Kan det vara så att det visar sig att Ionitys affärsmodell inte fungerar?
De har inget mervärde i form av fler sålda bilar eller försäljning av mat mm vid laddplatserna.
I Uppsala ligger den ännu ej igångsatta laddaren bakom cirkel kaffe
, max och köp stad och E4, bra placering. Den skulle kunna subventioneras av butiker och restauranger.
Den skulle kunna subventioneras av butiker och restauranger.
Varför förutsätts elbilars drivmedel subventioneras eller sponsras?
Kan inte elbilsägare betala för sitt drivmedel själva?
Utslaget över ett år blir el i dom flesta fall 70-90% fall billigare än bensin, så varför behöver priset pressas ytterligare?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Utslaget över ett år blir el i dom flesta fall 70-90% fall billigare än bensin, så varför behöver priset pressas ytterligare?
Jag tror bland annat att det är Teslas fel. De har ju hela tiden marknadsfört hur låg kostnad det är att köra med en elbil, och har kalkyler hur mycket som sparas i drivmedelskostnader.
Pratade med en säljare på Audi, många kunder på elbilar som kommer in förutsätter att det nästan är gratis att köra på el.......
Att det finns vissa gratis laddplatser påverkar nog en del också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Där anges att nästan 200 miljoner kilometer laddning har tillhandahållits av svensk Superchargers. Räknar vi med 200 Wh/km i snitt så blir det 40 miljoner kWh. Det ska alltså fördelas på 41 stationer, eller strax under en miljon kWh per Superchargerstation i Sverige. Inte per år, utan sedan de byggdes. Totalt har alltså den genomsnittliga Superchargerstationen dragit in mindre än tre miljoner kronor.
Någon som tror att det täcker kostnaderna för att bygga, driva och underhålla stationerna under den tid de funnits?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Om Ionity bygger en laddare som drar kunder till omgivningen så är det väl inte mer än rimligt att det finns någon form av samarbete?
Kom igen nu Ionity, börja bygg lite laddare längs E45 så är väl de klara lagom tills vi vågar åka på skidresa igen!
Tråkig snabbladdaröken längs E45 förutom SuC just nu.
Om Ionity bygger en laddare som drar kunder till omgivningen så är det väl inte mer än rimligt att det finns någon form av samarbete?
Jag ser heller inget konstigt med det upplägget, att locka till sig kunder är väl smart och det betyder
ju liksom inte att ”vi” kräver det bara för det...
Ja det är en rimlig idé.. tex Ica i gnista i Uppsala har fri laddning 4 laddare.. står ofta bilar o laddar så klart de drar till sig kunder pga så varför inte för Max, mc Donalds o circle k.. klart de drar nytta av elbilsägare som laddar då man blir stående en liten stund o circle k tjänare mer på en korv än ca 50-200liter bränsle (inte exakta kollen på var gränsen gick)
Ja det är en rimlig idé.. tex Ica i gnista i Uppsala har fri laddning 4 laddare.. står ofta bilar o laddar så klart de drar till sig kunder pga så varför inte för Max, mc Donalds o circle k.. klart de drar nytta av elbilsägare som laddar då man blir stående en liten stund o circle k tjänare mer på en korv än ca 50-200liter bränsle (inte exakta kollen på var gränsen gick)
Ja, det är absolut en bra idé att använda elbilsladdning som sätt att locka kunder att handla, för att på så sätt finansiera laddningen. Jag hör också till dem som handlar på Ica i Gnista i Uppsala, men skulle inte åka dit alls om jag inte kunde ladda under tiden jag handlar.
Ja, det är absolut en bra idé att använda elbilsladdning som sätt att locka kunder att handla, för att på så sätt finansiera laddningen. Jag hör också till dem som handlar på Ica i Gnista i Uppsala, men skulle inte åka dit alls om jag inte kunde ladda under tiden jag handlar.
Jag med. Men jag skulle önska att det var 50 kW istället för 11. Det blir inte så många km man hinner klämma in på kanske 30-40 min. Men visst, gratis är gott och därför har jag också börjat handla där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag med. Men jag skulle önska att det var 50 kW istället för 11. Det blir inte så många km man hinner klämma in på kanske 30-40 min. Men visst, gratis är gott och därför har jag också börjat handla där.
Ja, visst hade 50 kW DC varit betydligt bättre. Hade bilen kunnat ta emot 22 kW AC hade det också varit trevligt.
Ja, visst hade 50 kW DC varit betydligt bättre. Hade bilen kunnat ta emot 22 kW AC hade det också varit trevligt.
Ja, det är ju en detalj som jag tycker är synd på Tesla 3, att de inte satte in en 22 kW-laddare. Hemma laddar jag ju aldrig med den effekten, men eftersom 22 kW-stolpar är så vanliga här i Sverige så är det synd att det inte går att utnyttja. Jag vande mig vid det med Zoe:n och glömmer ofta bort att Teslan inte kan ta emot så mycket. Det har hänt fler än en gång att jag har svurit över att en stolpe som är märkt med 22 kW inte ger mer än 11!
Ja, det är ju en detalj som jag tycker är synd på Tesla 3, att de inte satte in en 22 kW-laddare. Hemma laddar jag ju aldrig med den effekten, men eftersom 22 kW-stolpar är så vanliga här i Sverige så är det synd att det inte går att utnyttja. Jag vande mig vid det med Zoe:n och glömmer ofta bort att Teslan inte kan ta emot så mycket. Det har hänt fler än en gång att jag har svurit över att en stolpe som är märkt med 22 kW inte ger mer än 11!
Hade också gärna sett det. Hade varit helt Ok om det var ett extra alternativ för 10 papp extra (förstår att de inte är gratis). Synd att den möjligheten inte finns hos M3/MY.
Tekniska problem som gör att de inte kunnat starta igång i Uppsala.. var tekniker där nu 13:07 när jag råka åka förbi.. fråga när de hoppades få igång, före jul. Samma med hudik före jul men där va det annat gjorde att de inte satt igång.
Å ja. Jag började mitt elbilsliv med en Model S med dubbelladdare som kunde ta emot 22kW. 10 mil i timmen. Det var riktigt trevligt. Sen kom S90D som bara kunde ladda med 16,5kW, dvs 80km/timme. Fortfarande okej, men ändå påtagligt sämre.
Nu har jag en e-tron som bara kan ladda med 11kW, vilket blir drygt 40km/timme eftersom den är törstigare än Teslorna. Det går helt klart åt fel håll på den fronten.
Samtidigt märker jag egentligen inte så mycket av det eftersom man numera ytterst sällan ser en ledig laddstolpe. Tidigare laddade jag mest för skojs skull vid publika stolpar. Det gör jag inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14