Sida 16 av 17
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 10 dec 2020 20:57
av HelectriC
Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 10 dec 2020 21:04
av martinot
HelectriC skrev:Hoppas inte du menar att PS2 är en hög och vinglig SUV, för det stämmer absolut inte på något vis!
Vi kan inte ha gungiga bilar, barnen spyr med en gång.
Nej, var mer generellt om "riktiga" SUV:ar.
Har varken kört PS2 eller MY, men tänker mig att de båda är betydligt bättre än både e-tron och Model X. Speciellt PS2 med Öhlins verkar ju vara grymt trevlig vad jag läst. Tror inte jag skulle vara missnöjd med den typen av chassi.
Var främst stora ICE-SUV:ar som XC90 (och motsvarande från Mercedes och BMW), som jag inte alls gillar, och den typen av bilar jag främst tänkte på. Extremt tråkiga att köra!
Riktiga pensionärsbilar, eller något som man kan gunga fram på amerikanska betongvägar (när vi är på semester i USA brukar vi hyra stora SUV:ar pga. så dåliga vägar).
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 10 dec 2020 21:29
av HelectriC
Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 09:38
av Bjelke
taliz skrev:Weird, men det handlar ju om upplevelse.
Själv får jag inte ens plats i nyare S stolar, skuldrorna tar emot.
Skryt!

;p
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 11:03
av Banane
HelectriC skrev:Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå

Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 11:04
av lukasf
HelectriC skrev:
om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen

Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for me
Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt

Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 11:22
av taliz
I V60n använde jag rattvärme tills jag fick igång VOC, sen aldrig igen. Kändes för varmt med varm kupé.
Saknade det inte i Teslan.
I Zoen provade jag det igen och tyckte det var najs. Saknar det faktiskt nu i eGolfen.
Har det något med materialet att göra tro?
Teslans ratt var mjuk och go och kändes inte alls så kall och hård som Zoen och eGolfen.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:00
av HelectriC
Banane skrev:HelectriC skrev:Ja, den typen SUV går helt bort hos oss, inte ens XC70 går hos oss. Hade en sån för ca 10år sedan, men efter att jag fått torka spy ett antal gånger, så blev jag trött på det. Model X går inte heller. Däremot så funkade Alfa Stelvio helt ok. Även Porsche Cayenne är såpass styv att den funkar, men det är inte min sorts bil ändå

Börjar inte ungarna bli för gamla för att kräkas i bilen om det gått 10 år?
Tyvärr inte

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:12
av martinot
lukasf skrev:HelectriC skrev:
om ratten blev för varm hade du kanske inte tre olika nivåer? Den högsta kan man inte köra med aktiverad för länge, så blir det svettigt. Den lägsta nivån har jag satt på auto, det den är på konstant från att jag stiger in i bilen

Men jag är egentligen inte kall av mig, det är bara nice med bakgrundsmys. Ratten i Model 3 jag körde blev aldrig varm, den var hela tiden lite kylig, samma som i eGolfen.
Nope, SPA V60 med tre nivåer. Samma ratt som i P2 och XC40. Ingen skillnad alls i hårdvaran. Too hot for me
Men jag tror den stora skillnaden är att V60:n tog lång tid att förvärma så för att även få ratten att inte vara kall längre tog minst 30 min, om inte närmre 40 min så istället så använde jag rattvärmen tills det blev svettigt

Det är väl därför som jag inte upplever att det är ett problem i Model 3 då den går snabbt att förvärma och att en hel del av värmen blåser direkt på ratten. Men det är ju högst personligt

Nej, du är nog absolut inte ensam. M3 är
extremt snabb att värma upp. Går från 2 grader till 22 grader på bara 2-3 minuter.
Är nog därför jag varit (felaktigt) helt övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:14
av Niklas Z
martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:16
av martinot
Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Saknar verkligen inte rattvärme (uppenbarligen), men håller 100% med dig om hur dåligt handskar är. Gillar inte att köra med handskar i någon bil.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:17
av Banane
Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Finns ju såna där vantar med gummipluttar på fingrarna så att man ska kunna använda mobilen med de på. Kanske vore något?
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:26
av Tommy59
Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:38
av taliz
Tommy59 skrev:Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 12:56
av dd88
Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 13:13
av Elix747
dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna

Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA.

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 13:30
av Niklas Z
Elix747 skrev:dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna

Det låter ju fantastiskt. Jag hoppas också att få elektrisk trunk via OTA.

Kan man inte få önska adaptivt chassi med ställbara stötdämpare när vi ändå är igång

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 13:38
av HelectriC
dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna

ja, det blir nog endless trådar på det

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 13:47
av Tommy59
taliz skrev:Tommy59 skrev:Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran.....
https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 14:35
av Fredrik j
Tommy59 skrev:taliz skrev:Tommy59 skrev:Niklas Z skrev:martinot skrev:
Är nog därför jag varit (felaktigt) övertygad om att M3 har rattvärme. Har aldrig noterat att ratten är kall, och kör aldrig med handskar ens på vintern.
Jag saknar verkligen rattvärme på min Model 3. Handskar är inget bra alternativ, dels för att det känns sämre mot ratten, dels för att pekskärmen inte gillar handskar.
Teorierna på olika forum är annars att det finns inbyggd rattvärme i 2021-orna, men att funktionen inte släpps på förrän Tesla släpper V11-uppdateringen.
Nog samma med nya framlamporna. Matrix-funktionen kommer i ny mjukvara.
Skämt åsido, finns tecken att hårdvaran finns installerad. Saknar bara mjukvaran.....
https://www.youtube.com/watch?v=S64AqdDd8y8
Just den sekvensen visar väl tvärt om? Mjukvaran finns på plats men den får ingen kontakt med hårdvaran....
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 15:28
av martinot
dd88 skrev:Ser fram emot de sensationella ”Tesla släpper rattvärme och Matrix via OTA”-rubrikerna

*LOL*
Jag vill att min bil kan börja flyga, och hoppas starkt på nästa års stora OTA-uppdatering!

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 15:40
av BrooklynS
Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 18:34
av martinot
BrooklynS skrev:Handskar är skitbra när man kör Saab V4 med diffbroms. Då slipper man blåsor i händerna.
*LOL*
Gott - jag har hela tiden misstänkt att du (och även Zalman) är gammal SAAB-nörd (för andra som undrar; se tvåhjulsdebatten i ID-tråden)!

Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 21:00
av Bjelke
Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså!
Skapligt påstående asså...
Re: Model 3 vs Polestar 2
Postat: 11 dec 2020 22:06
av HelectriC
Bjelke skrev:Såg just på en reklamfilm att P2 är ”the best EV there is”,
så då behöver vi inte jämföra och diskutera mer då
Oavsett vilket elbil vi jämför med alltså!
Skapligt påstående asså...
Visste du inte det!?
