Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Nu fick jag precis ett mejl från Audi centralt. De meddelar mig att de beklagar att de inte kan leverera några dragkrokar och att de inte kan säga när jag får min krok. :shock: De kommer att återbetala pengarna för kroken som jag inte har fått.
Vad ska man säga...? Äh va? :lol: :shock: :o

Toveks bil kunde faktiskt inte heller riktigt svara på var den här kroken plötsligt har kommit ifrån. Den har bara dykt upp. I torsdags stod kartongen bara där när de kom till jobbet, så som jag fattade det. Är inte detta totalt helskumt allting? Vad är det som händer egentligen?
Du har kanske drömt alltihop om kroken. Gå ut och titta om den sitter där, för säkerhets skull. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7263
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av fth »

Ta pengarna som plåster på såren! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av bonath »

BrooklynS skrev:
Ta emot pengarna.

Forumet skalla,
från oss alla,
TA EMOT PENGARNA!!!!!!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Nu fick jag precis ett mejl från Audi centralt. De meddelar mig att de beklagar att de inte kan leverera några dragkrokar och att de inte kan säga när jag får min krok. :shock: De kommer att återbetala pengarna för kroken som jag inte har fått.
Vad ska man säga...? Äh va? :lol: :shock: :o

Toveks bil kunde faktiskt inte heller riktigt svara på var den här kroken plötsligt har kommit ifrån. Den har bara dykt upp. I torsdags stod kartongen bara där när de kom till jobbet, så som jag fattade det. Är inte detta totalt helskumt allting? Vad är det som händer egentligen?
De borde ju rimligen erbjuda att köpa tillbaka hela bilen, inte bara kroken, om de inte tror att de kunde leverera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

bonath skrev:
BrooklynS skrev:
Ta emot pengarna.

Forumet skalla,
från oss alla,
TA EMOT PENGARNA!!!!!!!!
Jag tänker nog inte skicka tillbaka några pengar ifall jag får dem. Inte efter det här. Det får de faktiskt stå för. Jag kanske får till och med en dragkrok till när den kommer. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jag tänker nog inte skicka tillbaka några pengar ifall jag får dem. Inte efter det här. Det får de faktiskt stå för. Jag kanske får till och med en dragkrok till när den kommer. :lol:
Du kanske får en bil till, med dragkrok från start...! :lol: 8-) :roll:

Grattis oavsett!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Ja det har ju slutat några på Tesla så..... :lol: :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Ja det har ju slutat några på Tesla så..... :lol: :twisted:
Att de försöker kopiera Teslas bilar på ett eller annat sätt är väl positivt, antar jag. Men resten behöver de inte försöka härma. Det blir liksom inte så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Ja det har ju slutat några på Tesla så..... :lol: :twisted:
Att de försöker kopiera Teslas bilar på ett eller annat sätt är väl positivt, antar jag. Men resten behöver de inte försöka härma. Det blir liksom inte så bra.
Precis, och utifall någon undrar så menade jag att några som slutat på Tesla verkar ha börjat på Audi istället och vi vet ju hur det (inte) funkar på Tesla liksom... Brist
på kommunikation, reservdelar som inte finns (även när dom tror att dom gör det tills dom kollar på lagret), felaktigt utförda reparationer osv osv... Det verkar i
det här fallet mycket bekant beteende på Audi...
Jag har haft båda mina bilar på Teslas verkstad i Väsby nyligen och BÅDA har reparerats felaktigt. Skitkul... NOT :evil: Den ena har jag köpt privat så den kommer jag att
kräva att Tesla rättar till utan kostnader osv för mig (reklamation). Den andra tänker jag också göra liknande eftersom dom helt enkelt inte ens försökte fixa det jag bokade tid
för från början (och fick bekräftat).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Ja det har ju slutat några på Tesla så..... :lol: :twisted:
Att de försöker kopiera Teslas bilar på ett eller annat sätt är väl positivt, antar jag. Men resten behöver de inte försöka härma. Det blir liksom inte så bra.
Har inte VW alltid varit struliga med service. Tycker mig ha hört historier i fikarummet om kaos runt servicen på deras bilar med ockerpriser och dåliga ”lagningar”.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)

Ja och sen skicka tillbaka pengarna! :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Har inte VW alltid varit struliga med service. Tycker mig ha hört historier i fikarummet om kaos runt servicen på deras bilar med ockerpriser och dåliga ”lagningar”.
Jag har hört liknande historier, saker som inte går på garanti fastän de borde göra det osv. Tack o lov håller ju bilarna rätt bra, det är således inte så ofta man behöver åka till verkstan. Servicen just hos oss kan jag verkligen inte klaga över, den är jättebra. Men själva verkstan verkar också ha anställt folk som kommer från Tesla. Vi har just nu strul med e-Golfen. Den började förlora kylarvätska. Det visade sig att ett illa placerat stenskott hade gjort hål i kylaren. Det är ju inte bilens fel, sånt kan hända. De tog in bilen och bytte kylaren. Det gick jättesnabbt. Tyvärr gick det nog lite för snabbt, för efter bara någon dag märkte vi att nånting inte stämde. Bilen rasslade och skramlade och hade sig. Ett litet kik under huven räckte för att se att plastkåpan som håller kylarfläkten inte satt rätt. Den var helt lös. Ett fäste hade gått sönder. Jaha, in med bilen igen. Två dagar senare fick vi tillbaka den. Fästet var lagat, men rasslandet är kvar. Nu har jag sett vad det är. Plastkåpan med kylarfläkten hänger liksom i luften, det är ett glapp på över en centimeter till själva kylaren. De har alltså tydligen glömt att sätta dit en gummimuff eller vad det nu är. Det är därför det rasslar och viberar. Visst tar de in bilen igen. Och det kostar oss ingenting, vi får en gratis lånebil osv. Men alltså allvarligt, hur svårt kan det vara att göra rätt från början? Det påminner mig väldigt mycket om Tesla. Och jag hade nog fått totalfnatt om jag hade behövt åka en massa mil till verkstan varje gång bara för att de slarvar (så som det var i fallet med Tesla). Nu är det inget stort problem för mig att svänga förbi verkstaden igen eftersom det är så nära. Men naturligtvis kan jag inte ge ett bra betyg för ett dåligt utfört arbete.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Påminner om det jag hört, vilket inte är roligt utanför garantitiden. Det påminner också om hur jag upplevde Mercedes service, lämna in för ett fel få två tillbaka :(

Teslas bekymmer är nog att de har för få serviceställen med för lite personal.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

LarsL skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är därför de har brist, de ska skicka ut två krokar till varje bil ;)
Det de lider verklig brist på är organisation.
Ja det har ju slutat några på Tesla så..... :lol: :twisted:
Att de försöker kopiera Teslas bilar på ett eller annat sätt är väl positivt, antar jag. Men resten behöver de inte försöka härma. Det blir liksom inte så bra.
Har inte VW alltid varit struliga med service. Tycker mig ha hört historier i fikarummet om kaos runt servicen på deras bilar med ockerpriser och dåliga ”lagningar”.
Känns som att det varierar med vilken handlare/verkstad du har att göra med. Atteviks i Växjö har alltid varit snabba och bra. Fixade till och med en lackskada på goodwill på en inbytesbil en gång.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Påminner om det jag hört, vilket inte är roligt utanför garantitiden. Det påminner också om hur jag upplevde Mercedes service, lämna in för ett fel få två tillbaka :(

Teslas bekymmer är nog att de har för få serviceställen med för lite personal.
Förmodligen är det precis som du säger. Det är ungefär likadant oavsett bilmärke. Och så finns det alltid bra och dåliga verkstäder, på samma sätt som varje verkstad har bra och dåliga mekaniker. Det som är skillnaden är vad detta innebär för kunden. Måste jag åka en massa mil och ta ledigt osv, bara för att verkstaden inte gör sitt jobb, är det inte roligt. Blir man sedan dessutom kanske bemött på ett sätt som man inte riktigt förväntar sig så gör inte det saken bättre.
Och sen upplever man det kanske lite olika också. Jag tycker i det här fallet med Golfen inte att det är så värst upprörande. Visst är det onödigt och retligt, men om de fixar bilen nu så är det okej och så glömmer jag det. Även om jag nog kommer att be dem att skärpa sig nästa gång.
Min sambo däremot är jättearg att hon måste lämna in bilen en tredje gång. Hon är inte beredd att ta den lilla omvägen efter jobbet eftersom hon anser att de borde ha gjort rätt från början. Hon tycker att det är för jobbigt och därför får jag göra det (hon har nog glömt hur mycket jobbigare det var med Teslan).
Men som sagt, det är långt ifrån bra, och man kan verkligen hoppas att de gör ett bättre jobb nästa gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Har suttit med vår säljare idag och klickat oss igenom Audis webbshop. Ett plåster på såren för oss från Toveks bil. Tack för det. Uppskattas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Har suttit med vår säljare idag och klickat oss igenom Audis webbshop. Ett plåster på såren för oss från Toveks bil. Tack för det. Uppskattas. :)
Mer än något Tesla någonsin skulle göra iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Har suttit med vår säljare idag och klickat oss igenom Audis webbshop. Ett plåster på såren för oss från Toveks bil. Tack för det. Uppskattas. :)
Mer än något Tesla någonsin skulle göra iaf :)
Jag är egentligen inte så mycket för detta med kompensationer och sånt. Jag har fått min krok och därmed är jag lycklig. Mer än så har jag aldrig begärt. Men å andra sidan känns det bra att veta att de är mån om mig som kund och att de vill att jag kommer tillbaka. Man är inte bara ett VIN i datorn. Sen ser jag ju att det finns någon annan som är minst lika glad som jag själv, och det är min säljare. Stackarn har nog åldrats en del de senaste veckorna. För honom var det viktigt att kunna ge oss nånting utöver kroken. Han kände sig ansvarig, trots att det inte var hans fel. Och det uppskattar jag såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av LarsL »

Du skulle ju få kroken gratis, kommer jag på nu att någon lovade dig i våras. Det står nog om det i den här tråden faktiskt. Det måste vara därför de vill betala ut pengar till dig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Du skulle ju få kroken gratis, kommer jag på nu att någon lovade dig i våras. Det står nog om det i den här tråden faktiskt. Det måste vara därför de vill betala ut pengar till dig.
Ja, det lovade de. Fast det var innan de insåg att jag redan hade betalat för den. Men visst, du har helt rätt. Och nu verkar det som att alla drabbade som har betalat för kroken ska få pengarna tillbaka, och sen lovar Audi att man får kroken gratis när den kommer. Det kan de nog göra med gott samvete eftersom de vet att de inte kan leverera några krokar ändå. Folk säljer nog sina bilar innan de får en krok. Varför jag ändå plötsligt har fått en är oklart. Min säljare tror att de helt enkelt har prioriterat mig och trollat fram en krok efter mitt extrema tjatande och mitt hot om hävning av köpet. Jag kan inte tycka att det känns okej det heller. Visst, jag har fått min krok, men alla andra då? Lösningen kan ju knappast vara att betala tillbaka pengarna. Jag är sannolikt inte den enda som har köpt bilen just för dragkrokens skull. Då hjälper det föga att få tillbaka de 7200 kronor som kroken har kostat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerka »

Hade jag varit i de andra E-tronägarnas sits hade jag varit tveksam till att ta emot pengarna. Då kan man ju inte längre hävda att man har betalat för kroken.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Premiär med släpet. Nästan så att man blir lite tårögd. Jag har nog aldrig varit så glad att se en skräphög på en släpkärra.
släp.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Har Audin någon speciell antisladd funktion när du kör släp?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar