Zeekr 7X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

Dafro skrev: 14 maj 2025 19:37
A76 skrev: 14 maj 2025 19:26
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:26
A76 skrev: 14 maj 2025 18:24
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Perfekt. Tack för info!
Fast procent handlar väl om laddnivån och ström är ampere för AC laddning, eller?
i bilen kan man ställa laddströmmen, tror inte jag har sett det i appen. Sedan -20 har jag alltid tagit max vad laddaren ger så den begränsaren har jag aldrig behövt🙂 Möjligt att det går via schemaläggning, det har jag inte kollat.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Zeekr 7X

Inlägg av jonasperh »

A76 skrev: 12 maj 2025 19:49
jonasperh skrev: 12 maj 2025 17:20
Strebern skrev: 11 maj 2025 17:06
A76 skrev: 10 maj 2025 15:11
Strebern skrev: 10 maj 2025 14:53


Beställde i januari, levdatum 24/6, regnummer blir väl först när bilarna kommit till sverige och blivit inregistrerade, typ tidigast några veckor innan antar jag
Spännande!
Har du provkört?
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj :). Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Du får dela med dig av dina intryck efter första körningen😊
Will do!
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53
Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 maj 2025 09:47
Newgusa skrev: 13 maj 2025 14:22
VilkenElbilBlirDet skrev: 13 maj 2025 14:14
Tog en provkörning på motorväg, 3 mil (1,5 mil fram och tillbaka) och tycker förbrukningen ser helt ok ut givet bilen.

Behövs givetvis längre provkörning men baserat på mitt minitest får man 420km räckvidd i 120km/h, det hade varit över förväntan.

Lägg till 0,05kwh/mil i förbrukning vintertid så får man 34 mil. Kanske något längre, är väl få som kör med 21” öppna fälgar på vintern.
Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

Dafro skrev: 14 maj 2025 19:37
A76 skrev: 14 maj 2025 19:26
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:26
A76 skrev: 14 maj 2025 18:24
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:19
IMG_0232.pngIMG_0234.png
Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Perfekt. Tack för info!
Fast procent handlar väl om laddnivån och ström är ampere för AC laddning, eller?
Ja, jag ville veta om det går att ställa strömstyrkan som det går att göra på Teslan. Med idiotin med effektavgiften så blir det dyrt i onödan att brassa på fullt när det inte behövs.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

A76 skrev: 14 maj 2025 21:51
Dafro skrev: 14 maj 2025 19:37
A76 skrev: 14 maj 2025 19:26
roffe_s skrev: 14 maj 2025 18:26
A76 skrev: 14 maj 2025 18:24


Går det att ställa laddströmmen från appen?
Japp, Du kan ställa enstaka procent genom att dra i ”laddgränspricken”.
Perfekt. Tack för info!
Fast procent handlar väl om laddnivån och ström är ampere för AC laddning, eller?
Ja, jag ville veta om det går att ställa strömstyrkan som det går att göra på Teslan. Med idiotin med effektavgiften så blir det dyrt i onödan att brassa på fullt när det inte behövs.
Är inte där än, men när det införs reglerar jag nog vid behov strömstyrkan via laddarnas app. På vår Polestar-app finns möjligheten men vi har aldrig under 12k mil använt den. Än i alla fall.

Men som jämförelse måste jag säga att Zeekr-appen är mycket generösare med inställningarna än P2-appen. Är mycket förtjust i möjligheten att aktivera sätes- och rattvärme samtidigt som kupévärme.

Få se om inte Tibber kommer med någon smart funktion för att hantera detta, börjar ju bli en rätt komplicerad algoritm att avväga/optimera spotpris och effektavgift.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Zeekr 7X

Inlägg av R_Edvinsson »

Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53
Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 maj 2025 09:47
Newgusa skrev: 13 maj 2025 14:22


Trevligt👌. Hur upplevde du stereoljudet om du hann lyssna lite?
Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 08:56
Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53
Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 maj 2025 09:47


Någon hade pillat lite innan och jag tyckte det definitivt lät bra nog, men är man väldigt kräsen är det kanske en annan story.

AI-tuning skar i öronen. Förval för Bas-optimering och sång-optimering upplevde jag la på en distortion på sången, denna kändes dock som den försvann med hifi-optimering valt.

Hade velat ha lite cleanare sub/basregister, det var lite mullrigt på vissa genrer, återigen om man ska vara kräsen. Var i början även svårt att få ett klart mellanregister utan att få lite burkljud, men tror jag fick bort det mesta.

Jag pillade bara i någon minut, vände och vred rätt rejält och är övertygad att jag blir nöjd om jag får en timme att prova mig fram (men tror inte det blir riktigt på samma nivå som MY-ljudet).
Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Zeekr’s sales pitch att ange effekten på 2100W, betyder det inget eller är det bara dravel?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

:evil:
Newgusa skrev: 15 maj 2025 17:10
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 08:56
Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53
Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05


Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Zeekr’s sales pitch att ange effekten på 2100W, betyder det inget eller är det bara dravel?

Skulle vilja påstå att det är mest dravel.. Det är ett litet rum och 2100watt är mycket. Det är knappast wattantalet alena som avgör om det är ”bra” ljud..
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

A76 skrev: 15 maj 2025 17:32
:evil:
Newgusa skrev: 15 maj 2025 17:10
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 08:56
Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53


Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Zeekr’s sales pitch att ange effekten på 2100W, betyder det inget eller är det bara dravel?

Skulle vilja påstå att det är mest dravel.. Det är ett litet rum och 2100watt är mycket. Det är knappast wattantalet alena som avgör om det är ”bra” ljud..
Ok. Hoppas att en OTA kan kompensera något av det hårdvaran saknar då.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Zeekr 7X

Inlägg av R_Edvinsson »

Newgusa skrev: 15 maj 2025 17:10
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 08:56
Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53
Newgusa skrev: 14 maj 2025 10:05


Ok, tack så mycket för ljudrecensionen. Verkar vad jag läst som att det blir bra ljud om man bara tar sig tiden att ställa in det ordentligt, hårdvaran ska ju räcka och bli över liksom.
Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Zeekr’s sales pitch att ange effekten på 2100W, betyder det inget eller är det bara dravel?
Alltså man måste hålla isär begreppen.
Effekt finns i slutsteget och högtalarna behöver vara byggda för att klara av den effekten.

De påstår att de har 2100w effekt i stereon, och det är fullt möjligt med dagens teknik.
Men effekt kan man mäta lite som man själv vill och en klassisk bilstereo från förr hade 4x50W men i verkligheten kanske man fick ut 7-8w/kanal med ren effekt.

Riktiga slutsteg på den tiden vägde bly och drog mycket ström, men dagens digitala diton är raka motsatsen.
Mina gamla Rockford 50M var tillräckliga för att sätta svensk rekord i dBDragRacing i slutet av -90talet trots sina blyga 1x50w och ett lika stort steg idag kan lämna 8000W, men å andra sidan låter dessa steg som man kopplat ett svetsaggregat till högtalarna. 🤣🤣

Problemet jag ser i nya bilar är att de försöker få in så många högtalare som möjligt och sen ändå inte kör helt aktiva system.
Detta för att kunder köper argumenten då det låter coolt.

Tesla gjorde ett smart drag och monterade stora middbasar stabilt i dörrana och sen övriga register uppe på brädan.
Inte så många element men väl genomtänkt.

Volvo som kanske har markanden bästa system i bilen har gått vägen via B&W element som även de sitter ganska bra monterade (B&Ws element Som är typ samma element som i alla andra bilar ändå) och sen styr de upp ljudet med hjälp av Dirac.
Och där ligger precis allt trolleri i den bilen.
Helt enkelt att de ”flyttar” högtalarna digitalt så de trots ej optimal placering låter som att de sitter på en Anna plats i bilen.

I bilen lyssnar man på musik.
Och skall man lyssna på musik vill man väl ha musikerna framför sig. 🤔
Du står väl inte med ryggen mot en konsert.
Massa hittepå med surround och dolby hit och dit är floskler som säljer till de som tror att de skall bli överväldigade och mest vill ha mycket ljud istället för bra ljud.

Men jag är å andra sidan lite partisk i målet efter en massa år med bilstereo som hobby och projekt för att utveckla det som tävlingsgren.

Så krasst… nästa alla bilar låter som skit ändå. . 🤣🤣
Men jag skall ta mig till Zeekr och se om man kan få lyssna lite.
Newgusa
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Newgusa »

R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 21:29
Newgusa skrev: 15 maj 2025 17:10
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2025 08:56
Newgusa skrev: 14 maj 2025 20:40
Strebern skrev: 14 maj 2025 17:53


Hårdvarumässigt, så har tesla model Y en 8" baslåda som spelar "i" skuffen och 2 st 8" midbasar i framdörrarna. Dessa ger ett stort och fylligt ljud, som är svårt att få i andra bilar, som oftast förlitar sig på mycket mindre tum i elementen. Skulle tippa på att det inte ens är 6,5" i framdörrarna, kanske 4", 5kvart som mest.
Ok, en jäkla massa småhögtalare för att komma upp i 2100Watt då. Ska bli spännande att pilla själv sen.
Du kan inte blanda ihop systemeffekt med antal eller storlek på högtalare. 🫣
Zeekr’s sales pitch att ange effekten på 2100W, betyder det inget eller är det bara dravel?
Alltså man måste hålla isär begreppen.
Effekt finns i slutsteget och högtalarna behöver vara byggda för att klara av den effekten.

De påstår att de har 2100w effekt i stereon, och det är fullt möjligt med dagens teknik.
Men effekt kan man mäta lite som man själv vill och en klassisk bilstereo från förr hade 4x50W men i verkligheten kanske man fick ut 7-8w/kanal med ren effekt.

Riktiga slutsteg på den tiden vägde bly och drog mycket ström, men dagens digitala diton är raka motsatsen.
Mina gamla Rockford 50M var tillräckliga för att sätta svensk rekord i dBDragRacing i slutet av -90talet trots sina blyga 1x50w och ett lika stort steg idag kan lämna 8000W, men å andra sidan låter dessa steg som man kopplat ett svetsaggregat till högtalarna. 🤣🤣

Problemet jag ser i nya bilar är att de försöker få in så många högtalare som möjligt och sen ändå inte kör helt aktiva system.
Detta för att kunder köper argumenten då det låter coolt.

Tesla gjorde ett smart drag och monterade stora middbasar stabilt i dörrana och sen övriga register uppe på brädan.
Inte så många element men väl genomtänkt.

Volvo som kanske har markanden bästa system i bilen har gått vägen via B&W element som även de sitter ganska bra monterade (B&Ws element Som är typ samma element som i alla andra bilar ändå) och sen styr de upp ljudet med hjälp av Dirac.
Och där ligger precis allt trolleri i den bilen.
Helt enkelt att de ”flyttar” högtalarna digitalt så de trots ej optimal placering låter som att de sitter på en Anna plats i bilen.

I bilen lyssnar man på musik.
Och skall man lyssna på musik vill man väl ha musikerna framför sig. 🤔
Du står väl inte med ryggen mot en konsert.
Massa hittepå med surround och dolby hit och dit är floskler som säljer till de som tror att de skall bli överväldigade och mest vill ha mycket ljud istället för bra ljud.

Men jag är å andra sidan lite partisk i målet efter en massa år med bilstereo som hobby och projekt för att utveckla det som tävlingsgren.

Så krasst… nästa alla bilar låter som skit ändå. . 🤣🤣
Men jag skall ta mig till Zeekr och se om man kan få lyssna lite.
Tack för förklaringen. Som en av få kunniga i tråden på billjud så vore det ju väldigt mycket värt om du tog dig till en 7X och experimenterade lite med inställningarna och sen berätta för oss andra hur vi ska göra och vad du tycker rent allmänt😁🙏.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Freez »

Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 7X

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Det finns ett annat, närbesläktat, bilföretag i Göteborg som också skall säga upp folk...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av manneson »

roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Tycker inte det är något att reagera på.

Detta bolag har väl utvecklat plattformar till olika bilmärken inom Geely (däribland XC40?), och Geely vill framöver öka synergier. Dvs färre plattformar kommer sannolikt utvecklas, färre personer behövs.

Volvo ska ju också göra gigantiska nedskärningar i Göteborg.. 18miljarder var väl totala sparpaketet globalt, och VD hintade att mest sannolikt kommer skäras i Göteborg om jag minns rätt.

Känns som att Geely helt enkelt streamlinar flera av bolagen man äger.

Zeekr har fortfarande hundratals anställda i Sverige och i Amsterdam. Zeekr är fortfarande ungefär lika kinesiskt som Polestar och Volvo (i mina ögon).

Om man var sugen på att köpa en innan förstår jag inte varför man inte skulle vara det efter den här nyheten. Men jag kan ha missat något givetvis.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

manneson skrev: 16 maj 2025 14:20
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
Du menar alltså seriöst att det är ett faktum att Zeekr anställde flera hundra personer för att fejka att utvecklingen skedde i Göteborg…?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Zeekr 7X

Inlägg av Freez »

roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Med så få anställda lär det inte bli så mycket ny teknik eller mjukvara framöver :) .
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Mjukvara har de inte ansvarat för på länge.. Kineserna anser att vi skriver kod för långsamt..
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Zeekr 7X

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Freez skrev: 16 maj 2025 14:56
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Med så få anställda lär det inte bli så mycket ny teknik eller mjukvara framöver :) .
Du tror väl inte att det lilla teamet på under 1000 personer har skött all teknik och mjukvara.

Zeekr hade 2023 17000 anställda globalt.

Det kommer säkerligen bli lika mycket teknik och mjukvara, men precis som för Volvo och Polestar kommer det med största sannolikhet bli mer centraliserat och komma från Kina.

Håkan Samuelsson var tydlig med att han fått instruktioner om att samarbeta mer med resten av Geely-gruppen, tror knappast att det bara är Volvo som fått sådana instruktioner av Geely.

Som jag förstått det är Zeekr främst designat i Göteborg, men har inte sett några källor på att utvecklingen till stor del har skett där.

Om man tidigare intalade sig själv att ”detta inte är en kinabil” och nu har ändrat inställning kanske detta var en välbehövd nyhet.

Vinsten från sålda bilar går till ett privat kinesiskt bolag, tycka vad man vill om det. Precis som dom 27 miljarder Volvo gjorde i resultat förra året.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

manneson skrev: 16 maj 2025 14:20
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
Tss, de lägger ju inte ned utan anpassar kostymen. Det vore ju bra med en lönsam svensk personbilskoncern på sikt, eller hur? :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av manneson »

roffe_s skrev: 16 maj 2025 15:39
manneson skrev: 16 maj 2025 14:20
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
Tss, de lägger ju inte ned utan anpassar kostymen. Det vore ju bra med en lönsam svensk personbilskoncern på sikt, eller hur? :)
Menar du att vi har en svensk personbilskoncern? Vilken då?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

VilkenElbilBlirDet skrev: 16 maj 2025 15:31
Freez skrev: 16 maj 2025 14:56
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Med så få anställda lär det inte bli så mycket ny teknik eller mjukvara framöver :) .
Du tror väl inte att det lilla teamet på under 1000 personer har skött all teknik och mjukvara.

Zeekr hade 2023 17000 anställda globalt.

Det kommer säkerligen bli lika mycket teknik och mjukvara, men precis som för Volvo och Polestar kommer det med största sannolikhet bli mer centraliserat och komma från Kina.

Håkan Samuelsson var tydlig med att han fått instruktioner om att samarbeta mer med resten av Geely-gruppen, tror knappast att det bara är Volvo som fått sådana instruktioner av Geely.

Som jag förstått det är Zeekr främst designat i Göteborg, men har inte sett några källor på att utvecklingen till stor del har skett där.

Om man tidigare intalade sig själv att ”detta inte är en kinabil” och nu har ändrat inställning kanske detta var en välbehövd nyhet.

Vinsten från sålda bilar går till ett privat kinesiskt bolag, tycka vad man vill om det. Precis som dom 27 miljarder Volvo gjorde i resultat förra året.
För 7X har de anställda i Göteborg ansvarat för design, drivlina och chassi, kineserna mjukvaran.
Har också varit en svensk projektledare. Finns intervju med honom på DuTuben.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 7X

Inlägg av A76 »

manneson skrev: 16 maj 2025 17:09
roffe_s skrev: 16 maj 2025 15:39
manneson skrev: 16 maj 2025 14:20
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
Tss, de lägger ju inte ned utan anpassar kostymen. Det vore ju bra med en lönsam svensk personbilskoncern på sikt, eller hur? :)
Menar du att vi har en svensk personbilskoncern? Vilken då?
Köeniggsegg!😎
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 7X

Inlägg av roffe_s »

manneson skrev: 16 maj 2025 17:09
roffe_s skrev: 16 maj 2025 15:39
manneson skrev: 16 maj 2025 14:20
roffe_s skrev: 16 maj 2025 11:58
Freez skrev: 16 maj 2025 11:16
Frågan är vad som händer med Zeekr framöver. Känns väldigt riskabelt att köpa en bil av dem..

"Företaget ska minska antalet anställda och varslar därför 280 personer. Idag jobbar drygt 720 personer på företaget. Närmare 40 procent av personalstyrkan kan alltså tvingas sluta."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-goteborg
Tror jag nog inte. Det bolaget är tidigare CEVT och ansvariga för utvecklingen av nya plattformar, tidigare främst för mindre fordon, inom Geely-gruppen. Arbetet har säkerligen gått på högvarv när mjukvaran anpassats till Europeisk lagstiftning och kanske är de nu i ett läge där innovation börjar övergå till evolution? https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_Technology_Europe

Men det viktiga är att ingen av oss köper bilar från det aktuella företaget, vi åker däremot omkring med teknik och mjukvara som de utvecklat :)
Är ju många här som tryckt på att Zeekr minsann utvecklas i Sverige.
Vad ska de säga nu? Kanske dags att inse faktum att det var en rökridå.
Tss, de lägger ju inte ned utan anpassar kostymen. Det vore ju bra med en lönsam svensk personbilskoncern på sikt, eller hur? :)
Menar du att vi har en svensk personbilskoncern? Vilken då?
Googla vet jag. Ledtråd - över 40 000 anställda i Svea Rike i svenska organisationsnummer, bidrar med betydligt över 10 miljarder SEK årligen till kommuner och statskassa bara i arbetsgivaravgifter och kommunalskatter.

Jag tror på Dig - Du kommer säkert på det. Trevlig helg förresten:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar