FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
backe

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

85n skrev: 22 jan 2026 11:19
backe skrev: 22 jan 2026 11:10
Sabbe skrev: 22 jan 2026 10:55
Försäkringsbolaget verkar ha högt förtroende för FSD

Dom flesta verkar ha fått en mycket högre grundpremie, så kör dom väldigt mycket FSDS så kanske dom har samma premie som tidigare.

Jag kan ge dig 30% rabatt på valfri produkts pris*2 om du kör FSDS. Äh, jag är schysst och kan ge dig det utan att du har FSDS eftersom jag har så högt förtroende för just dig.

De flesta? Detta annonserades igår.

"Political Reality" spenderade 100% av sina senaste inlägg på att basha Tesla. Vägrade dessutom använda FSD, vilket var poängen för att få ner premien.

Detta är bara början på priskriget i takt med att olyckor börjar minska och folk ser mindre behov av en dyr försäkring.
Läs kommentarerna så ser du att det är många som har begärt prisuppgifter och fått betydligt högre premier än dom har idag.
Sen skrev han att om han använder det 50% av tiden så skulle han fortfarande förlora på det, men det var hypotetiskt då han inte skulle använda det.

Sen kanske det är troll alla i kommentarerna, vad vet jag?
Men som man brukar säga, låter saker för bra för att vara sann så är dom oftast det också.
Finns så många parametrar som måste räknas in, självrisk vid olycka med eller utan FSDS o.s.v.

Min självrisk är t.ex. 3000 kr(Cupra), tror den var 10 000 kr på min Tesla om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

85n skrev: 22 jan 2026 11:19
backe skrev: 22 jan 2026 11:10
Sabbe skrev: 22 jan 2026 10:55
Försäkringsbolaget verkar ha högt förtroende för FSD

Dom flesta verkar ha fått en mycket högre grundpremie, så kör dom väldigt mycket FSDS så kanske dom har samma premie som tidigare.

Jag kan ge dig 30% rabatt på valfri produkts pris*2 om du kör FSDS. Äh, jag är schysst och kan ge dig det utan att du har FSDS eftersom jag har så högt förtroende för just dig.

De flesta? Detta annonserades igår.

"Political Reality" spenderade 100% av sina senaste inlägg på att basha Tesla. Vägrade dessutom använda FSD, vilket var poängen för att få ner premien.

Detta är bara början på priskriget i takt med att olyckor börjar minska och folk ser mindre behov av en dyr försäkring.
Jag är skeptisk. Tesla har inte visat att FSDS är säkrare än en människa. Marknadsföring är inte verklighet.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Sabbe skrev: 22 jan 2026 18:53
Ja det var ju på tiden.

Dock skriver Ashok som basar över detta på Tesla på X att:
”Robotaxi rides without any safety monitors are now publicly available in Austin.

Starting with a few unsupervised vehicles mixed in with the broader robotaxi fleet with safety monitors, and the ratio will increase over time.”.

”A few” är det alltså vilket tyder på att Tesla fortfarande inte riktigt litar på systemet. Är väl i och för sig vettigt att vara försiktig, räcker ju med att en dödsolycka så är det en pr-mässig katastrof.

Men det skaver ju rätt mycket mot Elons bild att FSD när det väl fungerar skulle ”scale like crazy”.
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

Enligt Electrek så åker övervakaren i en bil bakom.
Så Tesla verkar ha flyttat ut taxichauffören till en egen bil för tillfället.

”Update: New video evidence shows that Tesla’s supposedly “unsupervised” Robotaxis in Austin are being closely followed by black Tesla trailing cars with safety monitors inside. Tesla didn’t remove the safety monitors – it just moved them to a different vehicle.”

https://electrek.co/2026/01/22/tesla-st ... d-to-know/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lustigt nog exakt som Waymo fast sju år senare. Imponerade! 🎉
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 23 jan 2026 00:22
Utan LiDAR och radar :mrgreen: och dessutom i vanliga bilar som man kan tillverka ~2 miljoner per år av redan idag.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sabbe skrev: 23 jan 2026 04:06
Utan LiDAR och radar :mrgreen: och dessutom i vanliga bilar som man kan tillverka ~2 miljoner per år av redan idag.
Så hur många bilar är det? ~10 stycken? Som då som sagt har var sin egna 'personliga' följebil… Är ju rätt långt därifrån till ~2 mille bilar utan var sin 'personliga' följebil… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2026 06:37
Sabbe skrev: 23 jan 2026 04:06
Så hur många bilar är det? ~10 stycken? Som då som sagt har var sin egna 'personliga' följebil… Är ju rätt långt därifrån till ~2 mille bilar utan var sin 'personliga' följebil… ;)
Sakta men säkert kommer 1000 tals bilar att vara förarlösa och utan följebil redan i år. Ha lite tålamod så löser det sig ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 23 jan 2026 08:17
Sakta men säkert kommer 1000 tals bilar att vara förarlösa och utan följebil redan i år. Ha lite tålamod så löser det sig ;)
Det är det som är 10000 kronors frågan.

Jag tror det är långt troligare att Tesla inte kommer att kunna skala den sensorstacken eller mjukvarulösning man valt till de nivåer du talar om.

Jag kan sätta rätt mycket pengar att Tesla har färre än 1000 förarlösa bilar i drift samtidigt vid utgången av 2026. Jag skulle tro att det kommer att vara närmare 10-20 och bara i Austin. De har inte visat att deras teknik skalar.

Antagligen är det både följebil och en säkerhetsförare i den som via WIFI kan styra/stoppa bilen. Det skalar inte.

Jag tror att Waymo i slutet av 2026 har: 15 städer där allmänheten kan beställa en Waymo (även någon/några utanför USA). Minst 6000 bilar, skulle tro 7500.

För Waymo tog det fyra år från att man fick bort säkerhetsföraren till att man skalade. Jag har svårt att se att Tesla gör det snabbare just på grund av avsaknad av tillräcklig onboard compute och sensorer.

Jag tror aldrig vi kommer att se en Tesla förarlös på motorväg med HW4 av den anledningen. Det tog Waymo två år att validera motorvägar.
backe

Inlägg av backe »

Nu tar man bort AP och vill att man prenumererar på FSDS istället, pushen för Elons bonus är i full gång.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 23 jan 2026 09:24
Nu tar man bort AP och vill att man prenumererar på FSDS istället, pushen för Elons bonus är i full gång.
Det ska bli intressant att se hur många som tycker det känns rimligt att betala 1000 spänn i månaden. Är man inte villig att göra det får man alltså inte ens filhållningsassistent, något som varit standard i alla bilar i prisklassen i 10+ år.

Det är en indirekt prishöjning och/eller rejäl produktförsämring.

Tur att det är lagkrav på ALKS i EU på nya bilar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev: 23 jan 2026 09:45
Det här stämmer inte upptäckte jag. Det som är lagkrav är ELKS (nudge när man driver ur filen).
manneson

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 24 jan 2026 07:45
spacecoin skrev: 23 jan 2026 09:45
Det här stämmer inte upptäckte jag. Det som är lagkrav är ELKS (nudge när man driver ur filen).
Precis, aka vingelvarning.
backe

Inlägg av backe »

Verkar vara väldigt få som kör med följebil, det spekuleras i kommentarer om att dom inte var ute alls igår p.g.a. vädret?

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

manneson skrev: 24 jan 2026 07:48
Precis, aka vingelvarning.
Så man inte fastnar i vingelvolten! :lol:
Skriv svar