Ja, jag håller som sagt helt med om detta, det finns en uppenbar risk att fler och fler får en överdriven tilltro till halvfärdiga system.Fredrik j skrev: ↑09 jan 2026 12:49Fler skulle väl börja fippla med mobilen istället för att köra bilen. Särskilt om bilen visar sig kunna köra ganska bra och man kan långa stunder åka runt utan att fysiskt behöva engagera sig i bilens framfart. Med tiden kommer man ju även lämna framfarten psykiskt och inbilla sig att bilen verkligen är självkörande. Särskilt om den marknadsförs som självkörande.fth skrev: ↑09 jan 2026 12:37Jag är själv lite kluven till den där typen av användning., det är ju som du säger ingen tvekan om att det är olagligt och borde leda till omedelbart indraget körkort.spacecoin skrev: ↑09 jan 2026 12:01Systemet är väldigt bra men inte värt i närheten vad 80kSEK ens om det kör som på videon 8 månader om året i Sverige. Det frigör ingen tid så länge man själv är lagalt ansvarig för körningen och måste avsöka/ingripa. Det lagrum man vill ha godkännande för är ju FÖRARSTÖD och inte autonomi. Glöm inte bort det i euforin.HerrNilsson skrev: ↑09 jan 2026 10:24Detta är en must see! Tesla FSD i Danmark.
Han tar en av provturerna som erbjuds där och dokumenterar turen och resonerar kring hur INGET annat bilmärke kan erbjuda något liknande. En självkörande bil.
Han berättar också att provturerna är 1 gång per timme, och i Danmark är det fullbokat fram till mars!Intresset är onekligen stort!
Sannolikheten att Tesla tar ansvar för körningen är så nära 0 man kan komma.
Och att ha med sånt här som bilden nedan i reklamvideos som den ovan gör mig ärligt talat kräksfärdig. Det är olagligt och borde vara automatiskt av med körkortet och att inte Teslas DMS bryr sig handlar inte om trafiksäkerhet utan om att sälja låtsasautonomi via influencers på sociala medier.
Screenshot 2026-01-09 at 11.58.06.png
Problemet som jag ser det är att den typ av personer som använder FSD på detta sätt med största sannolikhet hade fipplat med mobilerna ändå, helt utan förarstöd, vilket enligt mig är betydligt värre.
Här i Paris är det t.ex. extremt vanligt att man monterar en mobilhållare på insidan av vindrutan, mitt i synfältet, direkt framför ögonen, och "alla" sitter och fipplar med telefonerna tämligen konstant i den röriga och snabba stadstrafiken.
Det finns inga som helst påföljder för detta vad jag kan se idag, och jag skulle alla dagar i veckan föredra att möta dessa personer med FSD inkopplad än utan, även givet dom stora brister som fortfarande finns.
Jag förordar förstås inte alls detta, men jag har svårt att se att FSD i sig skulle förvärra situationen, snarare förbättra.
I det fall FSD i sig skulle börja få personer som annars skulle ha kört med full uppmärksamhet på trafiken att börja scrolla på telefonen så är det förstås rejält illa, men jag misstänker starkt att för typen av personer i denna och andra liknande videos, så ökar FSD säkerheten, snarare än minskar
/fth
Att man fortfarande har ansvaret kanske man ser som en teknikalitet, något som oförstående politiker i bryssel har hittat på.
Sen plötsligt har man kört så länge att det till slut händer något som bilen, ännu inte, behärskar och man behöver, med kort varsel, ta över körningen. Det är då det blir farligt.
Dom som idag fipplar med mobilen kanske flyttar fram positionerna om bilen säger sig vara självkörande. Måste man verkligen vara nykter? Vaken? Kunna köra bil? Är inte det då också onödiga teknikaliteter?
Jag är dock inte alls lika övertygad om att FSD idag försämrar den totala säkerheten i trafiken.
Dom videos som jag ser faller iaf främst in i två kategorier:
1. ärthjärnor som hittar på nya sätt att ta livet av sig och andra med FSD, och som utan FSD sannolikt hade varit ännu farligare för sina medtrafikanter.
2. seriösa användare som med stort teknikintresse och stort engagemang följer minsta detalj i körningen.
Sen finns det förstås ett stort mörkertal med "vanliga" förare, som varken tar chanser för TikTok-likes, eller är FSD-nördar, men eftersom dom inte syns öht i flödet så har jag svårt att bedöma om dom idag blir mer eller mindre säkra förare pga FSD.
/fth