Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 15:00
martinot skrev: 03 okt 2024 12:08
spacecoin skrev: 03 okt 2024 09:48
backe skrev: 03 okt 2024 09:47
Vad är tullarna för kinesiska bilar i USA och tvärtom?
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Precis detta. 100%.
Exakt inte. -100% :D
Nu är detta inte en åsikt utan fakta, och du har fel. Men låt oss ta denna diskussion i en annantråd om du vill fortsätta?
När Geely köpte Volvo PV ~2008 så stod den kinesiska staten/kommunistdiktaturen för ca 87,5% procent av köpeskillingen.

~51% av Geelys vinst år 2011 utgjordes av ett rent statsbidrag från samma kommunistdiktatur.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/

Samma kommunistdiktatur äger fyra(!) stycken fordonskoncerner:…
https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxus
https://en.wikipedia.org/wiki/FAW_Group
https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_ ... orporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Changan_Automobile

Dessutom äger den kinesiska kommunistdiktaturen en tillverkare av maskiner för att tillverka bilbatterier:
https://www.affarsvarlden.se/reportage/ ... a-maskiner
https://cornucopia.se/2024/09/borserna- ... struktion/

Ovanpå det så har vi handelshinder i form av tullar riktade mot bilindustri utanför den kinesiska kommunistdiktaturen.

Så hur menar du att USA stöttar sin bilindustri mer än den kinesiska kommunistdiktaturen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

1) Observationen och diskussionen gällde om amerikanska billtillverkare inte är mer skyddade av handelshinder än det kinesiska dito i dagsläget:
backe skrev: 03 okt 2024 13:02
Jag blundar inte för Kina, jag undrar bara på vilket sätt Kinas marknad för elbilar är mer skyddad än USA.
2) Du försöker ha en annan diskussion, som är mer komplex än du tror. Utan att försvara styrsystemet i Kina så kan jag säga att man öst in pengar i diverse industrier historiskt även i väst. Att man inte kräver ägarandel eller återbetalning tar inte bort det faktum att stödet varit massivt. Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_o ... ted_States

3) Kan du konkretisera vad det är för "tullar riktade mot bilindustri utanför Kina" du åsyftar (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA) om vi ska prata om hur det är nu.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 19:04
3) Kan du konkretisera vad det är för "tullar riktade mot bilindustri utanför Kina" du åsyftar (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA) om vi ska prata om hur det är nu.
3.1) Varför är det jag som ska "konkretisera vad det är för 'tullar riktade mot bilindustri utanför Kina' [...] (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA)"?

3.2) Varför ska vi bara prata om hur det är nu, och inte om hur det har varit innan?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 19:04
2) Du försöker ha en annan diskussion, som är mer komplex än du tror. Utan att försvara styrsystemet i Kina så kan jag säga att man öst in pengar i diverse industrier historiskt även i väst. Att man inte kräver ägarandel eller återbetalning tar inte bort det faktum att stödet varit massivt. Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Effects_o ... ted_States
Undrar vad den kinesiska kommunistdiktaturen skulle göra ifall de idag hade en helt privat bilindustri, och som en del av den här fiktiva helt privata bilindustrin så fanns det en kinesiskt ägd bilkoncern som hade motsvarande nationell och global marknadsandel som GM hade ~2008. Och en vacker dag så uppstår det helt plötsligt en finansiell kris av en magnitud motsvarande den som inträffade ~2008. Som en direkt följd av den finanskrisen så går den här fiktiva GM-motsvarande kinesiskägda privata fordonskoncernen i konkurs.

Som om den kinesiska kommunistdiktaturen inte skulle göra exakt samma sak som USA gjorde med GM ~2008...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför är det jag som ska "konkretisera vad det är för 'tullar riktade mot bilindustri utanför Kina' [...] (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA)"?
För att du hävdade att dessa tullar var en faktor i din argumentation och egentligen är det enda om inte är historiskt om inte du kan påvisa något annat?
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför ska vi bara prata om hur det är nu, och inte om hur det har varit innan?
För att det var den frågeställningen som gällde i den andra tråden och varken du eller jag har korrekt data på hur det varit i Kina historiskt?

I väst finns det i alla fall siffror på bail-outs:en och andra gigantiska bidrags storlek. Exempelvis GM borde vara statligt majoritetsägt idag om inte staten och skattebetalarna gett bort pengar till ägarna. Antagligen lika så Saab, VW, [infoga valfritt krisbolag, hela banksektorn i Sverige ] etc. etc.

Du verkar ha en väldigt svart/vit syn på det här, men i verkligheten är det väldigt komplicerat (igen, inget försvar av förtryck eller diktaturer, utan rent ekonomiskt vilket är det jag diskuterar).

Det jag vill ha sagt är att staten går in med pengar utan att ta ägande i väst. Det betyder inte att det är mindre pengar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:18
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför är det jag som ska "konkretisera vad det är för 'tullar riktade mot bilindustri utanför Kina' [...] (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA)"?
För att du hävdade att dessa tullar var en faktor i din argumentation och egentligen är det enda om inte är historiskt om inte du kan påvisa något annat?
Alla vet att kommunistdiktaturen kina skyddat sin inhemska bilindustri med importtullar. Det räcker bra för mig. Om det ska redovisas exakta siffror hit eller dit i den här tråden så får ngn annan göra det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:30
spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:18
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför är det jag som ska "konkretisera vad det är för 'tullar riktade mot bilindustri utanför Kina' [...] (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA)"?
För att du hävdade att dessa tullar var en faktor i din argumentation och egentligen är det enda om inte är historiskt om inte du kan påvisa något annat?
Alla vet att kommunistdiktaturen kina skyddat sin inhemska bilindustri med importtullar. Det räcker bra för mig. Om det ska redovisas exakta siffror hit eller dit i den här tråden så får ngn annan göra det.
"Alla vet" :lol:

Jag vet inte det. Länk? Däremot vet jag att både EU och USA har tullar mot Kina. I USA talas det om 100% strafftullar och förbud mot vissa komponenter. Samtidigt som man öser bidrag på inhemskt tillverkade bilar.

I Kina vet jag att man tagit bort subventionerna mot konsument, och att innan det var det lika oavsett tillverkare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:18
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför ska vi bara prata om hur det är nu, och inte om hur det har varit innan?
För att det var den frågeställningen som gällde i den andra tråden och varken du eller jag har korrekt data på hur det varit i Kina historiskt? [... [Min u.]
Och därmed kan det mycket väl vara Kina som subventionerat sin fordonsindustri mest eftersom vi inte vet den totala storleken på deras totala subventioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

Ja, så kan det givetvis vara eftersom vi inte vet.

Det jag irriterar mig på är den låga nivå som den här debatten har och en massa plattityder, populism, och halmgubbar. Fakta tack.

Just nu har väst högre tullar och skyddar troligen sina tillverkare mer.

ps. Före 2002 hade Kina import-tullar på utlänskt tillverkade bilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:33
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:30
spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:18
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 19:59
Varför är det jag som ska "konkretisera vad det är för 'tullar riktade mot bilindustri utanför Kina' [...] (och hur de förhåller sig till de tullar som finns eller förbereds i USA)"?
För att du hävdade att dessa tullar var en faktor i din argumentation och egentligen är det enda om inte är historiskt om inte du kan påvisa något annat?
Alla vet att kommunistdiktaturen kina skyddat sin inhemska bilindustri med importtullar. Det räcker bra för mig. Om det ska redovisas exakta siffror hit eller dit i den här tråden så får ngn annan göra det.
"Alla vet" :lol:

Jag vet inte det. Länk? [...
:lol:
The Global Times first reported late last month that a Chinese government-affiliated auto research centre was suggesting China raise its import tariffs on imported gasoline sedans and sport utility vehicles with engines larger than 2.5 litres to 25%, from the current rate of 15%. [Min u.] [...

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-06-19/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:45
The Global Times first reported late last month that a Chinese government-affiliated auto research centre was suggesting China raise its import tariffs on imported gasoline sedans and sport utility vehicles with engines larger than 2.5 litres to 25%, from the current rate of 15%. [Min u.] [...

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-06-19/
Ja, som svar på USA:s och EU:s införda strafftullar... :roll: Försök igen. Kina har mig veterligen inte haft några tullar på bilar mellan 2002-2024.

Dessutom, ironin i att du har synpunkter på tullar på stora SUV:ar med bensinmotor...
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 22:47
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:45
The Global Times first reported late last month that a Chinese government-affiliated auto research centre was suggesting China raise its import tariffs on imported gasoline sedans and sport utility vehicles with engines larger than 2.5 litres to 25%, from the current rate of 15%. [Min u.] [...

https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-06-19/
Ja, som svar på USA:s och EU:s införda strafftullar... :roll: Försök igen. Kina har mig veterligen inte haft några tullar på bilar mellan 2002-2024.

Dessutom, ironin i att du har synpunkter på tullar på stora SUV:ar med bensinmotor...
Och vad är det för tullar som det skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar

Jag läste på lite mer. Jag tror att Kina haft tullar på 20% på utländskt tillverkade bilar, så jag hade fel om det. Men det är inte lika höga som väst har haft sedan Trump.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tibors "artiklar" kanske inte är en bra källa för fakta alla gånger... USA och väst har tagit initiativ till tullarnas höjningar sedan Trump.

"The EU is thus taking a much more moderate course than the US government. The latter had announced numerous punitive tariffs on goods of Chinese origin from August 1, 2024 - electric vehicles from China are to be subject to a tariff of 100% when imported into the USA."

Är 100% mer än 40%?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tycker det verkar som det var 25% och inte 27,5%:
https://www.politico.com/news/2024/03/1 ... s-00147600
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:11
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tibors "artiklar" kanske inte är en bra källa för fakta alla gånger... USA och väst har tagit initiativ till tullarnas höjningar sedan Trump.

"The EU is thus taking a much more moderate course than the US government. The latter had announced numerous punitive tariffs on goods of Chinese origin from August 1, 2024 - electric vehicles from China are to be subject to a tariff of 100% when imported into the USA."

Är 100% mer än 40%?
Källa?

Tibors artikel ovan är från 2018...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:15
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:11
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 22:59
Och vad är det för tullar som skrivs om här då?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 181231.htm
Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tibors "artiklar" kanske inte är en bra källa för fakta alla gånger... USA och väst har tagit initiativ till tullarnas höjningar sedan Trump.

"The EU is thus taking a much more moderate course than the US government. The latter had announced numerous punitive tariffs on goods of Chinese origin from August 1, 2024 - electric vehicles from China are to be subject to a tariff of 100% when imported into the USA."

Är 100% mer än 40%?
Källa?

Tibors artikel ovan är från 2018...
Det har rapporterats om överallt. Ex;
https://www.bbc.com/news/business-69004520
SwedishAdvocate
Inlägg: 7333
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:17
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:15
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:11
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:04

Om de infördes så var det ett svar på de tullar som Trump införde året innan (2017) på 27.5% på kinesiska bilar. Så jag får rätta mig själv: Kina har inte haft några tullar på bilar som inte varit svar på tullar som USA eller EU infört, så vitt jag vet, sedan 2002.
Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tibors "artiklar" kanske inte är en bra källa för fakta alla gånger... USA och väst har tagit initiativ till tullarnas höjningar sedan Trump.

"The EU is thus taking a much more moderate course than the US government. The latter had announced numerous punitive tariffs on goods of Chinese origin from August 1, 2024 - electric vehicles from China are to be subject to a tariff of 100% when imported into the USA."

Är 100% mer än 40%?
Källa?

Tibors artikel ovan är från 2018...
Det har rapporterats om överallt. Ex;
https://www.bbc.com/news/business-69004520
Ok. Slarvigt läst av mig.

Så då var det Trump som införde tullar på 25% och Kina kontrade med 40%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:20
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:17
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:15
spacecoin skrev: 03 okt 2024 23:11
SwedishAdvocate skrev: 03 okt 2024 23:09

Så USA inför tullar på 27,5% för kinesiska bilar och kinesiska kommunistdiktaturen kontrar med tullar på 40% för amerikanska bilar enligt Tibor:
https://teslaclubsweden.se/tesla-bygger ... ik-i-kina/
Tibors "artiklar" kanske inte är en bra källa för fakta alla gånger... USA och väst har tagit initiativ till tullarnas höjningar sedan Trump.

"The EU is thus taking a much more moderate course than the US government. The latter had announced numerous punitive tariffs on goods of Chinese origin from August 1, 2024 - electric vehicles from China are to be subject to a tariff of 100% when imported into the USA."

Är 100% mer än 40%?
Källa?

Tibors artikel ovan är från 2018...
Det har rapporterats om överallt. Ex;
https://www.bbc.com/news/business-69004520
Ok. Slarvigt läst av mig.

Så då var det Trump som införde tullar på 25% och Kina kontrade med 40%.
Jag tror det var 27.5% Ja, det kanske man gjorde. Man hotade i alla fall med det. Men det gällde bara amerikanska bilar isf. Det är så handelskrig funkar.

Kina har svarat, men inte startat, sedan Trump i alla fall.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka subventionerar sin fordonsindustri mest – diktaturen Kina eller USA?

Inlägg av spacecoin »

Lästips:

https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... strictions

"During the 2020s, the export of Chinese-built automobiles has notably increased. However, their presence abroad has led to heightened tariffs and restrictions, attributed to allegations such as dumping, state subsidies, production overcapacity, national security, and forced labor. Critics argue that such allegations are a justification for protectionism"

Tro inte på allt du läser om Kina eller hur man rättfärdigar sina tullar och bidrag i väst.

"I think it's an excuse for protectionism," said Nicholas Lardy, a senior fellow at the Peterson Institute for International Economics. He said when it comes to electric vehicles, there isn't overcapacity. China is just better at making them, and the U.S. and Europe are bitter. That's basically what China says too.

Med det sagt tycker jag det finns geo-politiska aspekter som komplicerar hur man ska ställa sig till detta. Kortsiktigt är det dock solklart att vi konsumenter tvingas betala överpriser för elbilar på grund av att EU och amerikanska staten slår ut priskonkurrensen från Kina till stor del. Det är till stor del därför en bil som kostar 300-400kSEK i Kina kostar närmare 700kSEK här.
Skriv svar