö?Mats skrev:Jag tror Gustav med sitt första inlägg menade att det är missvisande att skriva 700hk om bilen inte uppför sig som en bensinbil med 700hk.
Klart det kan missförstås om köparen tror bilen ska uppföra sig som en bensin+växellådebil med 700hk.
Att batteri, säkringar, vridmomentkurvor gör att en elbil uppför sig annorlunda är väl en informationssak, Utbildningssak, erfarenhets-sak.
Att sen det spårade ur om 200-300km/h i flera hundra mil är en annan sak.
P100d levererar 700hk eller säkert lite mer i peak. Det gör en hellcat också. inget missvisande i det.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Hahaha, precis så är det nog. Sen undrar man ju om vissa människor kanske behöver kompensera för någonting helt annat när de anser att det är en absolut nödvändighet att köra konstant 250+ på motorvägen där de utsätter sig själva och andra för akut livsfara.Herr X skrev:Det känns ganska poänglöst att diskutera detta vidare, TS har själv en 16 år gammal fossil-BMW som han harvar runt med. Han har säkert varit inne på Teslas hemsida i omgångar för att konfigurera en Tesla, men ser att hans lön inte räcker till för att köpa en och nu tar ut sin frustration på dem som faktiskt haft råd med en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Precis.Herr X skrev:Det känns ganska poänglöst att diskutera detta vidare, TS har själv en 16 år gammal fossil-BMW som han harvar runt med. Han har säkert varit inne på Teslas hemsida i omgångar för att konfigurera en Tesla, men ser att hans lön inte räcker till för att köpa en och nu tar ut sin frustration på dem som faktiskt haft råd med en Tesla.Groda skrev:Ska man köra jättefort på riktigt med bil så duger ändå inte en BMW M eller dylikt, då måste man ha en dedikerad rejsbil som inte rullar på vägarna. För man vill ju inte kompromissa, eller hur?
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Nej så klart, du har rätt. Det är inte missvisande.
jag skrev missvisande men menade "kan missförstås om den som läser inte förstår"
//M
jag skrev missvisande men menade "kan missförstås om den som läser inte förstår"
//M
apkungen skrev:Att en elbil inte beter sig som en bensinbil, är det missvisande? Äöö?
P100d levererar 700hk eller säkert lite mer i peak. Det gör en hellcat också. inget missvisande i det.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Haha, prio är itne stava korrekt här utan svara.
Walker skrev:Får man inte lära sig att skriva ordentligt när man utbildar sig till civ.ing? Trodde bara det var läkare som skrev oläsligt.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Det har jag svarat på två ggr, kan svara igen. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 12#p106731
Efter många bilar äge egentligen den bästa kombinationen en riktigt komfortabel lång A-B bil samt et riktigt vass sportbil. För banan och ren körglädje är familjebilar alltid en komrpomiss även om det skulle vara en Panamera Turbo S eller M5 Competitoon Package. De får fortfarande stryk av en 911 Turbo S eller GTR på bana tyvärr.
Efter många bilar äge egentligen den bästa kombinationen en riktigt komfortabel lång A-B bil samt et riktigt vass sportbil. För banan och ren körglädje är familjebilar alltid en komrpomiss även om det skulle vara en Panamera Turbo S eller M5 Competitoon Package. De får fortfarande stryk av en 911 Turbo S eller GTR på bana tyvärr.
Reddy skrev:GustavT, skulle vara kul att veta vad du själv äger för bil/bilar som du använder i vardagen och när du är ledig, för att åka till jobbet, lämna på dagis, köra till fotbollsträningen, fjällen på sportlovet, bila i europa på sommaren?
Det är vad det flesta som är aktiva på det här forumet använder sin bil till. Inte streckköra autobahn till St. Tropez över helgen eller dagsutflykter till Nürburgring.
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
200 mil på 27 timmar är OK men inte jämförbart med säg 140-160 mil non stop som man kan göra med en bra bensinbil. Rivieran - Bremen tex i 200-250 km/h Tesla har itne en bil som kan åstadkomma det idag verkar vi ju ha kosntaterat här.
AGCF skrev:Jag åkte klockan 10 från comosjön i måndags och var hemma tisdag kl 13. Det är exakt 200 mil och 27 timmar. Jag tycker inte att det finns behov av att det skall gå fortare egentligen. Men det skulle inte skada om de fick ner förbukningen i motorvägsfart. Misstänker att model 3 kommer att göra det med tanke på det Cw värde som de aviserat om. Model S med slätare fälgar och utan backspeglar kan nog komma ner också. Mina vossen 22 höjer som nämnt förbrukningen med 15% mot orginal 19 tum.
Jag tror Gustav har en 911 och en Audi A8 lang. Men det verkar konstigt att en Bimmerfan bara har VAG-bilar?
För övrigt tror jag den här tråden har potential att bli den längsta hehe
Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b
Helt korrekt. Och om man vill ha riktig komfort, riktig prestanda i högre fart så är andra alternatvi att föredra.
apkungen skrev:Fattar inte vad diskussionen handlar om längre. Om man vill åka jättelångt i princip utan stopp så är en bensinbil snabbare än en tesla. Ingen som säger något annat.
Och om man gör det dagarna i ända o tycker att det är jätteviktigt att det går jättefort så kanske man inte ska ha en tesla.