P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Säkerhet är nog itne bara vikt som är av betydelse utan krocksäkerhet. Kör en bil av A8-storlek anledning. Säkrast vore jju kolfibermonocoque och det är itne så tungt...
vigge50 skrev:
GustavT skrev:
RS7 väger betydligt mer. Men Audi ska ju itne lastas (i dubbelbemärkelse) för att Teslan är så tung.
AGCF skrev:
Parametern vikt har ingen tagit upp eller? De bilar som rejsas väger ju runt 1600 kg. Ponera att de var lastade med 600 kg sand. Hur skulle de stå sig då? Hk kanske är hk ändå och fullt jämförbara i så fall. Dock tror jag inte att någon kommer att göra den jämförelsen haha
Du vet väll att en av anledningarna till att Tesla väger förutom batterierna är för att göra den så säker som möjligt. Nu ör detta kanske inte något du tänker på när du ligger i 250 km/h med familjen men efter denna berättelsen så är det många här som är glada av att de valde Teslan och framförallt han som var med i olyckan. Tror du en liten och lätt sportbil skulle klara sig lika bra eller är säkerhet något du inte bryr dig om?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5024
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Inte utan att tanka sa jag aldrig. Däremot 100-15+-200 mil i raskt empo utan avbrott mer än för tankning.
Anders77 skrev:
Så en bensin/dieselbil i dessa hastigheter klarar alltså att åka 30-40 mil innan den måste tanka.

Var det inte du Gustav som pratade om att kunna åka 100 mil i 250 med din bil?
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Tror nog det är rätt många människor i väl4rden med riktigt bra långfärdsbilar som kör 150+ mil som är uppvuxna. Du måste också bara prova det i en ritkigt bra bil som är gjord för det, itne en Tesla som itne har den kapabiliteten eller komforten. Eller prestandan.

Anders77 skrev:
Punkt 5. Gör du inte med någon bil. Väx upp och håll dig till fakta.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av vigge50 »

GustavT skrev:
Men bilen markandsfördes / kommunicerades som snababste bilen, inte som snabbaste ELBILEN. Därav förvirringen.

Om disclaimern var "Det är 700 hk ELBIL med andra ord inte alls jämförbart med tex en 450 hk konventionell bensinbil i hastighet över 100 km/h".
apkungen skrev:
Mats skrev:
Jag tror Gustav med sitt första inlägg menade att det är missvisande att skriva 700hk om bilen inte uppför sig som en bensinbil med 700hk.

Klart det kan missförstås om köparen tror bilen ska uppföra sig som en bensin+växellådebil med 700hk.

Att batteri, säkringar, vridmomentkurvor gör att en elbil uppför sig annorlunda är väl en informationssak, Utbildningssak, erfarenhets-sak.

Att sen det spårade ur om 200-300km/h i flera hundra mil är en annan sak.
Att en elbil inte beter sig som en bensinbil, är det missvisande? Äöö?

P100d levererar 700hk eller säkert lite mer i peak. Det gör en hellcat också. inget missvisande i det.
Nu har jag inte jättemycket kunskap om olika motorer men vad jag har förstått det så skilljer det lite mellan en 500 hk bensinmotor och en 500 hk dieselmotor. Brukar tillverkare skriva ut när de säljer en bil med dieselmotor vilken effekt det motsvarar i en bensinmotor i en viss hastighet eller anses det allmänbildning för bilentusiaster att veta men det anses inte som allmänbildning att veta hur en elmotor fungerar?
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Effektkurvan skrivs ut naturligtvis i samband med utväxling.

Teslas 700 hk ses i sånt sammanhang som närapå en bluff.
vigge50 skrev:
GustavT skrev:
Men bilen markandsfördes / kommunicerades som snababste bilen, inte som snabbaste ELBILEN. Därav förvirringen.

Om disclaimern var "Det är 700 hk ELBIL med andra ord inte alls jämförbart med tex en 450 hk konventionell bensinbil i hastighet över 100 km/h".
apkungen skrev:
Mats skrev:
Jag tror Gustav med sitt första inlägg menade att det är missvisande att skriva 700hk om bilen inte uppför sig som en bensinbil med 700hk.

Klart det kan missförstås om köparen tror bilen ska uppföra sig som en bensin+växellådebil med 700hk.

Att batteri, säkringar, vridmomentkurvor gör att en elbil uppför sig annorlunda är väl en informationssak, Utbildningssak, erfarenhets-sak.

Att sen det spårade ur om 200-300km/h i flera hundra mil är en annan sak.
Att en elbil inte beter sig som en bensinbil, är det missvisande? Äöö?

P100d levererar 700hk eller säkert lite mer i peak. Det gör en hellcat också. inget missvisande i det.
Nu har jag inte jättemycket kunskap om olika motorer men vad jag har förstått det så skilljer det lite mellan en 500 hk bensinmotor och en 500 hk dieselmotor. Brukar tillverkare skriva ut när de säljer en bil med dieselmotor vilken effekt det motsvarar i en bensinmotor i en viss hastighet eller anses det allmänbildning för bilentusiaster att veta men det anses inte som allmänbildning att veta hur en elmotor fungerar?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Anders77 »

Gustav om du kan läsa, vilket ibland verkar vara svårt att tro att du kan.

Tesla S P100DL är snabbast. Eller som Elon sa. Quickest.

Och måtten som angavs var 0-100.

Att du sen svammlar runt i din enfald och tror att det gäller andra hastigheter, ja då visar det ju bara på din okunskap i ämnet.
Svart X90D, bokat en M3.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av vigge50 »

Anders77 skrev:
Gustav om du kan läsa, vilket ibland verkar vara svårt att tro att du kan.

Tesla S P100DL är snabbast. Eller som Elon sa. Quickest.

Och måtten som angavs var 0-100.

Att du sen svammlar runt i din enfald och tror att det gäller andra hastigheter, ja då visar det ju bara på din okunskap i ämnet.
Nä, om det är quikest så måste de ju gälla alla hastigheter vilket betyder att den måste vara snabbare upp till 400 km/h än en Koeniggsegg One:One.........
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Anders77 »

vigge50 skrev:
Anders77 skrev:
Gustav om du kan läsa, vilket ibland verkar vara svårt att tro att du kan.

Tesla S P100DL är snabbast. Eller som Elon sa. Quickest.

Och måtten som angavs var 0-100.

Att du sen svammlar runt i din enfald och tror att det gäller andra hastigheter, ja då visar det ju bara på din okunskap i ämnet.
Nä, om det är quikest så måste de ju gälla alla hastigheter vilket betyder att den måste vara snabbare upp till 400 km/h än en Koeniggsegg One:One.........
Inte när man samtidigt presenterar just 0-100 resultat. Då är syftningen uppenbar.
Svart X90D, bokat en M3.
kontakten2

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av kontakten2 »

Var och när har denne Gustav läst till civing?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av HelectriC »

GustavT skrev:
Som jag sakt ett antal ggr ska man kunna lägga 150 mil med många av dom i 250+ km/h. Anyway, du och jag har olika prioriteringar :)
HelectriC skrev:
GustavT skrev:
Kanske itne varje månad men man il lha friheten att kuna nåka ner direkt och vara lång nere i Tyskland på natten. Natten ör perfekt att köra då man kan ligga 250-280 km/h i tiotals mil.
jonasl skrev:
Först måste vi få veta hur många gånger i månaden dessa resor äger rum eftersom det är så kritiskt.
nej, men lägg av nu! den kommentaren skulle likagärna kunna komma från en 7-åring. Det är ju ingen som är vid sina sinnes fulla bruk som tar in som argument för ett bilköp att man ska kunna köra 280km/h i några tiotals mil för att bilen ska duga som långsfärdsbil! Skärpning nu!

Återigen, vad vill du bevisa för oss? att vi som har en Tesla gjort fel val och att vi istället borde följa dina kriterier vid bilval? att Tesla är skit eftersom du själv inte har någon? vad? vad? jag har nämligen mycket svårt att förstå vad du är ute efter och det blir inte lättare av att du argumenterar som en 7-åring (sorry, inte illa ment, men det är verkligen så det upplevs). Du säger ju själv att du är civ.ing, men har absolut inget av en som gått igenom en 5-årig universitetsutbildning i kommentarerna (återigen sorry, men så uppfattas det).

då frågar jag igen: vad vill du uppnå med dina mängder av inlägg som egentligen bara tar upp samma sak om och om igen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

GustavT skrev:
Det är ju faktiskt måndag idag :D
gellerstam skrev:
Han jobbar 9-18 med detta för att få klick på sin youtube-kanal. = reklampengar i lön.

Kommer åter på måndag. :)
Rätt igen .... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6543
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Tars »

Alltså, det finns ingen stopp på killen. Har du något liv utanför detta forum?


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

Tars skrev:
Alltså, det finns ingen stopp på killen. Har du något liv utanför detta forum?


Skickat från min dumphone
Är det nåt fel om man inte har det? :(
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6543
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Tars »

danni skrev:
Tars skrev:
Alltså, det finns ingen stopp på killen. Har du något liv utanför detta forum?


Skickat från min dumphone
Är det nåt fel om man inte har det? :(
Beror på.
Antingen så har du inget liv än forumet och ger mer skratt och lycka till andra och man får uppskattning av andra, eller som Guatav, irriterar, och då är det fel att hänga omkring på forum och förpesta tillvaron.


Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Mickep »

Om S och X skall fortsätta vara intressanta för de med alldeles för mycket pengar så finns det bara ett sätt; att se till att topphastigheten ökas. (detta efter att modell 3 kommit, då den har potential att lämna de övriga i sticket pga av sin lätta vikt och litet luftmotstånd)
Hur kan man göra det? skall man kunna ha en växel när man kommer upp till 150? Klart är att motorerna måste vidareutvecklas för att klara uppgfiten.
(Nu får vi bortse från den ofrånkomliga faktan att det är vansinnigt att ha en familjebil på en racerbana). Men är det den vägen som måste vandras så är det så...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Anders77 skrev:
Gustav om du kan läsa, vilket ibland verkar vara svårt att tro att du kan.

Tesla S P100DL är snabbast. Eller som Elon sa. Quickest.

Och måtten som angavs var 0-100.

Att du sen svammlar runt i din enfald och tror att det gäller andra hastigheter, ja då visar det ju bara på din okunskap i ämnet.
Nä, om det är quikest så måste de ju gälla alla hastigheter vilket betyder att den måste vara snabbare upp till 400 km/h än en Koeniggsegg One:One.........
Om det gälla alla hastigheter så finns det ju INGEN som är snabbast då flera är snabbare 0-100 men inte når upp till 400.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mrsharpangel
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2016 09:48

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Mrsharpangel »

Tycker nog detta spårat ur lite teslor som är snabbare än sporthojar bensinmotorer med dålig verkningsgrad. Och elmotorer som är framtiden.

Först så börjar vi med sporthojarna nej en tesla är chanslös mot en hoj. Så är det bara. Teslan ska göra 402m på 10.9 vet inte om någon lyckats med det än med en helt orginal bil. Men det är tiden alla fall. En orginal s1000rr med en jornalist på som inte är jätte haj på och åka har tider strax under 10sec altså 1sec snabbare ungefär saken är den att på 402m är 1 sec ganska mycket. Om du har 200 vid mål gång så var hojen över 50m före dej många hoj tider är doch rätt långt under 10sec. Inte ovanligt med gathojar under 9.50 eller ännu lägre.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... celeration

Några bra exempel en suzuki gs1150es från 1984 är ungefär lika snabb som en tesla.

Siffror på en s1000rr

Top speed: 303 km/h (188 mph)
0–100 km/h: 3.06 sec / 43 m (141 ft)
0–200 km/h: 6.87 sec / 209 m (686 ft)
0–250 km/h: 10.4 sec / 426 m (1,398 ft)
0–300 km/h: 19.1 sec / 1,112 m (3,648 ft)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_S1000RR

ja jag tror alla fattar gallopen om man säger så.

Bensin motorer med dålig verkningsgrad japp så är det faktist det mesta blir värme så är det. Hur är det då med en el motor? Den har enormt mycket högre värkningsgrad korekt det med. Det finns doch ett problem en elmotor utvävklar ochså värme extremt mycket till och med tillräckligt mycket för att tex en tesla måste begränsa efekten efter endast ett par sekunder. Detta kommer och bli elbilarnas största problem deta är ochså anledningen till att en tesla har låg topfart. Man kan helt enkelt inte använda mer effekt under längre stunder det blir för varmt. Det är heller inte enkelt och lösa detta. Och tveksamt om man någonsin kommer lyckas tråkigt nog.

Är elbilen framtiden då? Hmm kan inte se in där så svårt och svara på. Grejen är den att till 99.5% av alla bilresor så är tex en tesla perfekt den har tillräcklig körsträcka på en laddning. Var vell någon här som gjorde en galen resa runt östersjön ok en diselbil hade gjort det bättre kanske men det går och åka långt dom få gånger man faktist gör det. Jag gissar att dom flästa sportbilar inte kommer va el i framtiden el passar som inte riktigt där. Men vanliga familjebilar. Där skulle det nog funka.

Så vi kan sammanfatta det så här i 99.5% av dom gånger man kör så är en tesla bättre än dom andra riktiga sportbilarna. Dom andra är doch snabbare på 1 ställe på jorden som man kanske besöker som mäst 1 gång om året. Autoban. På strippen så är dom riktiga sportbilarna ochså jätte skoj så länge dom inte står brevid en tesla.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

Jämförelsen med hojar hänger jag inte med på vad den är bra för. Men du får en väldigt fin present av mig om du slår en P100DL på 0-100 i verkligheten med någon hoj överhuvudtaget (med gatdäck på asfalt). Det går i princip inte att göra.
Mrsharpangel skrev:
Bensin motorer med dålig verkningsgrad japp så är det faktist det mesta blir värme så är det. Hur är det då med en el motor? Den har enormt mycket högre värkningsgrad korekt det med. Det finns doch ett problem en elmotor utvävklar ochså värme extremt mycket till och med tillräckligt mycket för att tex en tesla måste begränsa efekten efter endast ett par sekunder. Detta kommer och bli elbilarnas största problem deta är ochså anledningen till att en tesla har låg topfart. Man kan helt enkelt inte använda mer effekt under längre stunder det blir för varmt. Det är heller inte enkelt och lösa detta. Och tveksamt om man någonsin kommer lyckas tråkigt nog.
Men hallå, du kan ju inte bara hitta på saker ur tunna luften och tro att vi ska gå på det! Det finns så många fel i det här. Självklart är det möjligt att ordna bättre kylning om man vill och prioriterar det. Titta på vad Rimac gjort, både i sina egna bilar och för den delen i Koenigsegg Regera. Titta även på Formula E. Det är inte alls något särskilt svårt, och det är verkligen inte tveksamt om man någonsin kommer lyckas. Man har redan lyckats. Men det är en fråga om prioritering. För att lösa den sortens kylning i en Model S hade man blivit tvungen att kompromissa rejält med batteriets kapacitet, och det hade ändå lagt på kostnad och komplexitet till bilen. Det är helt enkelt inte värt det för en bil som främst är tänkt som vardags- och familjebil, inte banbil.

Anledningen till att Model S har låg toppfart är inte heller främst värmeutvecklingen utan, som jag redan skrivit tidigare i tråden, utväxlingen. En Tesla har ingen växellåda utan kör på samma växel hela tiden. Elmotorer drar onödigt mycket ström om man kör dem på för låga varv, så för att uppnå bättre energieffektivitet väljer man en kraftig reduktionsväxel (nästan 10:1, dvs att elmotorn snurrar tio gånger så fort som hjulen). Det tillåter dem att göra en bil som går så snålt som möjligt i vardagskörning och kan accelerera riktigt fort i lägre hastigheter, men eftersom elmotorn tappar vridmoment på högre varv och dessutom har en maxhastighet så sker det på bekostnad av högfartsacceleration och toppfart. Just den delen hade varit relativt enkel att åtgärda genom att inkludera en automatisk växellåda och ha flera växla som bilen kan byta mellan (vilket exempelvis Rimac har på sina prestandaelbilar). Men återigen, för en vardags- och familjebil som inte är tänkt som prestanda- eller banbil, så är det inte lönt den komplexitet, kostnad, vikt och utrymmesförlust som det skulle innebära att ta med en växellåda, för att inte nämna mer som kan krångla på bilen. Det kan dock vara värt att notera att den ursprungliga planen för Tesla Roadster var att ha en tvåväxlad låda, men man hittade ingen leverantör som kunde leverera en som var bra nog och dessutom höll.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Mickep »

danni skrev:
bl.a. Bl.a. Bl.a. Utväxling bl.a. Bl.a. Bl.a. Tesla hittade ingen växellåda som höll.
Om Rimac har lyckats med sina prestanda bilar så hur lång tid tar det innan tesla följer efter?
Det är det som är det fina med konkurrens .
Finns det någon nytta med att öka topphastigheten? En del påstår att det är för att göra "säkra omkörningar" i hastigheten över 110 km/h (top gear) jag är inte helt övertygad om praktikaliteten. blir dock irriterad att jag ibland med min billiga bensinbil tvingas upp i 150 km/h för att göra en omkörning. Tänker man var gränsen för att förlora körkortet så får man lite perspektiv.
Mrsharpangel
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2016 09:48

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Mrsharpangel »

Så är det en elmotor tappar vridmoment ju högre varv det blir anledningen till detta är att spolarna får kortare tid och föra över ström och skapa magnetfelt ju kortare tid desto högre blir motståndet igenom dom och då skapas värme i stället för magnetfält. Värkningsgraden sjunker helt enkelt. En elmotor har enbart bra värkningsgrad på ett konstant varvtal sedan sjunker det drastiskt. Deta kan avhjälpas med en växellåda som du säger men det är ingen bra lösning. Sätter du en växellåda så bildas friktion det blir tyngre och vrida runt däcken helt enkelt. En elbil har begränsat med lagrad energi. Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

Mrsharpangel skrev:
Så är det en elmotor tappar vridmoment ju högre varv det blir anledningen till detta är att spolarna får kortare tid och föra över ström och skapa magnetfelt ju kortare tid desto högre blir motståndet igenom dom och då skapas värme i stället för magnetfält. Värkningsgraden sjunker helt enkelt. En elmotor har enbart bra värkningsgrad på ett konstant varvtal sedan sjunker det drastiskt. Deta kan avhjälpas med en växellåda som du säger men det är ingen bra lösning. Sätter du en växellåda så bildas friktion det blir tyngre och vrida runt däcken helt enkelt. En elbil har begränsat med lagrad energi. Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Jag är ledsen, men du hittar ju bara på och knappt ett ord är rätt. Det är mer än lovligt suspekt att du dyker upp och gör dina första inlägg i en av forumets värsta trolltrådar någonsin och dessutom ljuger som en häst travar. Vad är egentligen grejen med det?

Nej, så stora är verkligen inte förlusterna till värme att du skulle kunna få 2-3 gånger så lång räckvidd genom att förbättra effektiviteten, inte ens i närheten. Det skulle innebära att Teslas drivlinor idag hade ungefär samma effektivitet som en dieselmotor vilket är helt fel. Tvärtom är effektiviteten kort sagt jävligt bra så länge du ligger i normalspannet vad gäller hastighet. En Tesla som kör i motorvägshastighet förbrukar energi motsvarande strax över 0,2 liter bensin per mil och det är inte mycket av det som går till värme. En växellåda innebär ingen särskilt stor förlust av effektivitet, men Tesla har sannolikt gjort bedömningen att det är helt onödigt, eftersom bilarna är bra nog för kundgruppen redan som det är, och få skulle vilja betala extra och gå med på de övriga kompromisser som växellådor skulle innebära (särskilt som det skulle behövas dubbla växellådor på D-modellerna).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av vigge50 »

Mrsharpangel skrev:
Så är det en elmotor tappar vridmoment ju högre varv det blir anledningen till detta är att spolarna får kortare tid och föra över ström och skapa magnetfelt ju kortare tid desto högre blir motståndet igenom dom och då skapas värme i stället för magnetfält. Värkningsgraden sjunker helt enkelt. En elmotor har enbart bra värkningsgrad på ett konstant varvtal sedan sjunker det drastiskt. Deta kan avhjälpas med en växellåda som du säger men det är ingen bra lösning. Sätter du en växellåda så bildas friktion det blir tyngre och vrida runt däcken helt enkelt. En elbil har begränsat med lagrad energi. Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Och var får du datan att verkningsgraden sjunker drastisk vid högre hastigheter? Om detta stämmer så måste Tesla ha hittat ett sätta att bryta detta eftersom förbrukningen inte ökar drastiskt när hastigheten ökar. Förbrukningen ökar visst men detta har mycket att göra med att luftmotståndet ökar och inte att verkningsgraden plötsligt minskar.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Foluke »

Mrsharpangel skrev:
Så kommer man åt värme problemet med att spolarna skapar värme i stället för magnetfält så skulle en elmotor kunna ha en konstant värkningsgrad. Det skulle i sin tur medföra extremt förbättrad räckvid. Antagligen orkar inte räkna men säkert i tesla fall betyda körsträckor över 100mil med dom batterina som finns i dag. Och det är väldigt intresant även för familje bilar. Deta är doch tveksamt om man kan lösa.
Snälla MR Sharp Angle, försök i alla fall att stava rätt. Det stavas "Verkningsgrad", står med "ä" tre gånger och "intressant" stavas med två "s". Bagateller i och för sig men när innehållet i inlägget gränsar till det obegripliga blir trovärdigheten klart lidande!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av mati »

Mrsharpangel skrev:
En elmotor har enbart bra värkningsgrad på ett konstant varvtal sedan sjunker det drastiskt.
Var har du fått det ifrån? Vadå konstant varvtal? Och på vilket sätt är en bensinmotor bättre i detta sammanhang?

Angående värme och kylning:
Verkningsgraden på en asynkronmotor ligger någonstans runt 95%, dvs 5% av den tillförda energin blir värme. Om man trycker in 300kW i motorn så får man ungefär 15kW i värme. Det låter mycket, ja. Det går att värma en större villa med det. Motorn mår inte så bra av det över en längre tid. Det stämmer.

Men hur är det med en bensinmotor då? Anta samma effektuttag på 300kW (en kraftig bensinmotor alltså), men en verkningsgrad på enbart 25%. Dvs man måste hämta 1,2MW (!) från bensintanken för att motorn ska leverera 300kW, resten på 0,9MW blir värme. Det är galet mycket värme. Ett mindre värmekraftverk som ska kylas bort. Även bensinbilar med mindre motor genererar massor med värme. Att det ändå fungerar beror helt enkelt på att bilarna är konstruerade för att kunna kyla bort den otroligt stora värmeförlusten som förbränningsmotorn medför.

Elbilar har i praktiken inget behov av så kraftig kylning. I vanliga fall är värmeförlusten bara några enstaka kW eller ännu mindre. Asynkronmotorn som sitter i Teslan är egentligen ganska liten. Den är inte alls dimensionerad för att leverera 300-400kW. Skälet till att det ändå går att ta ut så hög effekt är att det går att överbelasta en asynkronmotor ganska våldsamt under korta perioder. Sen blir värmen ett problem och man får lugna ner sig en stund. Man hade kunnat sätta in en mycket större motor i Teslan, eller fler motorer, eller mycket bättre kylning. Men varför? Det är helt onödigt i praktiken.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av danni »

Ett bra inlägg, mati, men en rättelse: du glömde att mega ligger mellan kilo och giga :) Att hämta 1,2 GW från bensintanken hade varit en bedrift och skulle innebära att bilen skulle dra ca 39 liter bensin per sekund.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar