Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

B99 skrev:
Kan det vara så att det visar sig att Ionitys affärsmodell inte fungerar?

De har inget mervärde i form av fler sålda bilar eller försäljning av mat mm vid laddplatserna.
I Uppsala ligger den ännu ej igångsatta laddaren bakom cirkel kaffe
, max och köp stad och E4, bra placering. Den skulle kunna subventioneras av butiker och restauranger.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Swede1 skrev:
Den skulle kunna subventioneras av butiker och restauranger.
Varför förutsätts elbilars drivmedel subventioneras eller sponsras?
Kan inte elbilsägare betala för sitt drivmedel själva?
Utslaget över ett år blir el i dom flesta fall 70-90% fall billigare än bensin, så varför behöver priset pressas ytterligare?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Utslaget över ett år blir el i dom flesta fall 70-90% fall billigare än bensin, så varför behöver priset pressas ytterligare?
Jag tror bland annat att det är Teslas fel. De har ju hela tiden marknadsfört hur låg kostnad det är att köra med en elbil, och har kalkyler hur mycket som sparas i drivmedelskostnader.

Pratade med en säljare på Audi, många kunder på elbilar som kommer in förutsätter att det nästan är gratis att köra på el.......

Att det finns vissa gratis laddplatser påverkar nog en del också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Idag skriver Tibor om Superchargers:

https://teslaclubsweden.se/teslas-super ... erk-vaxer/

Där anges att nästan 200 miljoner kilometer laddning har tillhandahållits av svensk Superchargers. Räknar vi med 200 Wh/km i snitt så blir det 40 miljoner kWh. Det ska alltså fördelas på 41 stationer, eller strax under en miljon kWh per Superchargerstation i Sverige. Inte per år, utan sedan de byggdes. Totalt har alltså den genomsnittliga Superchargerstationen dragit in mindre än tre miljoner kronor.
Någon som tror att det täcker kostnaderna för att bygga, driva och underhålla stationerna under den tid de funnits?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
B99

Inlägg av B99 »

EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Om Ionity bygger en laddare som drar kunder till omgivningen så är det väl inte mer än rimligt att det finns någon form av samarbete?
dfa

Inlägg av dfa »

Kom igen nu Ionity, börja bygg lite laddare längs E45 så är väl de klara lagom tills vi vågar åka på skidresa igen!
Tråkig snabbladdaröken längs E45 förutom SuC just nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

B99 skrev:
EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Om Ionity bygger en laddare som drar kunder till omgivningen så är det väl inte mer än rimligt att det finns någon form av samarbete?
Jag ser heller inget konstigt med det upplägget, att locka till sig kunder är väl smart :) och det betyder
ju liksom inte att ”vi” kräver det bara för det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

B99 skrev:
EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Ja det är en rimlig idé.. tex Ica i gnista i Uppsala har fri laddning 4 laddare.. står ofta bilar o laddar så klart de drar till sig kunder pga så varför inte för Max, mc Donalds o circle k.. klart de drar nytta av elbilsägare som laddar då man blir stående en liten stund o circle k tjänare mer på en korv än ca 50-200liter bränsle (inte exakta kollen på var gränsen gick)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

metchristian skrev:
B99 skrev:
EnTraktor skrev:
Swede1 skrev:
Ja det är en rimlig idé.. tex Ica i gnista i Uppsala har fri laddning 4 laddare.. står ofta bilar o laddar så klart de drar till sig kunder pga så varför inte för Max, mc Donalds o circle k.. klart de drar nytta av elbilsägare som laddar då man blir stående en liten stund o circle k tjänare mer på en korv än ca 50-200liter bränsle (inte exakta kollen på var gränsen gick)
Ja, det är absolut en bra idé att använda elbilsladdning som sätt att locka kunder att handla, för att på så sätt finansiera laddningen. Jag hör också till dem som handlar på Ica i Gnista i Uppsala, men skulle inte åka dit alls om jag inte kunde ladda under tiden jag handlar.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Niklas Z skrev:
Ja, det är absolut en bra idé att använda elbilsladdning som sätt att locka kunder att handla, för att på så sätt finansiera laddningen. Jag hör också till dem som handlar på Ica i Gnista i Uppsala, men skulle inte åka dit alls om jag inte kunde ladda under tiden jag handlar.
Jag med. Men jag skulle önska att det var 50 kW istället för 11. Det blir inte så många km man hinner klämma in på kanske 30-40 min. Men visst, gratis är gott och därför har jag också börjat handla där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Jag med. Men jag skulle önska att det var 50 kW istället för 11. Det blir inte så många km man hinner klämma in på kanske 30-40 min. Men visst, gratis är gott och därför har jag också börjat handla där.
Ja, visst hade 50 kW DC varit betydligt bättre. Hade bilen kunnat ta emot 22 kW AC hade det också varit trevligt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Ja, visst hade 50 kW DC varit betydligt bättre. Hade bilen kunnat ta emot 22 kW AC hade det också varit trevligt.
Ica Gnista har dock "bara" 11kW-stolpar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Ica Gnista har dock "bara" 11kW-stolpar.

/fth
Ja, fast för mig gör det ingen skillnad. Har du dubbelladdare eller 16,5 kW-laddaren?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Ja, fast för mig gör det ingen skillnad. Har du dubbelladdare eller 16,5 kW-laddaren?
Jag har 16,5 kW-laddaren (som alla X tror jag), jag testade faktiskt Ica Gnista häromveckan, fick "bara" 11 kW som sagt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Ja, det är ju en detalj som jag tycker är synd på Tesla 3, att de inte satte in en 22 kW-laddare. Hemma laddar jag ju aldrig med den effekten, men eftersom 22 kW-stolpar är så vanliga här i Sverige så är det synd att det inte går att utnyttja. Jag vande mig vid det med Zoe:n och glömmer ofta bort att Teslan inte kan ta emot så mycket. Det har hänt fler än en gång att jag har svurit över att en stolpe som är märkt med 22 kW inte ger mer än 11! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, det är ju en detalj som jag tycker är synd på Tesla 3, att de inte satte in en 22 kW-laddare. Hemma laddar jag ju aldrig med den effekten, men eftersom 22 kW-stolpar är så vanliga här i Sverige så är det synd att det inte går att utnyttja. Jag vande mig vid det med Zoe:n och glömmer ofta bort att Teslan inte kan ta emot så mycket. Det har hänt fler än en gång att jag har svurit över att en stolpe som är märkt med 22 kW inte ger mer än 11! :D
Hade också gärna sett det. Hade varit helt Ok om det var ett extra alternativ för 10 papp extra (förstår att de inte är gratis). Synd att den möjligheten inte finns hos M3/MY.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Tekniska problem som gör att de inte kunnat starta igång i Uppsala.. var tekniker där nu 13:07 när jag råka åka förbi.. fråga när de hoppades få igång, före jul. Samma med hudik före jul men där va det annat gjorde att de inte satt igång.
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

:)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Niklas Z skrev:
Å ja. Jag började mitt elbilsliv med en Model S med dubbelladdare som kunde ta emot 22kW. 10 mil i timmen. Det var riktigt trevligt. Sen kom S90D som bara kunde ladda med 16,5kW, dvs 80km/timme. Fortfarande okej, men ändå påtagligt sämre.
Nu har jag en e-tron som bara kan ladda med 11kW, vilket blir drygt 40km/timme eftersom den är törstigare än Teslorna. Det går helt klart åt fel håll på den fronten.
Samtidigt märker jag egentligen inte så mycket av det eftersom man numera ytterst sällan ser en ledig laddstolpe. Tidigare laddade jag mest för skojs skull vid publika stolpar. Det gör jag inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Nu verkar Uppsala vara igång. Eller så är det tester som pågår. Live-status ändras hur som helst och när detta meddelande skrivs är det en bil som laddar.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ala/m6krn9
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Nu verkar Uppsala vara igång. Eller så är det tester som pågår. Live-status ändras hur som helst och när detta meddelande skrivs är det en bil som laddar.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ala/m6krn9
Gott, och härligt att ni är så snabba på bollen! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den har dykt upp i e-trons inbyggda Navigator nu också
20201218_184037.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Off Grid Byggaren skrev:
Bilagan 20201218_184037.jpg finns inte längre
Dök upp på IONITY app nu
AB5EFE0C-2DE8-4862-B00A-BFBF69EFB6E7.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
20201218_184037.jpg
Snyggt! :)
Bild
macky

Inlägg av macky »

Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.

Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Skriv svar