Long Range vs. Performance? (2021)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5959
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
[Edit]Tabellen ovan är den senaste. Tesla har lagt till information efterhand.
Tex kan en 2019 ha long range versionskod BB1N och ”S5” tillfördes senare i denna vertifieringslista.
På batterisidan hette alla Panasonic E3D tills alldeles nyligen då man förde in C eller L för att skilja på vilket panasonicbatteri bilen är utrustad med.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/
Tack för länken, men inte fullt så attraktivt (som jag fick intrycket av eller hoppades på) när man läser följande:
Furthermore, they are also offering to upgrade Model 3 Dual Motor vehicles to a Model 3 Performance, but this service is more invasive and requires professional installation.

Unlike their Boost 50, you will also lose the capability to receive software updates from Tesla, which is likely going to be a deal-breaker for most people.

André told Electrek that the price of this upgrade, which they call ‘Ghost’ instead of Stealth Performance, is $2,250 USD or $3,000 CAD, but it will depend on the installer.
Nej det är definitivt inget jag skulle rekommendera.
Poängen var bara att det är fullt möjligt då hårdvaran är identisk.
Helt riktigt, och var därför jag (lite väl optimistiskt kanske) hoppades på en mjukvarulösning! :D

Tycker detta är något som Tesla själva borde ta upp och sälja...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5959
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).
Det beror på vilken bakre motor man har i sin LR.
Alla model 3 performance har artnummer som slutar med 980. Vissa(äldre LR) har den motorn också.
Den nyaste bakre motorn heter 990 och sitter i LR numera, om jag fattat det rätt. Har man den motorn får man inte ut samma effekt som P.
Den angivelsen i variantnumret i regbeviset syftar sannolikt på motortypen.
Ghost Upgrade - Why is it restricted to the 1120980 rear motor?

The power electronics are superior in the 1120980 motor. Model 3 Performance models all have this motor number. The 1120990 motor is less powerful so it’s impossible to increase the power by 150HP. The Boost 50 module is the maximum power for this engine.
9C392AFF-DA1F-413A-BC27-F01E8174E749.jpeg
I klartext verkar skillnaden i motorerna ligga i att 990-motorn saknar ett antal MOSFET(effekttransistorer). Sannolikt används MOSFET:arna för att reglera och leverera strömmen, och har man färre MOSFET blir det lägre ström och lägre effekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Dexter »

Väldigt intressant tråd detta.
Tycker ni har gjort en bra utredning så gott det går.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5959
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av AAKEE »

Det jag såg när jag kollade runt var att 990-motorn ska ha införts tidigt 2019, och att det under en kort mellanperiod tillverkades med både ock.
Har man en svensksåld är nog sannolikheten rätt stor att det sitter en 990-motor monterad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Fingk »

MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Model 3 Sr+ (Såld)
Användarvisningsbild
Tunnis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 mar 2021 15:22
Ort: Tyresö

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Tunnis »

Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?
MYLR my22
M3P my20
Volvo XC60 T8 my20
Mercedes GLC 350e my18
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4169
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Tellus »

Tunnis skrev:
Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?
Nästan omärkbar skillnad
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av ippii »

(runt 5:00)

Konstigt nog verkar in P inte vara sänkt. I videon ovan där de jämför så är den faktiskt högst.
Senast redigerad av ippii, redigerad totalt 1 gånger.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av holden »

Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Bjelke »

holden skrev:
Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.
Känns som Fingk tänker på när man stoppar in pengar i bolaget motsvarande hela förmånsvärdet och därmed
”slipper” förmånen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av holden »

Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
Nettolöneavdrag är svaret på den. Blir ingen skillnad ekonomiskt förutom pension och utdelningsutrymme. Är bara ett annat sätt att bokföra.
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av MagnusR »

Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av holden »

MagnusR skrev:
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
Skatteverket borde ju fundera över varför ett företag ska administrera privata bilkostnader med nettolöneavdrag om det inte finns någon förmån inblandad.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Arn »

Se detta förslag
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna

Det skulle innebära att Performance blir mer intressant då förmånsvärdet blir bara marginellt högre änLR. Hur LR påverkas vet jag inte
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av martinot »

Mycket bra förslag!

Bra mycket mer rättvist än dagens "tombola", och mycket mer förutsägbart för alla parter (både företag, anställda och myndigheter).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Joce
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jan 2021 14:49

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Joce »

https://youtu.be/htGXA4McmGU

Stämmer bra med min känsla av bilarna. Jag kommer från en rad prestandabilar, AMG C63S senast, och kör 2021 M3LR nu, testat både LR och P innan och såg inget starkt skäl att välja M3P som förmånsbil. I allt väsentligt samma bil. Ingen Tesla känns speciellt sportig i traditionell mening men kul ändå på sitt eget sätt. Privat håller jag dock med om att M3P är ett rimligt val pga den lilla prisskillnaden.
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av JazzMatazz »

Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Joce
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jan 2021 14:49

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av Joce »

JazzMatazz skrev:
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.
Grattis!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar