Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av tesla newbie »

Sedan måste man ju erkänna, att oavsett hur fria företagen är i Kina så har de lyckats få fram bra elbilar som, åtminstone när det gäller mjukvaran, slår "legacy auto" rejält på fingrarna. Jag tycker nog forftarande att företag som Tesla och Lucid är mer innovativa än de kinesiska företagen, men skillnaden mot "legacy auto" är ju riktigt stor till kinesernas fördel. Hade BMW, Mercedes, VW mfl skakat fram attraktiva elbilar för 5 år sedan så skulle man inte behöva tullmurar nu. Nu känns det som att man försöker skydda en industri som är senfärdig på att ställa om och nog allra helst skulle fortsätta att tillverka bilar med förbränningsmotor för all framtid.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 24 okt 2024 10:12
Sedan måste man ju erkänna, att oavsett hur fria företagen är i Kina så har de lyckats få fram bra elbilar som, åtminstone när det gäller mjukvaran, slår "legacy auto" rejält på fingrarna. Jag tycker nog forftarande att företag som Tesla och Lucid är mer innovativa än de kinesiska företagen, men skillnaden mot "legacy auto" är ju riktigt stor till kinesernas fördel. Hade BMW, Mercedes, VW mfl skakat fram attraktiva elbilar för 5 år sedan så skulle man inte behöva tullmurar nu. Nu känns det som att man försöker skydda en industri som är senfärdig på att ställa om och nog allra helst skulle fortsätta att tillverka bilar med förbränningsmotor för all framtid.
Ang skyddsmurar... Hur mycket tjänar kinesiska biltillverkare som tillverkar i Kina på att det inte finns några fackföreningar i Kina? Hur ser reglerna kring VAB ut i Kina? Hur ser föräldraförsäkringen ut?… Vad är 'praxis' hos kinesiska bolag kring övertid – betald eller obetald?... Min gissning är att allt det här ger kostnadsfördelar åtm. gentemot europeiska tillverkare. Men visst... Även för Tesla finns det säkert fördelar här gentemot europeiska tillverkare...

Sen var det ju tydligen Trump som började med tullarna. Han satte upp 25%. Kina svarade med 40%.
viewtopic.php?p=818125#p818125

Hur blir det då hållbart ifall Europa inte har några som helst tullar mot Kina?

Ytterligare en aspekt här är ju samhällsdebatten. Den är ju relativt fri både i Europa och USA. Men hur ser det ut, och hur har det sett ut historiskt i Kina? I början av Teslas 'resa' talades det ju en hel del om FUD både på det här forumet och det amerikanska. Jag antar att sådan här elbils-FUD har kunnat kontrolleras på ett helt annat sätt i Kina av kinesiska myndigheter. I Europa och USA måste ju biltillverkare ta hänsyn till opinionen. Det måste ju finnas en marknad. Annars blir ju en framtagen elbil en ren förlustaffär. Sen kan man ju även undra i vilken utsträckning offentlig opinion/FUD kring elbilar i Europa och USA påverkats av olika statsaktörer. Tänker t.ex. på de så kallade trollfabriker som åtm. en statsaktör använt sig av. Det här har ju t.ex. diskuterats tidigare på forumet när det gäller nedläggningen av kärnkraft i Tyskland... Har statsaktörer även varit inblandade i spridning av FUD om elbilar i Europa och USA?

Styrelseskicket i Kina ger ju helt andra möjligheter att begränsa eller helt ta bort en sån här FUD-diskurs kring elbilar... Och den möjligheten fanns ju även ~2012 när Model S lanserades.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7939
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen håll respektfull ton i era inlägg.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 11:03
tesla newbie skrev: 24 okt 2024 10:12
Sedan måste man ju erkänna, att oavsett hur fria företagen är i Kina så har de lyckats få fram bra elbilar som, åtminstone när det gäller mjukvaran, slår "legacy auto" rejält på fingrarna. Jag tycker nog forftarande att företag som Tesla och Lucid är mer innovativa än de kinesiska företagen, men skillnaden mot "legacy auto" är ju riktigt stor till kinesernas fördel. Hade BMW, Mercedes, VW mfl skakat fram attraktiva elbilar för 5 år sedan så skulle man inte behöva tullmurar nu. Nu känns det som att man försöker skydda en industri som är senfärdig på att ställa om och nog allra helst skulle fortsätta att tillverka bilar med förbränningsmotor för all framtid.
Ang skyddsmurar... Hur mycket tjänar kinesiska biltillverkare som tillverkar i Kina på att det inte finns några fackföreningar i Kina? Hur ser reglerna kring VAB ut i Kina? Hur ser föräldraförsäkringen ut?… Vad är 'praxis' hos kinesiska bolag kring övertid – betald eller obetald?... Min gissning är att allt det här ger kostnadsfördelar åtm. gentemot europeiska tillverkare. Men visst... Även för Tesla finns det säkert fördelar här gentemot europeiska tillverkare...

Sen var det ju tydligen Trump som började med tullarna. Han satte upp 25%. Kina svarade med 40%.
viewtopic.php?p=818125#p818125

Hur blir det då hållbart ifall Europa inte har några som helst tullar mot Kina?
Hur skiljer sig resonemanget mot kina-tullar och USA-tullar? Eller Japantullar? Jag saknar konsekvent hantering av tullar. Det är stor-politik som styr och inte fakta på bordet eller logik. Så jag tycker det är dubbelmoral (och ovetenskapligt/oärligt) att hålla på att leta fel på ett land utan att se till helheten och komplexiteten i geopolitiken. Tesla specifikt motarbetar aktivt fackföreningar, så jag förstår inte varför du drar upp det. USA har konsekvent sämre socialt skyddsnät än i EU. Varför har vi då inte höga tullar mot USA-bilar? Om det är relevant för dig borde du väl argumentera för strafftullar mot Tesla-bilar från både Kina och USA?
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 11:03
Ytterligare en aspekt här är ju samhällsdebatten. Den är ju relativt fri både i Europa och USA. Men hur ser det ut, och hur har det sett ut historiskt i Kina? I början av Teslas 'resa' talades det ju en hel del om FUD både på det här forumet och det amerikanska. Jag antar att sådan här elbils-FUD har kunnat kontrolleras på ett helt annat sätt i Kina av kinesiska myndigheter. I Europa och USA måste ju biltillverkare ta hänsyn till opinionen.
Jag hänger inte med. Argumenterar du för att omställningen till fossilfritt i Kina är bra eller dålig? Tror du inte att konsumenter i Kina får välja vilken sorts bil de köper på samma sätt som man får i Sverige eller i Colorado?
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 11:03
Det måste ju finnas en marknad. Annars blir ju en framtagen elbil en ren förlustaffär. Sen kan man ju även undra i vilken utsträckning offentlig opinion/FUD kring elbilar i Europa och USA påverkats av olika statsaktörer. Tänker t.ex. på de så kallade trollfabriker som åtm. en statsaktör använt sig av. Det här har ju t.ex. diskuterats tidigare på forumet när det gäller nedläggningen av kärnkraft i Tyskland... Har statsaktörer även varit inblandade i spridning av FUD om elbilar i Europa och USA?
Vilka stataktörer avser du? Antyder du att Kina inte vill att folk köper elbilar? Det är ju EU och USA som hellre skyddar sina inhemska tillverkare än att folk ska byta till elbilar snabbare. Det du skriver är ovan är ju typexempel på ren FUD i min bok. Vaga antydningar utan belägg.
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 11:03
Styrelseskicket i Kina ger ju helt andra möjligheter att begränsa eller helt ta bort en sån här FUD-diskurs kring elbilar... Och den möjligheten fanns ju även ~2012 när Model S lanserades.
Vad vill du förmedla med detta?
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 11:03
Ang skyddsmurar... Hur mycket tjänar kinesiska biltillverkare som tillverkar i Kina på att det inte finns några fackföreningar i Kina? Hur ser reglerna kring VAB ut i Kina? Hur ser föräldraförsäkringen ut?… Vad är 'praxis' hos kinesiska bolag kring övertid – betald eller obetald?... Min gissning är att allt det här ger kostnadsfördelar åtm. gentemot europeiska tillverkare. Men visst... Även för Tesla finns det säkert fördelar här gentemot europeiska tillverkare...

Sen var det ju tydligen Trump som började med tullarna. Han satte upp 25%. Kina svarade med 40%.
viewtopic.php?p=818125#p818125

Hur blir det då hållbart ifall Europa inte har några som helst tullar mot Kina?

Ytterligare en aspekt här är ju samhällsdebatten. Den är ju relativt fri både i Europa och USA. Men hur ser det ut, och hur har det sett ut historiskt i Kina? I början av Teslas 'resa' talades det ju en hel del om FUD både på det här forumet och det amerikanska. Jag antar att sådan här elbils-FUD har kunnat kontrolleras på ett helt annat sätt i Kina av kinesiska myndigheter. I Europa och USA måste ju biltillverkare ta hänsyn till opinionen. Det måste ju finnas en marknad. Annars blir ju en framtagen elbil en ren förlustaffär. Sen kan man ju även undra i vilken utsträckning offentlig opinion/FUD kring elbilar i Europa och USA påverkats av olika statsaktörer. Tänker t.ex. på de så kallade trollfabriker som åtm. en statsaktör använt sig av. Det här har ju t.ex. diskuterats tidigare på forumet när det gäller nedläggningen av kärnkraft i Tyskland... Har statsaktörer även varit inblandade i spridning av FUD om elbilar i Europa och USA?

Styrelseskicket i Kina ger ju helt andra möjligheter att begränsa eller helt ta bort en sån här FUD-diskurs kring elbilar... Och den möjligheten fanns ju även ~2012 när Model S lanserades.
Visst finns det mycket att säga om kinesiska arbetsförhållanden: https://en.wikipedia.org/wiki/996_working_hour_system.
Dock har detta drivits på mycket av de privata företagen i Kina, som bryter mot de arbetsmarknadslagar som faktiskt finns i Kina.
Angående samhällsdebatten så är den visserligen styrd, men än så länge är alla fria att köpa vilken bil de vill. Och Tesla Model Y är fortfarande den näst bästa säljande modellen i Kina. Sedan är väl inte problemet att det inte finns en marknad i europa. Utan att det finns för få vettiga europeiska alternativ till Tesla. Vilken bil ska man köpa om man inte gillar Tesla, men vill ha den nivån på mjukvara i bilen? Finns inte så många alternativ bland "legacy auto".
En annan aspekt är ju att europeiska biltillverkare länge har tjänat stora pengar på att sälja bilar i Kina. Det har setts som tecken på att man har lyckats i Kina om man kör BMW eller Mercedes. Tills nyligen ville rika kineser ha europeiska bilar! Om man nu tycker att Kina är så hemskt med bristande mänskliga rättigheter, varför har man tyckt att det är ok att europeiska företag exporterar sina bilar dit och startar samrisk företag med kinesiska bilföretag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 24 okt 2024 15:07
Visst finns det mycket att säga om kinesiska arbetsförhållanden: https://en.wikipedia.org/wiki/996_working_hour_system.
Dock har detta drivits på mycket av de privata företagen i Kina, som bryter mot de arbetsmarknadslagar som faktiskt finns i Kina.
Nu tillämpas väl inte de här systemen mer av t ex BYD eller Xiaomi än t ex Tesla eller Toyota? Tesla har ju stämts av staten ett antal gånger och har haft upprepade problem med arbetsmiljön i Fremont. Och i hela Asien (och i USA) råder andra villkor än i EU.
tesla newbie skrev: 24 okt 2024 15:07
Angående samhällsdebatten så är den visserligen styrd, men än så länge är alla fria att köpa vilken bil de vill. Och Tesla Model Y är fortfarande den näst bästa säljande modellen i Kina. Sedan är väl inte problemet att det inte finns en marknad i europa. Utan att det finns för få vettiga europeiska alternativ till Tesla. Vilken bil ska man köpa om man inte gillar Tesla, men vill ha den nivån på mjukvara i bilen? Finns inte så många alternativ bland "legacy auto".
Tullarna får en tydlig effekt. De snedvrider konkurrensen och marknadskrafterna och det är tydligt (och kanske förståeligt) att de prioriterar billföretagen i EU och inte omställningen (att folk ska kunna köpa elbilar till lägre pris).

Det kallas protektionism av en anledning. För mig är det helt makalöst att BYD och Tesla har olika tullsatser på bilar från Kina. Bägge har tillgång till arbetskraft på samma marknad och bägge har fått stora statsstöd och andra förmåner (precis som alla biltillverkare världen över fått).
tesla newbie skrev: 24 okt 2024 15:07
En annan aspekt är ju att europeiska biltillverkare länge har tjänat stora pengar på att sälja bilar i Kina. Det har setts som tecken på att man har lyckats i Kina om man kör BMW eller Mercedes. Tills nyligen ville rika kineser ha europeiska bilar! Om man nu tycker att Kina är så hemskt med bristande mänskliga rättigheter, varför har man tyckt att det är ok att europeiska företag exporterar sina bilar dit och startar samrisk företag med kinesiska bilföretag.
Som jag skrivit tidigare i tråden så verkar det vara helt ok att sälja vad som helst till Kina, västerländska företag som etablerar sig där är mer än OK. Det är också ok att köpa det mesta från Kina förutom just elbilar. Lustigt att man kommer till den slutsatsen på ett elbilsforum.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hoppsan…
Hårda slaget: Förslag kan stoppa Polestars försäljning i USA

Publicerat idag kl 16.26

Ett nytt lagförslag kan ”effektivt förbjuda” elbilstillverkaren Polestar från att sälja bilar i USA, skriver bolaget i ett brev till det amerikanska handelsdepartementet.

Enligt bolaget skulle förslaget också stoppa fordon som bilmärket tillverkar i USA. Polestar har huvudkontor i Göteborg men största ägaren är kinesiska Geely.

”Vi anser att lagförslaget främst bör ta hänsyn till var bilarna utvecklas och tillverkas, och inte bara baserat på vilket land bolagets ägare kommer från”, skriver Polestar i en kommentar till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/harda- ... ning-i-usa
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.



Så – vad ska demokrati, föreningsfrihet, mänskliga rättigheter och en vettig arbetsmiljö få kosta? Och vad ska det kosta att producera prylar utan Demokrati, föreningsfrihet, mänskliga rättigheter och en vettig arbetsmiljö för arbetarna?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 990
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54
AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.



Så – vad ska demokrati, föreningsfrihet, mänskliga rättigheter och en vettig arbetsmiljö få kosta? Och vad ska det kosta att producera prylar utan Demokrati, föreningsfrihet, mänskliga rättigheter och en vettig arbetsmiljö för arbetarna?...
Följt med på diverse forum och då frågade en hel del personer om Kina och det de undrade över var om en demokrati där det kostade en massa pengar att utbilda sig och sedan svårt hyra sig en jättedyr lägenhet och svårt få jobb, jämfört med en diktatur där utbildningen är billig, det är billigt att hyra sig en lägenhet och det finns jobb att få. Hur mycket är det då värt att leva i ett demokratiskt land, där barnen knappt kan flytta hemifrån någonsin?

Det demokratiska land som avsågs var USA.

Men det blir spännande med VW, var det ska sluta någonstans, det verkar som om man har extra mycket onödiga anställda och att de har ganska höga löner och säljer man inte tillräckligt med bilar så tär det nog på kassan väldigt fort. Hos WV så har väl arbetarna väldigt mycket att säga till om, så blir spännande om det blir svårt att övertyga dem.

Sandy Munro har ju nämnt tidigare att VW tjänade väldigt mycket pengar på att sälja bilar i Kina, då kineserna gärna köpte utländska märken, det verkar ha ändrat sig numera och att VW säljer mycket mindre i Kina än tidigare.

Det verkar som att Kina svarat på import tullar vi infört genom att införa tullar på bilar med motorer över 2,5 liter, som skulle slå hårt mot tex Porsche och Audi.

(Detta har skrivits ur minnet, så detaljer kan vara annorlunda)
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland

Inlägg av tesla newbie »

wannabee skrev: 30 okt 2024 05:30
Följt med på diverse forum och då frågade en hel del personer om Kina och det de undrade över var om en demokrati där det kostade en massa pengar att utbilda sig och sedan svårt hyra sig en jättedyr lägenhet och svårt få jobb, jämfört med en diktatur där utbildningen är billig, det är billigt att hyra sig en lägenhet och det finns jobb att få. Hur mycket är det då värt att leva i ett demokratiskt land, där barnen knappt kan flytta hemifrån någonsin?

Det demokratiska land som avsågs var USA.
Fast bostadspriserna i kinesiska storstäder har varit enormt höga. Speciellt med tanke på hur relativt låga inkomsterna är i Kina jämfört med USA och även Sverige:

https://www.numbeo.com/property-investm ... 2=Shanghai

https://www.numbeo.com/property-investm ... 2=Shanghai


Ungdomsarbetslösheten är också mycket hög i Kina för närvarande. Så många barn "jobbar" åt sina föräldrar:




Normalt sett så kanske man inte märker så stor skillnad mellan att leva i en ekonomisk framgångsrik diktatur som Kina jämfört med en demokrati, tills man blir instängd i sin bostad i flera veckor: https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Shan ... 9_outbreak
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 18:59
Hoppsan…
Hårda slaget: Förslag kan stoppa Polestars försäljning i USA

Publicerat idag kl 16.26

Ett nytt lagförslag kan ”effektivt förbjuda” elbilstillverkaren Polestar från att sälja bilar i USA, skriver bolaget i ett brev till det amerikanska handelsdepartementet.

Enligt bolaget skulle förslaget också stoppa fordon som bilmärket tillverkar i USA. Polestar har huvudkontor i Göteborg men största ägaren är kinesiska Geely.

”Vi anser att lagförslaget främst bör ta hänsyn till var bilarna utvecklas och tillverkas, och inte bara baserat på vilket land bolagets ägare kommer från”, skriver Polestar i en kommentar till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/harda- ... ning-i-usa
Åter igen tvingar USA in Kina i en omöjlig situation. Vad ska svaret vara? Att förbjuda Tesla i Kina? Hur många datapunkter ska behövas innan folk i den här tråden fattar läget?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54
AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.
Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg
Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. Bild från Guangdong 2020.
Commercial_area_of_futian_to_east2020.jpg
Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:19
SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54
AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.
Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg

Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. […]

Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':
G4 0-4 pts

Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4

While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities. [Min u.]
E3 0-4 pts

Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4

The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023. [Min u.]
Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 14 feb 2025 20:31
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 19:38
spacecoin skrev: 14 feb 2025 19:14
Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?
En helt ärlig och uppriktig fråga: På vilket sätt menar du att det är ett 'icke-svar'?

Du verkar ju vidare ha rätt skaplig koll på rätt många områden som t.ex. automatiserade fordon, ekonomi och AI, så man blir ju lite förvånad när du blandar ihop 3 månader och ~2 veckor, och ett halvår… ;)

Men för att skriva lite om det som du verkar undra över… Dels så blev jag väl själv så här i efterhand förvånad över hur busenkelt det var att bemöta ditt inlägg, och dels har det ju hänt en del med forum-moderationen sen 30 okt förra året… ;)
Zzzzzzz.... Meta.... Puss på dig på alla hjärtans dag.

Jag har inget övrigt att tillägga än min senaste post on topic. Du kanske kan svara på den? Det finns frågor däri.
Jag har heller inget att tillägga än min senaste post on topic. Så se där… Det händer ju inte så ofta, men ibland så kan vi tydligen ha samma inställning om något…

Gällande själva sakfrågan och metadebatten får vi som så många andra gånger enas om att vara helt oense. Jag hyser inte heller denna gång några som helst illusioner om att vi kommer kunna komma överens om typ någonting. Andra som läser i tråden kan dra sina egna slutsatser.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Freez »

Svaret är forfarande nej.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 14 feb 2025 21:54
Svaret är forfarande nej.
Jag kan respektera det. Men argumentera gärna för att man tycker att EU-pengar gör bättre nytta i USA än i Kina. Det finns ingen västtillverkare som är så beroende av Kina än Tesla (45% av tillverkningen och vinst). På andra plats kanske något har 5% av omsättningen i Kina. Så genom att köpa en Tesla, är man inte i worst of both worlds? Tesla har utbildat Kina i elbilar, och får rikligt betalt av CCP i form av acceptans och skattesubventioner.

Tror du också att alla kinesiska bolag är direkt kopplade till CCP och att frihetsvilja och självbestämmande saknas i Kina?

Patrioter köper Volvo? Nä, vänta det är ju Kina. Tesla? Nä. VW, Mercedes och BMW, tack.

Eller tappar man politik-mössan när bilen har pruttkudde-funktion, "designed in California" och snygg design?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 18:24
spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:19
SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54
AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.
Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg

Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. […]

Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':
G4 0-4 pts

Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4

While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities. [Min u.]
E3 0-4 pts

Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4

The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023. [Min u.]
Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Vi vet redan att Kina är en diktatur. USA har 60-80/100 och Tyskland har 90+ beroende på vilken undersökning man tittar på. Baserar man sitt resonemang på det, bör man väl köpa tyska bilar då istället för de biltillverkare som har en grundare i samma land som har en historia som imperialist som invaderar andra länder utan FN-beslut hejvilt de senaste 50 åren.

Jag tycker inte man kan inte köra "guilt by association" på alla kineser för att de är förtryckta är det du verkar göra. Det blir väl fel, eller hur?

Är entreprenörerna bakom BYD, CATL, DJI, Foxconn, Xiaomi osv och deras anställda offer för regimen eller är de regimen och ska bedömas som regimen? Du får gärna utveckla dina tankar där.

Vidare, ingenting i ditt svar handlar om arbetsmiljöer på bilfabriker som var diskussionsämnet som du själv tog upp med "båtfabriken med epoxi", ich var det jag bemöte i inlägget du svarade på.

Tror du att det är någon skillnad i praktiken för en person som jobbar på Tesla Shanghai eller Xiaomis fabrik? Har du några belägg för det?

Stödjer inte Tesla regimen genom att ha sin med marginal största fabrik i Kina? Tesla har byggt sin position genom sitt partnerskap med CCP som jag ser det. De hade inte fått lönsamhet på sin tillverkning annars.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 16 feb 2025 10:19
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 18:24
spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:19
SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54
AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.
Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg

Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. […]

Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':
G4 0-4 pts

Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4

While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities. [Min u.]
E3 0-4 pts

Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4

The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023. [Min u.]
Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Vi vet redan att Kina är en diktatur. USA har 60-80/100 och Tyskland har 90+ beroende på vilken undersökning man tittar på. Baserar man sitt resonemang på det, bör man väl köpa tyska bilar då istället för de biltillverkare som har en grundare i samma land som har en historia som imperialist som invaderar andra länder utan FN-beslut hejvilt de senaste 50 åren.

Jag tycker inte man kan inte köra "guilt by association" på alla kineser för att de är förtryckta är det du verkar göra. Det blir väl fel, eller hur?

Är entreprenörerna bakom BYD, CATL, DJI, Foxconn, Xiaomi osv och deras anställda offer för regimen eller är de regimen och ska bedömas som regimen? Du får gärna utveckla dina tankar där.

Vidare, ingenting i ditt svar handlar om arbetsmiljöer på bilfabriker som var diskussionsämnet som du själv tog upp med "båtfabriken med epoxi", ich var det jag bemöte i inlägget du svarade på.

Tror du att det är någon skillnad i praktiken för en person som jobbar på Tesla Shanghai eller Xiaomis fabrik? Har du några belägg för det?

Stödjer inte Tesla regimen genom att ha sin med marginal största fabrik i Kina? Tesla har byggt sin position genom sitt partnerskap med CCP som jag ser det. De hade inte fått lönsamhet på sin tillverkning annars.
Rimligen bör ju en befolkning som röstar fram ett styre som agerar totalitärt drabbas av bojkott innan en befolkning som mer ärvt sin situation.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 16 feb 2025 12:03
spacecoin skrev: 16 feb 2025 10:19
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 18:24
spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:19
SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2024 22:54

Jag skulle vilja se en rejäl analys kring vad Demokrati kostar. Frågan här är: Vill vi ha demokrati, föreningsfrihet och mänskliga rättigheter – och vill vi kunna kombinera det med förmågan att producera saker vi behöver – som vapen t.ex?...

Arbetsmiljöfrågor är ytterligare en aspekt på det här.

Se t.ex. den här båtfabriken i Vietnam. Spola fram till 11:15 i videon. Arbetarna där jobbar med epoxi och har bara vanliga munskydd(!)... Skulle aldrig kunna hända i Sverige eller något annat västeuropeiskt land.
Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg

Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. […]

Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':
G4 0-4 pts

Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4

While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities. [Min u.]
E3 0-4 pts

Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4

The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023. [Min u.]
Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Vi vet redan att Kina är en diktatur. USA har 60-80/100 och Tyskland har 90+ beroende på vilken undersökning man tittar på. Baserar man sitt resonemang på det, bör man väl köpa tyska bilar då istället för de biltillverkare som har en grundare i samma land som har en historia som imperialist som invaderar andra länder utan FN-beslut hejvilt de senaste 50 åren.

Jag tycker inte man kan inte köra "guilt by association" på alla kineser för att de är förtryckta är det du verkar göra. Det blir väl fel, eller hur?

Är entreprenörerna bakom BYD, CATL, DJI, Foxconn, Xiaomi osv och deras anställda offer för regimen eller är de regimen och ska bedömas som regimen? Du får gärna utveckla dina tankar där.

Vidare, ingenting i ditt svar handlar om arbetsmiljöer på bilfabriker som var diskussionsämnet som du själv tog upp med "båtfabriken med epoxi", ich var det jag bemöte i inlägget du svarade på.

Tror du att det är någon skillnad i praktiken för en person som jobbar på Tesla Shanghai eller Xiaomis fabrik? Har du några belägg för det?

Stödjer inte Tesla regimen genom att ha sin med marginal största fabrik i Kina? Tesla har byggt sin position genom sitt partnerskap med CCP som jag ser det. De hade inte fått lönsamhet på sin tillverkning annars.
Rimligen bör ju en befolkning som röstar fram ett styre som agerar totalitärt drabbas av bojkott innan en befolkning som mer ärvt sin situation.
Ja det är kanske rimligt. Nu finns det väl ingen som röstat fram någon version av CCP i fria val. Man gick ifrån en form av diktatur till en annan som i alla kommunist-länder.

Det finns heller ingen bojkott av Kina, och det har väl inte heller diskuterats i något organ så vitt jag vet?

Vi får se om amerikanska konsumenter är glada om amerikanska myndigheter fortsätter samma färdväg som idag.

Jag tycker bojkott är ett dåligt vapen eftersom det drabbar folket mest och det kan förlänga problemet/processen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 16 feb 2025 14:33
Fredrik j skrev: 16 feb 2025 12:03
spacecoin skrev: 16 feb 2025 10:19
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 18:24
spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:19

Kan du förklara för mig hur en liten BÅT-fabrik i VIETNAM är en relevant jämförelse. Har du varit till en bilfabrik över huvud taget? Det är i huvudsak industi-robotar. Har du varit i Vietnam eller i Kina?

Här är en slumpmässig bild ifrån en typisk bilfabrik (BYD):
byd.jpg

Nyare bilfabriker (t ex) Xiaomis eller Teslas ser ur så här:
https://www.autoevolution.com/news/one- ... 31911.html

Människor gör det som robotar inte klarar så bra - final assembly, kabeldragning, interiör.

Det verkar som att du tror att Kina motsvaras av Sverige på 50-talet eftersom du tar Vietnam och båttillverkning som ett exempel. Har du funderat på om din världsbil är baserat på fakta eller om det är propaganda blandat med fördomar?

Här ligger Xiaomis fabrik:
http://www.beijingetown.com.cn/

Jag rekommenderar en resa till Beijing eller Guangdong. […]

Alternativt om det är för tidskrävande eller dyrt, att man gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar.
Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':
G4 0-4 pts

Do individuals enjoy equality of opportunity and freedom from economic exploitation? 2/4

While workers in China are afforded important protections under existing laws, violations of labor and employment regulations are widespread. Exploitative employment practices such as wage theft, excessive overtime, student labor, and unsafe working conditions are pervasive in many industries. Forced labor and human trafficking are common, affecting internal migrants as well as Chinese nationals who are trafficked abroad. Forced labor is the norm in prisons and other detention facilities. [Min u.]
E3 0-4 pts

Is there freedom for trade unions and similar professional or labor organizations? 1/4

The only legal labor union organization is the government-controlled All-China Federation of Trade Unions, which has long been criticized for failing to defend workers’ rights. Efforts to organize independent trade unions are swiftly shut down by authorities, and the activists involved face harsh penalties. Workers have nevertheless engaged in a number of largely spontaneous strikes, assemblies, or other forms of public action, with at least one thousand being recorded in 2023. [Min u.]
Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Vi vet redan att Kina är en diktatur. USA har 60-80/100 och Tyskland har 90+ beroende på vilken undersökning man tittar på. Baserar man sitt resonemang på det, bör man väl köpa tyska bilar då istället för de biltillverkare som har en grundare i samma land som har en historia som imperialist som invaderar andra länder utan FN-beslut hejvilt de senaste 50 åren.

Jag tycker inte man kan inte köra "guilt by association" på alla kineser för att de är förtryckta är det du verkar göra. Det blir väl fel, eller hur?

Är entreprenörerna bakom BYD, CATL, DJI, Foxconn, Xiaomi osv och deras anställda offer för regimen eller är de regimen och ska bedömas som regimen? Du får gärna utveckla dina tankar där.

Vidare, ingenting i ditt svar handlar om arbetsmiljöer på bilfabriker som var diskussionsämnet som du själv tog upp med "båtfabriken med epoxi", ich var det jag bemöte i inlägget du svarade på.

Tror du att det är någon skillnad i praktiken för en person som jobbar på Tesla Shanghai eller Xiaomis fabrik? Har du några belägg för det?

Stödjer inte Tesla regimen genom att ha sin med marginal största fabrik i Kina? Tesla har byggt sin position genom sitt partnerskap med CCP som jag ser det. De hade inte fått lönsamhet på sin tillverkning annars.
Rimligen bör ju en befolkning som röstar fram ett styre som agerar totalitärt drabbas av bojkott innan en befolkning som mer ärvt sin situation.
Ja det är kanske rimligt. Nu finns det väl ingen som röstat fram någon version av CCP i fria val, och heller ingen bojkott av Kina?
Nej, kineserna har ju inte valt sitt statsskick själva i samma utsträckning som amerikanerna har.
Jag tror inte på bojkott och handelskrig som påverkansmodell men dom som gör det är märkligt positiva mot usa samtidigt som samma personer inte sällan förespråkar bojkott mot kinesiska produkter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 16 feb 2025 14:37
spacecoin skrev: 16 feb 2025 14:33
Fredrik j skrev: 16 feb 2025 12:03
spacecoin skrev: 16 feb 2025 10:19
SwedishAdvocate skrev: 14 feb 2025 18:24

Mmm… Eller hur…

Duger det här som "grundläggande efterforskning"?…

OBS: För det här forumet så är det avsett som en retorisk fråga och därmed naturligtvis helt frivillig att besvara.

Freedom House ger China hela 9/100! Vilket absolut toppenbetyg! Bara 'ynka' 90 poäng sämre än Sverige(!)…

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024

Beror bl.a. på de här 'små godbitarna':



Och om du "gör lite grundläggande efterforskning istället för att sprida trötta fördomar" om Vietnam så framgår det vad som är "fakta", och vad det är som utgör "propaganda". Här t.ex:
https://freedomhouse.org/country/vietna ... world/2024
Vi vet redan att Kina är en diktatur. USA har 60-80/100 och Tyskland har 90+ beroende på vilken undersökning man tittar på. Baserar man sitt resonemang på det, bör man väl köpa tyska bilar då istället för de biltillverkare som har en grundare i samma land som har en historia som imperialist som invaderar andra länder utan FN-beslut hejvilt de senaste 50 åren.

Jag tycker inte man kan inte köra "guilt by association" på alla kineser för att de är förtryckta är det du verkar göra. Det blir väl fel, eller hur?

Är entreprenörerna bakom BYD, CATL, DJI, Foxconn, Xiaomi osv och deras anställda offer för regimen eller är de regimen och ska bedömas som regimen? Du får gärna utveckla dina tankar där.

Vidare, ingenting i ditt svar handlar om arbetsmiljöer på bilfabriker som var diskussionsämnet som du själv tog upp med "båtfabriken med epoxi", ich var det jag bemöte i inlägget du svarade på.

Tror du att det är någon skillnad i praktiken för en person som jobbar på Tesla Shanghai eller Xiaomis fabrik? Har du några belägg för det?

Stödjer inte Tesla regimen genom att ha sin med marginal största fabrik i Kina? Tesla har byggt sin position genom sitt partnerskap med CCP som jag ser det. De hade inte fått lönsamhet på sin tillverkning annars.
Rimligen bör ju en befolkning som röstar fram ett styre som agerar totalitärt drabbas av bojkott innan en befolkning som mer ärvt sin situation.
Ja det är kanske rimligt. Nu finns det väl ingen som röstat fram någon version av CCP i fria val, och heller ingen bojkott av Kina?
Nej, kineserna har ju inte valt sitt statsskick själva i samma utsträckning som amerikanerna har.
Jag tror inte på bojkott och handelskrig som påverkansmodell men dom som gör det är märkligt positiva mot usa samtidigt som samma personer inte sällan förespråkar bojkott mot kinesiska produkter.
Då är jag med. Ja, samma här. Det är den linjen jag har svårt att förstå. USA är knappt en allierad längre. America first.

Lite som att det skulle vara bättre att bli rånad av en fd kompis …
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av tesla newbie »

Tänk vad enkelt det vore om alla bara kunde köpa den bil de ville ha utan att bry sig om vilka politiska ideologier deras köp eventuellt bidrar till att stödja. 😃
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 16 feb 2025 21:50
Tänk vad enkelt det vore om alla bara kunde köpa den bil de ville ha utan att bry sig om vilka politiska ideologier deras köp eventuellt bidrar till att stödja. 😃
Ditt sätt att tänka får mig att tänka på det här gamla klassiska utklippet 😅

Själv så vill jag ogärna stödja företag/företagsledare som inte agerar på ett sätt som känns ok mig.
IMG_0527.jpeg
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev: 16 feb 2025 21:59
tesla newbie skrev: 16 feb 2025 21:50
Tänk vad enkelt det vore om alla bara kunde köpa den bil de ville ha utan att bry sig om vilka politiska ideologier deras köp eventuellt bidrar till att stödja. 😃
Ditt sätt att tänka får mig att tänka på det här gamla klassiska utklippet 😅

Själv så vill jag ogärna stödja företag/företagsledare som inte agerar på ett sätt som känns ok mig.
Fast ingen av de kinesiska biltillverkarna använder väl barnarbete? Är ju för övrigt ett argument som ofta lyfts av elbilsskeptiker. Att kobolten i batterierna utvinns av barnarbetare i Kongo. För mig känns det enklare att bara köpa den bil jag vill ha. Jag provkör mycket och försöker bedöma bilarna utifrån deras bilegenskaper. Sedan väljer jag den bil som jag trivs bäst med. Valde inte Model Y för att jag gillar Elon Musk utanför att jag gillade bilen bättre än VW ID4 och Mustang Mach-e som jag provkörde innan Teslan. Marknadsekonomi fungerar bäst om produkterna får konkurrera mot varann på sina egenskaper.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 17 feb 2025 09:24
backe skrev: 16 feb 2025 21:59
tesla newbie skrev: 16 feb 2025 21:50
Tänk vad enkelt det vore om alla bara kunde köpa den bil de ville ha utan att bry sig om vilka politiska ideologier deras köp eventuellt bidrar till att stödja. 😃
Ditt sätt att tänka får mig att tänka på det här gamla klassiska utklippet 😅

Själv så vill jag ogärna stödja företag/företagsledare som inte agerar på ett sätt som känns ok mig.
Fast ingen av de kinesiska biltillverkarna använder väl barnarbete? Är ju för övrigt ett argument som ofta lyfts av elbilsskeptiker. Att kobolten i batterierna utvinns av barnarbetare i Kongo. För mig känns det enklare att bara köpa den bil jag vill ha. Jag provkör mycket och försöker bedöma bilarna utifrån deras bilegenskaper. Sedan väljer jag den bil som jag trivs bäst med. Valde inte Model Y för att jag gillar Elon Musk utanför att jag gillade bilen bättre än VW ID4 och Mustang Mach-e som jag provkörde innan Teslan. Marknadsekonomi fungerar bäst om produkterna får konkurrera mot varann på sina egenskaper.
Poängen var inte endast barnarbete, utan kvinnans syn på barnarbete och att hon inte gillar såna produkter för att det är dålig kvalité, inte för att det anses omoraliskt att köpa produkter som tillverkade av barn.

Tesla Newbie tycker att vi ska överge våra ideal och ståndpunkter bara vi är nöjd med produkten. Jag lägger inte någon vansinnig energi på att undersöka vad jag köper, men känner jag till något hos ett företag eller dess ledare som jag inte gillar så vill jag inte stödja det.
Skriv svar