Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

BrooklynS skrev: 09 jan 2024 10:06
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting! :lol: ;)
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback :) På tal om den - jag fick precis mail om att produktteamet hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:

1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.

Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...

Jag passade på att sätta mig in lite i vilka krav som egentligen ställs på nya bilars automatisering idag. Resultatet är inte precis upplyftande, den som vill veta mer kan kolla på https://data.consilium.europa.eu/doc/do ... NIT/en/pdf

I korthet läser jag att följande system måste finnas aktiverade från start och får enligt lagstiftaren bara avaktiveras under begränsad tid och när så är nödvändigt:
1 - Lane-keeping (Körfältsassistans) inklusive varning för körfält som kan användas av räddningsfordon (typ omkörningssträckor på 2-1 väg).
2 - Varning vid hastighetsöverskridande.
3 - Varning vid bristande uppmärksamhet hos föraren.

Det är fler än vad jag anade och måste vara en rejäl utmaning för tillverkarna att hantera smart... De går också in på typ av varning, så att balansera dessa storebrorsfasoner mot användarvänlighet är naturligtvis en grannlaga uppgift. Nästan så att de förtjänar att finnas på en uppstarts- eller snabbmeny allihopa, inklusive typ av varning (visuell, audio eller båda).
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 4 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

roffe_s skrev: 09 jan 2024 11:10
Roffe är van vid engelska motorcyklar, då är kinesiska bilar ingenting! :lol: ;)
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback :) På tal om den - jag fick precis mail om att utvecklingsavdelningen hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:

1 - De är på tå och vill verkligen få mjukvaran på plats. Ju mer precis feedback de får in, desto snabbare kan de börja arbeta med åtgärderna.
2 - De arbetar väldigt nära utvecklingsavdelningen, det innebär att de sannolikt och till betydande andel är en del av klustret i Göteborg (Zeekr/Lync/Polestar/Volvo). Och det bådar i mina ögon, baserat på erfarenheterna från Polestar, gott.

Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar. Zeekr profileras ju inom Geely som den ungdomliga plattform som ska bli först med det senaste och gå i bräschen för utvecklingen. Det kan, enligt mina högst personliga tankar, i så fall vara en logisk konsekvens att det UI som nu utvecklas kan komma att utgöra en bas även för andra plattformar i bolagsgruppen...
Mycket trevligt att höra att dom tar synpunkterna på allvar!
Tänk ifall dom kunde vara lika snabba när det gällde frågor om leveranstid :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Vasaru skrev: 09 jan 2024 11:52
Absolut riktigt - att programmera motorstyrning direkt i ECU på en Triumph Daytona 675 är ta mig tusan något mer kvalificerat än att skriva en rapport med feedback :) På tal om den - jag fick precis mail om att utvecklingsavdelningen hos Zeekr skulle ta tag i min feedback (som jag skickade igår) redan idag faktiskt. Det tillfredsställer mig oerhört då det i mina ögon visar två saker:

Eller så är det bara snack. ;)
Jag tänker närmast på Teslas system med feedback som troligen bara arkiveras (i bästa fall).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 09 jan 2024 12:01
Vasaru skrev: 09 jan 2024 11:52

Eller så är det bara snack. ;)
Jag tänker närmast på Teslas system med feedback som troligen bara arkiveras (i bästa fall).
Njae, baserat på min erfarenhet från Polestar tror jag det är lite mer än snack i detta fallet. Tiden 2020-2021 med Polestar var något av en utmaning. De skapade dock modigt en community på FB och tog till sig av feedback där. De lät till och med ägarna vara med och prioritera de viktigaste åtgärderna inför kommande uppdateringar. Det var naturligtvis en insats för att hålla hoppet uppe för bilägare som drabbats av problem men också ett sätt att skapa förtroende hos oss alla att de verkligen jobbade stenhårt med åtgärdsarbeten. Strategiskt sett köpte de kort sagt tid.

Så på något vis tror jag att det skiljer rätt mycket mellan bolagens filosofi, det värsta man kan göra är att svika kundernas förtroenden genom att låtsas lyssna och sedan inte göra någonting av informationen. Därför tror jag tills vidare på min kontakt och att de delar informationen inom bolaget. Jag är också så realistisk att jag inser att alla föreslagna förändringar inte kommer att genomföras, i vart fall inte enligt min feedback. Men är de kloka plockar de några lågt hängande frukter och skickar ut som en OTA, på så sätt visar de ju att de lyssnar och tar intryck av sina kunder.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Nu fick även jag ett första svar från Zeekr.
IMG_6161.jpeg
dm4

Inlägg av dm4 »

cgullin skrev: 09 jan 2024 13:21
Får man fråga vad du lämnade för feedback?
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 09 jan 2024 15:25
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Vasaru länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 09 jan 2024 15:29
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Varasu länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet :)
Fast nu måste jag erkänna, fick leveranssamtalet för en stund sedan, hämtar fredag. Såg dock att den är tillverkad 2023-08-16 och benämns som årsmodell -23.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 09 jan 2024 18:03
roffe_s skrev: 09 jan 2024 15:29
Det är Christian som producerat och publicerat videon som Varasu länkade till i inlägg #93. Elbilsmagasinet. Och det är den publiceringen som Zeekr svarat på i kommentarsfältet :)
Fast nu måste jag erkänna, fick leveranssamtalet för en stund sedan, hämtar fredag. Såg dock att den är tillverkad 2023-08-16 och benämns som årsmodell -23.
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd :D Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare ;) Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..

Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?

Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen: https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik

För att komma åt alla sidor behöver Du trycka på knappen "ladda ned" som dyker upp när Du öppnar länken (i alla fall i Chrome)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Trevlig tråd denna.
Kul med nya bilar och deras funktioner.
Tack till alla som postar intryck!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 09 jan 2024 18:38
Grattis, så kul! Du kommer att bli jättenöjd :D Min är tillverkad 230614 så Din lär ju lukta betydligt färskare ;) Det här med modellår är väl tämligen ute för de flesta, och MY för tillverkarna tror jag brukar växla kring halvårsskiftet..

Vi kan väl komma överens om att alla som hämtar ut en bil är skyldiga att lägga upp bilder?

Edit - vill någon ladda ned en kopia på den engelska manualen såg jag precis en länk i den holländska Zeekr-gruppen: https://zeekr.my.salesforce.com/sfc/p/? ... WzbBSBGqik
Tack för manualen! Frågade leveranskillen hur många de levererat, fick tydligen inte berätta men ny stat från carinfo kom inatt. Bara en levererad och det bör väl då vara din Roffe, reggad 5/1.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 10 jan 2024 05:57

Tack för manualen! Frågade leveranskillen hur många de levererat, fick tydligen inte berätta men ny stat från carinfo kom inatt. Bara en levererad och det bör väl då vara din Roffe, reggad 5/1.
Tack för länken till manualen. Verkar iofs bara vara dom första 100 sidorna, eller missar jag något?
car.info verkar ha nått problem med att indexera Zeekr bilar. När jag kollade upp mitt VIN var den klassad som en "Zek 001 2023", tittade då även på Roffes bil som även den va klassad så. Skickade ett ärende till car.info och ett par minuter var det åtgärdat. Jag hade inga andra regnummer att testa med så jag vet inte ifall det är ett generellt problem för dom.

Och för att svara dm4, min verkar vara tillverkad 2023-09 och är även den en 2023:a.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 10 jan 2024 05:57

Ja, den dagen hämtade i alla fall jag och jag vet att min bil fortfarande hade ensiffrig leveranssiffra. Å andra sidan hämtades ju bilen i Christians video dagen före (4/1) och på FB var den första att hämta bilen en kille som var där i onsdags (3/1) Den mannen trodde han var #5.

Enligt den personen var förresten anledningen till fördröjningen i slutet av december att de behövde invänta uppdaterad mjukvara.

Det kan jag förstå om det är som det sägs i holländska gruppen - att det behövs ett visst versionsnummer för att OTA ska fungera. Tydligen är det olika OS i de tre varianterna av 001 och för Privilege är holländarna uppe på 1.0.2. I alla fall vissa av bilarna med 0.9.1 verkar ha behövt besöka servicecentret för manuell uppdatering. Nu ska vi kanske inte dra några stora växlar på en Facebookgrupp men det blir i alla fall spännande att se vilken mjukvaruversion som finns i framtida leveranser (bl a Din då) 🙂

När det gäller länken har jag kompletterat posten ovan - för att få alla sidor behöver man ladda ned manualen. Ni kan också gå in på FB och gruppen Zeekr 001 - NL/BE och använda den, men även där behöver manualen laddas ned för att få alla sidor. Jag laddade i alla fall ned den kompletta handboken där. Annars kan Ni PM:a er mailadress så skickar jag den (drygt 8 MB).
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

Vasaru skrev: 10 jan 2024 07:33
car.info verkar ha nått problem med att indexera Zeekr bilar. När jag kollade upp mitt VIN var den klassad som en "Zek 001 2023", tittade då även på Roffes bil som även den va klassad så. Skickade ett ärende till car.info och ett par minuter var det åtgärdat. Jag hade inga andra regnummer att testa med så jag vet inte ifall det är ett generellt problem för dom.

Och för att svara dm4, min verkar vara tillverkad 2023-09 och är även den en 2023:a.
Stämmer, även min listad som Zek.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 10 jan 2024 10:01
Stämmer, även min listad som Zek.
Jag mailade deras support om att se över deras indexering. Tycker det är intressant att kunna följa leveransstatistiken.
Paddy

Inlägg av Paddy »

Hej, tänkte ge mig tillkänna då jag följt tråden ett tag men inte haft tid att registrera konto och interagera förrän nu. Jag var den fjärde att hämta ut en 001 vilket gjordes lördagen innan nyårsafton. Så de höll sitt löfte om leverans i "november-december" :D . Och överlag en väldigt trevlig upplevelse med tre entusiastiska medarbetare inklusive Sverigechefen, som tog emot.

Jag har nu kört bilen i 10 dagar och är dessvärre jättebesviken att en så oerhört fin bil, med en hårdvara och kvalitetskänsla i toppklass, är behäftad med så många problem, några allvarligare än andra men icke desto mindre väldigt irriterande. Efter tre dagar skickade jag feedback till Zeekr men har ännu inte fått något svar. Idag gjorde jag ett nytt försök där fler problem har tillkommit och några "löst sig". Hoppas på någon form av respons.

Jag har fortfarande stort hopp om att detta ska bli bra för bilen är i grunden helt fantastisk men produkt- och utvecklingsfolket behöver sätta rejäl fart och leverera problemlösning. Och stretcha sig för att implementera så bra lösningar som möjligt för att minimera konsekvenserna av den katastrofala lagstiftningen kring hastighetsvarningar och annat som vänner EU-byråkrater infört. Jag tänkte vara transparent här med hela min lista jag skickat (från problem, via förbättringsförslag till frågor där manual eller egna tester inte ger svar). Jag är säkert mer picky än genomsnittet och det blir högt och lågt i listan. Låter kanske väl hård ibland men jag är ärligt talat rätt besviken. Håll till godo.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Paddy skrev: 10 jan 2024 22:56
Zeekr problemlista.pdf
Herregud vilka problem, tyckte de båda Xpeng jag testade i September var kassa.
(jag sa till Xpengsäljaren "fixa all mjukvara innan du ringer mig igen"

Vilka av dessa fel har ni andra?

PS
Detta var ändå lite kul :lol:
Om en funktion är ”disabled” på engelska så är den inte
”handikappad” på svenska.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hoppas de kommer till rätta med problemen. Det är en riktigt snygg bil tycker jag, ser den varje gång jag åker in till jobbet i deras skyltfönster i Gallerian.

Min favoritöversättning till svenska var i något uppdateringsprogram till Adobe-sviten där det fanns en knapp med texten "Nära nerladdningschef" i en dialogruta. Överlämnas som övning till läsaren vad det skulle stå..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

jonasl skrev: 10 jan 2024 23:29
Min favoritöversättning till svenska var i något uppdateringsprogram till Adobe-sviten där det fanns en knapp med texten "Nära nerladdningschef" i en dialogruta. Överlämnas som övning till läsaren vad det skulle stå..
Brilljant! :D :D

Min favorit ur manualer är i kategorin "dreggelsäkert papper": "Do not expose your LaserWriter to open fire or flame".
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Paddy skrev: 10 jan 2024 22:56
Hej, tänkte ge mig tillkänna då jag följt tråden ett tag men inte haft tid att registrera konto och interagera förrän nu. Jag var den fjärde att hämta ut en 001 vilket gjordes lördagen innan nyårsafton. Så de höll sitt löfte om leverans i "november-december" :D . Och överlag en väldigt trevlig upplevelse med tre entusiastiska medarbetare inklusive Sverigechefen, som tog emot.

Jag har nu kört bilen i 10 dagar och är dessvärre jättebesviken att en så oerhört fin bil, med en hårdvara och kvalitetskänsla i toppklass, är behäftad med så många problem, några allvarligare än andra men icke desto mindre väldigt irriterande. Efter tre dagar skickade jag feedback till Zeekr men har ännu inte fått något svar. Idag gjorde jag ett nytt försök där fler problem har tillkommit och några "löst sig". Hoppas på någon form av respons.

Jag har fortfarande stort hopp om att detta ska bli bra för bilen är i grunden helt fantastisk men produkt- och utvecklingsfolket behöver sätta rejäl fart och leverera problemlösning. Och stretcha sig för att implementera så bra lösningar som möjligt för att minimera konsekvenserna av den katastrofala lagstiftningen kring hastighetsvarningar och annat som vänner EU-byråkrater infört. Jag tänkte vara transparent här med hela min lista jag skickat (från problem, via förbättringsförslag till frågor där manual eller egna tester inte ger svar). Jag är säkert mer picky än genomsnittet och det blir högt och lågt i listan. Låter kanske väl hård ibland men jag är ärligt talat rätt besviken. Håll till godo.

Zeekr problemlista.pdf
Oj, intressant lista. Intressant att man begränsat snabbladdning, känns som något man borde talat om vid leverans för kunder. Det var inget vi fick veta nör jag var med vid utlämning.

Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.

Har du fått någon uppdatering eller kör du fortfarande på samma version som du hade vid leverans? Vilken version har du? :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

cgullin skrev: 11 jan 2024 06:56

Översättningen är katastrof, speciellt eftersom socialstyrelsen också menar att ordet ”handikappad” är negativt.
Självklart borde det stå "funktionsvariation".

Snart börjar väl Zeekr använda n-ordet också.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Paddy

Inlägg av Paddy »

Lugn i stormen. Det är inte illvilligt. Det är bara felöversatt.

Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 09:10

cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Paddy skrev: 11 jan 2024 09:59

Jag tycker det säger en del om kvalitétskontroll :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

När man säger att det borde stå funktionsvariation istället för handikappad för "av-läget" på en av/på-knapp i ett användargränssnitt så tror jag att det avses ironiskt... :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

cgullin skrev: 11 jan 2024 10:15

Jag tycker det säger en del om kvalitétskontroll :)
Det får en också att starkt tvivla på påståendet att mjukvaruutvecklingen till betydande del skulle tillhöra klustret i Göteborg. I så fall borde de enkelt få rätt på svenskan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar