Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.
Autonoma fordon
Moderator: Redaktion
Re: Autonoma fordon
Vafalls? Negativt om Tesla???mussla skrev: ↑05 okt 2025 20:32Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.
Låter nästan som att du håller på att bli Teslahatare, det brukar man åtminstone riskera att bli kallad om man inte säger att Tesla är absolut bäst på allt och att Elon alltid har rätt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Haha! Jag tycker verkligen inte att Tesla gör allt rätt. Elektrisk dragkrok och Apple Car Play är två saker jag önskar att Tesla hade. Det finns mer också.Maw skrev: ↑05 okt 2025 20:56Vafalls? Negativt om Tesla???mussla skrev: ↑05 okt 2025 20:32Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.
Låter nästan som att du håller på att bli Teslahatare, det brukar man åtminstone riskera att bli kallad om man inte säger att Tesla är absolut bäst på allt och att Elon alltid har rätt![]()
Model Y LR AWD -24
Han som har gjort den här videon fattar absolut ingenting om vad utmaningarna är kring autonoma bilar.mussla skrev: ↑05 okt 2025 20:32Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.
Waymo kör inte ännu på motorväg för den är förarlös, "Time of ride" är inget KPI som är relevant just nu. Man kan heller inte jämföra en bil med säkerhetsförare och en bil utan. Kostnaden för bilen är irrelevant eftersom Waymo bara har byggt 2000 bilar. Serietillverkning får ned priset, och varje generation av sensorstacken blir billigare.
Att mjukvara ska lösa detta med Teslas sensorplacering och modalitet känns avlägset. Radar hade "sett" detta. 360 Lidar på taket "ser" detta.
Jag håller helt med om att "Time of ride" inte är relevant för att utvärdera självkörning. Jag tror också att det är väldigt svårt att lösa självkörning med endast kameror. I en teoretisk model är det väl möjligt eftersom människor klarar av det men det känns väldigt avlägset att klara av den bildanalysen med kameror och mjukvara som krävs för att få det tillräckligt pålitligt.spacecoin skrev: ↑05 okt 2025 23:43Han som har gjort den här videon fattar absolut ingenting om vad utmaningarna är kring autonoma bilar.mussla skrev: ↑05 okt 2025 20:32Jag tyckte att den här jämförelsen mellan Waymo och Tesla var intressant. Teslas system verkar fungera rätt ok även om den fastnar på en vägkon mitt i vägen. Waymo förefaller vara mer stabilt. Det är såklart en fördel att ha både kameror, lider och radar jämfört med Teslavision. Jag börjar bli mer skeptisk till att Testa kommer att lösa detta med enbart kameror inom de närmaste 20 åren.
Waymo kör inte ännu på motorväg för den är förarlös, "Time of ride" är inget KPI som är relevant just nu. Man kan heller inte jämföra en bil med säkerhetsförare och en bil utan. Kostnaden för bilen är irrelevant eftersom Waymo bara har byggt 2000 bilar. Serietillverkning får ned priset, och varje generation av sensorstacken blir billigare.
Att mjukvara ska lösa detta med Teslas sensorplacering och modalitet känns avlägset. Radar hade "sett" detta. 360 Lidar på taket "ser" detta.
Jag har inte följt självkörning särskilt ingående men Waymo verkar ha kommit ganska långt. Kanske Elon till slut blir tvungen att backa på att försöka lösa detta med endast kameror.
Model Y LR AWD -24
"We will soon begin conducting extensive trials of Waymo’s technology as part of our mapping and safety validation work across select boroughs in London, including Barking and Dagenham, Brent, Camden, Ealing, Royal Borough of Greenwich, Hackney, Hammersmith and Fulham, Haringey, Islington, Royal Borough of Kensington and Chelsea, Lambeth, Lewisham, Newham, Redbridge, Southwark, Tower Hamlets, Waltham Forest, Wandsworth, City of Westminster, and the City of London.
We are not yet offering commercial rides, but our testing hours typically run 24 hours a day, 7 days a week, to ensure our technology can safely handle all of London’s road conditions."
https://waymo.com/waymo-in-uk
We are not yet offering commercial rides, but our testing hours typically run 24 hours a day, 7 days a week, to ensure our technology can safely handle all of London’s road conditions."
https://waymo.com/waymo-in-uk
“The robotaxi industry is starting another upward hype swing, with Waymo scaling up, and other players wanting to be seen as still being in the race. As has been graphically illustrated by Tesla “robotaxi” videos from Austin, we are nowhere near the end of this journey. The next challenge is scaling, and it will be harder than all the previous challenges.…”
https://open.substack.com/pub/philkoopm ... -beginning
Bra text av Koopman.
https://open.substack.com/pub/philkoopm ... -beginning
Bra text av Koopman.