Zeekr 7X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Jedimind
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2024 20:30

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Jedimind »

MaxE skrev: 11 maj 2025 00:30
improwise skrev: 10 maj 2025 22:55
Jedimind skrev: 10 maj 2025 22:24
improwise skrev: 10 maj 2025 21:57
A76 skrev: 10 maj 2025 21:42


Ja så verkar det vara på de tester jag sett. Och så var det på bilen jag testade. Men det är styrs av mjukvara så om tillräckligt många önskar det kommer det säkert ändras. De finns ju på bilen redan.
Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.
Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?

Om man sen manuellt ska justera dörren, får man då kämpa i mot någon motor eller liknande eller upphör den att verka så fort man försöker påverka det hela manuellt? Innifrån kan man väl hålla i handtaget men om det är utifrån lär det av naturliga skäl vara svårare.

Om handtagen faktiskt finns i dörren och dessutom fungerar på den billigare modellen, vad är motiveringen att handtaget ska vara icke fungerande i Privillege? Eller är det snarare att det krockar med motorfunktionen?
När jag provkörde så sa säljaren att man kan hålla nyckeln vid b-stolpen och öppna med handtaget. Jag provade dock inte så jag kan inte gå i god för det.
Jo men handtaget poppar inte ut utan man får lirka ut skiten så jag skulle påstå att det inte är ett alternativ.
Hur som helst så var jag väldigt skeptisk till dörrarna initialt men ser dom inte som något större problem efter att ha testat massa ggr.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Hertsh »

R_Edvinsson skrev:
Hertsh skrev: 06 maj 2025 19:42
Kolla info tre svar upp. Kan bilen hantera 250kw+ på 800v kan den alldeles säkert hantera 250kw under en längre stund på v4.
Det finns inga bilar idag med 800v system som har en omvandlare som kan utnyttja hela Teslas kapacitet på V3-4.

Bäst hittills utan konkurrens är Lucid som använder en väldigt smart och unik booster i bakmotorn för att lyfta spänningen så det matchar batteripacket.
Då plockar de ut 225kw typ mellan 5-80% med en helt platt kurva.

Andra märken kör direkt genom motorn eller splittar batteripacket och når då ca 130kw vad jag sett som bäst.

Att Zeeker skulle ha något ess i rockärmen som de hittills inte stolt berättat om ser jag som väldigt osannolikt.
De skulle definitivt delat detta om då var fallet.

För de flesta är det ändå ingen dealbreaker för det finns hur många 800v laddare som helst att välja på i Europa.
Här är en artikel som specificerar laddhastighet på v4. Jag kan inte hitta några skärmdumpar eller annat som bevisar det i verkligheten.
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Hertsh »

Jedimind skrev:
MaxE skrev: 11 maj 2025 00:30
improwise skrev: 10 maj 2025 22:55
Jedimind skrev: 10 maj 2025 22:24
improwise skrev: 10 maj 2025 21:57
Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.
Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?

Om man sen manuellt ska justera dörren, får man då kämpa i mot någon motor eller liknande eller upphör den att verka så fort man försöker påverka det hela manuellt? Innifrån kan man väl hålla i handtaget men om det är utifrån lär det av naturliga skäl vara svårare.

Om handtagen faktiskt finns i dörren och dessutom fungerar på den billigare modellen, vad är motiveringen att handtaget ska vara icke fungerande i Privillege? Eller är det snarare att det krockar med motorfunktionen?
När jag provkörde så sa säljaren att man kan hålla nyckeln vid b-stolpen och öppna med handtaget. Jag provade dock inte så jag kan inte gå i god för det.
Jo men handtaget poppar inte ut utan man får lirka ut skiten så jag skulle påstå att det inte är ett alternativ.
Hur som helst så var jag väldigt skeptisk till dörrarna initialt men ser dom inte som något större problem efter att ha testat massa ggr.
De har säkert kopierat Tesla Model X som har motoriserade dörrar. De jag hade på min X från 2019 fungerade fläckfritt i trånga såväl som breda ytor. Lösningen är enkel med ultrasonic sensorer. Det var nog en av de saker med min X som jag saknade mest när jag bytte bil. Inget man behöver men som man vänjer sig vid och verkligen uppskattar när man har det.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Strebern »

A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53
A76 skrev: 10 maj 2025 09:47
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?

Fick 25/6 som levdatum.
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Zeekr 7X

Inlägg av backe »

Strebern skrev: 11 maj 2025 17:06
A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53
A76 skrev: 10 maj 2025 09:47
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?

Fick 25/6 som levdatum.
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Bör gå att förbättra klonket och mappning av motorer överlag med uppdatering, så det är väl bara att hoppas att man kan lösa det.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Zeekr 7X

Inlägg av jonasperh »

Strebern skrev: 11 maj 2025 17:06
A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53
A76 skrev: 10 maj 2025 09:47
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?

Fick 25/6 som levdatum.
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj :). Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

jonasperh skrev: 12 maj 2025 17:20
Strebern skrev: 11 maj 2025 17:06
A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53
A76 skrev: 10 maj 2025 09:47
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?

Fick 25/6 som levdatum.
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj :). Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Du får dela med dig av dina intryck efter första körningen😊
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

jonasperh skrev: 12 maj 2025 17:20
Strebern skrev: 11 maj 2025 17:06
A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53
A76 skrev: 10 maj 2025 09:47
Ni som beställt, vad har ni fått för leveransdatum? Har ni lyckats få vilket regnummer det blir så det får att kolla runt efter försäkring?

Fick 25/6 som levdatum.
Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj :). Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Går att boka provkörning i Gbg.
IMG_6710.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Denna fråga borde kanske ställas i Zeekr 001-tråden, men hur ser Zeekr's app ut och vilken funktionalitet finns i den?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
IMG_6727.jpeg
IMG_6728.jpeg
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

VilkenElbilBlirDet skrev: 13 maj 2025 14:14
Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Hur mycket plingar det och är det lätt av stänga av?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

mikebike skrev: 13 maj 2025 14:38
Hur mycket plingar det och är det lätt av stänga av?
Upplevde att det inte plingade och plongade alls. Dra ner från skärmens ovankant, så finns två knappar, en stänger av hastighetsöverträdelsen, den andra fokustjosan, sen blev det tyst och fint.
Däremot när man öppnade och låste bilen lät det en liten ”asiatisk” trudelutt. Om någon har en samsung tvättmaskin så vet ni precis hur det låter. Hittade ingenstans att stänga av det men hann inte leta heller..
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

A76 skrev: 13 maj 2025 22:40
mikebike skrev: 13 maj 2025 14:38
Hur mycket plingar det och är det lätt av stänga av?
Upplevde att det inte plingade och plongade alls. Dra ner från skärmens ovankant, så finns två knappar, en stänger av hastighetsöverträdelsen, den andra fokustjosan, sen blev det tyst och fint.
Däremot när man öppnade och låste bilen lät det en liten ”asiatisk” trudelutt. Om någon har en samsung tvättmaskin så vet ni precis hur det låter. Hittade ingenstans att stänga av det men hann inte leta heller..
Instämmer, mindre plingande än på Tesla och andra märken jag kört. Jag kommer inte ihåg någon trudelutt vid upplåsning, så kanske det går att stänga av.

Dom plingande som fanns var även mer lågmälda och inte alls så aggressiva ljud som en del andra märken har.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Newgusa skrev: 13 maj 2025 14:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 13 maj 2025 14:14
Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

VilkenElbilBlirDet skrev: 14 maj 2025 09:47
Newgusa skrev: 13 maj 2025 14:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 13 maj 2025 14:14
Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Strebern »

Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 maj 2025 09:47
Newgusa skrev: 13 maj 2025 14:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 13 maj 2025 14:14
Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 13 maj 2025 13:48
Denna fråga borde kanske ställas i Zeekr 001-tråden, men hur ser Zeekr's app ut och vilken funktionalitet finns i den?
Bifogar ett gäng klipp som bilagor. Appen tycker jag funkar bra i de senaste versionerna.

Längre ned i skärmbilderna finns detaljer som parkeringsklimat, tidsgränser för värme/vent/sätes- och rattvärme, timer för laddning och ytterligare ett gäng alternativ.
IMG_0227.jpeg
IMG_0229.jpeg
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

IMG_0230.png
IMG_0231.png
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

IMG_0232.png
IMG_0234.png
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

A76 skrev: 14 maj 2025 18:24
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Skee »

Jedimind skrev: 11 maj 2025 11:56
MaxE skrev: 11 maj 2025 00:30
improwise skrev: 10 maj 2025 22:55
Jedimind skrev: 10 maj 2025 22:24
improwise skrev: 10 maj 2025 21:57


Har någon testat hur mycket säkerhetsmarginal den vill ha innan den stannar? Tänker mig typ en trång parkeringsplats där man i princip försiktigt måste nudda bilen intill med dörren och hålla andan för att komma in och ur. Skulle det inte gå på ett bra sätt är det ju godnatt direkt men det måste man rimligtvis ha tänkt på.
Är bara att öppna dörren, den stannar av sig själv om den känner av motstånd men sen kan du såklart öppna dörren manuellt den extra biten. Du kan till och med ställa in hur mycket du vill att den öppnar dörren varje gång, mellan 0-100% öppning.
Men kan man ställa in säkerhetsmarginalen?

Om man sen manuellt ska justera dörren, får man då kämpa i mot någon motor eller liknande eller upphör den att verka så fort man försöker påverka det hela manuellt? Innifrån kan man väl hålla i handtaget men om det är utifrån lär det av naturliga skäl vara svårare.

Om handtagen faktiskt finns i dörren och dessutom fungerar på den billigare modellen, vad är motiveringen att handtaget ska vara icke fungerande i Privillege? Eller är det snarare att det krockar med motorfunktionen?
När jag provkörde så sa säljaren att man kan hålla nyckeln vid b-stolpen och öppna med handtaget. Jag provade dock inte så jag kan inte gå i god för det.
Jo men handtaget poppar inte ut utan man får lirka ut skiten så jag skulle påstå att det inte är ett alternativ.
Hur som helst så var jag väldigt skeptisk till dörrarna initialt men ser dom inte som något större problem efter att ha testat massa ggr.
Enligt bruksanvisningen för 7X så:
Skärmbild 2025-05-14 190950.jpg
https://www.zeekr.eu/manual-result?vk=A ... vilege+AWD

Beställt en 7x Privilege som tjänstebil.
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:26
A76 skrev: 14 maj 2025 18:24
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Perfekt. Tack för info!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Dafro »

A76 skrev: 14 maj 2025 19:26
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:26
A76 skrev: 14 maj 2025 18:24
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Perfekt. Tack för info!
Fast procent handlar väl om laddnivån och ström är ampere för AC laddning, eller?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar