Sida 2 av 4
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:33
av tor-ake
Måste jag för tredje gången förklara hur det fungerar?
En AC och en värmepump är exakt samma sak. Det finns en lågtryckssida och en högtryckssida. Kompressorn skapar övergång mellan lågtryck och högtryck, och en expansionsventil skapar övergång mellan högtrycksidan och lågtrycksidan.
På den ena sidan i kretsen kan man få ut kyla och den andra får man värme. Om man kopplar om rörmokeriet så att den varma biten går in i kupén så får man den här efterfrågade funktionen.
Kostar i princip inget extra och är inte mycket som kan gå sönder. Som jag redan sagt.
Bilden är från Hyundais system, men Renaults och nissans ser exakt likadant ut.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:39
av LarsL
pefreli skrev:En värmepump kostar pengar och kan gå sönder.
Enligt mig är det bättre att istället satsa krutet på mer batteri.
Keep it simple.

Kan hålla med, dimensionera batteriet så att vinterräckvidden blir tillräcklig. Tycker Tesla har gjort det ”ganska” bra hittills.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:41
av Leo
Värmepumpen i en bil ÄR ju precis som tor-ake skriver den helt vanliga AC:n som i princip alla bilar redan har.
Det man lägger till är lite ”växelventiler” som kastar om riktningen på flöden.
Precis som många har en Luft/Luft-värmepump hemma som ger värme inne om den körs åt ett håll och kyla inne om den körs ”bakvägen” (dvs då ger den egentligen värme utomhus istället =kyla inne)
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:43
av tor
tor-ake skrev:Måste jag för tredje gången förklara hur det fungerar?
En AC och en värmepump är exakt samma sak. Det finns en lågtryckssida och en högtryckssida. Kompressorn skapar övergång mellan lågtryck och högtryck, och en expansionsventil skapar övergång mellan högtrycksidan och lågtrycksidan.
På den ena sidan i kretsen kan man få ut kyla och den andra får man värme. Om man kopplar om rörmokeriet så att den varma biten går in i kupén så får man den här efterfrågade funktionen.

Nädå, jag är med på vad du menar. Missade dock att du skrev att det funkade så på nissan och vw. Det finns ju en hel del tokiga lösningar där ibland så jag hade inte blivit förvånad om dom tryckt in ett helt separat system för värmepumpen.
Men med detta i tanken tycker jag att Tesla borde ha detta även om det kanske inte ger så mycket (vilket disskuterats) så ger det ändå en del till en ganska liten insats. Hade bilarna varit utvecklade i kallare klimat är jag övertygad om att det funnits. Tesla jagar ju energieffektivitet var helst dom än kommer åt i övrigt.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:48
av LarsL
Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:54
av tor-ake
De luft-luftvärmepumpar man kan köpa och ha i huset har en ännu enklare variant av detta, de är designade så att merkostnaden är exakt lika med noll. Om du går och köper en AC i de varma länder där de är mer eller mindre standard i husen, och det aldrig någonsin behövs värme inomhus, t.ex. i Thailand, så har den likförbannat värmefunktion just eftersom extrakostnaden är noll, så de kan sälja samma aggregat på alla marknader.
Okej, defroster och eluppvärmd dräneringsslang är inte standard på de aggregat man kan köpa i Thailand, men annars exakt lika.
Anledningen till att man sätter en extra evaporator/kondensor inne i bilen är att man vill kunna avfukta luften också. Så den går först genom "inne"kondensorn och värms upp och sedan kyls den ned av "inne"evaporatorn, en liten del av energin går tiilbaka in i köldmediat, mycket liten energiförlust på den torkningen, och väldigt slugt. Smart system, man får hoppas att det kommer åtminstone på model Y, som ju kommer sälja snuskigt bra i europa där värmepump gör stor nytta.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:55
av Fredrik j
Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 17:56
av juristen
Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:00
av tor-ake
LarsL skrev:Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:05
av tor-ake
juristen skrev:Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Ingen besparing på sommaren tyvärr, då det är exakt. samma. system. Finns ingen AC som inte är en värmepump. Eller ja, det finns, adsorptionskylare och peltierelementkylare, men det är ingen som mig veterligt någonsin använts i personbilar.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:18
av tor-ake
Fredrik j skrev:Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.
Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:28
av TomasRJ
tor-ake skrev:LarsL skrev:Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.
På "min" Leaf 40 kWh så funkar det bra i automatläge på klimatanläggningen i de allra flesta fallen tycker jag, dock vid hastiga väderomslag så kan det bli immigt under en kortare stund. Jag brukar dock lösa det så att jag även trycker in "AC-knappen" manuellt (både "Värmeknappen" och "AC-knappen" lyser då) och då torkar bilen upp fortare/ imman ger med sig. Jag killgissar att "fuktsensorn" (heter det så eller är det bara en Volvoterm?) inte är tillräckligt bra/ alt. någon dålig programvara som sägs ovan.
Tomas.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:29
av Fredrik j
tor-ake skrev:Fredrik j skrev:Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.
Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Åt det hållet blir det ju enklare eftersom man ju vill ha kyla inne i bilen där iskokan uppstår. Kör man värme får man ju iskokan i fronten av bilen och när man reverserar systemet får man ingen värme inne i bilen under processen. Tvärt om får man ju kyla.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:52
av tor-ake
Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 18:55
av Fredrik j
tor-ake skrev:Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!

Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 20:07
av Leo
Värmepump på en bil har en fördel jämfört med värmepumpen på ett hus.
Då bilen kör/rör på sig behövs ju ingen elfläkt för att trycka luften genom kondensorn. Luftflödet finns ju liksom där oavsett

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 20:20
av benke_berguv
tor-ake skrev:Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.
I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv!

Haft samma problem på en Saab i Sverige. Slet ut luftfiltret och det var is över hela kylarelementet. Hålet som luften skulle genom blev till slut stor som en femkrona. Löste sig genom att dra på full värme i 1 minut en gång i halvtimmen typ
//Benke
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 17 nov 2019 20:23
av tor-ake
Fredrik j skrev:
Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
Så är det tyvärr. Avfrostningsprocessen måste ta värme nånstans ifrån. Men därför kombinerar man med elektrisk värme. Man kör vanlig värmecykel i kanske 5 minuter, och sedan kör man avfrostning i en minut, och då är det elektrisk värme under tiden, sedan 5 minuter värme, 1 minut avfrostning osv osv.
När man kommer till läget att man måste avfrosta mer än man kan värma, då är det dags att stänga ned systemet och bara köra elvärme. Brukar ändå inte vara så stor vits att köra kompressorn när det blir neråt -10, är så låg värmefaktor, eftersom skillnaden mellan evaporatorns och luftens temperator blir för liten. Leafen började dra väldigt mycket ström till kupevärme där ungefär.
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 18 nov 2019 19:42
av PapaD
Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 10:32
av pinussen
Twitter verkar funka bäst.
Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 10:35
av Teslaspolen
PapaD skrev:Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
Enkelt: Man köper Elon en rejäl soffa.

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 11:19
av Bjelke
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 12:16
av mans71
Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 12:19
av Verdi
mans71 skrev:Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil

Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?
Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.
Postat: 19 nov 2019 12:24
av mans71
Verdi skrev:mans71 skrev:Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil

Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?
Ja Tesla är ju förvisso tystare än hur eGolfen låter - där fick man fick dra upp kragen och sjunka ned i stolen, pinsamt...
