När Geely köpte Volvo PV ~2008 så stod den kinesiska staten/kommunistdiktaturen för ca 87,5% procent av köpeskillingen.
~51% av Geelys vinst år 2011 utgjordes av ett rent statsbidrag från samma kommunistdiktatur.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Samma kommunistdiktatur äger fyra(!) stycken fordonskoncerner:…
https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxus
https://en.wikipedia.org/wiki/FAW_Group
https://en.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_ ... orporation
https://en.wikipedia.org/wiki/Changan_Automobile
Dessutom äger den kinesiska kommunistdiktaturen en tillverkare av maskiner för att tillverka bilbatterier:
https://www.affarsvarlden.se/reportage/ ... a-maskiner
https://cornucopia.se/2024/09/borserna- ... struktion/
Ovanpå det så har vi handelshinder i form av tullar riktade mot bilindustri utanför den kinesiska kommunistdiktaturen.
Så hur menar du att USA stöttar sin bilindustri mer än den kinesiska kommunistdiktaturen?