FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 09 jan 2026 12:49
fth skrev: 09 jan 2026 12:37
spacecoin skrev: 09 jan 2026 12:01
HerrNilsson skrev: 09 jan 2026 10:24
Detta är en must see! Tesla FSD i Danmark.

Han tar en av provturerna som erbjuds där och dokumenterar turen och resonerar kring hur INGET annat bilmärke kan erbjuda något liknande. En självkörande bil.

Han berättar också att provturerna är 1 gång per timme, och i Danmark är det fullbokat fram till mars! :shock: Intresset är onekligen stort!

Systemet är väldigt bra men inte värt i närheten vad 80kSEK ens om det kör som på videon 8 månader om året i Sverige. Det frigör ingen tid så länge man själv är lagalt ansvarig för körningen och måste avsöka/ingripa. Det lagrum man vill ha godkännande för är ju FÖRARSTÖD och inte autonomi. Glöm inte bort det i euforin.

Sannolikheten att Tesla tar ansvar för körningen är så nära 0 man kan komma.

Och att ha med sånt här som bilden nedan i reklamvideos som den ovan gör mig ärligt talat kräksfärdig. Det är olagligt och borde vara automatiskt av med körkortet och att inte Teslas DMS bryr sig handlar inte om trafiksäkerhet utan om att sälja låtsasautonomi via influencers på sociala medier.

Screenshot 2026-01-09 at 11.58.06.png
Jag är själv lite kluven till den där typen av användning., det är ju som du säger ingen tvekan om att det är olagligt och borde leda till omedelbart indraget körkort.

Problemet som jag ser det är att den typ av personer som använder FSD på detta sätt med största sannolikhet hade fipplat med mobilerna ändå, helt utan förarstöd, vilket enligt mig är betydligt värre.

Här i Paris är det t.ex. extremt vanligt att man monterar en mobilhållare på insidan av vindrutan, mitt i synfältet, direkt framför ögonen, och "alla" sitter och fipplar med telefonerna tämligen konstant i den röriga och snabba stadstrafiken.

Det finns inga som helst påföljder för detta vad jag kan se idag, och jag skulle alla dagar i veckan föredra att möta dessa personer med FSD inkopplad än utan, även givet dom stora brister som fortfarande finns.

Jag förordar förstås inte alls detta, men jag har svårt att se att FSD i sig skulle förvärra situationen, snarare förbättra.

I det fall FSD i sig skulle börja få personer som annars skulle ha kört med full uppmärksamhet på trafiken att börja scrolla på telefonen så är det förstås rejält illa, men jag misstänker starkt att för typen av personer i denna och andra liknande videos, så ökar FSD säkerheten, snarare än minskar

/fth
Fler skulle väl börja fippla med mobilen istället för att köra bilen. Särskilt om bilen visar sig kunna köra ganska bra och man kan långa stunder åka runt utan att fysiskt behöva engagera sig i bilens framfart. Med tiden kommer man ju även lämna framfarten psykiskt och inbilla sig att bilen verkligen är självkörande. Särskilt om den marknadsförs som självkörande.
Att man fortfarande har ansvaret kanske man ser som en teknikalitet, något som oförstående politiker i bryssel har hittat på.
Sen plötsligt har man kört så länge att det till slut händer något som bilen, ännu inte, behärskar och man behöver, med kort varsel, ta över körningen. Det är då det blir farligt.
Dom som idag fipplar med mobilen kanske flyttar fram positionerna om bilen säger sig vara självkörande. Måste man verkligen vara nykter? Vaken? Kunna köra bil? Är inte det då också onödiga teknikaliteter?
Ja, jag håller som sagt helt med om detta, det finns en uppenbar risk att fler och fler får en överdriven tilltro till halvfärdiga system.

Jag är dock inte alls lika övertygad om att FSD idag försämrar den totala säkerheten i trafiken.

Dom videos som jag ser faller iaf främst in i två kategorier:
1. ärthjärnor som hittar på nya sätt att ta livet av sig och andra med FSD, och som utan FSD sannolikt hade varit ännu farligare för sina medtrafikanter.
2. seriösa användare som med stort teknikintresse och stort engagemang följer minsta detalj i körningen.

Sen finns det förstås ett stort mörkertal med "vanliga" förare, som varken tar chanser för TikTok-likes, eller är FSD-nördar, men eftersom dom inte syns öht i flödet så har jag svårt att bedöma om dom idag blir mer eller mindre säkra förare pga FSD.

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Systemet är väldigt bra men inte värt i närheten vad 80kSEK ens om det kör som på videon 8 månader om året i Sverige. Det frigör ingen tid så länge man själv är lagalt ansvarig för körningen och måste avsöka/ingripa. Det lagrum man vill ha godkännande för är ju FÖRARSTÖD och inte autonomi. Glöm inte bort det i euforin.

Varför denna ständiga konstiga tjat om ansvar?

Tesla behöver inte ta ansvar för körningen. Ge mig ett system som är som autopiloten men även för stadsgator så betalar jag gärna 80 papp (har gjort det redan).

Dagens autopilot tar heller inte legalt ansvar men är underbart att använda.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

HerrNilsson skrev: 09 jan 2026 10:21
fth skrev: 08 jan 2026 09:20
HerrNilsson skrev: 08 jan 2026 09:12
HerrNilsson skrev: 05 jan 2026 09:59
Sabbe skrev: 30 dec 2025 08:11
Cirka 1.500 mil utan att röra ratten, dvs längre än vad snittet i Sverige kör under ett helt år. Imponerande!
Japp, det där var sjukt imponerande faktiskt. Och första gången någon bil gjort det. Inga andra än Tesla är ens i närheten.

Kyle har intervjuat honom och säger att han gått från att tycka att FSD är en kul gimmick till att det är en fantastisk och nästan oumbärlig funktion i en bil.
Han får kommentarer på sina Youtube-videos och från folk IRL nu som säger att man köper en Tesla för att man vill ha FSD! Och eftersom inget annat bilmärke kan erbjuda en sån funktion så skaffar man en Tesla.

Lite kul också att dom kör på bana med FSD :D
Läser om detta överallt nu. Det är verkligen en milstolpe!

Tesla owner completes first fully autonomous drive across America
https://www.msn.com/en-us/autos/news/te ... r-AA1TmxHZ

Det jag hade missat också som är kul är ju att den här snubben kört sin bil ENBART på FSD sen han plockade ut den. Helt otroligt!
Det borde ju bli ett rätt användbart "stresstest" av FSD också, eftersom ägaren uppenbarligen gjort en grej av detta, han undviker ju in i det sista att ingripa för att inte sabba sin streak. :D

/fth
Hehe ja, exakt! Fortsätter förhoppningsvis göra en grej av det, kan vara kul att se hur länge det varar.
Hela tanken är ju smått ofattbar, han köper en ny bil och kör den inte själv. Alls! Bilen kör själv hela tiden! :D

Blir en ny grej av Tesla-nörderi, ungefär som han Tysken (Gemmingen lr vad han heter) som kör sin Model S i miljontals kilometer...
I intervju berättar han att FSD gör misstag typ som en Uber chaffis brukar göra. Väljer lite konstiga rutter ibland. Om man tänker som en förare avbryter man då FSD och styr rätt väg istället - och så loggas det som "föraren var tvungen att ta över" på FSD Tracker sajten. Men om man tänker som en taxi passagerare så tycker man bara "Jaha kör han den vägen" och låter bilen fortsätta så kör den rätt ändå till slut.

Det är därför han har kunnat köra så mycket längre än FSD Tracker statistiken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

HerrNilsson skrev: 09 jan 2026 12:35

Han tar en av provturerna som erbjuds där och dokumenterar turen och resonerar kring hur INGET annat bilmärke kan erbjuda något liknande. En självkörande bil.

Han berättar också att provturerna är 1 gång per timme, och i Danmark är det fullbokat fram till mars! :shock: Intresset är onekligen stort!

Och att ha med sånt här som bilden nedan i reklamvideos som den ovan gör mig ärligt talat kräksfärdig. Det är olagligt och borde vara automatiskt av med körkortet och att inte Teslas DMS bryr sig handlar inte om trafiksäkerhet utan om att sälja låtsasautonomi via influencers på sociala medier.

Det är ju förarstöd man demar. FSD Supervised.

Om bilen kan köra 98% av mina resor och jag bara övervakar så är ju det helt fantastiskt.
Glöm inte Ipren-liknelsen.
Du gillar att vara handledare?
Alltid vara beredd att ingripa och ha fullt ansvar.
Jag föredrar att köra själv, särskilt om jag måste sitta bakom ratten.
Fast en farthållare som alltid fungerar vore trevligt att ha ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 09 jan 2026 13:18
HerrNilsson skrev: 09 jan 2026 10:21
fth skrev: 08 jan 2026 09:20
HerrNilsson skrev: 08 jan 2026 09:12
HerrNilsson skrev: 05 jan 2026 09:59

Japp, det där var sjukt imponerande faktiskt. Och första gången någon bil gjort det. Inga andra än Tesla är ens i närheten.

Kyle har intervjuat honom och säger att han gått från att tycka att FSD är en kul gimmick till att det är en fantastisk och nästan oumbärlig funktion i en bil.
Han får kommentarer på sina Youtube-videos och från folk IRL nu som säger att man köper en Tesla för att man vill ha FSD! Och eftersom inget annat bilmärke kan erbjuda en sån funktion så skaffar man en Tesla.

Lite kul också att dom kör på bana med FSD :D
Läser om detta överallt nu. Det är verkligen en milstolpe!

Tesla owner completes first fully autonomous drive across America
https://www.msn.com/en-us/autos/news/te ... r-AA1TmxHZ

Det jag hade missat också som är kul är ju att den här snubben kört sin bil ENBART på FSD sen han plockade ut den. Helt otroligt!
Det borde ju bli ett rätt användbart "stresstest" av FSD också, eftersom ägaren uppenbarligen gjort en grej av detta, han undviker ju in i det sista att ingripa för att inte sabba sin streak. :D

/fth
Hehe ja, exakt! Fortsätter förhoppningsvis göra en grej av det, kan vara kul att se hur länge det varar.
Hela tanken är ju smått ofattbar, han köper en ny bil och kör den inte själv. Alls! Bilen kör själv hela tiden! :D

Blir en ny grej av Tesla-nörderi, ungefär som han Tysken (Gemmingen lr vad han heter) som kör sin Model S i miljontals kilometer...
I intervju berättar han att FSD gör misstag typ som en Uber chaffis brukar göra. Väljer lite konstiga rutter ibland. Om man tänker som en förare avbryter man då FSD och styr rätt väg istället - och så loggas det som "föraren var tvungen att ta över" på FSD Tracker sajten. Men om man tänker som en taxi passagerare så tycker man bara "Jaha kör han den vägen" och låter bilen fortsätta så kör den rätt ändå till slut.

Det är därför han har kunnat köra så mycket längre än FSD Tracker statistiken.
Jag gissar att han också har rätt mycket högre toleransnivå för situationer som andra hade upplevt som läskiga, och där en normal förare/passagerare tagit över "bara för att".

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 09 jan 2026 13:12

Tesla behöver inte ta ansvar för körningen. Ge mig ett system som är som autopiloten men även för stadsgator så betalar jag gärna 80 papp (har gjort det redan).

Jag tycker mest det är stressande. Det, och att AP avbryts och plingar vid varje körfältsbyte gör att jag mycket sällan använder AP. Dessutom är det sällan tillgängligt på vintern.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 09 jan 2026 13:22
HerrNilsson skrev: 09 jan 2026 12:35

Det är ju förarstöd man demar. FSD Supervised.

Om bilen kan köra 98% av mina resor och jag bara övervakar så är ju det helt fantastiskt.
Glöm inte Ipren-liknelsen.
Du gillar att vara handledare?
Alltid vara beredd att ingripa och ha fullt ansvar.
Jag föredrar att köra själv, särskilt om jag måste sitta bakom ratten.
Fast en farthållare som alltid fungerar vore trevligt att ha ;)
Jag har kört tusentals mil per år med gamla AP, och har nu börjat köra med "nya" AP i min Juniper, och upplever det som en mycket stor hjälp.

Jag känner mig inte alls som "handledare", eller passiv passagerare, jag ser det snarare som att AP tar över en stor del av "bakgrundsprocesserna" i körningen, vilket totalt sett gör upplevelsen betydligt mer njutbar och mycket mindre tröttande, inte minst vid sidvind.

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

1) Jag tycker att det är oetiskt att ha så kass förarövervakning att föraren tillåts ta upp en iPad och hålla på med...
2) ...samtidigt som Tesla säger att säga att systemet kör själv och ökar säkerheten. Det gör det inte utan en aktiv människa i loopen.
3) FSDS är ett förarstöd i det finstilta, men det marknadsförs som något annat.
4) När systemet blåser förbi ett stoppljus och den i förarsätet pillar på sin iPad så är det inte Tesla som har ett problem.

Tycker du Tesla har något ansvar och kan göra något annorlunda/bättre?

Den dagen FSDS kör säkrare och bättre än mig OCH jag kan göra annat än att bevaka systemet så är det KANSKE värt ett par hundra spänn per långresa.

I stadsmiljö är det coolt och en häftig demo / känsla. Men ärligt talat - du kör fortfarande så vad är grejen? Du kan inte göra annat, och du avlastas inte mycket då avsökning/beredskap är en stor del av körningen i stadsmiljö.

Om 5-10 år har vi svaret om systemet är nettoplus eller minus. Jag skulle gissa att de som behöver körar själv och använt FSDS i ett år är MYCKET sämre förare än de var innan. Det rapporteras redan om detta i USA.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 09 jan 2026 13:25

Jag tycker mest det är stressande. Det, och att AP avbryts och plingar vid varje körfältsbyte gör att jag mycket sällan använder AP. Dessutom är det sällan tillgängligt på vintern.
Jag tror upplevelsen av AP till stor del drivs av erfarenhet, ju mer man använder desto mer uppskattar man det, så är det iaf definitivt för mig, och när jag kör till/från Paris så kör jag alltid >100 mil/dag, det hade varit betydligt jobbigare utan AP.

Junipers idiotiska hantering av AP/farthållare har jag fortfarande inte vant mig vid, det får vi hoppas löses i någon uppdatering inom kort, men även med AP1 gjorde jag faktiskt majoriteten av filbyten "manuellt", men då slogs iaf inte farthållaren av som på min nya bil. :roll:

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 09 jan 2026 13:33
Jag tror upplevelsen av AP till stor del drivs av erfarenhet, ju mer man använder desto mer uppskattar man det, så är det iaf definitivt för mig, och när jag kör till/från Paris så kör jag alltid >100 mil/dag, det hade varit betydligt jobbigare utan AP.
Har du EAP/FSD? Använder du NoA? Varför/varför inte?

Jag kan säga med emfas att jag hatar NoA som det är implementerat. Farthållare och filhållare är suveränt på motorväg, helt klart. Filbyte med blinkers är meningslöst. Det är dåligt och långsamt. Det vore MYCKET bättre att kunna styra själv utan att slå av systemet , det jag kallar kopperativ styrning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 09 jan 2026 13:35
fth skrev: 09 jan 2026 13:33
Har du EAP/FSD? Använder du NoA? Varför/varför inte?

Jag kan säga med emfas att jag hatar NoA som det är implementerat. Farthållare och filhållare är suveränt på motorväg, helt klart. Filbyte med blinkers är meningslöst. Det är dåligt och långsamt. Det vore MYCKET bättre att kunna styra själv utan att slå av systemet , det jag kallar kopperativ styrning.
Jag har ju främst kört med gamla AP1, dvs MobilEye, och har endast begränsad erfarenhet av AP2+, NoA etc.

Filbyte med blinkers funkade mycket bra med AP1 fram till den tidpunkt då den slöades ned det till den grad att det blir pinsamt att använda med andra bilar i närheten... :D Jag vet inte om det var pga EU-krav, men innan det så var byten iaf naturliga och snabba, då använde jag det hela tiden.

Jag tror mig minnas att den ändringen skedde samtidigt som bilen förbjöds hantera skarpa kurvor själv, och istället styrde rätt ut i tangentens riktning så fort vägen svängde lite för kraftigt... :shock:

Efter det så byter jag oftast fil "manuellt", men farthållaren ligger som sagt kvar till skillnad mot Junipers idioti.

/fth
2026 YLR4WD Quicksilver
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 09 jan 2026 12:57
Fredrik j skrev: 09 jan 2026 12:49
fth skrev: 09 jan 2026 12:37

Screenshot 2026-01-09 at 11.58.06.png
Jag är själv lite kluven till den där typen av användning., det är ju som du säger ingen tvekan om att det är olagligt och borde leda till omedelbart indraget körkort.

Problemet som jag ser det är att den typ av personer som använder FSD på detta sätt med största sannolikhet hade fipplat med mobilerna ändå, helt utan förarstöd, vilket enligt mig är betydligt värre.

Här i Paris är det t.ex. extremt vanligt att man monterar en mobilhållare på insidan av vindrutan, mitt i synfältet, direkt framför ögonen, och "alla" sitter och fipplar med telefonerna tämligen konstant i den röriga och snabba stadstrafiken.

Det finns inga som helst påföljder för detta vad jag kan se idag, och jag skulle alla dagar i veckan föredra att möta dessa personer med FSD inkopplad än utan, även givet dom stora brister som fortfarande finns.

Jag förordar förstås inte alls detta, men jag har svårt att se att FSD i sig skulle förvärra situationen, snarare förbättra.

I det fall FSD i sig skulle börja få personer som annars skulle ha kört med full uppmärksamhet på trafiken att börja scrolla på telefonen så är det förstås rejält illa, men jag misstänker starkt att för typen av personer i denna och andra liknande videos, så ökar FSD säkerheten, snarare än minskar

/fth
Fler skulle väl börja fippla med mobilen istället för att köra bilen. Särskilt om bilen visar sig kunna köra ganska bra och man kan långa stunder åka runt utan att fysiskt behöva engagera sig i bilens framfart. Med tiden kommer man ju även lämna framfarten psykiskt och inbilla sig att bilen verkligen är självkörande. Särskilt om den marknadsförs som självkörande.
Att man fortfarande har ansvaret kanske man ser som en teknikalitet, något som oförstående politiker i bryssel har hittat på.
Sen plötsligt har man kört så länge att det till slut händer något som bilen, ännu inte, behärskar och man behöver, med kort varsel, ta över körningen. Det är då det blir farligt.
Dom som idag fipplar med mobilen kanske flyttar fram positionerna om bilen säger sig vara självkörande. Måste man verkligen vara nykter? Vaken? Kunna köra bil? Är inte det då också onödiga teknikaliteter?
Ja, jag håller som sagt helt med om detta, det finns en uppenbar risk att fler och fler får en överdriven tilltro till halvfärdiga system.

Jag är dock inte alls lika övertygad om att FSD idag försämrar den totala säkerheten i trafiken.

Dom videos som jag ser faller iaf främst in i två kategorier:
1. ärthjärnor som hittar på nya sätt att ta livet av sig och andra med FSD, och som utan FSD sannolikt hade varit ännu farligare för sina medtrafikanter.
2. seriösa användare som med stort teknikintresse och stort engagemang följer minsta detalj i körningen.

Sen finns det förstås ett stort mörkertal med "vanliga" förare, som varken tar chanser för TikTok-likes, eller är FSD-nördar, men eftersom dom inte syns öht i flödet så har jag svårt att bedöma om dom idag blir mer eller mindre säkra förare pga FSD.

/fth
Fanns det något sätt att skilja förare av kategori 1 resp. 2 INNAN olyckan.
Ett felaktigt beteende drabbar ju också oskyldiga. Den där föraren av kategori 2 kan ju bli ihjälkörd av en 1:a helt oavsett hur seriös han är.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Du är säkert en förare av kategori 2 enligt fth:s beskrivning. Men även 1:orna kommer ju få händerna på tekniken. Tesla behöver ju ta ett ansvar för att 1:orna inte kan missbruka systemet. Eller vem ska annars göra det?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Cybercab i Texas har krockat betydligt fler gånger per mile än genomsnittsbilisten i USA trots att dess FSD konstant övervakas av en professionell förare. Det borde visa att körning med FSD än så länge är osäkrare än körning utan FSD.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag ser inte genomsnittsföraren som något bra riktmärke för vad jag vill råka ut för i trafiken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 09 jan 2026 16:01
Cybercab i Texas har krockat betydligt fler gånger per mile än genomsnittsbilisten i USA trots att dess FSD konstant övervakas av en professionell förare. Det borde visa att körning med FSD än så länge är osäkrare än körning utan FSD.
Cybercab? Really?

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 09 jan 2026 18:42
Maw skrev: 09 jan 2026 16:01
Cybercab? Really?
Nej sorry, Teslas robotaxi menar jag förstås
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar